Podpora práce učitelů Podpora budování kapacit pro rozvoj základních pre/gramotností v předškolním a základním vzdělávání.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Realizace projektu: –
Advertisements

PROJEKTY ZAMĚŘENÉ NA VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH Dříve realizované projekty PALMIF – 3 projekty (Fond aktivních opatření trhu práce) PALMIF – 3 projekty (Fond.
Projekt: Cesta rozvoje středních škol v JmK CZ.1.07/1.3.10/ název operačního programu: OP VK číslo prioritní osy: 7.1 název prioritní osy: Počáteční.
Grantový projekt OP VK oblast podpory 1.3 DVPP škol a školských zařízení Mozaika nových inspirací pro pedagogy mateřské školy CZ.1.07/1.3.02/
Klíčová aktivita 2 Systém vzdělávání Mgr.Regina Jonášová Praha
1 Koordinátor S 1 Příprava vedoucích pracovníků a koordinátorů středních odborných škol na tvorbu a realizaci ŠVP.
Evropské jazykové portfolio v praxi TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY.
Aktivity a projekty Lísky na podporu spolupráce v regionu Pomáháme lidem porozumět přírodě a být dobrými hospodáři přírodního i kulturního dědictví.
Asistent pedagoga jako nástroj pro inkluzivní vzdělávání Mgr. Lucie Macků.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY CENTRUM PRIMÁRNÍ PREVENCE SEMIRAMIS o.s. Mgr. Simona Krajíčková.
INDIVIDUALIZACE VZDĚLÁVÁNÍ A ŠVP Vzdělávání ředitelů středních škol Kraje Vysočina Téma: Prezentuje: Ing. Josef Crha, ředitel SŠT Žďár nad.
Jsou venkovské školy horší než městské?
Individuálně, ale společně a jinak
Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století
Dokument KAP MSK - obsah
Metodická podpora projektu P-KAP krajskému akčnímu plánování
Ing. Kateřina Lichtenberková
MÍSTNÍ AKČNÍ PLÁN ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ORP Náměšť nad Oslavou
Platformy projektu KAP LK
SPOLEČNÉ VZDĚLÁVÁNÍ V KONTEXTU OP VVV
Plánování ve školní tělesné výchově
EVALUACE v OP RLZ PaedDr. Jaromír Krejčí Mgr. Jana Ostrýtová MŠMT.
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Metodická podpora projektu P-KAP krajskému akčnímu plánování
Implementace Krajského akčního plánu Jihočeského kraje I
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
Příspěvek na konferenci
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Gymnasium Jižní Město Praha
jak budovat kulturu školy společně
MODERNIZACE ODBORNÉHO VZDĚLÁVÁNÍ
EQF a Národní soustava kvalifikací v České republice
Průběh tvorby Školních akčních plánů (ŠAP) v Libereckém kraji
Strategické řízení a plánování ve školách a v územích
Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
Strategie digitálního vzdělávání na pomoc při změnách kurikula
MAP II. MAP Praha 12 pokračuje
Co dělá Olomoucký kraj pro podporu polytechnického vzdělávání?
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Kulatý stůl Rozvoj spolupráce SOŠ a členských firem HK
Konference ke čtenářské gramotnosti Spolupracující partneři
Krajský metodický kabinet MATEMATICKÉ GRAMOTNOSTI
Aktuální informace o projektu IKAP
Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO)
CENTRA VZDĚLÁVÁNÍ PRO UDRŽITELNOU BUDOUCNOST
Místní akční plán rozvoje vzdělávání na Písecku II
Podpora práce učitelů Podpora budování kapacit pro rozvoj základních pre/gramotností v předškolním a základním vzdělávání.
Podpora práce učitelů Podpora budování kapacit pro rozvoj základních pre/gramotností v předškolním a základním vzdělávání.
reg. číslo projektu: ​ CZ /0.0/0.0/17_052/
ZŠ KRNOV, Janáčkovo náměstí 17
PRAKTICKÉ ZKUŠENOSTI ŠKOLY ZAPOJENÉ DO PROJEKTU MOV
Podpora práce učitelů Podpora budování kapacit pro rozvoj základních pre/gramotností v předškolním a základním vzdělávání.
Realizace projektu na 7. základní škole a mateřské škole Plzeň
Podpora práce učitelů Podpora budování kapacit pro rozvoj základních pre/gramotností v předškolním a základním vzdělávání.
Podpora práce učitelů Podpora budování kapacit pro rozvoj základních pre/gramotností v předškolním a základním vzdělávání.
IPs APIV_B Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
Akční plán - plánované společné aktivity
Ochrana spotřebitele v počátečním vzdělávání Praha
Model intenzivní podpory
Počítač ve škole a MŠMT Mgr. Jaroslav Faltýn
Model intenzivní podpory
Revize kurikulárních dokumentů pro všeobecné a
Aktuální informace o MAP vzdělávání na Broumovsku II
STŘEDOŠKOLSKÁ ODBORNÁ ČINNOST
Vzdělávání a příprava na digitální budoucnost z pohledu Statutárního města Liberec Mgr. Šárka Prachařová.
ZŠ Ostrava-Hrabůvka, Klegova 27 příspěvková organizace
Strategické řízení a plánování ve školách a v územích
Transkript prezentace:

