Zrakové postižení a lidé se zrakovým postižením

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
„ MNOHO LIDÍ SE DOSTALO D Á L, NEŽ MOHLI, PROTOŽE SI O NICH NĚKDO JINÝ MYSLEL, ŽE MOHOU.“ Centrum pro sluchově postižené Hodonínsko, o.p.s.
Advertisements

Kuchařka na práci s mnohočleny Matematika pro ZŠ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je David Salač. Dostupné z Metodického portálu.
Oční vady. Krátkozrakost Dalekozrakost Šedý zákal Zelený zákal Vetchozrakost Šilhání Astigmatismus Tupozrakost Barvoslepost.
OFTALMOPEDIE Mgr. Kateřina Šimčíková Podzim 2015
K OMUNIKACE VERBÁLNÍ A NEVERBÁLNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
1. Úvod do profesního poradenství Dagmar Svobodová.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Žák navazuje na učivo probrané v 7. ročníku a učivo prohlubuje. Žák vysvětlí funkci čočky v lidském oku.
ČOČKY Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_10_32.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Lukavice, okres Ústí nad Orlicí AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_15_ZRAK TÉMA: SMYSLOVÁ SOUSTAVA.
Doprava ROZMĚRY Který obrázek je největší? Který obrázek je nejmenší?
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
VY_32_INOVACE_PŘČL.11 Autor: Mgr. Jitka Žejdlíková Datum vytvoření: leden 2012 Ročník: 8. Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Přírodopis.
Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Škola: Základní škola, Česká Lípa, Školní 2520, p.o. Číslo klíčové aktivity:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_23_BEZPEČNOST PRÁCE TÉMA: BEZPEČNOST PRÁCE ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Inf Vizualizace dat a tvorba grafů. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Doprava PROSTOROVÁ ORIENTACE 2 PRVNÍ Které auto jede první?
Senzory pro EZS.
Základy automatického řízení 1
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr.Radka Škulaviková
Inf Počítač a lidé s handicapem
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
ARCHIMÉDŮV ZÁKON Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_04_29.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Techniky práce s mentálně postiženými
ZRAK ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_17_28_Zrak.
Síla a skládání sil Ing. Jan Havel.
Souhrnné otázky, Světelné jevy
MEZILIDSKÁ KOMUNIKACE II.
Barva světla, šíření světla a stín
Windows – WordPad VY_32_INOVACE_32_649
Hra k zopakování a procvičení učiva (Test znalostí)
Problematika studentů se sluchovým postižením na VŠ
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Optické vlastnosti oka
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_26_FYZIKA
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
Technické prostředky v požární ochraně
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Z očí do očí Fyzikální Část.
Stavba oka Funkce oka Onemocnění oka Zajímavosti o oku
Poměr v základním tvaru.
9. Heterogenní a homogenní skupiny
Bc. Miloslava Vavříková
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Vývojová psychologie Prenatální období.
7. Druhy čar, měřítka zobrazení, písmo Technická dokumentace
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_09
HODINY - poznej stejný čas, velikost
Přídavná zařízení.
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Poznávací schopnosti, zrakové vnímání
Konstrukce trojúhelníku
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
KDO SE NA TEBE DÍVÁ? HOSPODÁŘSKÁ ZVÍŘATA.
Název projektu: Moderní škola
Světelné jevy -shrnutí
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_M_06_Hra 3 TEMA: Hra 3
Domy na půl cesty ve středočeském kraji
Poměr v základním tvaru.
BROUČCI A POČÍTADLO Pro skřítka Ticháčka.
Vybrané kapitoly ze sociologie 4
Odkrývání obrázků – poznej místa
Umím si umýt ruce Samostatně používám ručník Nepoužívám v průběhu dne nebo odpoledního odpočinku pleny Umím používat WC (nepoužívám nočník!) Umím se vysmrkat,
Informatika – Základní operace s buňkami
F-Pn-P064-Oko_a_jeho_vady
Podpora samostatného bydlení
Diagnostika dítěte předškolního věku
Transkript prezentace:

Zrakové postižení a lidé se zrakovým postižením Speciální pedagogika Zrakové postižení a lidé se zrakovým postižením

