Rovnice postupné mechanické vlny

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy
Advertisements

KÓDOVANIE INFORMÁCIÍ Maroš Malý, 4.C.
Percentá Percentá každý deň a na každom kroku.
NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_05_M6_Hanak TÉMA: Dělitelnost
Delavnica za konfiguriranje dostopovnih točk RAČUNALNIŠKA OMREŽJA
ALGORITMIZACE.
Jan Coufal, Julie Šmejkalová, Jiří Tobíšek
Obvod a obsah kruhu Prezentaci Mgr. Jan Kašpara (ZŠ Hejnice) upravila a doplnila Mgr. Eva Kaucká e.
Určitý integrál. Příklad.
Shodné zobrazení, osová souměrnost, středová souměrnost
Opakování na 4. písemnou práci
rtinzartos Napište slova, která obsahují uvedená písmena.
Cvičení Úloha 1: Rozhodněte zda posloupnost znaků v poli délky n tvoří palindrom (slovo, které je stejné při čtení zprava i zleva). Př.: [a,l,e,l,a]
Data Science aneb BigData v praxi
Slovní úlohy pro „autaře“
Emise a absorpce světla
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Problematika spotřebitelských úvěrů
Elektrikcé pole.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Dynamická pevnost a životnost Přednášky
Perspektivy budoucnosti lidstva
6. PŘEDNÁŠKA Diagnostické (screeningové) testy v epidemiologii
Základy elektrotechniky
NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_12_M9_Hanak TÉMA: Jehlan OBSAH: Objem
Změny skupenství Ing. Jan Havel.
Seminář JČMF Matematika a fyzika ve škole
Test: Mechanické vlastnosti kapalin (1. část)
4.2 Deformace pevného kontinua 4.3 Hydrostatika
A ZÁROVEŇ HNED DOKONALÉ
Tělesa –Pravidelný šestiboký hranol
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
8.1.1 Lineární kombinace aritmetických vektorů
Fyzikální veličiny - čas
Číselné soustavy a kódy
Čas a souřadnice Lekce 3 Miroslav Jagelka.
Agregátní trh práce.
Jasnosti hvězd Lekce 10 Miroslav Jagelka.
Název prezentace (DUMu): Jednoduché úročení – řešené příklady
Konstrukce překladačů
DYNAMICKÉ VLASTOSTI ZEMIN A HORNIN
E-projekt: Jak změřit výšku budovy GJŠ
Parametry vedení a stejnosměrná vedení
Martina Litschmannová
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav technicko-technologický Logistika zemního plynu v České republice Autor diplomové práce:
Martina Litschmannová, Adéla Vrtková
ROZDĚLENÍ ÚHLŮ PODLE VELIKOSTI
Rovinný úhel a jeho orientace
Měření optické aktivity 4.1 Úvod (ukázky spekter)
Ohmův zákon Praktické ověření.
T - testy Párový t - test Existuje podezření, že u daného typu auta se přední pneumatiky nesjíždějí stejně. H0: střední hodnota sjetí vpravo (m1) = střední.
Proudy a obvody Náboje v pohybu.
Číselné soustavy a kódy
Práce s nepájivým (kontaktním) polem
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Máme data – a co dál? (1. část)
NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_11_M7_Hanak
Statistická indukce v praxi
NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_01_M9_Hanak TÉMA: Soustavy lineárních rovnic
Studená válka.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Ing. Marcela Strakošová
VZNIK ČESKOSLOVENSKA.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU - VLAST
Je obtížnější „dělat“ marketing služby nebo hmotného produktu?
MAPA SVĚTA AFRIKA.
Dvacáté století – vznik Československa
Zakavkazsko.
Osvobození československa (1.)
Transkript prezentace:

Rovnice postupné mechanické vlny Tematická oblast FYZIKA - Kmitání, vlnění a elektřina Datum vytvoření 23. 9. 2012 Ročník 2. ročník čtyřletého a 6. ročník osmiletého studia gymnázia Stručný obsah Odvození dané rovnice a její užití při řešení fyzikálních úloh Způsob využití Po zopakování odvození rovnice zadáme žákům práci ve skupinách, např. po dvou. Samostatně řeší úlohy. Poté provedeme procházením dalších stránek kontrolu správnosti. Autor Mgr. Petr Zezulka Kód VY_32_INOVACE_28_FZEZ18 Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín

