PODNIKOVÉ INFORMAČNÍ SYSTÉMY

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Stránka 1, © Vema, a. s.. Stránka 2, © Vema, a. s. Podnikové aplikace  Integrovaný podnikový systém (Integrated Business System):  komplex aplikací.
Advertisements

ARBES FEIS [BI] ARBES Technologies, s.r.o.
1IT PVY Klasifikace programového vybavení Ing. Jiří Šilhán.
Projektové řízení Modul č.1.
„Systeme, Anwendungen, Produkte in der Datenverarbeitung
S YTÉMOVÁ INTEGRACE Ing. Jiří Šilhán. S YSTÉMOVÁ INTEGRACE Jedná se o přístup, který přispívá k integraci nesourodých výpočetních systémů. Vyplývá ze.
Základní koncepty systémové integrace
Business intelligence
Podnikové informační systémy úvod
Přednáška č. 5 Proces návrhu databáze
Procesy Informační proces
Podnikové informační systémy
13. Koordinace projektů Realizace změn Koordinace projektů
BI, e-commerce Ing. Jiří Šilhán. Úroveň informatiky.
IS V EKONOMICKÝCH SUBJEKTECH Ing. Jiří Šilhán. IS IS – data+lidi+HW, prvky + relace mezi uživateli, které splňují nějaké cílové chování – tak aby byly.
Tvorba mezinárodních podnikových sítí a strategických aliancí
Informační systémy Podnikové IS - ERP
Oblast nástrojů Prostředí Popis produktů Kritéria Vyhodnocení.
Informační systémy podnikové systémy CRM
Audit IT procesů ve FNOL
Definování prostředí pro provozování aplikace dosud jsme řešili projekt v obecné rovině aplikace bude ovšem provozována v konkrétním technickém a programovém.
SAP Ing. Jiří Šilhán.
Customer Relationship Management Řízení vztahů se zákazníky.
Ing. Jiří Šilhán.  představuje komplex aplikačního a základního software, technických prostředků, podnikových procesů a personálních zdrojů určených.
12. OPERATIVNÍ MANAGEMENT
Inovace výuky ve vazbě na požadavky Mezinárodních výukových standardů doc. Ing. Marie Pospíšilová,CSc. SVŠES.
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
Informační systémy Tomáš Maděra.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Jaromír Skorkovský ESF MU KAMI
ŘÍZENÍ RETAILINGOVÉ FIRMY
Ekonomika informačních systémů
PLÁNOVÁNÍ Vrcholným úkolem podnikového řízení je určování konkrétních podnikových cílů, jejichž prostřednictvím má být dosažen konečný cíl, dlouhodobá.
Relační databáze.
Globální architektura IS/ICT
Systémové pojetí hospodářské organizace
Informační systémy TPS,MIS, SIS.
Outsourcing ICT systémová a aplikační integrace v pojetí O2 Projekt Integrace sítě Ministerstva zemědělství.
Systémové pojetí hospodářské organizace 1 ECM – Řízení podnikového obsahu (Zdroj: Gála, Pour, Toman: Podniková informatika. Praha: Grada 2006) řízení podnikového.
Projekt realizace referenčního rozhraní Ing. Jan Pokorný Ministerstvo informatiky ČR ISSS, 5. dubna 2005.
Základní principy řešení a využití ERP aplikací
ASP a.s. ASP a.s. ASP a.s. je mezinárodní softwarová společnost zaměřená na komplexní implementaci a maintenance FM systémů společností a institucí. 
 P1 - Strategické plánování  P2 - Systém managementu jakosti a legislativy  P3 - Řízení informací  P4 – Audity.
Základní rozdělení činností v podnikové informatice
1 NÁKLADOVÉ ÚČETNICTVÍ (MU_305). 2 Ing. Jaroslav Wagner, PhD. Katedra manažerského účetnictví Místnost: 285 NB KH: Pondělí 15,00 – 17,00 hod.
SOA = Architektura orientovaná na služby
Organizace a organizování podniku
Manufacturing Execution Systems
Prof. Molnár1 Podnikové informační systémy Outsourcing IS/IT a ASP Prof. Ing. Zdeněk Molnár, CSc Ústav řízení a ekonomiky podniku
Informační systémy Tomáš Maděra. Historie společnosti LCS International, a.s. založeno 1990 česká firma z aložení dceřiné společnosti na Slovensku.
Business Inteligence 2. přednáška pro DS
ECM – Enterprise Content Management
Systémové pojetí hospodářské organizace 1 Architektura podnikové informatiky (Zdroj: Gála, Pour, Toman, Podniková informatika. Praha: Grada 2006)
13.přednáška – Elektronické zásobování Ing. Jiří Zmatlík, Ph.D. ČVUT, Fakulta elektrotechnická Katedra ekonomiky, manažerství a humanitních věd.
BSC 1992 Robert S. Kaplan a David P. Norton článek navrhující měření výkonnosti organizací – BSC – Vyrovnaný přehled výsledků kniha The Balanced.
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
MORAVSKÁ VYSOKÁ ŠKOLA OLOMOUC VÁŠ PARTNER PRO BYZNYS INOVACE.
Anotace Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru PROVOZ A EKONOMIKA DOPRAVY, předmětu LOGISTIKA A OBSLUŽNÉ SYSTÉMY. Inovuje výuku použitím multimediálních.
PODNIKOVÉ ČINNOSTI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alena Hůrková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
INFORMAČNÍ SYSTÉMY Trendy ve vývoji ERP
Moderní informační systémy - úvod do teorie, druhy IS v cestovním ruchu.
Přednáška Akce: Přednášející: Ing. Zdeněk Čežík | Konzultant managementu a podnikových procesů | TFM Výzvy Facility managera.
Budování Integrovaného informačního systému Národního památkového ústavu Petr Volfík, NPÚ ÚP
Ing. Athanasios Podaras, Ph.D 2016
Databázové systémy přednáška 13 – Analýza a reporting
Ekonomika malých a středních podniků
Sytémová integrace Ing. Jiří Šilhán.
Informační systémy Podnikové IS - ERP
Informační systémy podnikové systémy CRM
Transkript prezentace:

