VÝRAZ S PROMĚNNOU Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Advertisements

Tvorba číselných výrazů
ČÍSELNÉ VÝRAZY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_754.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Obvody a obsahy rovinných obrazců
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Výrazy Výrazy s proměnnými Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
VÝPOČET HMOTNOSTI Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Hana Kuříková Název: VY_32_INOVACE_03_B_2_Výpočet hmotnosti Téma: Fyzika.
Celá čísla ZŠ Mysločovice, 7. ročník. Celá čísla  Množina celých čísel Z Záporná čísla Nula Kladná čísla.
Povrch kvádru Vypracovala: Mgr. Martina Belžíková.
Užití podobnosti v praxi Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Hana Kuříková Název: VY_32_INOVACE_02_B_4_Užití podobnosti v praxi.
Krychle a kvádr Povrch a objem VY_42_INOVACE_16_02.
Povrch krychle Vypracovala: Mgr. Martina Belžíková.
HUSTOTA LÁTKY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Hana Kuříková Název: VY_32_INOVACE_03_B_1_Hustota látky Téma: Fyzika 6. ročník.
OBSAH KRUHU Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Hana Kuříková Název: VY_32_INOVACE_01_C_11_Obsah kruhu Téma: Matematika 8.ročník.
SLOVNÍ ÚLOHY O POHYBU Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Hana Kuříková Název: VY_32_INOVACE_02_B_20_Slovní úlohy o pohybu Téma:
Obvod a obsah rovnoběžníku VY_42_INOVACE_26_02. Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Obvod čtverce Vypracovala: Mgr. Martina Belžíková.
Obvod obdélníku Vypracovala: Mgr. Martina Belžíková.
Obvod a obsah lichoběžníku Základní škola a Mateřská škola Knínice u Boskovic, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ číslo DUMu: VY_32_INOVACE_29_M7_lichobeznik_obvod_obsah.
ROZKLAD MNOHOČLENU UŽITÍM VZORCŮ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Hana Kuříková Název: VY_32_INOVACE_01_C_19_Rozklad mnohočlenu.
GONIOMETRICKÁ FUNKCE TANGENS Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Hana Kuříková Název: VY_32_INOVACE_02_B_16_Goniometrická funkce.
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR:Jiří Šmíd NÁZEV:VY_42_INOVACE_29_Kvádr_objem TÉMATICKÝ CELEK:Geometrie.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Hranol Základní škola a Mateřská škola
PODOBNOST GEOMETRICKÝCH ÚTVARŮ
PRAVOÚHLÁ SOUSTAVA SOUŘADNIC
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
zpracovaný v rámci projektu
VZDĚLÁVACÍ MATERIÁL kód:
VY_32_INOVACE_18_obvodtrojúhelníku
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
SOUSTAVY ROVNIC Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
GRAFICKÉ ŘEŠENÍ SOUSTAVY ROVNIC
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144
Písemné dělení dvojciferným dělitelem se zbytkem - zkrácený zápis
TABULKA – JEDNODUCHÉ POČETNÍ VÝKONY
Název: VY_32_INOVACE_MA_8A_12I Škola:
ZÁPIS ČÍSEL POMOCÍ MOCNIN
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
PODOBNOST GEOMETRICKÝCH ÚTVARŮ
AUTOR: Martina Dostálová
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
ZMĚNA TEPLOTY V PRŮBĚHU DNE
ZMĚNA TEPLOTY V PRŮBĚHU DNE
Pravoúhlý trojúhelník, Pythagorova věta, přepona, odvěsna
PRAVOÚHLÁ SOUSTAVA SOUŘADNIC
Vypracovala: Mgr. Martina Belžíková
Písemné násobení trojciferným činitelem
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Vlastějovice, okres Kutná Hora AUTOR: Mgr. Olga Sýsová NÁZEV: VY_32_INOVACE_22_MATEMATIKA 3. ROČNÍK ZŠ TÉMA:
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Martina Dostálová
Čtverec, obdélník 1) V obou obrazcích vyznač úhlopříčky. a) Doplň: úhlopříčky obdélníku úhlopříčky čtverce b) Napiš vlastnosti úhlopříček čtverce.
SOUSTAVY ROVNIC Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
DEFINICE FUNKCE Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Zaokrouhlování čísel Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Martina Dostálová
SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ MNOHOČLENŮ
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Martina Dostálová
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Martina Dostálová
Jednotky délky Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
DÉLKA KRUŽNICE Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Martina Dostálová
Transkript prezentace:

VÝRAZ S PROMĚNNOU Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Hana Kuříková Název: VY_32_INOVACE_01_C_15_Výraz s proměnnou Téma: Matematika 8.ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2131

Autor Mgr. Hana Kuříková Vytvořeno dne 8.1.2012 Odpilotováno dne 12.1.2012 ve třídě 8.A, 8.B Vzdělávací oblast Matematika a její aplikace Vzdělávací obor Matematika Tematický okruh Matematika 8. ročník Téma Výraz s proměnnou Klíčová slova Proměnná, výraz, hodnota výrazu

VÝRAZY S PROMĚNNOU

Číselný výraz 2 . 3 + 4 . 5 Vyberu číslo 3 a nahradím písmenem a Výraz s proměnnou 2 . a + 4 . 5 Nahradím v číselném výrazu některé konkrétní číslo písmenem dostanu výraz s proměnnou

Proměnná – je písmeno ve výrazu Příklad : 2a + 3 proměnná a Výrazy mohou mít různý počet proměnných Výrazy s jednou proměnnou 3x, -6a , 3x – 4 Výrazy se dvěma proměnnými 4a – 8b Výrazy se třemi proměnnými ( 2x + 3y ) . 4c Při zápisu výrazu obvykle vynecháváme symbol násobení 12 . x = 12x 81 . a2. x = 81a2x

Členy a koeficienty Člen výrazu- je každý sčítanec v součtu výrazů a každý menšenec a menšitel v rozdílů výrazů lze ho napsat číslem 6, proměnnou a, součinem -4a Koeficient – je číslo, které se vyskytuje ve členu výrazu 13a + 27b – 2a2 + 7 Proměnné: a, b koeficienty Členy: 13a, 27b, – 2a2 , 7

Výpočet hodnoty výrazu Hodnota výrazu se mění podle proměnné a) Výraz s jednou proměnnou: Vypočítej hodnotu výrazu 2a2 + 3a, pro a = -2 Postup: Do výrazu za proměnnou a dosadím číslo -2 2a2 + 3a =2.(-2) 2+3.(-2)= 2.4 + (-6) = 8-6= 2

Vypočítejte číselnou hodnotu výrazu 6.u -2 s proměnnou u = 0,2,-1,-3,4,-6 Proměnná u 6.u - 2 6.0-2=-2 2 6.2-2=12-2=10 -1 6.(-1)-2=-8 -3 6.(-3)-2=-20 4 6.4-2=22 -6 6.(-6)-2=-38

b) Výraz se dvěma proměnnými: Vypočítej hodnotu výrazu 3a + 2b – a2 – 4b2 pro hodnoty proměnných: a= -2 , b= 3 Postup: Dosadíme do výrazu za a číslo -2 a za b číslo 3 a vypočítáme hodnotu získaného číselného výrazu 3a + 2b – a2 – 4b2= 3.(-2)+2.3 -(-2)2-4.32= -6 + 6 – 4 – 4.9 = -4 – 36 = -40

urči hodnotu výrazu pro b = 2 ,c =4 Zapiš jako výraz: 1. Součet čísel 5 a čísla x urči hodnotu výrazu pro x = -4 2. Třikrát menší než b urči hodnotu výrazu pro b= -9 3. Dvojnásobek součtu čísel 5 a m urči hodnotu výrazu pro m=2 4. Rozdíl výrazu 5b+4c a výrazu 5b-4c urči hodnotu výrazu pro b = 2 ,c =4

