NÁRODNÍ OBROZENÍ PRVNÍ FÁZE

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název: PERIODIZACE NÁRODNÍ OBROZENÍ Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Advertisements

Název: LITERÁRNÍ HISTORIE A TEORIE Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Počátky novodobého českého básnictví a novinářství Mgr
Název: VÝVOJ DIVADLA V POČÁTCÍCH NÁRODNÍ OBROZENÍ
České národní obrození I.
České národní obrození
N á zev š koly: Středn í průmyslov á š kola, Ostrava - V í tkovice, př í spěvkov á organizace Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 8. června 2012 N á zev:
Národní obrození Pro žáky 8. ročníku ZŠ
Název: JOSEF DOBROVSKÝ Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Josef Dobrovský * položil základy obrozeneckého
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. et Mgr. Gabriel Juchelka. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava,
České národní obrození
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
Periodizace národního obrození
České národní obrození
CHARAKTERISTIKA DOBY ETAPA – OBRANNÁ Mgr. Michal Oblouk
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
Národní obrození.
NÁRODNÍ OBROZENÍ.
Národní obrození 8. ročník.
ČESKÉ NÁRODNÍ OBROZENÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Soubor testů 4 Mgr. Ludmila Růžičková
Etapy českého národního obrození
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
Národní obrození - úvod Mgr. Ludmila Růžičková
Počátky Národního obrození
8. ročník Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství.
České národní obrození
Název: NÁRODNÍ OBROZENÍ Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:1. FÁZE NÁRODNÍ OBROZENÍ Autor:Mgr.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY Divadlo v době národního obrození Mgr. Ludmila Růžičková.
2. polovina 18. století – 50. léta 19.století
NÁRODNÍ OBROZENÍ M. Kryška. = snaha o emancipaci českého národa. vyznačuje se: Uvědomováním si vlastního národa. rozvoj dějepisectví. Obrodou národního.
SITUACE V ČESKÝCH ZEMÍCH V 1.POLOVINĚ 19.STOLETÍ A.
NÁRODNÍ OBROZENÍ. NÁRODNÍ OBROZENÍ (poslední čtvrtina 18. století a 1. pol. 19. století) ● proces utváření novodobého českého národa ● vznik novodobé.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_04.
ČESKÉ NÁRODNÍ OBROZENÍ proces, který probíhal v rakouské monarchii zhruba od poslední třetiny 18. století do roku 1848 hlavním úkolem jeho tvůrců bylo.
Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu): Literatura národní obrození: I. fáze Tematická oblast: Český jazyk a literatura.
České země ve 2. polovině 18. století
 Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“  Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT  Pořadové číslo: 26  Autor:
Národní obrození Michaela Tarabová.
POČÁTKY NÁRODNÍHO OBROZENÍ
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_03 Název Divadlo a noviny počátku Národního.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Halže,
1. Fáze Národního obrození
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Příbuznost jazyků z hlediska vývoje
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
NÁRODNÍ OBROZENÍ PO ROCE 1815
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Kde se Josef Dobrovský narodil?
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_01 Název Národní obrození Téma hodiny Národní.
70.léta 18.století - pol. 19.století
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Tématický celek: Čtenářská gramotnost
Počátek Národního obrození
70. léta 18. století – 50. léta 19. století
České národní obrození
Národní obrození Základní škola a Mateřská škola Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_32_INOVACE_07_08_Česká historie.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
AUTOR: Mgr. Petr Punčochář
RENESANCE A HUMANISMUS V ČECHÁCH
STAROVĚKÁ ORIENTÁLNÍ LITERATURA
NÁRODNÍ OBROZENÍ TŘETÍ FÁZE
NÁRODNÍ OBROZENÍ DRUHÁ FÁZE
POEZIE V ČESKÉ LITERATUŘE PRVNÍ POLOVINY 20. STOLETÍ
NÁRODNÍ OBROZENÍ ČTVRTÁ FÁZE
Národní obrození Opakování
České národní obrození
Transkript prezentace:

NÁRODNÍ OBROZENÍ PRVNÍ FÁZE 7. léta 18.století počátek 19.století

HISTORICKÝ KONTEXT UDÁLOSTI – FAKTA Čechy součástí habsburské monarchie vláda Marie Terezie a Josefa II. reformy v duchu osvícenských zásad (1773 zrušení jezuitského řádu, 1774 všeobecná školská reforma, 1781 toleranční patent, 1781 zrušení nevolnictví, omezení cenzury) 1781 vyhlášena němčina jediným úředním jazykem ÚKOLY: Pojem národní obrození vznikl až na konci 19. století. Zjistěte kdo, kdy a kde ho poprvé užil. Jaké pojmy a označení se užívaly pro toto období dříve? První fáze NO bývá označována jako obranná (vysvětlete proč).

FILOSOFICKÝ ZÁKLAD vliv osvícenství silně vnímána myšlenka slovanství zaměření na slavné epochy minulosti základy přírodovědy a jazykovědy potřeba zachování národní svébytnosti ÚKOLY: V českém prostředí se umělecký směr této doby klasicismus neprojevil tak silně jako jinde v Evropě. Přesto se pokuste vyhledat fotografie některých klasicistních staveb a vysvětlit na nich prvky klasicistní architektury.