PODNIKOVÉ INFORMAČNÍ SYSTÉMY Trendy ve vývoji ERP

PODNIKOVÝ INFORMAČNÍ SYSTÉM Celek složený z počítačového hardwaru a souvisejícího softwaru, k němuž patří také lidé, kteří tento hardware a software využívají, a procesy (činnosti), které přitom vykonávají za účelem sběru, zpracování a šíření informací potřebných k plánování, rozhodování a řízení (BLACKSTONE J., 2013).

PARAMETRY OIS Co je obsahem podnikové informatiky ? Jak lze informatiku využívat - jaké jsou její aplikace ? Co je k aplikacím informatiky třeba – jaké technologie ? Jak lze aplikace i technologie řídit a provozovat ?

ZÁKLADNÍ POJMY Z OBLASTI INFORMAČNÍCH SYSTÉMŮ • Informace jsou data, kterým jejich uživatel přisuzuje určitý význam a které uspokojují konkrétní objektivní informační potřebu svého příjemce. Informace tedy vznikají z dat až v okamžiku jejich užití. • Informační systém (IS) je komplex informací, lidí, použitých informačních technologií, organizace práce, řízení chodu systému (zabezpečuje propojení na prostředí) a konečně technických prostředků a metod sloužících ke sběru, přenosu, uchování a dalšímu zpracování dat za účelem tvorby a prezentace informací. IS je nějakým způsobem organizován a začleněn do organizační struktury podniku, má určité ekonomické charakteristiky a musí být určitým způsobem řízen jak v době jeho budování tak v době jeho fungování. • Informační technologie (IT) jsou technické a programové a metodické prostředky, kterých se využívá k pořízení, uchování, zpracování, prezentaci a přenosu dat.

ZÁKLADNÍ POJMY Z OBLASTI INFORMAČNÍCH SYSTÉMŮ • Tvorba IS je vývoj programového vybavení včetně hardwarového pozadí, bezpečnostních mechanismů či pracovních postupů a doporučení. Tvorba IS je podpořena metodikou. Cílem metodiky je formalizovat postupy, definovat odpovědnosti a pravidla komunikace.  • Informační strategie je dokument průběžně teoreticky ověřovaný a modifikovaný, jehož úkolem je stálá integrace IS/IT s globální strategií podniku.  • Systémová integrace je komplexní služba s cílem vytvořit a provozovat IS v podniku metodou integrace různých produktů a služeb. Systémový integrátor je subjekt schopný poskytovat tuto službu související s analýzou, implementací a údržbou IS.  • Outsourcing je svěření tvorby a především údržby a provozu IS specializované firmě.  

