PRACOVNÍ SKUPINY MAP pro Bruntálsko II. 11. 9. 2018
MAP pro Bruntálsko II Realizace: 1. 7. 2018 – 30. 6. 2022 Území SO ORP Bruntál kromě Dětřichova n. B, Lomnice a Václavova (po dohodě MAS Rýmařovsko) Zapojeny všechny MŠ a ZŠ, ZUŠ Bruntál,.. Navazuje na MAP I – ukončen 31. 1. 2018
STRUKTURA PROJEKTU
Co se povedlo v MAP I. Hlavní výstup – Dokument Místní akční plán včetně investičních priorit a akčního plánu Dokonale mapuje stav školství v regionu, jeho potřeb a možnosti rozvoje spolupráce Klíčová příloha – Investiční priority – IROP Podpořené školy z IROP – Bruntál, Vrbno, Karlovice Výzva MAS – ZŠ Jesenická - Bruntál, Razová, Andělská Hora,… ? Akční plán – podklad pro implementační aktivity MAP II
Co se povedlo v MAP I. Pilotní program: Malé projekty spolupráce Projekty do 30 000,- Kč – spolupráce škol, obcí, spolků v oblasti vzdělávání, péče o děti Setkání malotřídek v Rudné p. P., Canis terapie ve Starém Městě, Spolupráce Razová a SVČ v Bruntále, MŠ a ZŠ Široká Niva a hasiči, Komunitní život v Leskovci…. Pokračování i v MAP II
Co se povedlo v MAP I. Exkurze MŠ do Dolní oblasti Vítkovic – Ostrava Podpora technického a přírodovědného vzdělávání i v MAP II Sdílení her s klokanicí Majdou pro MŠ a ŠD Hry obíhaly po celý školní rok 2017/2018 Již nyní se zaplňuje harmonogram Vzdělávací semináře – logopedická prevence, předcházení stresu atd.
Co se povedlo v MAP I.
MAP II – co nás čeká a nemine Aktualizovaný ŘV, statut, jednací řád, schválený komunikační plán, aktualizace SR MAP – probíhá dnes Seznam pracovních skupin a jejich činností – dnes Agregovaný Popis potřeb škol na území MAP - vychází z potřeb jednotlivých škol Zpracované Popisy potřeb jednotlivých škol, Medializace projektu – snídaně s novináři, publicita v místním tisku FB profil, www stránky
MAP II – co nás čeká a nemine Větší spolupráce a zapojení škol Aktualizace dokumentu MAP Evaluace a hodnocení Workshopy, diskuze s odborníky – pedagogy, rodiči,… Činnost pracovních skupin Realizace implementačních aktivit
MAP II – implementační aktivity Vycházejí z akčního plánu MAP I za jejich realizaci bude zodpovědný garant – člen PS. Snaha zapojit všechny x omezený rozpočet Důraz na spolupráci, výměnu zkušeností, podpora stávajících akcí nebo nových Nesmí být: sportovní a pohybové aktivity
PRACOVNÍ SKUPINY V MAP I – 3 skupiny dle území V MAP II – 4 povinné, 2 volitelné Setkání min. 4 x ročně, optimálně 5 členů Pedagogové, odborníci na začleňování ICT do výuky, zřizovatelé a další odborníci Každá skupina resp. garant zodpovědný za impl. aktivity
PRACOVNÍ SKUPINY PS pro rozvoj čtenářské gramotnosti a k rozvoji potenciálu každého žáka Obsahem práce pracovní skupiny je výměna zkušeností a odborných znalostí o metodách, pomůckách a postupech, které vedou k rozvoji čtenářské gramotnosti a k rozvoji potenciálu každého žáka. Začlenění oblasti digitální gramotnosti a využívání ICT ve vzdělávání v souvislosti s podporou čtenářské gramotnosti. Projednávání podkladů a dokumentů v rámci realizace podaktivity 2.8 Místní akční plánování. Výstup: Identifikovaní místní lídři -seznam Spolupráce s knihovnami pro zlepšení čtenářské gramotnosti – podpora stávajících i nových aktivit knihoven pro zlepšení čt. gramotnosti. Garant: 42,5 hod x 4 roky. V roce 2018 identifikace aktivit, od 2019 realizace Výměna zkušeností mezi pedagogy výměny zkušeností, získávání nových poznatků, tvorby vlastních pomůcek, hospitace ve třídách, výměnné stáže atd. Návaznost na aktivitu Spolupráce MŠ/ZŠ Koordinátor: 42,5 hodiny x 4 roky Realizace: 80 hodin x 4 roky
PRACOVNÍ SKUPINY PS pro rozvoj matematické gramotnosti a k rozvoji potenciálu každého žáka Obsahem práce pracovní skupiny je výměna zkušeností a odborných znalostí o metodách, pomůckách a postupech, které vedou k rozvoji matematické gramotnosti a k rozvoji potenciálu každého žáka. Začlenění oblasti digitální gramotnosti a využívání ICT ve vzdělávání v souvislosti s podporou čtenářské gramotnosti. Projednávání podkladů a dokumentů v rámci realizace podaktivity 2.8 Místní akční plánování. Výstup: Identifikovaní místní lídři -seznam Výměna zkušeností mezi pedagogy výměny zkušeností, získávání nových poznatků, tvorby vlastních pomůcek, hospitace ve třídách, výměnné stáže atd. Návaznost na aktivitu Spolupráce MŠ/ZŠ Koordinátor: 42,5 hodiny x 4 roky Realizace: 80 hodin x 4 roky Podpora přírodovědného a polytechnického vzdělávání U dětí předškolního a školního věku podpořit zájem o polytechnické a přírodovědné vzdělávání. Forma: exkurze, tvorba pomůcek, spolupráce se SŠ – dny vědy, techniky.. Výstupem celé aktivity budou soutěže či prezentace školních projektů s důrazem na vědu a techniku. Koordinátor: 100 hodin x 4 roky. 2x Realizace: 200 hodin x 4 roky
