ORÝSOVÁNÍ VY_32_INOVACE_30_602

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 25 AnotaceDruhy.
Advertisements

Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada31 AnotaceRozdělení.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 30 Anotace.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 26 AnotaceNormalizované.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 38 Anotace.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada31 AnotaceDrážkový.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 27 Anotace.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada31 AnotaceZpůsoby.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 38 Anotace.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 31 Anotace.
1 Fyziologie dřevin VY_32_INOVACE_28_554 Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 26 AnotaceZnačení.
Mechanické vlastnosti technických materiálů
Dřevo VY_32_INOVACE_25_495 Dřevo
Elektrické stroje točivé
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Okna VY_32_INOVACE_45_906 Projekt.
Poruchy stropů VY_32_INOVACE_27_537
Vlastnosti stavebních materiálů
Zpětná vazba v zesilovačích 2
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje VY_32_INOVACE_09_170 Projekt MŠMT.
Zřizování nových příček - opakování
Názvosloví a typy střech
Technické materiály - nekovy - plasty - spojování, skladování
Současná architektura
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Ocel VY_32_INOVACE_25_502 Projekt.
Účetnictví – význam informací
Základní zapojení zesilovačů
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Stropy VY_32_INOVACE_02_021 Projekt.
Programování a simulace CNC strojů I.
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje KOMÍNY VY_32_01_001_INOVACE Projekt.
Výkon, účinnost VY_32_INOVACE_11_218
Čistírna odpadních vod
Windows – WordPad VY_32_INOVACE_32_649
Vlastnosti technických materiálů-rozdělení
Perové spoje 2 VY_32_INOVACE_22_439
Kovové střešní krytiny
Chemické vlastnosti technických materiálů
Obráběcí CNC centra VY_32_INOVACE_39_794
DRUHY ZÁVITŮ VY_32_INOVACE_30_613
Strojní obrábění – Praktická úloha 5
Náležitosti výkresu VY_32_INOVACE_26_516
Marketing VY_32_INOVACE_41_822
Rozdělení komínů VY_32_INOVACE_01_002
Hospodářský cyklus VY_32_INOVACE_40_814
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Daně VY_32_INOVACE_41_828 Projekt.
Česká architektura 50. – 80. let
PILOVÁNÍ VY_32_INOVACE_15_290
Víra, náboženství, církve, sekty (2) – Seznam
Kladkostroje a visuté kočky
Řemenové převody VY_32_INOVACE_31_ 619
VY_32_INOVACE_10_1_05.
Regulátory spojité VY_32_INOVACE_37_755
Symetrie a asymetrie VY_32_INOVACE_45_902
Měření v dílenské praxi
Regulátory integrační
Strojní obrábění – Praktická úloha 3.
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Podnik VY_32_INOVACE_40_811 Projekt.
PILOVÁNÍ VY_32_INOVACE_30_604
Globální problémy současného světa 3 – Populační vývoj, negramotnost
Víra, náboženství, církve, sekty (1) – Rozložení ve světě
Světlo a jeho šíření VY_32_INOVACE_12_240
Veřejná kanalizace VY_32_INOVACE_16_315
ZÁKLADY TECHNICKÉ DOKUMENTACE II.
Řezání vnějších závitů
Zřizování nových příček
Globální problémy současného světa 4 – HIV, AIDS
Stavba dřeva VY_32_INOVACE_28_555
Pády podstatných jmen, rod ženský, člen neurčitý
Zákoník práce 2 – Vznik a zánik pracovního poměru
Směry v poválečné architektuře
Transkript prezentace:

ORÝSOVÁNÍ VY_32_INOVACE_30_602 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje ORÝSOVÁNÍ VY_32_INOVACE_30_602 Projekt MŠMT EU peníze středním školám Název projektu školy ICT do života školy Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0771 Šablona III/2 Sada 30 Anotace Plošné a prostorové orýsování, práce s pomůckami a měřidly. Klíčová slova Rýsovací jehla, kružítko, důlčík, nádrh, prizmatická podložka Předmět Odborný výcvik Autor, spoluautor Zdeněk Říha, konzultant Jan Mariáš Jazyk Čeština Druh učebního materiálu Prezentace Potřebné pomůcky PC, data projektor Druh interaktivity Výklad pomocí prezentace Stupeň a typ vzdělávání Střední škola Cílová skupina 1. ročník, žáci 15 - 16 let, 23-51-H/01 Strojní mechanik Speciální vzdělávací potřeby Ne Zdroje Seznam viz poslední strana 1

ORÝSOVÁNÍ RUČNÍ OBRÁBĚNÍ KOVŮ STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje RUČNÍ OBRÁBĚNÍ KOVŮ ORÝSOVÁNÍ 2

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Orýsování je rozměřování a vyznačování plochy nebo tvaru, podle kterého se v kusové výrobě řídí obrábění. Orýsování je buď plošné nebo prostorové. 3