INFORMACE Podnikové informační systémy V nejobecnějším smyslu je informace chápána jako údaj o prostředí, jeho stavu a procesech v něm probíhajících.  Informace by měla být: pravdivá srozumitelná – různé jazyky, různé kódy, šifrování, včasná, relevantní - souvztažná Stále více kladen důraz na efektivní řízení společnosti – netýká se pouze výroby (úspora nákladů, kvalita), ale i práce s daty, informacemi. „Znalosti a informace jsou dnes jediným smysluplným zdrojem. Tradiční výrobní faktory – půda, práce a kapitál nezmizely, ale staly se druhořadými. Hlavním producentem bohatství jsou informace a znalosti.“           P. F. Drucke Podnikové informační systémy Podpora všech podnikových procesů

GLOBÁLNÍ ARCHITEKTURA IS/IT hrubý návrh IS/IT rozlišujeme vertikální dimenzi (vychází z obvyklého členění managementu do tří úrovní a jde tedy o hierarchické uspořádání z hlediska práv a povinností lidí) a horizontální dimenzi (z hlediska podnikových útvarů - výroba, účetnictví, marketing …)

DÍLČÍ ARCHITEKTURA IS globální architektura se rozpadá do návrhu dílčích architektur – detailnější návrh z různých pohledů na systém Procesní Funkční Datová SW HW …

Parametry IS Strategické cíle podniku Odpovídat potřebám uživatelů Integraci - datovou, SW, HW,… Otevřenost a parametrizovatelnost systému (schopnost systému akceptovat změny) IS pochopitelný a průhledný pro uživatele Efektivnost a spolehlivost zpracování dat (rychlost odezvy, ochrana dat…)

BUSINESS INTELLIGENCE Pojem se používá minimálně od roku 1958, s cílem podporovat lepší obchodní rozhodování. BI systémy jako SYSTÉMY PRO PODPORU ROZHODOVÁNÍ. Poskytují historické, současné a prediktivní zobrazení obchodních operací, nejčastěji s využitím již získaných dat z datových skladů, tržišť či přímo z provozních systémů. Odpovědi na otázky: Co se stalo/děje? Proč? Co se stane?

BUSINES INTELLIGENCE Definice 1 : BI je sběr a analýza dat, jejímž cílem je lepší porozumění a reakce na změny, kterým organizace neustále čelí. Definice 2 : BI je znalost podniku získaná za použití HW a SW technologií, která umožní přeměnit data organizace v informaci. Definice 3 : BI jako sada procesů, aplikací a technologií, jejíchž cílem je účinně a účelně podporovat rozhodovací procesy ve firmě. Tyto procesy podporují analytické a plánovací činnosti podniků a organizací a jsou postaveny na principech multidimenzionálních pohledů na podniková data.

NÁSTROJE BI Zdroje dat: primární, transakční, „legacy“, OLTP systémy ERP, CRM, SCM, SRM, PLM Dočasná úložiště (DSA: Data Staging Area) Operativní úložiště (ODS : Operational Data Store) Transformační nástroje (ETL : Extraction Transformation Loading) Integrační nástroje (EAI : Enterprise Application Integration) Datové sklady Datová tržiště OLAP Reportingové nástroje EIS (Executive Information Systém) Data Mining

ARCHITEKTURA BI

HLAVNÍ KOMPONENTY BI A JEJICH VAZBY

DEFINICE Datový sklad (Data Warehouse): základní komponenta BI Datové tržiště (Data Marts) : subjektově orientovaná analytická DB, součást datového skladu Operativní datová úložiště: podpůrná analytická DB, databáze za podporou jednoduchých dotazů Dočasná úložiště dat: prvotní uložení netransformovaných dat z produkčních systémů, úložiště dat před jejich zpracování do databázových komponent řešení BI

