Určujeme povrch krychle a kvádru

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Advertisements

Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
OBDÉLNÍK 1. ZÁKLADNÍ VLASTNOSTI OBDÉLNÍKU 2. OBVOD A OBSAH OBDÉLNÍKU – SLOVNÍ ÚLOHY   Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Autor: Mgr. Miluše Džuberová Hranoly Jaký je objem stanu? Kolik materiálu se spotřebuje na sloup?
Využití v praxi Pythagorova věta Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu
Počítáme obvod geometrických útvarů
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
VY_32_INOVACE_95.  Materiál je vytvořen pro žáky 3. ročníku oboru OPERÁTOR DŘEVAŘSKÉ A NÁBYTKÁŘSKÉ VÝROBY a pro žáky 2. ročníku NÁSTAVBOVÉHO STUDIA 
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Jehlan Základní škola a Mateřská škola Knínice u Boskovic, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ číslo DUMu: VY_32_INOVACE_22_M9_jehlan.
Lichoběžníky a jejich vlastnosti Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Druháci a matematika 2 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PaedDr. Marie Janků. Dostupné z Metodického portálu
Mnohočleny Sčítání, odčítání Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu
Předmět:MATEMATIKA Ročník: 2. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Dagmar Válková Anotace:Prezentace slouží jako pomůcka k seznámení se s učivem Pythagorova.
Kolmé hranoly, jejich objem a povrch
Tělesa –Hranol Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Rotační válec Síť, povrch, objem
Objem a povrch kvádru a krychle
PYTHAGOROVA VĚTA SLOVNÍ ÚLOHY
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Holečková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  Provozuje.
Kolmé hranoly, jejich objem a povrch
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čtyřúhelník - obdélník
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
  Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Mona Drábková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Matematika – 4. ročník. Pracujeme s diagramy
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Holečková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  Provozuje.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Opakování na 4.písmenou práci 6.ročník
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Holečková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  Provozuje.

Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Matematika Koule.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Povrch krychle a kvádru.
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Počítáme obvod geometrických útvarů
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čtyřúhelník – obvod čtverce
GEOMETRICKÉ TVARY v rozsahu učiva 1. stupně ZŠ
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Přímá tělesa v úlohách z praxe
Tělesa –čtyřboký hranol
NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_12_M9_Hanak TÉMA: Jehlan OBSAH: Objem
Druháci a matematika 3 Opakujeme si sčítání, odčítání do 20
Název projektu: Učíme obrazem Šablona: III/2
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu "EU peníze školám"
Geometrická tělesa VY_32_Inovace_010KJ-1
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Opakujeme čísla do 20 2 Druháci a matematika 1 a < 13
Geometrie pro 9. ročník Autor: Mgr. Hana Vítková Datum:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Tělesa –Pravidelný šestiboký hranol
46 OBVOD A OBSAH LICHOBĚŽNÍKU.
Představujeme a sestavujeme krychli
MATEMATIKA Objem a povrch jehlanu 2.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Rotační válec Síť, povrch, objem
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čtyřúhelník - obdélník
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Povrch kvádru.
MATEMATIKA Objem a povrch hranolu 4.
Hra (AZ kvíz) ke zopakování či procvičení učiva:
Transkript prezentace:

Určujeme povrch krychle a kvádru Čtvrťáci a matematika XVI 4 MA 1 TE 2 TI 3 KA 5 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PaedDr. Marie Janků. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV). S = a . b a b c a . c b . c o = c . b 2 . a . b + 2 . c . b + 2 . a . c S = 6 . a . a a o = a . a Určujeme povrch krychle a kvádru Téma Určujeme povrch krychle a kvádru je pokrčováním tématu Obvod a obsah pravoúhelníku a navazuje na téma 3. ročníku VI. Rovina,polorovina, v němž se žáci seznámili se sítěmi těles a na téma Čtvrťáci a matematika XII, v němž si žáci procvičovali převádění jednotek obsahu. V toto tématu si žáci prohloubí své poznatky o tělesech a naučí se vypočítat povrch krychle a kvádru.

1. Vrcholy, hrany, stěny, sítě těles Určete vrcholy, hrany a stěny těles. S T P R O stěny - hrany - vrcholy - 5 O, P, R, S, T. M D A B C K L N stěny - hrany - vrcholy - 8 OP, PR, RS, SO, OT, PT, RT, ST. 5 OPRS, OPT, PRT, RST, OST. (1.) Žáci si upevní a prohloubí poznatky o tělesech, určují počty vrcholů, hran a stěn těles. Vyučující může na žácích požadovat, aby učili počet hran, které mají společný krajní bod T apod. 8 A, B, C, D, K, L, M, N. 12 AB, BC, CD, DA, KL, LM, MN, NK, AK, BL, CM, DN. 6 ABCD, KLMN, ABLK, BCML, CDNM, ADNK.

