37. Bi-2 Cytologie, molekulární biologie a genetika

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vítejte ve světě buněčného cyklu
Advertisements

Genetika eukaryotní buňky
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
Co je to genetika a proč je důležitá?
M I T Ó Z A.
1 Chromosom Milada Roštejnská Helena Klímová. Obsah Chromosom Stav chromosomů se během buněčného cyklu mění Eukaryotní DNA je sbalena do chromosomu Interfázový.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
GENETIKA POHLAVNÍ CHROMOZÓMY
AUTOR: Ing. Helena Zapletalová
Lidský genom Lidé patří mezi DNA organismy Genom je předáván
BIOLOGIE LESA II HSSL Genetika – tato verze je bez funkčních videosekvencí PRAHA, samostudium 8.3. Vladimír.
Buněčný cyklus je cyklus, kterým prochází eukaryotická buňka od svého vzniku po další dělení doba trvání cyklu se nazývá generační doba buněčný cyklus.
VY_32_INOVACE_2_1_03_Chromozomy
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
GENETIKA EUKARYOTICKÉ BUŇKY
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
Příklady dědičnosti u člověka Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Křivánková. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace.
Chromozóm, gen eukaryot
Buněčné dělení.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
Profáze, metafáze, anafáze, telofáze
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
BIOLOGIE ČLOVĚKA Tajemství genů (28).
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Genetika.
Centrální dogma molekulární biologie (existují vyjímky)
Buněčný cyklus MUDr.Kateřina Kapounková
Test pro kvintu B 15. prosince 2006
Klinická cytogenetika - metody
Reprodukce buněk Nové buňky mohou v současné etapě evoluce vznikat pouze dělením buněk již existujicích. Dělením buněk je zajišťována: Reprodukce jedinců.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Buněčný cyklus, buněčné dělení a jeho abnormality seminář VZ prezenční
Buněčné dělení Základy biologie
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
GENETIKA.
TERCIE 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Buněčné dělení – otázky a úkoly
GENETIKA.
2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Genetické poruchy - obecně
Cytogenetika Zkoumá dědičnost a proměnlivost organismů na buněčné úrovni.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Dědičnost vázaná na pohlaví Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/9 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuZlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školyMatiční gymnázium Ostrava,Dr.
Rozmnožování buněk
Cytogenetika Zkoumá dědičnost a proměnlivost organismů na buněčné úrovni.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Genetika Přírodopis 9. r..
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Rozmnožování buněk - meióza
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
Buněčná stěna, buněčné jádro
Mitóza, Meióza Test pro kvinty podzim 2006.
Reprodukce buněk Nové buňky mohou v současné etapě evoluce vznikat pouze dělením buněk již existujicích. Dělením buněk je zajišťována: Reprodukce jedinců.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Genetické zákony.
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
37. Bi-2 Cytologie, molekulární biologie a genetika
37. Bi-2 Cytologie, molekulární biologie a genetika
37. Bi-2 Cytologie, molekulární biologie a genetika
37. Bi-2 Cytologie, molekulární biologie a genetika
Mitóza Nepřímé dělení Mitóza Je nejčastější způsob, kterým se dělí jádra tělních (somatických) buněk Období života buňky od jejího vzniku až po zánik.
Transkript prezentace:

37. Bi-2 Cytologie, molekulární biologie a genetika projekt GML Brno Docens DUM č. 4 v sadě 37. Bi-2 Cytologie, molekulární biologie a genetika Autor: Martin Krejčí Datum: 30. 6. 2014 Ročník: 6. ročník šestiletého studia, 8. ročník osmiletého studia, 4. ročník čtyřletého studia Anotace DUM: Morfologie a rozdělení chromozomů, homologní chromozomy, počty chromozomů, karyotyp, karyogram, ideogram. Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu.

Morfologie chromozomů chromozomy Morfologie chromozomů

Historie výzkumu chromozomů 1842: Karl Wilhelm von Naegeli – poprvé pozoroval a popsal chromozomy. 1882: Walter Flemming zakladatel CYTOGENETIKY První detailní popis chování chromozomů při jaderném a buněčném dělení. Společně s Eduardem Strasburgerem a Edouardem van Benedenem (popis procesů s chromozomy při meióze. http://cs.wikipedia.org/wiki/ Karl_Wilhelm_von_N%C3%A 4geli#mediaviewer/Soubor: Carl_Wilhelm_von_Naegeli.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/ Walther_Flemming#mediaviewer/ Soubor:Walther_flemming.gif http://upload.wikimedia.org/ wikipedia/commons/2/20/ Eduard_Adolf_Strasburger.jpg http://www.fotosimagenes.org/ edouard-van-beneden

