MOCNINA S PŘIROZENÝM MOCNITELEM

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy
Advertisements

KÓDOVANIE INFORMÁCIÍ Maroš Malý, 4.C.
Percentá Percentá každý deň a na každom kroku.
NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_05_M6_Hanak TÉMA: Dělitelnost
Delavnica za konfiguriranje dostopovnih točk RAČUNALNIŠKA OMREŽJA
ALGORITMIZACE.
Jan Coufal, Julie Šmejkalová, Jiří Tobíšek
Obvod a obsah kruhu Prezentaci Mgr. Jan Kašpara (ZŠ Hejnice) upravila a doplnila Mgr. Eva Kaucká e.
Určitý integrál. Příklad.
Shodné zobrazení, osová souměrnost, středová souměrnost
Opakování na 4. písemnou práci
rtinzartos Napište slova, která obsahují uvedená písmena.
Cvičení Úloha 1: Rozhodněte zda posloupnost znaků v poli délky n tvoří palindrom (slovo, které je stejné při čtení zprava i zleva). Př.: [a,l,e,l,a]
Data Science aneb BigData v praxi
Slovní úlohy pro „autaře“
Emise a absorpce světla
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Problematika spotřebitelských úvěrů
Elektrikcé pole.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Dynamická pevnost a životnost Přednášky
Perspektivy budoucnosti lidstva
6. PŘEDNÁŠKA Diagnostické (screeningové) testy v epidemiologii
Základy elektrotechniky
NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_12_M9_Hanak TÉMA: Jehlan OBSAH: Objem
Změny skupenství Ing. Jan Havel.
Seminář JČMF Matematika a fyzika ve škole
Test: Mechanické vlastnosti kapalin (1. část)
4.2 Deformace pevného kontinua 4.3 Hydrostatika
A ZÁROVEŇ HNED DOKONALÉ
Tělesa –Pravidelný šestiboký hranol
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
8.1.1 Lineární kombinace aritmetických vektorů
Fyzikální veličiny - čas
Číselné soustavy a kódy
Čas a souřadnice Lekce 3 Miroslav Jagelka.
Agregátní trh práce.
Jasnosti hvězd Lekce 10 Miroslav Jagelka.
Název prezentace (DUMu): Jednoduché úročení – řešené příklady
Konstrukce překladačů
DYNAMICKÉ VLASTOSTI ZEMIN A HORNIN
E-projekt: Jak změřit výšku budovy GJŠ
Parametry vedení a stejnosměrná vedení
Martina Litschmannová
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav technicko-technologický Logistika zemního plynu v České republice Autor diplomové práce:
Martina Litschmannová, Adéla Vrtková
ROZDĚLENÍ ÚHLŮ PODLE VELIKOSTI
Rovinný úhel a jeho orientace
Měření optické aktivity 4.1 Úvod (ukázky spekter)
Ohmův zákon Praktické ověření.
T - testy Párový t - test Existuje podezření, že u daného typu auta se přední pneumatiky nesjíždějí stejně. H0: střední hodnota sjetí vpravo (m1) = střední.
Proudy a obvody Náboje v pohybu.
Číselné soustavy a kódy
Práce s nepájivým (kontaktním) polem
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Máme data – a co dál? (1. část)
NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_11_M7_Hanak
Statistická indukce v praxi
NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_01_M9_Hanak TÉMA: Soustavy lineárních rovnic
Studená válka.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Ing. Marcela Strakošová
VZNIK ČESKOSLOVENSKA.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU - VLAST
Je obtížnější „dělat“ marketing služby nebo hmotného produktu?
MAPA SVĚTA AFRIKA.
Dvacáté století – vznik Československa
Zakavkazsko.
Osvobození československa (1.)
Transkript prezentace:

MOCNINA S PŘIROZENÝM MOCNITELEM 12 MOCNINA S PŘIROZENÝM MOCNITELEM

Mocnina 𝒂 𝒏 (čteme „𝒂 na n-tou“), kde n je přirozené číslo, je součin 𝒂∙𝒂∙𝒂∙…∙𝒂. n krát n-tá mocnina čísla a an základ mocniny mocnitel (exponent)

Zapiš ve tvaru mocniny: druhá mocnina Čteme pět na první. třetí mocnina Čteme mínus dva to celé na první. čtvrtá mocnina Exponent 1 obvykle vynecháváme. pátá mocnina n-tá mocnina Zapiš ve tvaru mocniny: PAMATUJ: Čteme pět na nultou. Čteme mínus dva to celé na nultou. 3

dvacátou mocninu čísla 0,3 Zapiš: dvacátou mocninu čísla 0,3 třináctou mocninu čísla -321 devátou mocninu čísla 5 6 Zapiš jako mocninu: s mocnitelem 23 a základem 32 se základem -13 a mocnitelem 35 ústně

PAMATUJ: n-tá mocnina kladného čísla je vždy kladné číslo 53 = 5.5.5=125 24 = 2.2.2.2=16 35 = 3.3.3.3.3=243 n-tá mocnina nuly je vždy nula 03 = 0.0.0=0 010 = 0.0.0.0.0.0.0.0.0.0=0 n-tá mocnina záporného čísla pro n – sudé číslo výsledek je kladný pro n – liché číslo výsledek je záporný (-3)5 = (-3).(-3).(-3).(-3).(-3)= (-3)4 = (-3).(-3).(-3).(-3)= 9 9 -3 9 9 9.9 = 81 9.9. (-3) = -243

POZOR !!!!!!!! Je-li a záporné číslo a n sudé číslo, pak musíme rozlišovat:

Zapiš jako součin mocnin prvočísel: 16 = 2 . 8 = 2. 2 . 4 = 2 . 2 . 2 . 2 = 24 12 = 2 . 6 = 2 . 2 . 3 = 22 . 3 72 = 9 . 8 = 3. 3. 4 . 2 = 3 . 3 . 2 . 2 . 2 =23 . 32 90 = 9 . 10 = 3 . 3 . 2 . 5 = 32 . 2 . 5 144 = ústně 12 . 12 = 3 . 4 . 3 . 4 = 3 . 3 .2 . 2 . 2. 2 = 32. 24