Jabok - Speciální pedagogika Zrakové postižení Za osobu se zrakovým postižením je považován jedinec, který i po optimální korekci (medikamentózní, brýlové, chirurgické…) má v běžném životě problémy se získáváním a zpracováváním informací zrakovou cestou (např. čtení černotisk, zraková orientace v prostoru…) Jabok - Speciální pedagogika

Jabok - Speciální pedagogika Vymezení oboru Netýká se jen osob nevidomých, ale převážně osob se sníženou úrovní zrakové percepce na stupni slabozrakosti Cílem je dosažení nejvyššího stupně socializace včetně podmínek pro vzdělávání a přípravu na povolání, pracovní zařazení a plnohodnotné společenské uplatnění Jabok - Speciální pedagogika

Jabok - Speciální pedagogika Anatomie oka Jabok - Speciální pedagogika

Jabok - Speciální pedagogika Stupně zrakové vady Slabozrakost - vizus 6/18 až 3/60 nebo zúžení zorného pole na 20 stupňů, mohou se objevovat skotomy - speciální pomůcky, texty ve zvětšeném černotisku, zrakový výcvik, lupy… Nevidomost praktická nebo totální (amaurosa), zachovalý světlocit se správnou nebo nesprávnou projekcí, ztráta světlocitu - využití kompenzačních smyslů, ztížený samostatný pohyb, prostorová orientace, získávání informací, sebeobsluha Jabok - Speciální pedagogika

Jabok - Speciální pedagogika Snellenova tabule Jabok - Speciální pedagogika

Jabok - Speciální pedagogika Akomodace Zaostřování se nazývá akomodace a zajišťují jej ciliární svaly. - Při pohledu oka na krátkou vzdálenost ciliární svaly ochabnou a čočka se stane tlustší, proto láme světlo více.  - Pohledem na větší vzdálenost je čočka napínána do stran, roztahuje se a tenčí, tím se index lomu snižuje.  Jabok - Speciální pedagogika

Jabok - Speciální pedagogika Refrakční vady Setkávají se paprsky na sítnici? Krátkozrakost - myopie Dalekozrakost - hypermetropie Astigmatismus dochází k nesprávnému poměru mezi lomivostí optických prostředí a délkou oka Refrakční vady - paprsky se setkávají před sítnicí (krátkozrakost, za sítnicí, u astigmatismu nepravidelné zakřivení rohovky a bod na sítnici se zobrazuje jako čárka, ne jako bod. Pokud je optický aparát oka příliš silný vzhledem k délce očního bulbu, nebo, vzato z opačného konce, je bulbus příliš dlouhý vzhledem k síle optického aparátu, sbíhají se paralelní světelné paprsky před sítnicí a vzniká porucha nazývající se krátkozrakost (odborně myopie) . K docílení ostrého obrazu je třeba předsadit optické čočky označované jako rozptylky a jejich hodnota je kvantifikována jako záporné číslo s jednotkou dioptrie (např. -3, 25 D). Pokud je optický aparát oka v poměru k délce bulbu příliš slabý, čili oko je v poměru k síle optického aparátu příliš krátké, protnou se světelné paprsky za sítnicí a obraz je rovněž neostrý. Jedná se o vadu nazývanou dalekozrakost (hypermetropie) . K dosažení ostrého obrazu je třeba buď zapojit akomodaci nebo předsadit čočky zvané spojky, jejichž hodnota je vyjádřena kladnými dioptriemi (např. +2, 75 D). S oběma vadami se může pojit astigmatismus, kdy, zjednodušeně řečeno, mají optická média v různých rovinách různou sílu, takže obraz je nejen neostrý, ale i deformovaný. Tuto vadu korigujeme cylindrickými nebo torickými skly , která mohou být předznamenána plus nebo minus a připojuje se specifikace osy astigmatismu (např. -1. 0x125 nebo +O. 5x90). Jabok - Speciální pedagogika