Řešení: 1. Součet čísel 5 a čísla x 5 + x 5+(-4) = 1 2 Řešení: 1. Součet čísel 5 a čísla x 5 + x 5+(-4) = 1 2. Třikrát menší než b b:3 -9:3 = -3 3. Dvojnásobek součtu čísel 5 a m 2.(5 + m) 2.(5+2)=2.7 =14 4. Rozdíl výrazu 5b+4c a výrazu 5b-4c (5b+4c)-(5b-4c) (5.2+4.4)-(5.2-4.4)=(10+16)-(10-16)= 26- (-6)=32

Příklady: 7a - 5b = ab + bc = ac – ab + 9 = 3abc – b2 = a2 + b2 + 3c = Dosaď za a=8,b=3,c=5 a vypočítej hodnotu výrazu 7a - 5b = ab + bc = ac – ab + 9 = 3abc – b2 = a2 + b2 + 3c = ( 2a – b)2 + 4c =

Řešení: 7a - 5b =7.8 – 5.3 =56-15=41 ab + bc =8.3 + 3.5 =24+15=39 ac – ab + 9 =8.5-8.3+9=40-24+9=25 3abc – b2 =3.8.3.5-9=360-9=351 a2 + b2 + 3c =64+9+3.5=88 ( 2a – b)2 + 4c =(2.8-3)2+4.5=168+20=188

Výrazy s proměnnou v praxi Při nákupu v obchodě Jeden rohlík stojí 2 Kč, dokážeme vypočítat kolik korun zaplatíme za 6, 12 rohlíků a za x rohlíků 6.2 = 12 Kč 12.2 = 24 Kč x.2=(2.x) Kč Geometrie - výpočty obsahů, obvodů obrazců, objemy a povrchy těles Výpočet obsahu obdélníka S = a . b a, b vyjadřují rozměry stran a= 10 cm délka b= 5 cm šířka S = a . b = 10 . 5 = 50 cm2 3. Slovní úlohy výpočet dráhy z rychlosti a času s= v . t

Doplň tabulky: a -3a2+ 4a 5 -4 3 a b -5a +3b-1 2 -1 3 -2 1

Řešení: a -3a2+ 4a 5 -55 -4 -64 3 -15 a b -5a +3b-1 2 -1 -14 3 8 -2 1

Procvičuj: Vypočítej hodnotu výrazu: a = -1, b = 2, c = -2 2a – 4b + c2 a2 – b3 – c = (a + c). (a – b) = (a – 2)2.(b – c) = 2ab – c3 + 5 = - a3 –b2 – c = -(-b – 2a) – c3 = abc – 2a – c3 = -[- (-a – b).c ]2=

Řešení Vypočítej hodnotu výrazu: a = -1, b = 2, c = -2 2a–4b+c2=2.(-1)-4.2+(-2)2=-2-8+4=-10+4=-6 a2– b3–c =(-1)2 -23-(-2)=1-8+2=-7+2=-5 (a+c).(a–b) =(-1-2).(-1-2)=(-3).(-3)=9 (a –2)2.(b –c) =(-1-2)2.(2+2)=(-3)2.4=9.4=36 2ab–c3+5 =2.(-1).2-(-2)3+5=-4+8+5=9 -a3–b2–c =-(-1)3-22+2=1-4+2=-1 -(-b–2a)–c3 =-(2+2)-(-2)3=-4+8=4 abc–2a –c3 =(-1).2.(-2)-2.(-1)-(-2)3=2+2+8=12 -[-(-a–b).c ]2=-[-(1-2).(-2)]2=-(-2)2=-4

Anotace: Tato prezentace slouží k výkladu pojmu výraz s proměnnou Anotace: Tato prezentace slouží k výkladu pojmu výraz s proměnnou. Seznámí se s pojmem proměnná a naučí se dosazovat do výrazu za proměnnou. Závěrečné tabulky doplní samostatně.Kontrola tabulek na interaktivní tabuli. Použité zdroje: Karel Kindl: Matematika- Přehled učiva základní školy, vydání 3., Praha 1980, Státní pedagogické nakladatelství, počet stran 408 ,SPN 5-43-11/3, 14-388-80 Odvárko Oldřich- Kadleček Jiří: Matematika pro 8. Ročník ZŠ 1.díl , 1.vydání 1999, Prometheus, počet stran 95, ISBN 80-7196-148-5