SVĚTOVÁ LITERATURA PŘELOMU 19. A 20. STOLETÍ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Co je estetika?  věda o podstatě a formách tvorby podle zákonů krásy  základ osvojení světa jako tvůrčí,cílevědomé činnosti lidí-estetické osvojování.
Advertisements

Obecné poučení o literatuře
Portréty literárních osobností světové literatury.
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou J. Skácela…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou B. Brechta…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
¨-4-.
Přelom 19. a 20. století ve světové literatuře
Název školyZákladní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektuCZ Název šablony klíčové aktivity Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti ICT Vzdělávací.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
FRÁŇA ŠRÁMEK Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
13. MO Moderní umělecké směry z konce 19. stol
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou F. Gellnera…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Anotace Žák se seznámí s ukázkou tvorby Pavla Kohouta …. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstupJe schopen orientovat se v zásadních ukázkách.
Název školyZákladní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektuCZ Název šablony klíčové aktivity Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti ICT Vzdělávací.
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Identifikátor materiálu: EU –
Victor Hugo ( ).
Literární moderna Konec 19. století.
Prokletí básníci 1 Mgr. Jitka Polišenská.
Obecné poučení o literatuře
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou J. Haška…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí se.
OSCAR WILDE.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou V. Hraběte…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Anotace Žák se seznámí s dílem Karla Čapka …. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstupÚstně interpretuje dílo K. Čapka, písemně správně přiřazuje.
Christian Morgenstern
VY_52_INOVACE_DEK_56 MALÍŘSTVÍ PO DRUHÉ SVĚTOVÉ VÁLCE
Poezie ve světové literatuře
Česká moderna - výklad (9. roč.)
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Český jazyk a literatura
IMPRESIONISMUS, SYMBOLISMUS, DEKADENCE - Verlaine, rimbaud…
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou Z. Svěráka a L. Smoljaka Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup.
Téma: Světová próza 1. poloviny 20. století VY_32_INOVACE_142.
Téma: Světoví básníci 1. poloviny 20. století
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
WALT WHITMAN Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
IMPRESIONISMUS, SYMBOLISMUS, DEKADENCE
Umělecké směry přelomu století Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_04.
Prokletí básníci By Petra Marshallová.
SPOLEČENSKÉ A HISTORICKÉ POZADÍ konec 19. století ve znamení ve znamení velkých změn vede ke katastrofickým představám, chaos, dezorientaci rychlé životní.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_VLADIMIR_CELOUD_CESKA_LIT._1._POL._20._ST._MEZIVALECNA_PROZA_PSYCHOLO GICKA_PROZA_PREZENTACE_13.
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
MODERNÍ UMĚLECKÉ SMĚRY NA PŘELOMU 19. A 20. STOLETÍ - 2
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Osvícenství Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Karel Toman - Měsíce Název : VY_32_inovace_03 Český jazyk a literatura.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Poezie ve světě v 1.polovině 20.století
Česká meziválečná poezie
Prokletí básníci pojmenování pro francouzské básníky dekadentního ražení dekadence – úpadek, pocit umělců znechucených společností = neúcta k pravidlům.
NÁRODNÍ OBROZENÍ PRVNÍ FÁZE
RENESANCE A HUMANISMUS V ČECHÁCH
STAROVĚKÁ ORIENTÁLNÍ LITERATURA
NÁRODNÍ OBROZENÍ TŘETÍ FÁZE
ČESKÁ LITERATURA PŘELOMU 19. A 20. STOLETÍ
BAROKO V EVROPSKÉ LITERATUŘE
POEZIE V ČESKÉ LITERATUŘE PRVNÍ POLOVINY 20. STOLETÍ
STŘEDOVĚKÁ EVROPSKÁ LITERATURA
NÁRODNÍ OBROZENÍ ČTVRTÁ FÁZE
Transkript prezentace:

SVĚTOVÁ LITERATURA PŘELOMU 19. A 20. STOLETÍ 90. léta 19.století konec první světové války

HISTORICKÝ KONTEXT UDÁLOSTI – FAKTA ÚKOLY: 1870 první vatikánský koncil (dogma o neomylnosti papeže) – jako reakce vznik nových církví (m.j. starokatolické) pesimismus ve věcech víry 1871 Pařížská komuna vznik levicových stran (70. léta 19. století) šíření myšlenek K. Marxe a B. Engelse rozvoj vědy a techniky (telefon, dynamit, rentgen, kinematograf…) 1905 – Einsteinova teorie relativity vlna antisemitismu na přelomu století 1914 – 1918 první světová válka ÚKOLY: Vyberte si jedno z následujících témat, zjistěte o něm co nejvíce informací a připravte na toto téma vhodnou formou výklad pro spolužáky. A. B. NOBEL DREYFUSSOVA AFÉRA KINEMATOGRAF BRATŘÍ LUMIÉRŮ PRVNÍ VATIKÁNSKÝ KONCIL STAROKATOLICKÁ CÍRKEV

FILOSOFICKÝ ZÁKLAD nová filozofická směřování a pojetí zaměřená na nitro člověka (spojená s osobnostmi, které názory poprvé formulovaly) Arthur Schopenhauer (Německo) – Svět jako vůle a představa (filozofický spis) Friedrich Nietsche (Německo) – Tak pravil Zarathuštra (filozofická báseň v próze) Henri Bergson (Francie) Sigmund Freud (Rakousko) ÚKOLY: Vyhledejte základní principy filozofických myšlenek a dalších názorů vlevo uvedených osobností. Vypracujete poznámky do svých zápisů. Myslete na souvislosti s dobou a uveďte i případný další vliv jejich teorií. Vysvětlete pojmy NIHILISMUS a VOLUNTARISMUS

ZNAKY LITERATURY ÚKOLY: individualismus dekadence (provokace, bohémství) svoboda tvorby (oslavování zla, záliba v nechutnostech) odpor k e společenským poměrům, protest proti morálce zaměření na slovo, dokonalost i jednoduchost formy přednost estetickému vnímání před společenskými souvislostmi díla různé směry a proudy přetrvává realismus a naturalismus vznikají nové směry ÚKOLY: Období přelomu století doprovází nový výtvarný směr SECESE. Vyhledejte ukázky secese ve výtvarném umění a architektuře. Zjistěte, kde vznikla, co označení znamená, která města byla původně jejími centry. Popište charakteristické znaky. Jmenujte významné umělce.