Jabok - Speciální pedagogika Refrakční vady II Jabok - Speciální pedagogika

Poruchy binokulárního vidění Jsou funkční, vznik většinou v předškolním věku Šilhavost(strabismus) porucha rovnovážného postavení očí Tupozrakost (amblyopie) - podstatné snížení zrakové ostrosti oka, oko je vyřazeno např. následkem šilhavosti, popř. vyřazeno oko, které má více dioptrií Obě vady mají za následek špatné vnímání prostoru a prostorových vztahů, zhoršená koordinace oko-ruka, při dobré péči se dají odstranit nebo zmírnit - chirurgický zákrok, okluze… Strabismus je medicínský název pro vadu zraku – šilhání či šilhavost, tzn. stav, kdy oči nehledí rovnoběžně a jedno se odchyluje od běžného směru. Touto vadou zraku se zabývá ortoptika. Tato vada může být zjevná (heterotropie) nebo skrytá (heteroforie – projevuje se např. při únavě nebo při zakrytí zdravého oka a jeho následném odkrytí). Může být způsobena poruchou některé ze složek jednoduchého binokulárního vidění především do věku 7 let. Jednoduché binokulární vidění je schopnost vidět obraz jednoduše. Při tupozrakosti dítě vidí zdravým okem normálně, běžně vjem tupozrakého oka nepostrádá a je zvyklé nahradit oslabené prostorové, hloubkové vidění jinak. Příslušné řídící centrum v mozku se nenaučí správně rozpoznávat příslušné obrazové vjemy. Pokud dětský mozek vyhodnotí vjem jednoho oka jako méně ostrý, začne ho potlačovat a zrakové vjemy ze slabšího oka vyřadí. Dítě si neuvědomí, že jedno oko nepoužívá, protože druhým okem vidí normálně, ztrácí ale schopnost hloubkového vidění. Tím nemůže správně odhadovat vzdálenosti, má horší orientaci a nemůže sledovat ani 3D obraz. Do budoucna se mu komplikuje i výběr povolání. Jabok - Speciální pedagogika

Jabok - Speciální pedagogika Poruchy zorného pole Normální vidění Trubicové vidění Jabok - Speciální pedagogika

Jabok - Speciální pedagogika Poruchy zorného pole Centrální skotom Jabok - Speciální pedagogika

Jabok - Speciální pedagogika Další zrakové vady Vrozený glaukom - patologicky zvýšení nitrooční tlak Šedý zákal - i vrozený, zákal čočky Albinismus - nedostatek melaninu v těle i očích Retinopatie nedonošených (ROP) Barvoslepost – daltonismus Kortikální postižení zraku(CVI) Glaukom - nedělat nic, co způsobuje tlak v hlavě -hlavou dolů, dodržovat pitný režim, nepít nárazově, používat pravidelně kapky ke snížení tlaku Šedý zákal - operovat co nejdříve po narození - 3 měsíce je pozdě, musí se naučit oko používat, doprovázeno může být šilháním, nystagmem… Albinismus - jednak snížena zraková ostrost, jednak se může přidat nystagmus, strabismus, světloplachost Retinopatie nedonošených - u dětí, které se narodí před 28. týdnem s nízkou porodní hmotností. Nemají dokončenou vaskularizaci cév, povysazení přívodu kyslíku v inkubátoru dochází k bujení cév, krvácení, proniká do sklivce a hojí se tvorbou vaziva. To přivodí svraštění a odchlípnutí sítnice. Má 5 stupňů, 4. a 5. je praktická a totální slepota. Poruchy vnímání barev, první nejčastěji vypadává červená a zelená, vzácně modrá a žlutá, barvoslepost je částečná nebo totální - vidí jen odstíny šedé, těžká orientace v prostoru Trubicové vidění - může číst, špatná orientace v prostoru Kortikální slepota - při této poruše nejde o narušení stavby nebo funkce oka, ale o poruchu mozku. Kortikální slepotu lze definovat jako poruchu, při které je zrak postižen více, než se očekává dle výsledků oftalmologického vyšetření. Neurologický nález ale vykazuje odchylky. U dětí s kortikální slepotou jsou velice různorodé poruchy zrakové funkce. Mezi příznaky kortikální slepoty patří proměnlivé používání zraku, nesoustředěnost, nedostatek zrakové zvídavostí, problémy při prostorovém vidění, dítě špatně chápe kontext, předmět i jeho použití v cizím prostředí.  Oftalmologické vyšetření je zaměřeno na stavbu oka a zakončení zrakového nervu, jsou vyšetřovány zrakové reflexy, fixace na světlo, pohyb očí a hlavy. Dále následuje neurologické vyšetření. Tato porucha je často doprovázena dalšími neurologickými onemocněními, např. dětská mozková obrna, mentální retardace, epilepsie a další. Jabok - Speciální pedagogika