DATOVÝ SKLAD, DATOVÉ TRŽIŠTĚ DW - integrovaný, subjektově orientovaný, stálý a časově rozlišený souhrn dat, uspořádaný pro podporu potřeb managementu. DM - princip obdobný jako u datových skladů, pouze jsou určeny pro omezený okruh uživatelů

DEFINICE ETL: Extraction, Transformation, Loading (výběr dat, úprava a vyčištění, nahrání do požadovaného schématu) EAI: Enterprise Application Integration, umožňuje systémovou integraci, s cílem redukce celkového počtu vzájemných rozhraní Reporting: ad hoc dotazovací proces do DB komponent BI pomocí standardního jazyka dané databáze (např. SQL), slouží k přípravě a tisku sestav

DEFINICE OLTP: Online Transational Processing Technologie primárně určené pro pořizování dat, zaměřené na vstup dat Data jsou zde pořizována v reálném čase, systémy jsou zatěžovány kontinuálně OLAP: Online Analytical Processing: zobrazení dat z DW pomocí OLAP kostky Původně označoval všechny analytické aplikace Dnes spíše technologický význam Data z různých primárních databází uložena multidimenzionální, různé úrovně agregace dat, uspořádání dle hierarchické struktury Drill-down X Drill-up operace primárně určené pro podporu dotazování, zatěžovány nárazově

OLAP KOSTKA, OLAP DATABÁZE OLAP (multidimenzionální) kostka na rozdíl od datových skladů zahrnuje předzpracované agregace dat podle definovaných hierarchických struktur dimenzí a jejich kombinací Technologie OLAP má několik variant: MOLAP - Multidimensional OLAP (speciální uložené v multidimenzionálních-binárních kostkách) ROLAP – Relational OLAP (uloží data do relační DB) HOLAP – Hybrid OLAP – Agregované v MOLAP, detail v ROLAPDOLAPDesktop – Je možné si stáhnout část kostky OLAP DB představují jednu nebo více souvisejících OLAP kostek

OLAP KOSTKA

DEFINICE Data Mining (dolování dat) : sofistikovaná analýza většího množství dat pomocí speciálních algoritmů automaticky objevovat v datech strategické informace Úlohy dolování dat:  Explorační analýzy dat Deskriptivní úlohy Prediktivní úlohy Hledání vzorů a pravidel Hledání podle vzorů  Algoritmy pro dolování dat : rozhodovací stromy neuronové sítě genetické algoritmy clustering a klasifikace

PROJEKTOVÁNÍ A IMPLEMENTACE BI 1. Postupné budování datových tržišť 2. Jednorázové vybudování celkového řešení konsolidovaného datového skladu 3. Přírůstkový přístup konsolidovaného datového skladu

CRM Customer Relationship Management Řízení vztahů se zákazníky Systémy, které shromažďují, třídí a zpracovávají informace o zákaznících, především jejich kontakty, probíhající obchodní procesy, dosahované tržby, … Zahrnuje pracovníky, podnikové procesy a technologii IS/ICT - komplex: Aplikačního a základního software Technických prostředků Podnikových procesů Lidských zdrojů Určených k řízení a průběžné zajišťování vztahů se zákazníky s cílem maximalizovat loajalitu zákazníků

TYPY CRM Operační: zefektivnění klíčových procesů „kolem“ zákazníka, zejména front office Podpora práce obchodníka Automatizace marketingu Zákaznická podpora služby Kooperační: optimalizace interakcí se zákazníkem, vícekanálová komunikace Kontaktní centra Analytické: agregace a aplikace znalostí o zákazníkovi, speciální CRM analytické aplikace na bázi datových skladů a dolování dat Customer Intelligence

SCM Supply Chain Management Řízení dodavatelského řetězce (Supply Chain – Řetězec dodavatelů) Systém řízení, který zahrnuje procesy komunikace s dodavateli napříč celým dodavatelským řetězcem, jedná se především o vzájemnou koordinaci, slaďování a řízení. Optimalizace všech činností a systémů pro zabezpečení dodávky produktů a služeb od dodavatelů surovin, přes jejich výrobu, distribuční kanály až ke koncovému dodavateli. Komplexní návrh řetězce Strategické plánování sítě Předpovědi prodeje Hlavní plánování Vybalancování nabídky s poptávkou na všech úrovních řetězce Krátkodobé plánování Do kdy můžeme vyrobit produkt, který si zákazník objednal

