Badatelská činnost žáků MŠ, ZŠ, SŠ, VŠ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Možnosti seberealizace v odborných soutěžích Patrik Čermák.
Advertisements

Cíle dějepisné výuky, dějepisné kurikulum, RVP a výuka dějepisu Přednáška č. 4 AR 2014/2015.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Realizace projektu: –
5. Klíčové kompetence a základní dovednosti Stanoviska sociálních partnerů.
Nabízíme všem účastníkům projektu Posílení oborové zaměstnanosti absolventů Vytvoření poradenského servisu a aktivit pro stávající studenty, zájemce o.
IX. Krajská konference k primární prevenci rizikového chování Prima třída PRIMA Gymnázium Ladislava Jaroše Holešov Mgr. Zdeněk Hrnčiřík.
Klíčová aktivita 2 Systém vzdělávání Mgr.Regina Jonášová Praha
Individuální projekt národní – „K2“ Kvalita a konkurenceschopnost v neformálním vzdělávání.
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, Jírovcova 24/1347, České Budějovice 1 Vzdělávání poskytovatelů sociálních.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
ZÁVĚREČNÝ SEMINÁŘ 2. GLOBÁLNÍCH GRANTŮ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE V RÁMCI OPERAČNÍHO PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Didaktická analýza dějepisného učiva Přednáška č. 6 AR 2014/2015.
Projekt „Diagnostika stavu znalostí a dovedností žáků v česko–slovenské příhraniční oblasti se zaměřením na jejich rozvoj“ Fyzika pro 3. stupeň Autor:
Držitel certifikátu kvality ISO 9001 a ISO 14001
Dokument KAP MSK - obsah
Metodická podpora projektu P-KAP krajskému akčnímu plánování
Ing. Kateřina Lichtenberková
Maturitní zkoušky 2014 ke dni
Platformy projektu KAP LK
Technické vzdělávání, vyučovací prostředky, technická muzea.
PREZENTACE K VĚDECKÉMU KOLOKVIU I, II, III
Plánování ve školní tělesné výchově
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE MĚSTA ČESKÁ LÍPA
Podpora krajského akčního plánování
PODPORA TECHNICKÝCH A PŘÍRODOVĚDNÝCH OBORŮ
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. UZB003 – jaro 2016
KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
Název: VY_32_INOVACE_VVP_8A_14F Škola:
CÍLE ŠKOLNÍ TĚLESNÉ VÝCHOVY
Science Gate / Brána k poznání přírodních věd
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 7_09
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ B/ A/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Pedagogika školního sportu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
MODERNIZACE ODBORNÉHO VZDĚLÁVÁNÍ
Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola, Teplice
Brána fantazii otevřená aneb o vnímání literatury
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Talentcentrum – rozvíjíme talentované žáky SŠ a ZŠ společně
Lidský kapitál a investice do vzdělání: Teorie a praxe
Příspěvek k metodické podpoře škol – didaktický potenciál úloh z TIMSS
Vzdělávání v Praze Hlavní město Praha podporuje řadu projektů s cílem zvýšit kvalitu vzdělávání zaměření na instituce zřizované Hlavním městem Praha pomoc.
Co dělá Olomoucký kraj pro podporu polytechnického vzdělávání?
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Ekologie a životní prostředí
FORMY PRÁCE S TALENTOVANÝMI ŽÁKY
Aktuální informace o projektu IKAP
Akreditovaný vzdělávací program
2. setkání platformy: .d Tvorba Školské inkluzivní koncepce Libereckého kraje Manažer aktivit projektu: Bc. Jakub Lang
CENTRA VZDĚLÁVÁNÍ PRO UDRŽITELNOU BUDOUCNOST
Podpora práce učitelů Podpora budování kapacit pro rozvoj základních pre/gramotností v předškolním a základním vzdělávání.
reg. číslo projektu: ​ CZ /0.0/0.0/17_052/
Strategické řízení a plánování
Podpora práce učitelů Podpora budování kapacit pro rozvoj základních pre/gramotností v předškolním a základním vzdělávání.
Úvodní přednáška pro 1. ročník
Ekologie a životní prostředí
IPs APIV_B Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
Akční plán - plánované společné aktivity
Vztah k životnímu prostředí
Inovace VOV informace o projektu
STŘEDOŠKOLSKÁ ODBORNÁ ČINNOST
Vzdělávání a příprava na digitální budoucnost z pohledu Statutárního města Liberec Mgr. Šárka Prachařová.
Hudební nástroje vnímání.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

Badatelská činnost žáků MŠ, ZŠ, SŠ, VŠ vzdělávací seminář Český Těšín, 2019 Ing. Anna Hromková Albrechtova střední škola, Český Těšín, p. o.

