MEERVOUDSVORMING IN HET NEDERLANDS

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kuchařka na práci s mnohočleny Matematika pro ZŠ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je David Salač. Dostupné z Metodického portálu.
Advertisements

Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 4 – přídavná jména Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012.
Anotace – Otázky Anotace - Pracovní list k procvičení tvoření otázek pomocí tázacích zájmen, překlad vět Autor - Mgr. Martina Kolářová Jazyk - Čeština,
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ NETVOŘICE AUTOR: MGR.IRENA PŘEUČILOVA NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_ROD PODSTATNÝCH JMEN TEMA: URČOVÁNÍ RODU PODSTATNÝCH JMEN ČÍSLO PROJEKTU:OPVK.
Anotace Prezentace pro žáky k finanční gramotnosti, seznámení s podobou Eurobankovek. AutorČekalová Sylva JazykČeština Očekávaný výstup Vyjasnění pojmů.
Záhlaví a zápatí, Makro Tabulkový procesor Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Růžena Hynková. Dostupné z Metodického portálu.
Anotace - Animals Anotace - Pracovní list k procvičení slovní zásoby Autor - Mgr. Martina Kolářová Jazyk - Čeština, angličtina Očekávaný výstup - Plynulé.
HMYZ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jitka Kratochvílová Havlová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Tvarosloví 9. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_01_Ohebné slovní druhy Autor Chňoupková Martina.
fotbalový mí č bílá r ůž e chutné ovoce P ř ídavná jména IT ve škole CZ.1.07/1.4.00/
AnotacePrezentace pro žáky k finanční gramotnosti - Úvěry AutorHolomková Lenka JazykČeština Očekávaný výstup seznámení se základními pojmy úvěrové politiky.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr
Přídavná jména přivlastňovací
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
ZVÍŘECÍ RODINKY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petra Cemerková Golová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Anotace – Dny v týdnu Anotace Autor Čeština, angličtina Jazyk
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Řešení nerovnic Lineární nerovnice
  Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Mona Drábková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Tvorba příslovcí a jejich stupňování
Průřezové téma - Enviromentální výchova Základní podmínky života – Půda I. Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál k průřezovému tématu EV Základní.
Půda – minerální látky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
Prvouka – 3. ročník Animace koloběhu vody v přírodě
Poznej bankovky a mince
KORESPONDENCE - PSANÍ ADRESY
Finanční gramotnost Základní pojmy
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření leden 2013 Ročník
Téma: Jaro v CHKO České středohoří Tobiášův vrch
Obrazový materiál pro pracovní list – Masky
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Rozlišování krátkých a dlouhých samohlásek interaktivní
STEJNÉ Pracovní listy Poznáš, které obrázky jsou stejné? Najdi je a spoj. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Fišer.
Rozvíjíme pozornost a soustředění
Český jazyk 2 . ročník PŘEHLEDY
Skloňování vzorů podstatných jmen rodu středního
Přírodní vědy DUM 15 KOLOBĚH VODY
PÁN.
Podstatná jména Autorkou materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Helena Piskáčková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Stránkování Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Libor Otáhalík. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
Dostupné z Metodického portálu ISSN
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Znáš dobře mluvnici? Hodnocení testu
Stupňování přídavných jmen
Prvouka – 3. ročník Animace koloběhu vody v přírodě
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV
Interaktivní příklad na dělení napětí a proudu v elektrickém obvodu
Řešení nerovnic Lineární nerovnice
Pravidla pro počítání s mocninami
ZMĚNY ROZVAHOVÝCH STAVŮ V ROZVAZE (přehled na příkladu)
MATEMATIKA Z PAŘEZOVÉ CHALOUPKY
Rovnice s absolutními hodnotami
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TEMATICKÝ CELEK
Minulý čas prostý pravidelných sloves
Rozumíš mi 2 HRAČKY Čtecí list:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
KARTY NA PŘIŘAZOVÁNÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Fišer. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Fyzika – procvičování převodů jednotek délky, hmotnosti, času a objemu
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr
Představujeme a sestavujeme krychli
Kolik je...? Pracovní listy
Interaktivní příklad na dělení proudu v elektrickém obvodu
Prezentace určena k opakování a upevnění pojmů více a méně.
VY_32_INOVACE_09. 1/08 ZÁKLADNÍ ŠKOLA JABLONEC NAD NISOU, 5
Obrazový materiál pro pracovní list – Masky
Rozumíš mi 1 Zvířata Čtecí list:
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
KVARTETO ZRAKOVÉ VNÍMÁNÍ
Transkript prezentace:

MEERVOUDSVORMING IN HET NEDERLANDS Autorkou materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Hana Hrochová. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz; ISSN 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV). 1

- EN Slova odvozená z přídavných jmen de arme → de armen de goede → de goeden de slechte → de slechten Slova končící na dvouhlásku de meeuw → de meeuwen de trui → de truien Slova končící na -heid -heid se mění na -heden de verantwoordelijkheid → de verantwoordelijkheden de eenheid → de eenheden 2

Slova končící na -s nebo na -f de paus → de pausen de kous → de kousen de reis → de reizen de gans → de ganzen de fotograaf → de fotografen de brief → de brieven de golf → de golven Z a V jsou vždy na začátku nové slabiky 3