Podpora práce učitelů Podpora budování kapacit pro rozvoj základních pre/gramotností v předškolním a základním vzdělávání

Aktivizujeme školy, rozvíjíme gramotnosti Podporujeme pedagogy základních a mateřských škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost (tzv. základní gramotnosti) i informatické myšlení žáků a dětí. http://www.nuv.cz/projekty/ppuc www.ppuc.cz/zapojene_skoly Spolupracujeme k 6. 11. 2018 s 35 pilotními školami (plán doplnit o další 1 školu). www.nuv.cz/projekty/ppuc/zapojene-skoly

Podporujeme sdílení dobré praxe – Společenství praxe Pořádáme oborová setkání, při kterých učitelé sdílejí své zkušenosti a zlepšují své dovednosti pro plánování konkrétních aktivit se žáky na rozvoj gramotností napříč vzdělávacími oblastmi. 1. stupeň ZŠ Předškolní vzdělávání Český jazyk a literatura Matematika a její aplikace Cizí jazyky Informační a komunikační technologie Člověk a svět práce Člověk a zdraví Člověk a příroda Umění a kultura www.bit.ly/Spolecenstvipraxe Člověk a společnost

Spolupracujeme s odbornou veřejností na tématu gramotností Vytváříme sdílenou představu o pojetí a významu gramotností ve vzdělávání při setkávání odborníků na gramotnosti, učitelů, akademiků apod. Realizujeme minikonference odborných panelů pro čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost. Gramotnostiproucitele.cz Digi Spolecenstvi praxe 30. 10. 2018 v Brně digitální gramotnost a inform. myšlení 7. 11. 2018 v Praze matematická gramotnost 3. 12. 2018 v Plzni čtenářská gramotnost

Popularizujeme téma gramotností Web Gramotnosti.pro aktuality z oblasti gramotností blog Gramotnosti v praxi (www.gramotnosti.blogy.rvp.cz) inspirativní příspěvky Pilotní školy Naše školy prezentují zapojení do projektu na školním webu. www.nuv.cz/projekty/ppuc/zapojene-skoly Účastnili jsme se… V rámci Mezinárodního dne gramotností jsme realizovali den s technologiemi. Zúčastnili jsme se běhu za gramotnosti. Z newsletteru Metodického portálu – gramotnosti.pro Potřebujeme přidat fotku z nějaké té akce, zatím jsem nenašla.

Plánované kurikulární změny – digitální gramotnost © NÚV, Daniela Růžičková

© NÚV, Daniela Růžičková

64/128 hodin informatiky z 4720/4880 hodin + ICT/DG v oborech 32/32 hodin ICT z 4720/4880 hodin © NÚV, Daniela Růžičková

Šablony II a gramotnosti Průvodce a inspirace pro pedagogické vedení škol v oblasti rozvoje gramotností https://gramotnosti.pro/web/sablony Doprovodné video v sekci AudioVideo Metodického portálu RVP.CZ https://gramotnosti.pro/web/sablonyvideo Materiál doplňuje Příklady dobré praxe realizace šablon (NIDV) Inovujeme.rvp.cz Náhled wireframu asi nemohu stáhnout, to je případně na domluvu s Lenkou. Podklady, co jsme tvořili v rámci přípravy obshu landing page

