Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. 3 6 ZLOMKY 1 2 1 2 1 4 12 5 Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Rozdělíme-li celek na části – dostaneme POJEM ZLOMEK Rozdělíme-li celek na části – dostaneme ZLOMKY + = Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Z ČEHO SE SKLÁDÁ ZLOMEK 3 4 ČITATEL /počet dílů/ ZLOMKOVÁ ČÁRA JMENOVATEL /na kolik dílů je celek rozdělen/ Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. JAK MOHU DĚLIT CELEK? 1 Celek mohu rozdělit vždy jen na stejný počet stejných částí. 1 4 1 4 1 2 1 3 1 3 1 3 1 2 1 4 1 4 Na kolik polovin mohu rozdělit celek? Na kolik třetin mohu rozdělit celek? Na kolik čtvrtin mohu rozdělit celek? Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Je-li čitatel stejný jako jmenovatel, je zlomek roven jedné. VELIKOST ZLOMKU Je-li čitatel stejný jako jmenovatel, je zlomek roven jedné. 7 8 1 1 = = 4 1 = Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Je-li čitatel menší než jmenovatel, je zlomek menší než jedna. VELIKOST ZLOMKU Je-li čitatel větší než jmenovatel, je zlomek větší než jedna. Je-li čitatel menší než jmenovatel, je zlomek menší než jedna. 7 2 1 > 3 4 1 < Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Který zlomek je větší než jedna? ÚKOL č. 1 Který zlomek je větší než jedna? 5 2 2 3 8 12 4 7 Měl jsi to dobře? 7 9 7 6 5 3 1 2 Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Který zlomek je menší než jedna? ÚKOL č. 2 Který zlomek je menší než jedna? 4 7 8 2 3 2 4 8 Měl jsi to dobře? 3 5 9 5 6 7 2 7 Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Který z uvedených zlomků je největší? ÚKOL č. 3 Který z uvedených zlomků je největší? 1 3 1 4 1 8 Měl jsi to dobře? Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Který z obrázků nevyjadřuje polovinu celku? A/ B/ C/ ÚKOL č. 4 Který z obrázků nevyjadřuje polovinu celku? A/ B/ C/ Měl jsi to dobře? Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Takové zlomky nemají smysl. Celek na 0 částí rozdělit nemůžeme ZAPAMATUJ SI: 8 6 =0 Je-li v čitateli nula, je výsledek také nula. Takové zlomky nemají smysl. Celek na 0 částí rozdělit nemůžeme Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
ZDROJ OBRÁZKŮ: [cit.2009-11-21]dostupné pod licencí Creative Commons – na http://commons.wikimedia.org/. http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Torta.jpg [cit.2009-11-21]dostupné pod licencí Public domain – na http://www.pdclipart.org/. http://www.pdclipart.org/displayimage.php?album=108&pos=147