PRACOVNÍ SKUPINY PS pro rovné příležitosti Obsahem práce této PS je zejména vzájemné vzdělávání, přenos zkušeností a informací a odborně vedená diskuze o problematice nastavení rovných příležitostí a selektivnosti vzdělávacího systému a uvnitř škol. PS na základě získaných znalostí a zkušeností především posuzuje navržené konkrétní aktivity v akčních plánech, zda jsou v souladu se zásadou rovného přístupu ke vzdělání. PS také vytváří popis stávajícího stavu této problematiky v území, popis příčin (důvodů) tohoto stavu a návrh aktivit, které pomohou nastavit rovné příležitosti a eliminovat selektivitu. Spolupráce ZŠ, MŠ a dalších organizací v území – spolupráce MŠ + ZŠ, malotřídní, úplné školy, tematická setkání – např. turnaje v deskových hrách, vědomostní soutěže, .. Provázanost s dalšími aktivitami – spolupráce se zaměstnavateli, podpora přírodovědného a technického vzdělávání, výměny zkušeností pedagogů, spolupráce s knihovnami… POZOR na pohybové a sportovní aktivity! Zapojení celkem 4 garantů (2x MŠ, 2 x ZŠ po 160 h, realizátoři 3x)
PRACOVNÍ SKUPINY PS Regionální identita - bude mít na starosti aktivity na podporu provázanosti s místním trhem práce, rozvoje kompetencí u dětí, práci s místní komunitou a podporu regionální identity. Dva členové PS budou odborný garanty ta implementační aktivity na podporu spolupráce s místními zaměstnavateli a trhem práce a dále k upevňování regionální identity pomocí zpracovaní tematických pracovních listů či učebnic vztahující se k regionu. Podpora regionální identity – tvorba výukových materiálů pro MŠ, ZŠ – pracovní listy, nástěnné plakáty, … Setkávání s místními znalci historie, geografie – zábavnou formou. Soutěže. Provázanost s akt. Spolupráce škol, s knihovnami. Koordinátor: Celkem 250 hodin (3 letá aktivita) 2 x Realizátor: Celkem 300 hodin (3 letá aktivita) Spolupráce ZŠ a zaměstnavatelů v regionu – zaměřeno na žáky 2. stupně (zejména), - exkurze, diskuze, přiblížení různých povolání i se žáky I. stupně ZŠ a MŠ. (např. zemědělství, lesnictví, sklářství, kovářství,..) Koordinátor: ročně 42,75 hodin
PRACOVNÍ SKUPINY PS Projektová kancelář - tato skupina bude mít na starosti ostatní projekty, jako bude malý grantový program na podporu spolupráce mezi aktéry v území, dále koordinátora odborníků pro práci s dětmi (AP atd.) a veletrh volnočasových aktivit. Její součástí bude pracovní podskupina zástupců jednotlivých škol pro podporu plánování (aktivita 2.7, výstup – Popis potřeb jednotlivých škol i agregovaný popis potřeb celého území). Malé projekty spolupráce – projekty spolupráce do 30 000,- Kč, spolupráce škol, obcí a spolků. Koordinátor: 42 hodin x 4 roky Veletrh volného času – podpora volnočasových a zájmových aktivit, veletrhy, propagace, letáky… Koordinátor: 42,75 hodiny x 4 roky Projektová kancelář /koordinátor asistentů ve výuce - Realizace aktivity 2.7 Podpora škol v plánování, podpora znalostních kapacit, koordinace činnosti facilitátora pro podporu aktivity 2.7. Poskytování poradenství školám při zpracování žádostí o podporu a při administraci neinvestičních projektů. Vytvoření regionální pozice koordinátora asistentů pedagoga ve školách. Koordinátor aktivity: 120 hodin x 2 roky Samotný koordinátor: 600 hodin x 3 roky
PRACOVNÍ SKUPINY PS pro financování - Obsahem práce PS pro financování je plánování nákladů a zejména identifikace finančních zdrojů pro realizaci naplánovaných aktivit. PS pro financování se aktivně podílí na celém procesu společného plánování v území a aktualizaci dokumentace MAP Cílem pracovní skupiny pro financování je navrhnout, jakým způsobem bude financována realizace aktivit, zapracovaných do SR MAP/akčních plánů. Jedná se o doporučení jednotlivých finančních zdrojů (strukturální fondy EU, státní rozpočet ČR, rozpočet kraje, dohodnuté financování v rámci Mikroregionu, rozpočty jednotlivých obcí, rozpočty škol, jiné zdroje apod.).
DISKUZE
ZÁVĚR