Přesnost a chyby měření

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Přesnost a chyby měření
Advertisements

Často slyšíme věty: Led je lehčí než voda Železo je těžší než peří Má však železná jehla větší hmotnost než peří v peřině?
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Anotace Materiál slouží pro výuku speciálních oborů, pro žáky oboru zednické práce. Prezentace obsahuje výpočet spotřeby materiálu z plných pálených cihel.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: RNDr.Ivana Řehková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ R12_ Měřítko TEMA: Matematika 7. ročník.
Měření délky Zpracovala: ing.Alena Pawerová. Délka je fyzikální veličina FYZIKÁLNÍ VELIČINY určují ve fyzice vlastnosti těles i látek, a také jejich změny.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 6 Autor: Mgr. Zuzana Vimrová 1. Co je větší? 15 cm30 cm 100 m6000 mm 15 cm3 m.
Experimentální metody oboru – Pokročilá tenzometrie – Měření vnitřního pnutí Další využití tenzometrie Měření vnitřního pnutí © doc. Ing. Zdeněk Folta,
Tento projekt je spolufinancován z Tento projekt je spolufinancován z EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU OP vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Práce se spojnicovým diagramem Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastMATEMATIKA - Finanční matematika a statistika.
MĚŘENÍ DÉLKY /praktické činnosti/ Autor: Mgr. Ivana Tesařová Datum:
Objem Objem jako fyzikální veličina Měření objemu.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Šablona klíčové aktivityIII/2 SadaMatematika 6 NázevDesetinná čísla_8.
PROCENTA Vymezení pojmu procento, základ, počet procent.
Mnohočleny Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Matematika – výrazy s proměnnými Datum vytvoření
Kruh, kružnice Matematika 8.ročník ZŠ
Stavební výkresy CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_OK_TP_01
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření elektrického proudu a napětí Číslo DUM: III/2/FY/2/2/8 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast:
Měření délky pevného tělesa
K o u l e Popis tělesa Výpočet povrchu Výpočet objemu Části koule
Binomická věta 30. října 2013 VY_42_INOVACE_190212
Objem a povrch kvádru a krychle
Elektrické měřící přístroje
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Poměr.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Schodiště – návrh dvouramenného schodiště v bytovém domě
Měření objemu pevného tělesa
Desetinná čísla v geometrii - obvod geometrických útvarů
Rovnoměrný pohyb Tematická oblast Fyzika Datum vytvoření Ročník
1. Křížovka Věci, která má tvar, rozměr, říkáme
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Měření objemu kapalin Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Hra k zopakování a procvičení učiva (Test znalostí)
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Aleš Čech Fyzika 6. ročník
Senzory pro EZS.
8.1.2 Podprostory.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čtyřúhelník – obvod čtverce
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Poměr v základním tvaru.
2.2 Kvadratické rovnice.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Elektrické měřící přístroje
Hustota 8. ročník.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vzdělávací oblast/obor: Člověk a příroda/fyzika
Digitální učební materiál
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření objemu pevných látek
Měření délky.
Číslicové měřící přístroje
Jak postupovat při měření?
Základy měření délek, hmotnosti, určování objemu a vlhkosti
ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana
OBJEM Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Délka kružnice, obvod kruhu
Úvod do praktické fyziky
Word Okraje WordArt Pozadí Vodoznak. Word Okraje WordArt Pozadí Vodoznak.
FYZIKÁLNÍ VELIČINY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Poměr v základním tvaru.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_19 Fyzika,
Rovnice s neznámou ve jmenovateli
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ KOLÍN V. , Mnichovická 62 AUTOR: Mgr
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čtyřúhelník - obdélník
Užití mocnin a odmocnin ve slovních úlohách II.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření objemu kapalin
F-Pn-P063-Prime_mereni MĚŘENÍ V LABORATOŘI 3. PŘÍMÉ MĚŘENÍ.
Funkce Pojem funkce Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Mocniny Rozvinutý zápis čísla
Transkript prezentace:

Přesnost a chyby měření

Měříme délku učebny Číslo měření 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Hodnota Změřte délku učebny pásmem a výsledky zapište do připravené tabulky Číslo měření 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Hodnota

Jak je vlastně učebna dlouhá? Nejprve vyloučíme hrubé chyby (omyly) Uvědomíme si přesnost měření – je dána hlavně stupnicí měřidla (u pásma je to nejmenší dílek…………..1 cm) Vypočítáme ARITMETICKÝ PRŮMĚR naměřených hodnot Aritmetický průměr ze tří hodnot

Jaké mohou být chyby měření? Chyby měřeného tělesa učebna nemusí být přesně pravoúhlá, měříme-li obvod hrudi, může se člověk někdy více nadechnout,…

Jaké mohou být chyby měření? Chyby způsobené měřidlem pásmo není úplně přesné textilní metr se může časem vytáhnout,..

Jaké mohou být chyby měření? Chyby způsobené člověkem pásmo nebylo přiloženo přesně nulou ke stěně nebylo v dotyku s podlahou po celé délce při čtení se mohl žák splést,..

Jak určit měřenou veličinu co nejpřesněji? Změříme veličinu vícekrát Vyloučíme zjevné omyly = hrubé chyby Určíme aritmetický průměr Výsledek měření uvedeme s jedním desetinným číslem navíc průměrná hodnota…zápis … l = 12,1 m

Přemýšlej a měř Změř tloušťku listu v učebnici Zvol takovou metodu, aby byla chyba co nejmenší změříme tloušťku všech listů knihy vydělíme počtem listů pozor – nezaměnit počet stránek s počtem listů

Uměli bychom změřit tloušťku vlasu? Odhaduj tloušťky vlasu: Skutečná tloušťka vlasu: od 0,04 mm do 0,1 mm různá na různých místech hlavy (počet vlasů – asi 100 000)

Uměli bychom změřit tloušťku vlasu? vezmeme dlouhý vlas namotáme jej na tužku – například 50 závitů změříme celkovou délku všech závitů vydělíme naměřenou délku počtem závitů Měření tloušťky drátu: 41 mm : 50 = 0,82 mm

Shrnutí a zápis Přesnost měření je dána velikostí nejmenšího dílku na stupnici Každé fyzikální měření je zatíženo chybou, chyby měření mohou být způsobeny vlastnostmi měřeného tělesa, nedokonalostí měřicího zařízení, omyly člověka.

Shrnutí a zápis Abychom chyby měření zmenšili, měříme každou fyzikální veličinu vícekrát. Z platných měření vypočítáme aritmetický průměr. Číslo měření 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Hodnota (mm) 11 12