Porozumění povaze a možnostem gramotností v plánování a realizaci výuky - učitelé vědí, co jsou gramotnosti a jak je ve výuce rozvíjet ,,Při volbě a výběru dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků zaměřujeme především na ověřené workshopy s aktivním zapojením a týmovou spoluprací celého či části kolektivu našich pedagogů, na témata pro rozvoj gramotností a kvality výuky aktuálně nejpotřebnější, kdy lektory zveme přímo k nám do školy.“ ,,A navíc díky spolupráci pedagogů s rozličnou aprobací rozvíjíme efektivně a neformálně základní gramotnosti napříč všemi předměty i průřezovými tématy.“ Radomír Macháň, ZŠ a MŠ Hranice Struhlovsko

Doporučení ředitelů ředitelům: ŠABLONY ZŠ 2.II/6 Vzdělávání pedagogických pracovníků ZŠ – DVPP v rozsahu 8 hodin 2.V/4 Vzdělávání pedagogických pracovníků ŠD/ŠK – DVPP v rozsahu 8 hodin MŠ 2.I/6 Vzdělávání pedagogických pracovníků MŠ – DVPP v rozsahu 8 hodin 2.V/4 Vzdělávání pedagogických pracovníků ŠD/ŠK – DVPP v rozsahu 8 hodin Doporučení ředitelů ředitelům: Vybírejte semináře s dobrými referencemi založené na aktivním zapojením a týmové spolupráci pedagogů. Kurzy mají směřovat k aktivnímu zapojování dětí do učení, jejich motivaci, rozvoji kritického myšlení a především schopnosti řešit reálné úkoly a situace. Nechte učitelům volnou ruku k výběru školení a podporujte je v kontinuálním profesním rozvoji.

Rozvíjení gramotností napříč vyučovacími předměty - rozvoj gramotností se týká všech učitelů a všech vyučovacích předmětů ,,V rámci nových metod ve čtenářské gramotnosti si učitelé vyzkoušeli aktivity napříč předměty, zapojení cvičení na čtenářskou gramotnost. Nabyté zkušenosti pak sdílí s dalšími učiteli.“ Michal Loukota, ZŠ Turnov Skálova ,,Jsem přesvědčen, že na každé škole působí aktivní a kreativní pedagogové, kteří se nebojí zkoušet a zavádět do výuky nové metody a formy práce, které posunují pomyslnou laťku kvality vzdělávacího procesu vzhůru…“ Radomír Macháň, ZŠ a MŠ Hranice Struhlovsko

Doporučení ředitelů ředitelům ŠABLONY ZŠ 2.II/12 Nové metody ve výuce v ZŠ 2.V/9 Nové metody ve vzdělávání v ŠD/ŠK 2.II/17 Klub pro žáky ZŠ 2.V/11 Klub pro účastníky ŠD/ŠK MŠ 2.I/6 Vzdělávání pedagogických pracovníků MŠ – DVPP v rozsahu 8 hodin Doporučení ředitelů ředitelům Přemýšlejte o zapojení všech učitelů včetně pedagogických pracovníků školní družiny a školního klubu ZŠ. Podporujte učitele v experimentování a zavádění nových metod a forem práce do výuky. Prezentujte rozvoj gramotností v rámci všech vyučovacích předmětů jako příležitost a cestu k lepším vzdělávacím výsledkům žáků.

Sdílení zkušeností a vzájemná podpora probíhající koordinovaně na úrovni škol ,,Důležité je najít k sobě vhodné dvojice pedagogů, kteří si budou profesionálně, ale především lidsky blízcí, kteří si budou mít a budou chtít co nabídnout, kteří se budou vzájemně inspirovat a vzájemnou spoluprací profesionálně rozvíjet.“ Radomír Macháň, ZŠ a MŠ Hranice Struhlovsko ,,Tandemovou výuku hodnotím jako jeden z největších přínosů Šablon. V rámci strategie 3S jsou dva učitelé více v kontaktu, inspirují se, motivují se – těžší je společné plánování a vymýšlení hodin, rozdělení rolí, ale v hodině (pokud je vše dobře naplánováno a pokud si tandemoví spolupracovníci „sednou“) vše plyne v poklidu, učitelé si umí mezi sebou předávat slovo, proměňovat postavení, motivovat žáky, společně směřovat k danému cíli hodiny.“ Michal Loukota, ZŠ Turnov Skálova