PLM Product Life-cycle Management Správa životního cyklu produktu Řešení umožňující spravovat informace od konstruktérů a technologů již od předvýrobních etap, správa konstrukčních, technologických a výrobních dat, návrhů, variant i komplexního řešení nového produktu či jeho inovace, výrobu až po servis a likvidaci výrobku. Tyto systémy zabezpečují a spravují vztahy mezi produkty, lidmi, procesy, daty a aplikacemi nejen interně, ale i ve vztahu k zákazníkovi a dodavatelům.

SRM Supplier Relationship Management Řízení vztahů s dodavateli Systém pro podporu nákupních procesů v organizaci Soustředí se na proces vyhledání a výběru dodavatelů, zvýšení přidané hodnoty nákupních činností a dosažení transparentnosti vynaložených výdajů. Požadavek na nákup – objednávka – výběr dodavatele – správa kontraktů – příjem zboží – hodnocení dodavatele, …

E-BUSINESS Elekronické podnikání Nejširší pojem pro využití ICT v podnikání, mnohdy se zaměňuje s pojmem e-Commerce, což je však užší význam pouze pro elektronické obchodování Podpora (některých) oblastí podnikání prostředky IS/ICT, zejména Internetu a příslušnými aplikačními programy Celá škála produktů aplikací služeb, jejichž společným jmenovatelem je využití elektronických kanálů pro realizaci obchodních operací

E-BUSINESS e-Banking e-Commerce (elektronické obchodování) e-Sales, e-Retailing (prodej produktů a služeb pomocí internetových prodejních portálů) elektronická výměna dat, EDI e-Customs (elektronické a harmonizované celnictví v EU) e-Fakturace e-Learning (Elektronické vzdělávání pro zaměstnance) e-Government (zlepšení veřejných služeb pro podniky, veřejnost) e-Procurement (nákup zboží a služeb) …

VZTAHY V E-BUSINESSU e-Business nemění zásadním způsobem základní obchodní vztahy, ale pomocí e-Business řešení se mění způsoby, cesty a kanály, jak jsou obchodní vztahy realizovány

E-COMMERCE Součást e-byznysu Prodej produktů konečným spotřebitelům E-Marketing + E-Purchasing Realizuje se www aplikacemi v prostředí Internetu a poskytuje spotřebitelům např. služby inzerce a speciální nabídky zboží, elektronické katalogy nabízeného zboží a s nimi spojené vyhledávací služby a další Umístění obchodu: Samostatný E-shop V elektronickém obchodním centru E-mall

M-COMMERCE Mobilní obchodování Každá transakce vykonaná prostřednictvím mobilních koncových zařízení, resp. použití mobilní komunikace s jakoukoliv aplikací dostupnou a vytvořenou pro mobilní koncová zařízení, jejíž využití slouží k obchodním účelům

E-PROCUREMENT Elektronické zásobování (B2B) Výměna informací na základě standardů EDI, XML, ebXML Propojování aplikací různých IS na bázi webových služeb VMI – Vendor Managed Inventory Dodavatel má přímo přístup k informacím o skladových zásobách zákazníka a dodává dle potřeby

E-MARKETPLACE Elektronické tržiště Více účastníků Zákazník zadá své požadavky Dodavatel zadá parametry svého zboží

ORGANIZAČNĚ-TECHNOLOGICKÉ SCHÉMA PODNIKU struktura systému: definování prvků systému a vzájemných vztahů (dělba práce, kooperace, koordinace, komunikace, nadřízenost, podřízenost, pravomoc, odpovědnost)

ERP Enterprise Resource Planning VYMEZENÍ A ÚČEL Plánování podnikových zdrojů, řízení podnikových zdrojů Typ aplikace, resp. aplikačního software, který umožňuje řízení a koordinaci všech disponibilních podnikových zdrojů a aktivit s cílem zajištění potřeb trhu i vlastního podniku. Účel - sjednotit dílčí podnikové funkce na úrovni celého podniku („Enterprise“) - „celopodnikové“ aplikace - do jedné aplikace sdílející společnou datovou základnu