Historie výzkumu chromozomů 1888: Heinrich Wilhelm Gottfried von Waldeyer-Hartz Zavedl pojem chromozom. 1902:Theodor Boveri-Walter Sutton chromozomová teorie (také známá jako teorie chromozomové dědičnosti nebo teorie Sutton – Boveri ). Je základní sjednocující teorií genetiky, která identifikuje chromozomy jako nosiče genetického materiálu. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/47/Wilhelm_von_Waldeyer-Hartz.jpg http://en.wikipedia.org/wiki/File:Theodor_boveri_walter_sutton.png

Stavba chromozomu TELOMERA satelit SEKUNDÁRNÍ KONSTRIKCE (NOR – organizátor jadérka) p RAMÉNKO (kratší raménko) CENTROMERA (primární konstrikce) KINETOCHOR (proteinový komplex - upínání dělícího vřeténka) q RAMÉNKO (delší raménko) http://janecolden.blogspot.cz/2008/01/cell-division-vocabulary.html TELOMERA

Stavba chromozomu DVOUCHROMATIDOVÝ JEDNOCHROMATIDOVÝ chromozom http://en.wikipedia.org/wiki/File:NHGRI_human_male_karyotype.png DVOUCHROMATIDOVÝ chromozom JEDNOCHROMATIDOVÝ chromozom http://gymtri.trinec.org/soubory/Biologie/5-rocnik/genetika/genetika-bunky/chromozom.jpg

p q Stavba chromozomu p/(p+q) Typ chromozomu METACENTRICKÝ 0,5 – 0,45 SUBMETACENTRICKÝ 0,45 – 0,25 AKROCENTRICKÝ 0,25 – 0,15 TELOCENTRICKÝ > 0,15 kratší raménko p delší raménko q

HOMOlogní chromozomy Každý chromozom v jádře s diploidním (2n) počtem chromozomů zastoupen 2x – jeden od otce a druhý od matky  HOMOLOGNÍ CHROMOZOMY. Homologní chromozomy nesou stejné geny nacházející se na stejných pozicích nachromatidách. Konkrétní alely těchto genů mohou být shodné, nebo se od sebe mohou lišit. http://www.oskole.sk/userfiles/image/zaida/biologia/reprodukcia%20buniek_html_1c84115a.png

HOMOlogní chromozomy METAFÁZNÍ chromozomy tvořeny dvěma sesterskými CHROMATIDAMI. Každá sesterská chromatida nese na stejných LOKUSECH geny v identické alelické formě. Sesterské chromatidy jsou vždy tvořeny identickou dsDNA vzniklé při replikaci v S-fázi buněčného cyklu. AUTOZOMY (somatické chr.) jsou tvořeny homologními dvojicemi vždy se stejnými geny. U HETEROCHROMOZOMŮ (pohlavní chr.) jsou homologní pouze části chromozomů A a http://www.oskole.sk/userfiles/image/biologia/jadrova_dedicnost/image001.png

Počty chromozomů Ploidie je počet homologních sad chromozomů v živé buňce. Počet chromozomů v jedné sadě je specifický pro každý organismus. Počet chromozomů v jedné sadě udává Monoploidní číslo (x). Je stejné pro každou buňku v určitém organismu (pozn. u člověka platí x=23). Podle počtu chromozomových sad rozlišujeme buňky: - HAPLOIDNÍ (n) DIPLOIDNÍ (2n) TRIPLOIDNÍ (3n) TETRAPLOIDNÍ (4n)

Počty chromozomů Euploidie počet chromozomových sad v buňce je roven celočíselnému násobku monoploidního čísla. (u člověka je normální diploidní počet chromozomů v somatických buňkách 2 x 23 (2n), tedy 46 chromozomů. Pozn. I člověk s 69 chromozomy (3 x 23) by byl považován za euploidního). Aneuploidie: Jev, kdy dochází k absenci nebo naopak k nadbytku chromozómů ve všech buňkách určitého organismu. (např.  trisomie (1 chromozom navíc) nebo monosomie (o 1 chromozom méně).