Doporučení ředitelů ředitelům ŠABLONY ZŠ 2.II/6 Vzdělávání pedagogických pracovníků ZŠ 2.II/8 Vzájemná spolupráce pedagogů ZŠ 2.V/5 Vzájemná spolupráce pedagogů ŠD/ŠK 2.II/10 Tandemová výuka v ZŠ 2.V/7 Tandemové vzdělávání v ŠD/ŠK ZŠ 2.I/6 Vzdělávání pedagogických pracovníků MŠ 2.I/9 Nové metody ve vzdělávání předškolních dětí Doporučení ředitelů ředitelům Pomáhá, když učitel systematicky vyhodnocuje vlastní výuku, nějak s tím pracuje a využívá pro vlastí rozvoj. Základním předpokladem efektivní vzájemné podpory učitelů ve škole je jejich dovednost poskytování (a přijímání) nehodnotící zpětné vazby a vytváření bezpečného prostředí pro zpětnovazební setkávání.

Sdílení zkušeností mezi školami, vzájemné setkávání a navštěvování Sdílení zkušeností pedagogů z různých škol ocenili naprosto všichni zúčastnění. Mohli jsme nahlédnout do škol a navštívit úspěšné kolegy, kteří nám rádi poodhalili svá know-how. Domnívám se, že pro obě strany je to přínosem, protože dojde ke sdílení zkušeností, které se osvědčily, nebo naopak dojde k radám, čeho se při výuce vyvarovat, co se nepodařilo. Marie Effenberger Rychlá, ZŠ a MŠ Rohle Šablonu Sdílení zkušeností pedagogů jsme si v prvním kole Šablon nevybrali z jednoho důvodu. Jsme málotřídní škola. Pro sdílení jsme tak využívali setkávání při dalším vzdělávání. Přesto tuto Šablonu považujeme z hlediska rozvoje gramotností, profesního rozvoje za jednu z nejdůležitějších. Jovanka Rybová, ZŠ a MŠ Kyjov – Bohuslavice

Doporučení ředitelů ředitelům ŠABLONY MŠ 2.I/8 Sdílení zkušeností pedagogů z různých škol / školských zařízení prostřednictvím vzájemných návštěv 2.I/10 Zapojení odborníka z praxe do vzdělávání v MŠ 2.I/14 Odborně zaměřená tematická setkávání a spolupráce s rodiči dětí v MŠ 2.I/15 Komunitně osvětová setkávání ZŠ 2.II/9 Sdílení zkušeností pedagogů z různých škol / školských zařízení prostřednictvím vzájemných návštěv 2.V/6 Sdílení zkušeností pedagogů z různých škol / školských zařízení prostřednictvím vzájemných návštěv (ŠD/ŠK) 2.II/14 Zapojení odborníka z praxe do výuky v ZŠ Doporučení ředitelů ředitelům Sdílení zkušeností pedagogů z různých škol poskytuje inspiraci pro vlastní výuku a čemu je dobré se ve výuce vyvarovat. Podmínkou účinné externí spolupráce je její společné plánování a hodnocení. V týmu vzájemně se podporujících škol by neměl chybět někdo s rozvinutými mentorskými či koordinačními schopnostmi.

Moderní digitální technologie umožňující sdílení zkušeností i efektivní a netradiční práci se žáky Díky realizaci Šablony získá každý zapojený pedagogický pracovník metodickou, ale i technickou podporu odborníka na ICT, často kolegy, učitele ZŠ, koordinátora a metodika ICT. Díky spolupráci s ním, ale i sdílení zkušeností všech zapojených pedagogů se tak opět významně rozšíří okruh možností kolegiální podpory a spolupráce, sdílení a vzájemné inspirace. Radomír Macháň, ZŠ a MŠ Hranice Struhlovsko