ZNAKY LITERATURY čeština v úpadku zachována především v mluvě lidových vrstev potřeba rozšíření slovní zásoby – oživení potřeba vzniku vědeckého jazyka obranná funkce – vznikají práce hájící český jazyk významná funkce jazykovědná a osvětová potřeba položení pevných základů publicistiky, divadla, prózy i poezie ÚKOLY: V souladu s obrannou funkcí tohoto období byly častěji vydávány tzv. „obrany“, tedy texty nesoucí v názvu toto slovo. Vysvětlete, o jaké texty šlo. Uveďte příklady starších textů, na které se obrozenci odvolávali, i texty nové původní.

ŽÁNRY A FORMY jazykovědné práce – obrana, mluvnice, slovník, prozódie historické spisy – kronika, historická povídka publicistika – české noviny s články různých typů (naučné, informativní, osvětové) drama – historické hry, komedie ze současnosti poezie ÚKOLY: Podle následující osnovy pojednejte o počátcích českého divadla v tomto období NO. 1739-1783 tržnice v Kotcích 1771 Kníže Honzík 1783 Nosticovo divadlo 1785-86 odpolední představení 1786-1789 Bouda různá místa v Praze, např. U Hybernů

PŘEHLED ZEMÍ / SMĚRŮ / AUTORŮ /DĚL JAZYKOVĚDA Josef Dobrovský jazykovědec, historik, teolog, psal německy a latinsky ÚKOL: Vysvětlete proč. vůdčí osobnost této fáze NO vědecky přesný skeptický k neověřeným informacím položil základy obrození, obnovy jazyka, moderní vědy, slavistiky DÍLO: Zevrubná mluvnice jazyka českého (něm.) Německo-český slovník Dějiny české řeči a literatury (něm.) Základy jazyka staroslověnského (lat.) Česká prozódie (něm.) Českých přísloví sbírka

PŘEHLED ZEMÍ / SMĚRŮ / AUTORŮ /DĚL HISTORIE Gelasius Dobner Zakladatel moderního dějepisu (kritické ověřování pramenů) kritické zhodnocení Hájkovy Kroniky české František Martin Pelcl pokračovatel Dobnerův Nová kronika česká (bez nepřesností a omylů) na konci tohoto období zakládána první muzea (Opava, Brno, 1818 Vlastenecké muzeum v Čechách – dnešní Národní muzeum) NOVINÁŘSTVÍ 1719 Pražské poštovské noviny – první české periodikum (většinou ale vydávalo pouze přeložené tety německých novin) obrozeneckého ducha do českého novinářství vnesl až Václav Matěj Kramerius Krameriusovy c. k. pražské poštovské noviny (Krameriusovy c. k. vlastenské noviny) nakladatelství Česká expedice – vydávání starších českých děl, jejich aktualizace, knížky lidového čtení

PŘEHLED ZEMÍ / SMĚRŮ / AUTORŮ /DĚL DRAMA Václav Thám dramatik, básník, herec, divadelní kritik, novinář hry s tématikou národních dějin Břetislav a Jitka aneb Únos z kláštera Vlasta a Šárka aneb Dívčí boj u Prahy Prokop Šedivý náměty ze života soudobého měšťanstva Masné krámy aneb Sázení do loterie Matěj Kopecký loutkové divadlo POEZIE Václav Thám Básně v řeči vázané (almanach starší i původní poezie) Antonín Jaroslav Puchmajer ódy a bajky Sebrání básní a zpěvů Nové básně almanachy, v nichž publikovali i jiní autoři ÚKOL: Vysvětlete pojem ALMANACH. Šebestián Hněvkovský Vnislav a Běla (balada) Děvín (epos)

SEZNAM DOPORUČENÝCH POMŮCEK K VYPACOVÁNÍ ÚKOLŮ: POLÁŠKOVÁ, Taťána, MILOTOVÁ, Dagmar, DVOŘÁKOVÁ, Zuzana. Literatura: přehled středoškolského učiva : [včetně současné literatury. 2. vyd. Třebíč: Petra Velanová, 2006, 207 s. Maturita. ISBN 80-902- 5716-X. SOCHROVÁ, Marie. Kompletní přehled české a světové literatury: přehled středoškolského učiva : [včetně současné literatury. 1. vyd. Havlíčkův Brod: Fragment, 2007, 356 s. Maturita. ISBN 978-802-5303- 115. Internet – vyhledané údaje ověřovat z několika zdrojů Další knižní publikace – encyklopedie, slovníky, literární přehledy Konkrétní literární díla (školní knihovna, městská knihovna, úryvky v čítankách)

Seznam použité literatury POLÁŠKOVÁ, Taťána, MILOTOVÁ, Dagmar, DVOŘÁKOVÁ, Zuzana. Literatura: přehled středoškolského učiva : [včetně současné literatury. 2. vyd. Třebíč: Petra Velanová, 2006, 207 s. Maturita. ISBN 80-902- 5716-X. SOCHROVÁ, Marie. Kompletní přehled české a světové literatury: přehled středoškolského učiva : [včetně současné literatury. 1. vyd. Havlíčkův Brod: Fragment, 2007, 356 s. Maturita. ISBN 978-802-5303- 115. BALAJKA, Bohuš. Přehledné dějiny literatury 1. 3. vyd. Praha: Fortuna, 1995, 239 s. ISBN 80-716-8198-9.