NOVÉ UMĚLECKÉ SMĚRY ÚKOLY: IMPRESIONISMUS snaha o zachycení bezprostředního dojmu, smyslové vjemy, nálady (neoimpresionismus, postimpresionismus) SYMBOLISMUS vystižení složitých vnitřních pocitů pomocí srozumitelných symbolů, nepřímé vyjádření, abstrakce, mnohoznačnost DEKADENCE odpor, protest, provokace, záliba v marnosti, smutku, nuda, skepse, postavení jedince proti společnosti CIVILISMUS obdiv k technice a vymoženostem moderní civilizace ÚKOLY: Nejširší uplatnění napříč všemi druhy umění má z těchto nových směrů impresionismus. Vyberte si jeden z následujících dvou úkolů. 1. Pojednejte libovolnou písemnou formou o tomto uměleckém směru ve výtvarném umění (jmenujte osobnosti a významná díla) a připravte obrazový materiál. 2. Pojednejte libovolnou písemnou formou o tomto uměleckém směru v hudbě (jmenujte osobnosti a významná díla) a připravte několik ukázek.

PŘEHLED ZEMÍ / SMĚRŮ / AUTORŮ /DĚL Tristan Corbiére básník Žluté lásky Stéphane Mallarmé básník, esejista Faunovo odpoledne Paul Valéry esejista, básník Kouzla Alfred Jarry dramatik a prozaik Král Ubu (satirické drama) Edmond Rostand dramatik, novoromantismus Cyrano z Bergeracu FRANCIE „prokletí básníci“ Charles Baudelaire jeden ze zakladatelů moderní poezie (řazen k prokletým, ačkoli žil o generaci dříve a zemřel 1867) Květy zla Paul Verlaine bohémský život , vztah k Rimbaudovi, alkohol, drogy Romance beze slov (poezie) Prokletí básníci (eseje) Jean Arthur Rimbaud Iluminace Básně

PŘEHLED ZEMÍ / SMĚRŮ / AUTORŮ /DĚL NĚMECKO Rainer Maria Rilke básník a prozaik, vliv českého prostředí Kniha hodinek Obětina lárům Hugo von Hofmannsthal lyrik, novoromantik Vybrané básně RUSKO Alexandr Alexandrovič Blok symbolista, básník Verše o krásné dámě USA Walt Whitman básník, publicista, civilismus volný verš Stébla trávy BELGIE Émile Verhaeren básník (symbolismus, civilismus) Chapadlovitá města Maurice Maeterlinck básník, dramatik, esejista Péleas a Melisanda, Modrý pták (dramata) ANGLIE Oscar Wilde prozaik, dramatik, básník Obraz Doriana Graye (román) Šťastný princ a jiné pohádky Jak je důležité míti Filipa (komedie)

SEZNÁMENÍ S VYBRANÝM DÍLEM OBRAZ DORIANA GRAYE román prvky symbolismu fantazie, tajemství zvláštní prostředí (Anglie – salóny gentlemanů) problém krásy, dokonalosti x stárnutí, dobra x zla ÚKOLY: Seznamte se s dějem díla a charakteristikou hlavní postavy. Pokuste se v několika heslech vyjádřit, o jaké obecně lidské vlastnosti v díle jde. Hledejte v dřívějších literárních epochách díla (literární hrdiny), kteří mají s Dorianem něco společného, formulujte co a v čem se naopak liší.

SEZNAM DOPORUČENÝCH POMŮCEK K VYPACOVÁNÍ ÚKOLŮ: POLÁŠKOVÁ, Taťána, MILOTOVÁ, Dagmar, DVOŘÁKOVÁ, Zuzana. Literatura: přehled středoškolského učiva : [včetně současné literatury. 2. vyd. Třebíč: Petra Velanová, 2006, 207 s. Maturita. ISBN 80-902- 5716-X. SOCHROVÁ, Marie. Kompletní přehled české a světové literatury: přehled středoškolského učiva : [včetně současné literatury. 1. vyd. Havlíčkův Brod: Fragment, 2007, 356 s. Maturita. ISBN 978-802-5303- 115. Internet – vyhledané údaje ověřovat z několika zdrojů Další knižní publikace – encyklopedie, slovníky, literární přehledy Konkrétní literární díla (školní knihovna, městská knihovna, úryvky v čítankách)

Seznam použité literatury POLÁŠKOVÁ, Taťána, MILOTOVÁ, Dagmar, DVOŘÁKOVÁ, Zuzana. Literatura: přehled středoškolského učiva : [včetně současné literatury. 2. vyd. Třebíč: Petra Velanová, 2006, 207 s. Maturita. ISBN 80-902- 5716-X. SOCHROVÁ, Marie. Kompletní přehled české a světové literatury: přehled středoškolského učiva : [včetně současné literatury. 1. vyd. Havlíčkův Brod: Fragment, 2007, 356 s. Maturita. ISBN 978-802-5303- 115. BALAJKA, Bohuš. Přehledné dějiny literatury 1. 3. vyd. Praha: Fortuna, 1995, 239 s. ISBN 80-716-8198-9.