Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá Název materiálu: VY_32_INOVACE_ D.7.A.14_objevne_plavby Datum: 10.1.2012 Ročník: sedmý Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Dějepis Název: Objevné plavby Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/21.1693 Název projektu: PRIMA ŠKOLA OBJEVNÉ PLAVBY Anotace: Prezentace je určena pro sedmý ročník ZŠ a slouží k výkladu látky „Objevné plavby“.
Víte, jakým jazykem se domluvíte například v USA, Kanadě nebo v Brazílii? Proč se nemluví v každém státě amerického kontinentu stejným jazykem?
Co bylo příčinou objevných plaveb? Osmanská říše zabrala území, kudy vedly obchodní cesty na Východ. Obyčejná lidská touha po bohatství dálných zemí. V Evropě byl nedostatek zlata a stříbra.
Zámořské plavby se mohly uskutečnit díky pokroku v lodní dopravě. zdokonalila se stavba lodí začalo se využívat kormidlo navigaci usnadňovalo využívání kompasu
Portugalci byli jedni z prvních, kteří se odvážili podniknout daleké plavby. Bartolomeo Dias doplul (1487) k nejjižnějšímu cípu Afriky tento cíp byl portugalských králem pojmenován MYS DOBRÉ NADĚJE
Portugalci byli jedni z prvních, kteří se odvážili podniknout daleké plavby. Vasco de Gama obeplul Afriku jako první se dostal do Indie (1498)
Španělé byli další, kteří se podíleli na zámořských objevech. Kryštof Kolumbus plul na západ r. 1492 doplul k ostrovům v Karibském moři věřil, že se dostal do Indie nevěděl, že objevil nový kontinent
Španělé byli další, kteří se podíleli na zámořských objevech. Amerigo Vespucci doplul také do Ameriky byl po něm pojmenován tento nový kontinent
Španělé byli další, kteří se podíleli na zámořských objevech. Fernão de Magalhães obeplul Zemi (1519-1522) jeho výprava potvrdila, že je Země kulatá
Vyznačte na mapě světa nejvýznamnější objevné plavby.
Použité zdroje Uvedené zdroje [ on-line] 30.12.2011 [cit. 2012-01-09]. Dostupné pod licencí Wikimedia Commons na www: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6a/Ottoman_1683.png http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/33/Zlato_2.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/64/SilverUSGOV.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d5/Avarice_-_Jacob_Matham.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/da/Eertvelt%2C_Santa_Maria.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/7c/Vascodagama.JPG http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9c/Ferdinand_Magellan.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/38/ColombusMap.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5d/Christopher_Columbus.PNG http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/ef/Amerigo_Vespucci_%28silver%29_rv.gif?uselang=cs http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d5/Vespucci-Amerigo_Vespucci.jpg?uselang=cs Klipart [ on-line] 2012 [cit. 2012-01-09]. Dostupné na www: http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=kompas&ctt=1&AxInstalled=copy&Download=MP900406821&ext=JPG&c=0#ai:MP900406821|mt:0| http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=Afrika%20mapa&ctt=1#ai:MC900438062|mt:0| http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=Amerika%20mapa&ctt=1#ai:MC900438068|mt:0| Cesta kolem světa [ on-line] 2011 [cit. 2012-01-09]. Dostupné na www: http://comunidade.sol.pt/blogs/olindagil/archive/2008/10/16/Fern_E300_o-de-Magalh_E300_es.aspx Politická mapa světa 2002 [ on-line] Mapa světa.info [cit. 2012-01-09]. Dostupné na www: http://mapasveta.info/svet/mapa_sveta.html
Shrnutí Anotace Prezentace je určena pro sedmý ročník ZŠ a slouží k výkladu látky „Objevné plavby“. Autor Mgr. Sandra Tichá Jazyk čeština Očekávaný výstup Žáci se orientují na mapě světa, umí vysvětlit, co bylo příčinou objevných plaveb. Žáci znají první významné mořeplavce. Klíčová slova objevné plavby, zámořské objevy, Portugalci, Španělé Druh učebního materiálu prezentace Druh interaktivity výklad, aktivita Cílová skupina žák Stupeň a typ vzdělávání základní vzdělávání – druhý stupeň Typická věková skupina 12 – 13 let Celková velikost 3130 kB
Metodická poznámka Snímek 1- Motivační otázky, žáci diskutují nad otázkami. Snímek 2 - 9 je osnovou pro výklad, u snímku 5, 6 a 7 je vhodné zobrazit, kam dotyční mořeplavci dopluli. Snímek 10 - Žáci doplní do mapy světa cesty jmenovaných mořeplavců.