Péče o pacienty s demencí v lůžkovém hospici

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Intelektové poruchy, delirium, demence, deprese
Advertisements

Alzheimerova nemoc.
Jak by měla společnost, politici a plátci zdravotní péče přistupovat k civilizačním chorobám 21. století.
Vykazování ošetřovatelské péče v pobytových zařízeních sociálních služeb 25. února 2015 Ing. Iva Merhautová, MBA.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Lenka.
Duševní poruchy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
DOMOVA DŮCHODCŮ HRUBÁ VODA.  Kdo je naše cílová skupina  Kde se nacházíme  Co poskytujeme  Objekty areálu  Jaké pokoje nabízíme  Jaké aktivity nabízíme.
Srdeční selhání Jitka Pokorná. Srdce frekvence /min TK - 120/80 TK v aortě 120 torr TK v a.pulmonalis 20/12 minutový srdeční výdej 6 l/min ( 3,5)
Organické duševní poruchy Známá příčina – poškození, nemoc či úraz mozku vede k přechodnému nebo stálému narušení funkce mozku. Nejčastější, nejzávažnější.
Ničí rozum, srdce i duši….  nejčastější typ DEMENCE (latinsky „demens“, de = mimo, od, mens = duch, mysl)  degenerativní onemocnění mozku, nevyléčitelné,
VY_32_INOVACE_16_20_kouření. Spoj název s obrázkem.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Simona Lehrausová Datum/období: Podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Schizofrenie. Psychóza = nemoc duše Schizofrenie se řadí do jedné ze tří skupin psychóz - funkční psychózy. Realita se stává cizí. Mění způsob, jakým.
Základy duševní hygieny. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět.
VY_32_INOVACE_08_20_alkohol. Alkohol se vyznačuje různě vysokým obsahem ethanolu. Požití alkoholického nápoje způsobuje v menších dávkách (v závislosti.
Preventivní prohlídky Miroslava Kyasová Katedra ošetřovatelství.
FOBIE KAROLÍNA RŮŽIČKOVÁ, C3B ZÁKLADNÍ INFORMACE  Z řeckého „fobos“  = úzkostná porucha - chorobný, bezdůvodný strach z věcí, situací nebo.
„PANÍ, NECHCETE SE NAPÍT?“ aneb JAK SE OCITNOUT NA MOŘI VE STÁTĚ, KTERÝ ŽÁDNÉ MOŘE NEMÁ?
ARTETERAPIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Chráněné bydlení. pobytová služba poskytovaná osobám, které mají sníženou soběstačnost z důvodu zdravotního postižení nebo chronického onemocnění, včetně.
Panická porucha Vypracovala: Agatha Račuchová Obor: Technické lyceum Třída: 1L Předmět: Biologie Školní rok: 2016/17 Vyučující: Mgr. Ludvík Kašpar Datum.
Ochrana zdraví Bc. Balonová Soňa. Co je to zdraví? Co si představuješ pod tímto pojmem? Co pro Tebe znamená být zdráv?
VY_32_INOVACE_01_VÝCHOVA KE ZDRAVÍ_ALKOHOL D ě tský domov, Základní škola praktická, Praktická škola, Školní jídelna a Školní dru ž ina, Duchcov, Školní.
Zlomeniny Poranění hlavy Intrakraniální krvácení Poranění hrudníku Poranění pateře a míchy Poranění břicha.
KARDIOLOGIE s příběhem
Huntingtonova choroba
Civilizační choroby Vysoký krevní tlak.
Jak naše tělo reaguje na psychické násilí a psychickou bolest?
Má smysl procvičovat kognitivní funkce?
DUM - Digitální Učební Materiál
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Výchozí stav DOZP Zašová
Výchova ke zdraví – důsledky závislostí
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 1_58
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_14_IMPRESIONISMUS Název materiálu:
Role praktického lékaře v měnící se společnosti
PROTIDROGOVÁ PREVENCE Alkohol
OBEZITA A PREVENCE OBEZITY
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_16 poměr stupňovací
Delirantní stavy.
Alzheimerova choroba Markéta Suráková.
Psychopatologie – základní psychické funkce Češková E.
Vývojová psychologie Prenatální období.
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 1_23
Specifické poruchy učení a NKS
SPECIFICKY NARUŠENÝ VÝVOJ ŘEČI
Renální selhávání Mgr. Martina Dohnalová.
ETIKA Etické problémy umírání a smrti 1.
Jak stárnout úspěšněji
Panická porucha.
Psychodiagnostika dětí v mladším školním věku
  Polohování při ošetření je důležité a nemá být náhodné, výběr polohy závisí na druhu poranění a stavu postiženého. Poloha po ošetření musí být taková,
Nemoci nervové soustavy
Kvalita a bezpečí jako hlavní principy k úspěšné a efektivní akreditaci Gabriela Franková.
Speciálně pedagogická diagnostika
Demence Charakteristika demence: Sekundární postižení
phdr. Hana pazlarová, ph.d.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Karla Klíče Hostinné AUTOR: Mgr
Právo sociálního zabezpečení
Organické duševní poruchy
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Diakonie ČCE – hospic CITADELA
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Pojem a definice krize Překážka na cestě za důležitými životními cíli, kterou člověk není schopen překonat v obvyklém čase obvyklými metodami řešení problémů.
CHARITA OSTRAVA HOSPICOVÉ SLUŽBY CHARITA OSTRAVA
Inkontinence Michaela Matoušková.
Sociální služby Vsetín, příspěvková organizace
V lékárnách od BŘEZNA V lékárnách od BŘEZNA 2018.
Význam zapojení žáků s dlouhodobým onemocněním v pohybových programech na ZŠ a SŠ Mgr. Tomáš Vyhlídal Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého v Olomouci.
Název školy Téma Název DUM Popis Ročník Autor Číslo projektu
Transkript prezentace:

Péče o pacienty s demencí v lůžkovém hospici

Demence Vzhledem ke stárnutí populace jde o relativně časté onemocnění Představují nesmírnou zdravotní i socioekonomickou zátěž Ve věku 65 let má demenci cca 5% populace a toto číslo roste exponenciálně

Nejčastější příčiny demence Organické příčiny (atrofie, infarkty, amyloid, úrazy hlavy, nádory) Jiná onemocnění (kardiovaskulární nemoci, poruchy metabolismu, intoxikace, infekční choroby)

Typické příznaky demence Zapomnětlivost Poruchy orientace, bloudění Pokles intelektu Poruchy logického uvažování, řeči, psaní Poruchy vyjadřování Emoční poruchy (nepřiměřená emotivita, deprese, mánie)

Příznaky demence - pokračování Poruchy vnímání (halucinace, iluze) Poruchy myšlení (většinou paranoidně-persekuční bludy, většinou nesystematické, vágní, bizarní) Poruchy spánku až spánková inverze Inkontinence moči a stolice

Příznaky demence - pokračování Klesá schopnost sebeobsluhy (jídlo, oblékání, hygiena, péče o domácnost) Psychomotorický neklid (utíkání z domu, neúčelné přenášení věcí, opakované dotazy) Poruchy chování (verbální i fyzická agresivita, heteroakuzace: obviňování druhých lidí z netrpělivosti, když jim něco nejde)

Nejčastější typy demencí Alzheimerova demence (pomalý, plíživý rozvoj, degradace osobnosti, ztráta náhledu) Vaskulární demence (rychlý a náhlý vznik, často po CMP, TIA, kolísavý průběh, stupňovité zhoršování). Větší riziko deliria. Často u polymorbidních pacientů, ale osobnost bývá déle zachována.

Další typy demencí Při nádorech mozku (glioblastom, astrocytom) nebo komorbidní při nádorovém onemocnění Metabolické (při selhávání jater či ledvin, zaplavení mozku dusíkatými látkami) Po traumatu (úraz hlavy, kontuse mozku), při epilepsii Po intoxikaci (alkoholická demence) či předávkování benzodiazepiny, spasmolytiky) Při infekčních nemocech (boreliosa, meningoencephalitis, syfilis, AIDS)

Spektrum pacientů s demencí v lůžkovém hospici Nádory mozku (glioblastom, astrocytom, metastázy do mozku) Alzheimerovy demence Vaskulární demence Demence smíšené etiologie Pozn.: u řady pacientů není demence vůbec diagnostikována

Péče o pacienty s demencí v lůžkovém hospici Je součástí bio-psycho-sociálně-spirituálního přístupu Individuální přístup, ukončení „marné léčby“, nezatěžování nadměrným vyšetřováním (CT či MR mozku, EEG, EKG, RTG S+P, MMSE, psychologické vyš., neurologické vyš., laboratorní vyš., lumbální punkce) Záleží na compliance pacienta

Léčba demencí v lůžkovém hospici Kognitivní farmakoterapie (Aricept, Exelon, Jumex, vit.E,C, Gingko biloba – Tebokan, Tanakan), tato léčba se zde nezahajuje Symptomatická léčba demencí: léčba poruch spánku, poruch nálady a chování

Symptomatická léčba demencí Hypnotika („dobrá noc připravuje dobrý den.“) (Sanval, neuroleptika, Diazepam). CAVE: benzodiazepiny: „dobrý sluha, zlý pán“ Neuroleptika (tlumení neklidu, agresivity, bludů a halucinací): Tiapridal, Risperdal, Zyprexa, Buronil, Haloperidol, Tisercin Léčba přidružených chorob (hypertenze, ICHS, DM), antikoagulancia, trombolytika. Léčba bolesti!

Nefarmakologická léčba demence í Kotvení v realitě (hodiny, kalendář, informace o místě pobytu – letáčky, obrázky…) Přítomnost blízké osoby, návštěvy, fotografie, oblíbené předměty (plyšák, sladkosti…) Přiměřená stimulace mozku (film, hudba, rozhovor, četba, cesta do přírody, zimní zahrady… Arteterapie, ergoterapie, canisterapie

Postoj hospicových pracovníků k pacientům s demencí „Jsme v hospici, ne v zařízení akutní péče, léčíme symptomy“ Je třeba unést pocity bezmoci a přijmout realitu takovou, jaká je Pozor na nadměrnou stimulaci („mez vstřebatelnosti“) Pozor na „kult výkonnosti“ (=zdroj frustrace zdravotníků)

Co říci závěrem? I dementní pacient může mít radost, prožívat svou důstojnost. Během pobytu v hospici řada pacientů „rozkvete“, protože je má někdo rád…

Díky za přijetí… Ilona.Burdova@seznam.cz