Jabok - Speciální pedagogika Zvláštnosti myšlení Narušená rovnováha a vzájemné souvislosti mezi rozšiřováním okruhu zkušeností, vývojem myšlení a vývojem řeči. Důvody: Zvláštní forma vývoje smyslového poznávání skutečnosti Nárůst významu řeči při získávání poznatků Problémy s porovnáváním, určením shod a rozdílů (nejsou schopni získat rychle přesné údaje) Nedostatečně jemná analýza a syntéza – tedy také abstrahování, generalizace, konkretizace Vnitřní podstatné souvislosti se objevují postupně Jabok - Speciální pedagogika

Využití kompenzačních smyslů Oko vnímá 8 znaků: barvu, tvar, velikost, vzdálenost, směr, prostorovost, klid, pohyb nahradí nějaký smysl? Sluch – informace o směru a vzdálenosti Důležitý při zprostředkovaném poznávání, prostorové a sociální orientaci Hmat – zprostředkovává prostorové a fyzikální vlastnosti, kvality objektů, které se mění v prostoru a čase Pasivní hnat Aktivní hmat – haptika Zprostředkovaný hmat Pasivní hmat – celkový obraz o předmětu nevzniká, neodráží ani tvar, ani obrysy, vytvoření celkového obrazu je nemožné Aktivní hmat – výsledek aktivního ohmatávání objektů, kromě vlastností a kvalit lze poznat i tvar a obrysy a vytvořit celistvý dojem Zprostředkovaný hmat – pomocí bílé hole, podrážek, přes které poznám reliéf chodníku apod., i ohmatávání protézou Jabok - Speciální pedagogika

Hmat x zrak HMAT ZRAK postupný globální pomalejší, více času relativně velmi rychlý vnímá „3D“ vnímá „2D“ kontaktní (mimo teploty) distanční plnohodnotný jen ve spojení s pohybem ruky těžké rozlišit detail od podstatného výběrový potřeba dobré znalosti kontextu Jabok - Speciální pedagogika

Jabok - Speciální pedagogika Význam řeči Rozvoj myšlení ve větší míře spojen s rozvojem řeči Opoždění vývoje řeči – děti nemohou napodobovat, proto často dyslalie (špatná výslovnost N a M nebo T,D,N) Kompenzační význam řeči - nahrazuje chybějící zrakové funkce a supluje smyslovou zkušenost Verbalismus nevidomých - osvojí si pojmy, jejichž význam jim není zřejmý Narušené neverbální chování Dítě neumí mimikou vyjádřit svoje emoce Mimika strnulá nebo nadbytečné pohyby mluvních orgánů Kývavé pohyby celý tělem, pohyby rukama, grimasy Jabok - Speciální pedagogika

Jabok - Speciální pedagogika Pohybový rozvoj Ztráta motivace k pohybu - nevidí v okolí atraktivní předměty Pohyb za zvukem složitější, rozvíjí se později Vývoj pohybových dovedností opožděn Pokud se nevěnuje pozornost, může být hypotonie, špatná koordinace Držení hlavy vzpřímeně zaostává, nejsou k tomu stimulovány zrakovými podněty Jabok - Speciální pedagogika

Jabok - Speciální pedagogika Socializace Omezení či ztráta možnosti učení nápodobou Nedostatek vizuálního kontaktu v komunikaci Potíže při zvládání sociálních situací Omezené schopnosti orientace v neznámém prostředí Opoždění v rozvoji různých sociálních aktivit Nedostatek vizuálního kontaktu může ovlivnit i postoj matky k dítěti Těžko navazují dlouhodobější přátelství, nejsou neverbální signály, špatná interpretace sdílené informace Sociální situace - vstup do místnosti, hledání kamaráda, připojení se k rozhovoru, nakupování… je třeba všechny situace dobře trénovat Omezená možnost orientace může posilovat větší závislost na ostatních lidech Jabok - Speciální pedagogika