Po krátké samohlásce se souhláska zdvojuje: de kat → de katten POZOR! Po krátké samohlásce se souhláska zdvojuje: de kat → de katten de kus → de kussen Avšak! de dag → de dagen het vat → de vaten Další případy tvorby plurálu koncovkou -en: het schip → de schepen het lid → de leden de stad → de steden de koe → de koeien 4

- S Zdrobněliny (končící na -je) het schatje → de schatjes het bloempje → de bloempjes Cizí slova končící na samohlásku cadeau → cadeaus café → cafés milieu → milieus Slova z angličtiny a francouzštiny, která mají v pův. jazyce rovněž -s het restaurant → de restaurants de trend → de trends 5

Slova, která končí na: - el, -em, -en, -er, -erd, -aar, -aard de wafel → wafels de toren → torens de leugenaar → leugenaars het order → de orders Podstatná jména ženského rodu končící na -ster a -e de studente → de studentes de avonturierster → de avonturiersters 6

Zkratky nekončící na -s GSM → de GSM´s CD → de CD´s B&B → de B&B´s Slova končící na tzv. šva (redukovaná samohláska) de kudde → de kuddess de ziekte → de ziektes

Podstatná jména končící na dlouhou samohlásku tvoří množné číslo APOSTROF! Podstatná jména končící na dlouhou samohlásku tvoří množné číslo s apostrofem! de taxi → de taxi´s de paraplu → de paraplu´s de opa → de opa´s de auto → de auto´s de baby → de baby´s de aloë → de aloë´s číslovky 7 → 7´s samotná písmena a, l → a´s, l´s 8

- EREN Nepravidelný plurál het ei → eieren het kalf → kalveren het kind → kinderen het lam → lammeren het lied → liederen het kleed → klederen/kleren de hoen → hoenderen het gemoed → gemoederen het goed → goederen het rund → runderen het volk → volkeren/volken het been → beenderen het gelid → gelederen het blad → bladeren (u rostlin) 9

Podstatná jména z latiny nebo řečtiny někdy jsou přizpůsobená, někdy ne, a někdy obojí lyceum → lycea/lyceums museum → musea/museums centrum → centra/centrums examen → examina/examens criterium → criteria album → albums classicus → classici musicus → musici politicus → politici dosis → doses/dossisen basis → bases/basissen thema → thema´s/themata 10

het aanbod → aanbiedingen de dank → dankbetuigingen Odvozená množná čísla het aanbod → aanbiedingen de dank → dankbetuigingen het bedrog → bedriegerijen overlijden → sterfgevallen het genot → genietingen 11

Podstatná jména netvořící množné číslo vlastní jména → Marleen, Jaap, Vanderbellen abstrakta → vrede, geluk, hoop pod. jm. látková → goud, rubber, wol, mosterd, wijn, aarduin, olie singularia tantum → heelal, noordpool, achting, afgunst, gebladerte, klimop 12

Podstatná jména vyskytující se pouze v množném čísle mazelen hersenen gezusters manen (van een paard) onlusten de Alpen 13

Po určité číslovce a een paar → jednotné číslo Množství, míry a váhy Po určité číslovce a een paar → jednotné číslo twee dozijn kinderen, drie meter stof, vier kilometer ver vijf gram zaad, zeven euro een paar meter, euro, liter, uur, jaar Po neurčité číslovce + časové údaje (kromě jaar, uur) → množné číslo enige meters, een tiental kilo´s, drie seconden, minuten, dagen, weken, maanden, eeuwen tien graden 14

EN NU EEN PAAR OEFENING___? 15

OEFENINGEN! 16

Wat is de meervoud? de fles de vader de wafel de studente het GSM de brief het café de kers de/het rubber de taxi de dank het museum het kind de trend de kous het thema 17

rubber (geen meervoud) taxi´s dankbetuigingen musea/museums OPLOSSING flessen vaders wafels studentes GSM´s brieven cafés kersen rubber (geen meervoud) taxi´s dankbetuigingen musea/museums kinderen trends kousen thema´s/themata 18

Vul er een passend substantief in de meervoudsvorm in: meisje, stad, lid, jongen, kilometer, foto, pagina 1. Amsterdam en Den Haag zijn allemaal heel prachtige _______. 2. Hoeveel ____ ga je met de fiets per maand? 3. Alle ______ van de Koninlijke familie waren op het feest. 4. Wij namen veel mooie ______ toen wij met vakantie waren. 5. Ik lees op een dag meer dan 40 _______ van Harry Potter! 6. Ze hadden vier kinderen, twee ______ en twee ______. 19

1. Amsterdam en Den Haag zijn allemaal heel prachtige STEDEN. OPLOSSING: 1. Amsterdam en Den Haag zijn allemaal heel prachtige STEDEN. 2. Hoeveel KILOMETER ga je met de fiets in een maand? 3. Alle LEDEN van de Koninlijke familie waren op het feest. 4. Wij namen veel mooie FOTO´S toen wij met vakantie waren. 5. Ik lees op een dag meer dan 40 PAGINA´S van Harry Potter! 6. Ze hadden vier kinderen, twee MEISJES en twee JONGENS. 20

VAN HAVER, J.; VERLONJE, L. Syllabus van de colleges Nederlandse Taalbeheersing. Hoger Instituut voor Vertalers en Tolken. Antwerpen. 2003. 21