Počet stěn, hran, vrcholů Určete počet stěn, hran a vrcholů těles. Tělesa hranatá kvádry krychle rovnoběžnostěn stěny hrany vrcholy 6 12 8 6 12 8 6 12 8 6 12 8 trojboký čtyřboký šestiboký pětiboký osmiboký Hranol: (2.) Žáci na sktečných modelech těles ukazují stěny tělesa, které mají daný společný vrchol.. stěny hrany vrcholy 5 9 6 6 7 15 10 8 18 12 10 24 16 12 8

Počet, stěn, hran, vrcholů Jehlan: trojboký čtyřboký šestiboký pětiboký osmiboký stěny hrany vrcholy Určete počet stěn, hran a vrcholů jehlanů. (3.) 6 4 5 8 6 10 7 12 9 16

kvádr, krychle, válec, jehlan, koule, hranol, kužel Tvary věcí Spojte čárou obrázek tělesa s jeho názvem. Spojte čárou obrázek tělesa s věcí, která má stejný tvar. kvádr, krychle, válec, jehlan, koule, hranol, kužel kopací míč nová neořezaná tužka panelový dům šikmá střecha na chalupě egyptská pyramida kornoutek od zmrzliny hrací kostka (4.) Žáci vyhledávají ve svém prostředí předměty, které mají daný tvar.

Sítě těles kvádr, krychle Síť krychle, kvádru Spojte čárou obrázek tělesa s jeho sítí. (5.)

Každé těleso spojte čárou s jeho sítí a určete obsah jeho sítě. 2. Povrch krychle, kvádru Každé těleso spojte čárou s jeho sítí a určete obsah jeho sítě. Povrch tělesa je obsah jeho sítě. 2 1 cm 2 24 cm 16 cm 2 (6.) 14 cm 2 S = 16 cm 2 4 . 2 cm + 2 . 4 cm S = 4 . 3 cm + 2 . 1 cm 2 S = 2 6 . 4 cm 24 cm S = 14 cm 2

Vypočítejte obsah stěny BCML. Vypočítejte povrch krychle ABCDKLMN. délka hrany 5 m obsah stěny povrch krychle S 1 2 25 cm 5 cm (7.) 5 cm 5 cm . 5 cm S = 1 S = 6 . 5 cm . 5 cm 2 25 cm S = 1 2 6 . 25 cm S = S = 150 cm 2

Zapište, jak vypočítáme obsah stěny krychle a povrch krychle. 1. Doplňte tabulku. 2. S a délka hrany obsah stěny povrch krychle 1 a S = a . a 1 S = 6 . a . a 1 m 4 m 7 cm 2 dm 10 mm 15 mm 5 mm 12 cm 2 2 225 mm 25 mm 2 2 144 cm 2 4 dm 2 1 m 2 100 mm 2 16 m 49 cm 2 294 cm 150 mm 2 2 864 cm 24 dm 2 600 mm 2 1350 mm 2 6 m 2 2 96 m (8.) 49 . 6 15 . 15 225 . 6 25 . 6 12 . 12 144 . 6 16 . 6 294 75 15 1350 150 24 12 144 864 96 225

a b c 2 cm 6 cm 4 cm 12 cm 8 cm 24 cm 6 cm 2 cm 4 cm Povrch kvádru Kvádr Vypočítejte obsah stěn a povrch kvádru ABCDEFGH, který má délky hran a = 2 cm, b = 6 cm, c = 4 cm. D A B C F E G H a b c délky hran a b c obsah stěn a . b a . c b . c povrch kvádru 2 cm 6 cm 4 cm 12 cm 2 8 cm 2 24 cm 2 2 . 12cm + 2 . 8cm + 2 . 24 cm 2 24 cm + 16 cm + 48 cm S = 2 S = 88 cm 2 6 cm 2 cm 4 cm 8 cm 2 (9.) 24 cm 2 12 cm 2

Zapište, jak vypočítáme obsah stěn kvádru a povrch kvádru. 4 dm 5 dm 3 dm 12 mm 15 mm 10 mm délky hran a b c povrch kvádru S = obsah stěn a . b a . c b . c a b c a . b a . c b . c Zapište, jak vypočítáme obsah stěn kvádru a povrch kvádru. Vypočítejte obsah stěn a povrch kvádru Kvádr a b c S = 1 2 3 a . c a . b b . c a . c b . c S = 2 . a . b + 2 . c . b + 2 . a . c a . b (10.) 20 dm 2 12 cm 2 15 dm 2 180 mm 2 120 mm 2 150 mm 2 20 dm + 15 dm + 12 dm 2 450 mm 2 180 mm + 120 mm + 150 mm 47 dm 2

Na obložení sauny bude třeba asi dřeva. Apl. úloha obsah stěny délka hrany povrch krychle Obec staví na koupališti saunu. Ta má tvar krychle o hraně 220 cm. Je třeba ji celou obložit dřevem včetně dveří a podlahy. Kolik čtverečných metrů dřeva na to potřebují? 220 cm S Na obložení sauny bude třeba asi dřeva. 1 220 cm = 220 cm . 220 cm = 6 . 220 cm . 220 cm 220 . 220 (11.) 18 mmŠířka:140 mmDélka:4000 mm 8590842152392Výška:18 mmŠ ířka:82 mm Délka:4000 mm 48400 cm = 2 5 m 2 4400 6 . 5 m = 30 m 2 48400 30 m 2

Apl. úloha Před jízdárnou bude stát socha koně. Je pro ni již postaven podstavec, který má délku 5 m, šířku 3 m a výšku 2 m. Ještě je třeba jej omítnout. Na jak velkou plochu je potřeba připravit omítku? šířka délka výška Ozdobnou omítku je potřeba připravit na 2 m 5 m 3 m 2 m 5 m 3 m S = 5 m . 3 m + 2 . (5 m . 2 m) + 2 . (3 m . 2 m) 2 S = 15 m + 2 . 10 m + 2 . 6 m (12.) výškou 9 m, délkou 9,6 m, šířkou 5 m a S = 15 m + 20 m + 12 m 2 47 m 2 S = 47 m . 2