Jabok - Speciální pedagogika Mezníky v socializaci Potvrzení zrakového handicapu a změna postoje rodičů k dítěti Zařazení dítěte do prvního kolektivu Volba povolání a přechod do zaměstnání Reakce rodičů na dítě: akceptace dítěte a jeho postižení, odmítavé reakce, nadměrné ochranářství, skryté zavrhování, otevřené zavrhování, idealizace postiženého dítěte V kolektivu dítě prožívá konfrontaci své odlišnosti, musí s tím vyrovnávat V zaměstnání dochází k dalším konfrontacím, traumatem mohou být různé reakce lidí, zvláště pokud jsou v rozporu se zkušenostmi a očekáváními člověka se ZP Způsob adaptace je velmi ovlivněn postojem sociálního prostředí vůči nevidomým Jabok - Speciální pedagogika

Prostorová orientace Bílá hůl Vodící pes Bezbariérovost Funkce signalizační Funkce ochranná Funkce orientační Funkce opěrná Vodící pes Bezbariérovost Přizpůsobení prostředí zpět Bílá hůl Bílá hůl je vnímána jako symbol nevidomého člověka. Nosí ji však i slabozrací a jinak těžce zrakově postižení lidé, aby bylo zřejmé, že je nutné brát na tuto okolnost ohled a v případě potřeby poskytnout pomoc. Existuje i červenobílá hůl, ta je určena pro hluchoslepé osoby. Poznámka: Bílé hole si u nás můžete vyzkoušet, obdržíte také kód na objednání a poskytneme Vám potřebné sociální poradenství. Bílé hole mohou plnit v zásadě čtyři funkce: a) Funkci signalizační Signalizační funkcí se rozumí skutečnost, že bílá barva na holi upozorňuje kolemjdoucí a řidiče na osobu těžce zrakově postiženou a že je tedy nutné brát na tuto okolnost ohled a v případě potřeby poskytnout pomoc. Tuto funkci splňuje každá bílá hůl. b) Funkci ochrannou Hůl upozorní v dostatečném předstihu na překážku a tím chrání před případným střetem. c) Funkci orientační Hůl vyhledává body a znaky hmatového charakteru a tím napomáhá k prostorové orientaci a samostatnému pohybu nevidomých osob. d) Funkci opěrnou Hůl jako prostředek opory pro starší a nemocné zrakově postižené osoby. Je zřejmé, že každý typ bílé hole může plnohodnotně splňovat dvě až tři funkce. Neexistuje "univerzální bílá hůl" a nelze tedy očekávat, že jeden typ hole bude splňovat všechny čtyři funkce. Má-li totiž hůl plnit především funkci opory, nemůže zároveň sloužit (nebo jen velmi omezeně) k prostorové orientaci a ochraně před překážkami a naopak, je-li hůl svojí konstrukcí, tvarem rukojeti a délkou určena k prostorové orientaci, těžko může sloužit jako opora. Z těchto důvodů se bílé hole rozdělují do tří skupin podle hlavní funkce, kterou plní: 1. Hole orientační Jsou určeny k prostorové orientaci a samostatnému pohybu nevidomých osob. Plní funkci orientační, ochrannou a signalizační. Jedná se o dlouhou hůl, nejčastěji mezi 110 a 140cm. Její dolní konec je neustále ve styku se zemí (kyvadlová technika, kluzná technika), má tedy masivnější dolní koncovku s větším rádiusem, aby hůl nezadrhávala, a s dostatečnou zásobou materiálu na obroušení, event. rotační koncovku, má tvarovanou rukojeť umožňující odpovídající způsob držení. 2. Hole signalizační Lze využít v těchto situacích: chůze s průvodcem, chůze s vodícím psem, pohyb v interiéru, označení slabozrakých osob (např. v dopravě). Jedná se o „nesenou" hůl, která plní funkci signalizační event. ochranou, jen občas se použije i k vyhledání orientačního bodu či linie, velmi omezeně tedy může plnit i funkci orientační. Dolní konec hole není v kontaktu se zemí (nebo jen zřídka), není tedy potřeba masivní koncovka, která zhoršuje vlastnosti hole (vyšší váha, posouvání těžiště). Způsob držení bývá odlišný od dlouhé hole, často se používá "tužkové" držení, často se hůl nedrží na horním konci, ale níž (diagonální technika), často je využívána pouze chvilkově, např. slabozrakými při přecházení vozovky. 3. Hole opěrné Jsou určeny osobám s kombinovaným zrakovým a pohybovým postižením, zpravidla starším lidem. Plní především funkci opěrnou a signalizační. Konstrukce: Neskládací Skládací Teleskopická Kombinovaná (skládací + teleskopická

