Transparentnost a nastavení procesů zadávání veřejných zakázek s ohledem na ochranu zadavatele Vlastimil Fidler Ministerstvo pro místní rozvoj
Transparentnost základní princip veřejných zakázek čl. 18 směrnice 2014/24/EU § 6 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek obecný pojem, bez dalšího legislativního vymezení (průhlednost) povinnost uveřejňovat přezkoumatelnost
Transparentnost jako ochrana veřejná kontrola: nepřítel? důsledné dodržení transparentnosti vede k posilování dobrého jména zadavatele (x nelze uveřejňovat vše – obchodní tajemství, GDPR)
Odpovědnost zadavatele nesejmutelná odpovědnost za zadávací řízení (např. § 36 odst. 3 – odpovědnost za zadávací podmínky – nepomůže ani administrátor, ani expert (jedině regres) Zproštění odpovědnosti FO: § 270 odst. 2 - Fyzická osoba za přestupek neodpovídá, jestliže prokáže, že vynaložila veškeré úsilí, které bylo možno požadovat, aby přestupku zabránila
Odpovědnost zadavatele trestní odpovědnost § 257 tr.z. - Pletichy při zadání veřejné zakázky a při veřejné soutěži (2) Odnětím svobody na dvě léta až osm let bude pachatel potrestán, spáchá-li čin uvedený v odstavci 1 a) v úmyslu opatřit sobě nebo jinému značný prospěch, nebo b) jako úřední osoba.
Možnosti ochrany zadavatele nastavení pravidel pro investiční proces důsledná kontrola ex ante posilování odborné kompetence
Proces zadávání a schvalování investiční záměr, financování zadávací řízení smlouva plnění vymezení odpovědných osob: GARANCE SCHVALOVÁNÍ KONTROLA stanovuje „statutární“ osoba zadavatele
Nastavení zadávacího procesu legislativní rámec (zákon, vnitřní řídící akty, podmínky dotace) podklady pro zadávací řízení (předmět, kvalifikace, hodnocení, další podmínky účasti) personální zajištění (odborný zpracovatel, administrátor) modely procesů – specializovaný, individuální, poddodavatelský
Specializovaný model útvar odborný a útvar administrátora rizika: nutná spolupráce, konflikt očekávání a odpovědnosti výhody: specializace, silnější odborná kompetence, unifikace
Individuální model oborný útvar zároveň administrátorem rizika: nedostatečná odbornost, nejednotnost postupu, výhody: jasné vymezení odpovědnosti
Poddodavatelský model externí dodavatel (odborný, administrátor) rizika: zadavatel závislý na externím subjektu výhody: odbornost (?), odpovědnost za škodu
Vnitřní předpis regulace zadávacího systému rozhodně NE proces kompetence, odpovědnost, schvalování postupy neregulované zákonem rozhodně NE opisování zákona uvolnění zákonných pravidel
Komentářová literatura Herman P., Fidler V. a kol.: Komentář k zákonu o zadávání veřejných zakázek (autorský komentář), 2. vydání Podešva V.: Zákon o zadávání veřejných zakázek. Zákon o registru smluv Krutáková L., Kruták T.: Zákon o zadávání veřejných zakázek Machurek T.: Zákon o zadávání veřejných zakázek Derková R.: Zákon o zadávání veřejných zakázek
DĚKUJI ZA POZORNOST