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Pomůcky pro orýsování 4

Práce s rýsovací jehlou S materiálem svírá úhel asi 60° STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Práce s rýsovací jehlou Rýsovací jehla se vede hrotem podle měřítka nebo úhelníku, s mírným odklonem od materiálu. S materiálem svírá úhel asi 60° 5

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Kružidla na kov Pro rýsování kružnic nebo oblouků se používají kružidla: a, pružinová , b, kloubová používají se pro používají se pro drsnější hladší povrchy povrchy, jsou méně a dají se přesněji seřídit přesné 6

Kružidlo lze s výhodou použít i pro přenášení rozměrů. STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Práce s kružidlem Kružidlo lze s výhodou použít i pro přenášení rozměrů. Kontrolu přesnosti provedeme opakovaným nanesením požadovaného rozměru. 7

Další příklady použití kružidla při tvorbě oblouků. STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Práce s kružidlem Další příklady použití kružidla při tvorbě oblouků. 8

Pomůcky plošného orýsování STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Pomůcky plošného orýsování rejsek 9

Pomůcky pro prostorové orýsování STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Pomůcky pro prostorové orýsování 10

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Prizmatické podložky Jsou zabroušené odlitky s přesně vyfrézovanými drážkami různé šířky a hloubky, do kterých se ukládá profilový materiál k prostorovému orýsování. 11

Prostorové orýsování pomocí nádrhu STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Prostorové orýsování pomocí nádrhu 12

Příprava materiálu před orýsováním STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Příprava materiálu před orýsováním Pro kvalitní orýsování musí být materiál předem dobře připravený, tj. zbavený rzi. Na neopracovaný materiál lze nanést vrstvičku plavené křídy, ve které budou dobře patrné narýsované obrysy. Opracovaný materiál je také možné natřít roztokem modré skalice, která na povrchu vytvoří červenohnědý povlak vyloučené mědi, ve které jsou rýsované obrysy výrazné. 13

Vyznačení středů a obrysů - důlčíkování STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Vyznačení středů a obrysů - důlčíkování Důlčík přikládáme šikmo k rysce nebo naznačenému středu, abychom dobře viděli na místo, které má být označeno. Pak jedním úderem na kladívko vytvoříme důlek. 14

Vyznačení středů a obrysů - důlčíkování STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Vyznačení středů a obrysů - důlčíkování Je zvýrazňování tvaru při orýsování a pozdějším opracování materiálu. Pro tyto účely se používají důlčíky různých velikostí a vrcholových úhlů. Ke zřetelnějšímu označení rysek, oblouků a středů kružnic se používají důlčíky s vrcholovým úhlem 45-60°. Pro vrtání a uchycení vrtáku na označeném místě se používá vrcholový úhel až 90°. 15

Bezpečnost práce při orýsování STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Bezpečnost práce při orýsování Rýsovací pomůcky odkládejte na měkké podložky, aby nedošlo k jejich poškození. Rýsovací jehlu ani kružítko nenoste nikdy v kapse. Při práci s rýsovadly dbejte zvýšené opatrnosti. Hrozí nebezpečí poranění o ostré hroty. 16

Kontrolní otázky 1, Jaké znáte rýsovací potřeby pro orýsování kovů? STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Kontrolní otázky 1, Jaké znáte rýsovací potřeby pro orýsování kovů? 2, Jaké konstrukce mohou být kružidla na kov? 3, K čemu slouží důlčík? 4, Jak lze upravit povrch kovového materiálu pře orýsováním, aby bylo lépe vidět? 5, Kterou pomůcku použijeme pro nalezení středu válcovitého materiálu? 6, K čemu slouží nádrh? 7, Co je prizmatická podložka? 17

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Použitá literatura Outrata Jiří, Technologie ručního zpracování kovů pro 1. ročník OU a UŠ kovo oborů, Praha, SNTL 1981, EAN 04-204-82, Použité obrázky: snímek č. 6, str. 21, obr. A,D   snímek č. 7, str. 21, obr. A,D, snímek č. 8, str. 21, obr. C,D, snímek č. 12, str. 156, obr. B   Fialová Dana Ing, ; Gradek Vladislav Ing, . Zámečnické práce a údržba, Technologie 1. díl, učebnice pro odborná učiliště. Praha: Parta, 2006, ISBN 80-7320-086-4, Použité obrázky: snímek č. 4, str. 9, obr. 9, snímek č. 15, str. 10, obr. 12 Frischherz Adolf Ing. , Skop Paul Ing. , Kňourek Jiří Mgr. , Technologie zpracování kovů 1, z rakouského originálu vydala Správa přípravy učňů Praha, 1993, ISBN 80-901657-2.9   Použité obrázky: snímek č. 9, str. 171, obr. 7,8 Dillinger Josef Ing. a kol. Moderní strojírenství pro školu i praxi. Praha: Evropa Sobotáles, 2007, ISBN 978-80-86706-19-1. Fotografie archiv autora. 18