ROVNICE POSTUPNÉ MECHANICKÉ VLNY Pro okamžitou výchylku kmitavého pohybu zdroje platí: y = 𝑦 𝑚 sin ωt, kde 𝑦 𝑚 je amplituda výchylky, ωt fáze kmitání a ω je úhlová rychlost kmitání. Kmitání bodu M, který je ve vzdálenosti x od zdroje, je opožděno vzhledem ke kmitání zdroje o dobu τ = 𝑥 𝑣 , kde v je rychlost vlnění. Pro kmitání bodu M platí: y = 𝑦 𝑚 sin ω(t – τ) = 𝑦 𝑚 sin ω(t – 𝑥 𝑣 ) = 𝑦 𝑚 sin 2 π 𝑇 (t – 𝑥 𝑣 ) y = 𝑦 𝑚 sin 2 π ( 𝑡 𝑇 - 𝑥 𝑣 𝑇 ) = 𝑦 𝑚 sin 2 π ( 𝑡 𝑇 - 𝑥 λ )

Z rovnice postupné vlny pro řadu bodů y = 𝑦 𝑚 sin 2 π ( 𝑡 𝑇 - 𝑥 λ ) vidíme, že okamžitá výchylka je funkcí nejen času (jako u mechanického kmitání), ale také funkcí polohy bodu, kterým vlnění prochází. Mechanické vlnění je tedy děj s dvojí periodicitou. Výraz 2 π ( 𝑡 𝑇 - 𝑥 λ ) je fáze vlnění, λ je vlnová délka vlnění , T je perioda vlnění. V dalších úlohách budeme předpokládat, že amplituda 𝑦 𝑚 je konstantní, že tedy při šíření vlnění nedochází ke ztrátám a vlnění je netlumené. Rovnice platí pro příčné i podélné harmonické vlnění, které se šíří v homogenním prostředí.

Vyřešte samostatně následující úlohy: Postupná mechanická vlna je popsána rovnicí y = 0,5 sin 2 π (4 t – 5 x). Zjistěte amplitudu, periodu, frekvenci, vlnovou délku a rychlost vlnění. 2. Vlnění s periodou T postupuje podél osy x. Bod o souřadnici x = 5 cm má v čase t = 𝑇 3 okamžitou výchyl- ku rovnou jedné polovině amplitudy. Určete vlnovou délku vlnění. Zdroj vlnění kmitá s frekvencí 0,3 kHz a amplitudou výchylky 4 cm. V počátečním okamžiku má nulovou výchylku i počáteční fázi. Napište rovnici postupné vlny a určete výchylku bodu vzdáleného 25 cm od zdroje v čase 8 s od počátečního okamžiku, je-li vlnová délka vlnění 48 cm.

Řešení příkladu č. 1: Je dána rovnice postupné vlny: y = 0,5 sin 2 π (4 t – 5 x). Srovnáním s rovnicemi y = 𝑦 𝑚 sin 2 π ( 𝑡 𝑇 - 𝑥 λ ) y = 𝑦 𝑚 sin 2 π (f t - 𝑥 λ ) zjistíme, že amplituda výchylky 𝑦 𝑚 = 0,5 m = 50 cm frekvence f = 4 Hz perioda T = 1 𝑓 = 1 4 s = 0,25 s Z posledního členu rovnice je patrné, že 5 x = 𝑥 λ , tedy vlnová délka λ = 1 5 m = 0,2 m = 20 cm. Pro rychlost vlnění platí: v = λ f = (0,2 . 4) m . 𝑠 −1 v = 0,8 m . 𝑠 −1 = 80 cm . 𝑠 −1

Vlnová délka vlnění je 20 cm. Řešení příkladu č. 2: Vyjdeme z rovnice postupné mechanické vlny: y = 𝒚 𝒎 sin 2 π ( 𝒕 𝑻 - 𝒙 𝝀 ). Po dosazení údajů ze zadání úlohy je: 1 2 𝑦 𝑚 = 𝑦 𝑚 sin 2 π ( 1 3 𝑇 𝑇 - 0,05 λ ) 1 2 = sin 2 π ( 1 3 - 1 20 λ ) 2 π ( 1 3 - 1 20 λ ) = π 6 1 3 - 1 20 λ = 1 12 3 12 = 1 20 λ λ = 12 60 m = 6 30 m = 20 cm Vlnová délka vlnění je 20 cm.

Řešení příkladu č. 3: Rovnice postupné mechanické vlny je: y = 𝒚 𝒎 sin 2 π ( 𝒕 𝑻 - 𝒙 𝝀 ) a) y = 0,04 sin 2 π (300 t - 𝑥 0,48 ) Po dosazení číselných hodnot získáme: {y} = 0,04 sin 2 π (300 . 8 - 0,25 0,48 ) y = 5,22 . 10 −3 m = 5,22 mm