3. ročník vzdělávacího semináře jak na to, jak rozvíjet talent?

výměna zkušenosti učitelů s badatelskou činností v MŠ, ZŠ, SŠ, VŠ, institucí

prezentace odborníků z praxe - výukové materiály ŠOV Třanovice exkurze - Piastowská věž

NADANÝ ŽÁK Žák, který při adekvátní podpoře vykazuje ve srovnání s vrstevníky vysokou úroveň v jedné či více oblastech rozumových schopností, v pohybových, manuálních, uměleckých nebo sociálních dovednostech. MIMOŘÁDNĚ NADANÝ ŽÁK Žák, jehož rozložení schopností dosahuje mimořádné úrovně při vysoké tvořivosti v celém okruhu činností nebo v jednotlivých oblastech rozumových schopností, v pohybových, manuálních, uměleckých nebo sociálních dovednostech.

PŘEDŠKOLNÍ VĚK JE KLÍČOVÝM OBDOBÍM „Předškolní věk je klíčovým obdobím pro rozvoj předpokladů školních dovedností, mezi které spadá nejen čtení, psaní a počítání. Ve školním věku se už jen těžce dohání to, co se v předškolním věku dostatečně nerozvinulo.

„Nejkrásnější věc, kterou můžeme objevit, je záhada“, Albert Einstein  /

učitel a rodič hrají hlavní roli !!!!!

Talent mají všichni žáci, jen ho musí někdo poznat a rozvíjet!!!

Badatelsky orientované vyučování (Inquiry-based science education IBSE) „inquiry“ – bádání, zkoumání, ale také hledání pravdy souvislostmi propojený proces intenzivní komunikace se žáky, tj. stylem „talking science education“ rozvoj badatelských dovedností žáků

Aplikace principů badatelských aktivit Obory: přírodovědné humanitní

Fáze badatelských aktivit formulace hypotéz plánování a jejich řešení zpřesňování a realizaci experimentů vyhodnocení a prezentace výsledků bádání

Přednosti badatelských aktivit žáků aktivní osvojení nových poznatků pochopení základní povahy vědy osvojování metod výzkumu rozvoj obecné schopnosti hledat a objevovat

Činnost žáků vyhledávají informace řeší problémy prodiskutováním, a tak aktivně získávají potřebné kompetence, znalosti, dovednosti a rozvíjejí komunikační dovednosti

Badatelské výuky zajišťují: narůstající objem poznatků aktualizace učiva učení v souvislostech

Rozlišujme náročnost úrovní bádání potvrzující bádání – otázka i postup jsou žákům poskytnuty, výsledky jsou známy, jde o to je vlastní praxí ověřit strukturované bádání - otázku i možný postup sděluje učitel, žáci na základě formulují vysvětlení studovaného jevu nasměrované bádání – učitel formuluje výzkumnou otázku, studenti vytvářejí metodický postup a realizují jej otevřené bádání – studenti si kladou otázku, promýšlejí postup, provádějí výzkum a formulují výsledky

Jak začít ? 1. konzultant - učitel ( může být i z jiné školy, odborník z praxe) 2. zjistit materiální vybavení - zpracování tématu (pokud nestačí technické zařízení ve škole, navázat spolupráci se SŠ, VŠ, institucemi……

Jak získat žáky pro badatelskou činnost oslovení žáků –zájmy, koníčky, volnočasové aktivity 1. práce se skupinou žáků badatelský kroužek semináře, kroužky Bi, Che, Fy, MAT, ICT… fotografické, přírodovědné, ekologické kroužky 2. individuální přístup dle zájmu žáků

Vědecký postup při badatelské práci 1. plán činnosti - monitoring, analýza, měření, fotografování 2. zpracování výsledků, závěr, přílohy… 3. písemné zpracování práce 4. prezentace práce, připravit žáka na prezentaci a diskuzi

Badatelská činnost žáků ve vyuč. předmětech 1. Matematika a statistika 2. Fyzika 3. Chemie 4. Biologie 5. Geologie a geografie 6. Zdravotnictví 7. Zemědělství, potravinářství, lesní a vodní hospodářství 8. Ochrana a tvorba životního prostředí 9. Strojírenství, hutnictví, doprava a průmyslový design 10. Elektrotechnika, elektronika a telekomunikace 11. Stavebnictví, architektura a design interiérů 12. Tvorba učebních pomůcek, didaktická technologie 13. Ekonomika a řízení 14. Pedagogika, psychologie, sociologie a problematika volného času 15. Teorie kultury, umění a umělecké tvorby 16. Historie 17. Filozofie, politologie a ostatní humanitní a společenskovědní obory 18. Informatika

Informační zdroje Centrum pro BOV v USA (= Center for Inquiry-Based Learning) http://www.biology.duke.edu/cibl/ „Asociace laboratorního vzdělávání v biologii“ (= ABLE) v „Proceedings of the annual conference of the Association for Biology Laboratory Education”. http://www.ableweb.org/proc/contents.htm

Informační zdroje http://badatele.cz

Důležité je myslet!!!!!!!

Každý žák denně ve škole zažívá osobní MOTTO: Každý žák denně ve škole zažívá osobní i společný úspěch, plně rozvíjí svůj potenciál a zodpovědně si nachází své místo na světě. 

Děkuji za pozornost