Doporučení ředitelů ředitelům ŠABLONY ZŠ 2.II/15 Zapojení ICT technika do výuky v ZŠ 2.II/16 Využití ICT ve vzdělávání v ZŠ 2.V/10 Využití ICT ve vzdělávání v ŠK/ŠK MŠ 2.I/11 Využití ICT ve vzdělávání v MŠ Doporučení ředitelů ředitelům Při plánování se zaměřte na to, jaké dovednosti, zkušenosti a potřeby v této oblasti mají vaši učitelé a podpořte je v jejich dalším profesním rozvoji. Ze Šablon můžete pořídit také potřebné vybavení pro učitele i žáky (podle konkrétních podmínek vaší školy můžete zvážit pořízení digitálních technologií i pro děti). Myslete vždy na to, že materiální zázemí je pouze jedním z prostředků k rozvoji digitální gramotnosti dětí a žáků

Kolegiální podpora formou interního i externího mentoringu, koučinku i supervize ŠABLONY ZŠ 2.II/13 Profesní rozvoj pedagogů ZŠ prostřednictvím supervize/mentoringu/koučinku MŠ 2.I/7 Profesní rozvoj předškolních pedagogů prostřednictvím supervize/mentoringu/koučinku Doporučení ředitelů ředitelům Při plánování se zaměřte na to, jestli má odborník, kterého chcete pozvat do školy, nějaké zkušenosti v práci se školami, je členem odborné profesní organizace supervizorů, mentorů či koučů a jaký ctí etický kodex. Zkušení a profesionální odborníci mohou být velmi užiteční pro rozvoj vašich pracovníků

Výzva Implementace strategie digitálního vzdělávání 2 Vyšla 31. října 2018, příjem žádostí do 28. 2. 2019 Soutěžní výzva. Široké spektrum příjemců. Alokace 500 mil. Kč Povinně alespoň jedna z aktivit: Aktivita č. 2 – Podpora vzniku digitálních vzdělávacích zdrojů Aktivita č. 3 – Propojování formálního a neformálního vzdělávání ve spolupráci s kulturními/paměťovými institucemi, science centry a ekocentry Aktivita č. 4 – Podpora digitálních kompetencí pedagogických pracovníků škol Aktivita č. 5 – Šíření příkladů dobré praxe škol Máte zajímavý obsah pro děti, žáky, učitele? „Digitalizujte“! (bude pak dostupné pod Creative Commons nebo jako „MOOC“) Chcete digitálně vzdělávat učitele? Prostudujte DIGCOMPEDU a připravte obsahy vzdělávání.

Gramotnosti.pro/web/DIGCOMPEDU

Inovujeme Metodický portál RVP.CZ Chceme, aby byl portál lepší, užitečnější, modernější, přehlednější… Vytváříme i nové aplikace! Inovujeme.rvp.cz Náhled wireframu asi nemohu stáhnout, to je případně na domluvu s Lenkou. Podklady, co jsme tvořili v rámci přípravy obshu landing page Reputační systém (EMA) – katalog otevřených digitálních vzdělávacích zdrojů z různých portálů a webů. Umožní vyhledávat, hodnotit, komentovat, vytvářet tematické kolekce, sdílet inspiraci… Profil Učitel21 – aplikace pro vlastní hodnocení digitálních kompetencí, zároveň plánovací nástroj pro další profesní rozvoj v této oblasti. www.inovujeme.rvp.cz

Přidejte se k nám Inspirujte se příspěvky z oblasti gramotností, navštivte nás na www.gramotnosti.pro. Chcete získávat novinky? Přihlaste se k odběru newsletteru na www.gramotnosti.pro/#newsletter. Účastněte se akcí, minikonferencí odborných panelů nebo společenství praxe, novinky sledujte na www.gramotnostiproucitele.cz. Zajímají vás inovace RVP.CZ? Zapojte se do pilotování nových aplikací na www.inovujeme.rvp.cz.

Děkuji za pozornost. Petr.Naske@nuv.cz 774089047

Projekt Podpora budování kapacit pro rozvoj základních pre/gramotností v předškolním a základním vzdělávání – Podpora práce učitelů (PPUČ) je financován Evropskou unií. Národní ústav pro vzdělávání Projekt Podpora práce učitelů www.ppuc.cz