Usazené horniny = sedimenty

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Organogenní usazené horniny
Advertisements

Usazené horniny.
Anotace Pracovní list k procvičení znalostí o zemské kůře, horninách a nerostech AutorDagmar Kaisrová JazykČeština Očekávaný výstup Plynulé čtení s porozuměním.Výchova.
ALKANY. DEFINICE ● Alkany jsou uhlovodíky, které mají v otevřeném uhlíkatém řetězci mezi atomy uhlíku pouze jednoduché vazby.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
PŮDY Nauka zabývající se půdami = PEDOLOGIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Tomáš Sobotka. Dostupné z Metodického portálu.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Pedosféra Řecky Pedon = půda  Půda vzniká z mateční horniny zvětráváním  Chemické  Mechanické  a působením organismů  Živočichové  Rostliny  Mikroorganismy.
ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST ŠABLONA ČÍSLO: III/2 NÁZEV: INOVACE A ZKVALITNĚNÍ.
PETROLOGIE Věda o horninách. Horniny Jsou anorganické nestejnorodé přírodniny, které jsou složené z nerostů. Př: žula = křemen + živec + slída.
VY_52_INOVACE_ČLAPŘ_12_JF
ZÁKLADY GEOLOGIE Zlatý list 2017.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Přírodověda – 5. ročník, Půda
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková
VNĚJŠÍ GEOLOGICKÉ DĚJE
Označení materiálu:VY_32_INOVACE_10_Kocůrková
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: NEŽIVÁ PŘÍRODA
Energetické suroviny – ropa, zemní plyn
Horniny přeměněné - metamorfované
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Průřezové téma - Enviromentální výchova Základní podmínky života – Půda I. Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál k průřezovému tématu EV Základní.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
ORGANOGENNÍ USAZENÉ HORNINY
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
ZEMĚPIS - 6. ročník Pedosféra
CHARAKTERISTIKA HORNIN A NEROSTŮ
5. Uhličitany.
Období: leden až květen 2012
Člověk a jeho svět 4. ročník
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Název materiálu: Nerostné suroviny
Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název: VY_52_INOVACE_15_ZEMĚPIS
Neživá příroda - voda Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková
Základní škola Lednice Břeclavská 510
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je
půdy Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Neživá příroda vzduch a voda.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Půdní obal Země = pedosféra Pedologie = věda o půdě
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
9. ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Prezentace – výklad učiva
Pedosféra = půdní obal země.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Tvoří pedosféru, studuje ji pedologie
Základní škola, Hrádek 203 Projekt: CZ.1.07/1.400/
HORNINY PŘEMĚNĚNÉ. HORNINY PŘEMĚNĚNÉ Metamorfované neboli přeměněné horniny vznikají ze všech druhů hornin v důsledku vysokých teplot, tlaků a chemizmu.
Autor: Mgr. Zdenka Zavičáková
Autor: Andrea Kolářová
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Šárka Petříková Číslo
Škola:. Základní škola Kladruby
USAZENÉ HORNINY.
NEŽIVÁ PŘÍRODA Základní škola a Mateřská škola Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu VY_12_INOVACE_01_32_Člověk a příroda.
HORNINY Rastislav Švec.
Škola: ZŠ Hýskov, Školní 112, Hýskov
ORGANOGENNÍ USAZENINY
ÚLOMKOVITÉ USAZENINY.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
PEDOSFÉRA = půda na Zemi
Pedologie = půdoznalství
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Transkript prezentace:

Usazené horniny = sedimenty

Usazené horniny (sedimenty) Vznikají na zemském povrchu usazováním (sedimentací) Podle způsobu vzniku je dělíme na: Úlomkovité Organogenní Chemické

Vznik úlomkovitých usazených hornin Zvětráváním hornin a nerostů Především působením vody a větru Drobné částice jsou unášeny a následně usazovány

Pojmy: Vrstva = deskovité, vodorovné těleso z usazených částic Souvrství = více vrstev nad sebou (stejného horninového složení) Podloží = nejspodnější vrstva souvrství Nadloží = vrchní vrstva Mocnost = tloušťka vrstvy

Úlomkovité horniny 1. štěrk 2. slepenec 3. písek Velké úlomky (říční nánosy, mořský břeh) Využití – beton, silnice, železnice 2. slepenec Spojené písčito – jílovité úlomky 3. písek Středně zrnitá usazenina Tvořen ze zrnek křemene, slídy a živce Využití – stavebnictví, sklářství

Úlomkovité horniny 4. Pískovec 5. Spraše Vznikne stmelením zrnek písku Využití – stavby, sochy 5. Spraše Žlutohnědá sypká hornina Obsahuje křemen, živec, jíl a uhličitan vápenatý Na spraších se vyskytuje velice úrodná půda Výroba cihel

Slepenec

Pískovec – útvar v Namibii

Pískovcový útvar

Spraš

Jílovité usazené horniny Jílovec a jílovitá břidlice Nepropouštějí vodu, proto zde můžeme najít zásoby podzemní vody

Jílovitá břidlice

Organogenní usazené horniny vznikají: 1. Člověk Přemisťuje horniny Těží nerostné suroviny Obdělává půdu Odlesňuje krajinu Následek – odnos půdy

Organogenní usazené horniny 2. Rostliny Rozrušují horniny svými kořeny Rozkládají nerosty látkami, které vylučují kořenovými vlásky 3. Živočichové Vytvářejí v půdě chodbičky, do kterých se dostane voda a vzduch – zvětrávání hornin Svými výměšky a výkaly

Tvořivá činnost organismů a vznik organogenních usazenin Organogenní usazeniny – jsou usazené horniny organického původu. Vznikly nahromaděním odumřelých rostlinných a živočišných těl, koster, schránek,…

Příklady organogenních usazenin 1. Vápenec: Vznikl nahromaděním vápenatých schránek živočichů Je světle až tmavě šedý Tvoří ho převážně kalcit Použití: výroba cementu a vápna, obkladové kameny

Příklady organogenních usazenin 2. Dolomit: Velice podobná vápenci Výskyt: Itálie, Slovensko Tvořen z uhličitanu vápenatého a hořečnatého

Další organogenní produkty: 1. Rašelina: Vzniká z odumřelých těl rostlin(mech rašeliník), které se nahromadí v místech s nedostatkem kyslíku a zpravidla pod vodou Výskyt: břehy stojatých vod, močály, horské oblasti Využití: lázně, zahradnictví, palivo

Další organogenní produkty: 2. Hnědé uhlí: Vznikne prouhelněním nahromaděných rostlinných zbytků, bez O2, vysoký tlak, vyšší teplota Z těl jehličnatých a listnatých stromů (jež rostly před několika desítkami milionů let) Nepříliš prouhelněné !!!

Další organogenní produkty: 3. Černé uhlí: Vzniklo ze zbytků pravěkých přesliček, kapradin a plavuní, které rostly před stamiliony lety 4. Uhlovodíky: Vznikly ze zbytků rostlin a živočichů s bahnem a bez O2 Zemní plyn – plynné uhlovodíky Ropa – kapalné uhlovodíky Asfalt – pevné uhlovodíky

Vápenec - Turecko

Kalcit

Dolomit

Dolomit

Rašelina

Hnědé uhlí

Černé uhlí

Asfalt

Ropa

Fylit

Fylit - výbrus

Svor

Rula

Mramor