Vodící pes jako pomůcka 1 rok předvýchova v bytě Výcvik u soukromého cvičitele nebo výcvikovém středisku (Praha - Jinonice) Cena výcviku 102 - 200 tisíc Kč Osobě se ZP je přidělen zdarma nebo s malým příspěvkem Člověk musí být sám dost schopný, vědět, kam se pohybuje Jabok - Speciální pedagogika

Jabok - Speciální pedagogika

Reliéfní dlažba – signální a varovné pásy 1.2.2019

Komunikace, přístup k informacím Neverbální komunikace Písemná komunikace Popis prostoru Pravidla kontaktu s nevidomým Pomůcky

Jabok - Speciální pedagogika ouis Braille Z časopisu Nový prostor jsem se dozvěděla některé zajímavosti o francouzském vynálezci bodového písma pro nevidomé, Louisi Brailleovi (1809-1852). Roku 1824 byl při sčítání lidu zapsán patnáctiletý L. Braille, žák Pařížského ústavu pro nevidomou mládež jako ?neschopný psát a číst?. Ještě téhož roku vymyslel mladičký Louis bodové písmo pro nevidomé, které dodnes nese jeho jméno. Mělo tehdy 63 znaků. V roce 1932, tedy více než po sto letech, bylo bodové písmo přijato v anglicky mluvících zemích. V současné době je bodové písmo přizpůsobeno téměř všem světovým jazykům a používá se též v hudbě, matematice a přírodních vědách. Původní psaní bodátkem na kovové destičce nahradily speciální psací stroje (např. známé Pichtovky) a počítače s řádkem pro Braillovo písmo. Nejmodernější tiskárny mohou potisknout obě strany papíru, aniž se bodová písmena navzájem ruší. Jabok - Speciální pedagogika

Jabok - Speciální pedagogika

Jak číst a psát nejen Braillovo písmo + zvětšený černotisk

Sebeobsluha

Sebeobsluha II

Sebeobsluha III

Jabok - Speciální pedagogika Kompenzační pomůcky Braillovo písmo, Pichtův psací stroj, tabulky, Počítače s hlasovým výstupem, s braillským řádkem Televizní lupy Úprava terénu - reliéfní chodníky, vodící čáry, Informační a orientační systémy - ozvučené semafory, akustické signály v metru, ozvučené tramvaje a autobusy, akustické systémy Vodící pes Bílá hůl Pomůcky pro sebeobsluhu Jabok - Speciální pedagogika

Jabok - Speciální pedagogika Hmatová knížka Jabok - Speciální pedagogika

Jabok - Speciální pedagogika Výuka čtení Jabok - Speciální pedagogika

Jabok - Speciální pedagogika

Jabok - Speciální pedagogika Matematika Jabok - Speciální pedagogika

Jabok - Speciální pedagogika Reliéfní obrázky Jabok - Speciální pedagogika

Pravidla kontaktu

Pravidla kontaktu II

Pravidla kontaktu III

Sporty pro osoby se zrakovým postižením Goalball Showdown Futsal Kuželky Tandemová cyklistika Šachy Lyžování běžecké i sjezdové Atletika Lukostřelba Zvuková střelba Tyfloturistika