Počty chromozomů Patauův syndrom Edwardsův syndrom http://www.biokurs.de/skripten/bilder/patau.jpg

Karyotyp ženy v triploidní (3n) výbavě. Počty chromozomů Karyotyp ženy v triploidní (3n) výbavě. http://cvirtuel.cochin.univ-paris5.fr/cytogen/cadricon/fich1-3/6-8/mouleb1.htm

(Anopheles culicifacies) Počty chromozomů http://www.primates.com/ chimps/chimpanzee.jpg http://www.hlasek.com/ foto/mus_musculus_ag6966.jpg http://auto.img.v4.skyrock.net/8831/64298831/pics/2583748533_1.jpg Šimpanz učenlivý (Pan troglodytes) 2n=48 Myš domácí (Mus musculus) 2n=40 Vlk (Canis lupus) 2n=78 http://media-2.web.britannica.com/eb-media/72/6872-004-F62560FB.jpg http://theazollafoundation.org/wp-content/uploads/2013/05/mosquito.png http://imgc.artprintimages.com/images/ art-print/arthur-siegelman-trypanosoma- protozoa-in-blood_i-G-38-3811-D6SIF00Z.jpg (Anopheles culicifacies) 2n=6 (Trypanosoma brucei) 2n=128 (Artemia salina) 2n=168

Chromozomová výbava Karyotyp je soubor všech chromozómů v jádře buňky. V buněčných jádrech určitého druhu je tento soubor konstantní do počtu, velikosti i tvaru chromozómů. Karyogram muže http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/21/DNA_human_male_chromosomes.gif/640px-DNA_human_male_chromosomes.gif Karyotyp muže

Chromozomová výbava Ideogram, idiogram = grafické schema zobrazující chromozomové proužky vzniklé například metodou G-banding (G- proužkování směsí methylenové modři + eozin po ošetření trypsinem. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b2/Karyotype.png/500px-Karyotype.png

Charakterizace chromozomů Proužek (band) je část chromosomu snadno odlišitelná od sousedního segmentu jevící se jako tmavší či světlejší úsek vyvolaný jednou z použitých barvících technik. Chromosomová raménka rozdělena na oblasti (regions) – souhlasné a odlišné morfologické znaky (orientační body) byly použity k pojmenování každé oblasti. Oblast (Region) = úsek chromosomového raménka ležící mezi středy dvou orientačních bodů - značeny arabskými číslicemi od centromery směrem ke koncům

Karyotyp člověka - muž 46, XY AAXY Zápis kompletního karyotypu muže http://images.clipartlogo.com/files/ss/thumb/312/31268017/boy-smiling_small.jpg http://www.laborlexikon.de/images/Karyogramm-813.JPG

Karyotyp člověka - žena Zápis kompletního karyotypu ženy 46, XX AAXX http://www.svetdetskefantazie.cz/images/clanky/holcicka-Na-volne-noze.jpg http://www.repromeda.cz/wp-content/uploads/%C5%BEensk%C3%BD.jpg

Rozdělení lidských chromozomů Lidský karyotyp lze rozdělit do sedmi skupin podle tvaru a velikosti chromozomů. Důležitým kritériem je také poloha centromery. Chromosom X – lze zařadit do sk. C Chromosom Y – velikostně se blíží chromosomům sk. G. Rozdíl je ten, že chromosom Y na p raméncích nenese satelity. A B C D E F G

Karyotyp člověka A: chr.1,2,3 – velké, metacentrické či nanejvýš mírně submetacentrické chromozomy. B: chr.4,5 – velké, submetacentrické chromozomy. C: chr.6,7,8,9,10,11,12,X – středně velké, submetacentrické chromozomy. D: chr.13,14,15 – středně velké, akrocentrické chromozomy, 13 a 14 nesou na jednom konci chromatidy satelity. E: chr.16,17,18 – krátké, metacentrické či submetacentrické chromozomy. F: chr.19,20 – krátké, metacentrické chromozomy. G: chr.21,22,Y – krátké, akrocentrické chromozomy obsahující satelity (Y je však neobsahuje).

jadérko Organizátory jadérka (nucleolar organizer regions, NORs) leží v oblasti sekundárních konstrikcí 10. dekondenzovaných akrocentri- ckých chromosomů v interfázi. Jejich chromatinové smyčky se shlukují a tvoří základ jadérka. Funkcí organizátoru jadérka je formování a udržování jadérka v interfázním jádře. Obsahuje vysoký počet kopií genů pro rRNA. Část ramínek chromosomů, která leží distálně od sekundární konstrikce se nazývá satelit. http://sszdra-karvina.cz/bunka/bi/ 03eu/obr/jaderko1.jpg