ERP HIERARCHIE ERP - jádro informačního systému - je zdrojem dat i pro ostatní typy aplikací

PODNIKOVÉ INFORMAČNÍ SYSTÉMY

HISTORIE ERP MRP - Material Requirements Planning Zrod ERP systémů využívajících počítačových technologií se datuje od počátku 60. let a je bezprostředně spjat s materiálovým plánováním výroby MRP II – Manufacturing Resource Planning Koncept na plánování všech výrobních zdrojů - zahrnuje navíc plánování kapacit výrobních zdrojů Přelom 80. – 90. let ERP Správa, řízení a plánování podnikových zdrojů v sobě zahrnuje veškeré agendy a procesy související s vlastním chodem organizace. ERP II ERP druhé generace překračuje hranice podniku, a to zejména v oblasti logistiky. Primárně jde o nové pojetí otevřených obchodních modelů, kdy podniky mezi sebou rozšiřují vzájemnou spolupráci na úrovni dodavatelsko-odběratelských vztahů. ERP III Překračování vnitropodnikových funkcí v této fázi výrazně pokračuje, tentokrát směrem k zákazníkům. Rozhodující roli zde sehrávají systémy sociálního CRM a rozvoj sociálních sítí

TRENDY VE VÝVOJI ERP SYSTÉMŮ Dřívějším trendem v oblasti ERP bylo dosažení maximální funkcionality. S rozšiřováním funkcionality ale rostla složitost systémů. Nynější trend je integrace. ERP si ponechává pouze funkce, pro které byl primárně určen – tj. podpora podnikových procesů. Další funkce se řeší integrací se specializovanými produkty (reportovací nástroje, oblast workflow, atd). 

TRENDY VE VÝVOJI ERP SYSTÉMŮ PODPORA UŽIVATELŮ Do této oblasti patří například nástroje business inteligence. Základním úkolem BI je monitorovat, analyzovat a plánovat podnikové procesy. Analytické nástroje na rozdíl od reportingu nezobrazují pouze stav hodnot, ale snaží se odpovědět na otázky „proč se to tak stalo“ a „co se bude dít dále“. MONITOROVÁNÍ STAVU PODNIKU Reporty Sledování klíčových ukazatelů výkonnosti (scorecarding) – okamžitý pohled na stav podniku v definovaných ukazatelích, založených většinou na porovnání plánu a skutečnosti 

TRENDY VE VÝVOJI ERP SYSTÉMŮ PLÁNOVACÍ PROCESY Tvorba finančních a obchodních plánů, rozpočty a plány investic (činnosti typické pro MIS systémy). Systémy mohou generovat plány na základě údajů z minulých období, provádět jejich extrapolaci podle zjištěných trendů, simulace variant rozpočtů. INTEGRACE SE SPRÁVOU DOKUMENTŮ (DMS SYSTÉMY) Data jsou uložena strukturovaně v ERP systému, ale část se nachází i mimo -> integrace s nástroji pro správu dokumentů -> sledování oběhu dokumentů, archivace, verzování.

TRENDY VE VÝVOJI ERP SYSTÉMŮ PODPORA MOBILITY ZAMĚSTNANCŮ Pro zajištění větší mobility zaměstnanců roste potřeba přístupu přes webové rozhraní, PDA, SmartPhone apod. DALŠÍ KOMPONENTY Součástí ERP se stávají funkce CRM, BI, e-business, webové portály nebo kolaborativní scénáře.  Jednou z funkcí ERP systému je také komponenta EAM (Enterprise Asset Managemenet - správa podnikového majetku).

PODSTATNÉ CHARAKTERISTIKY ERP Orientace produktu podle velikosti zákazníka: velké systémy – pro zákazníky s více než 500 zaměstnanci a obratem nad 800 mil. Kč, střední systémy – pro zákazníky s 25 a 500 zaměstnanci a obratem od 100 mil. do 800 mil. Kč. malé systémy pro zákazníky do 25 zaměstnanců a s obratem do 100 mil. Kč. Síla a pověst tvůrce a dodavatele produktu, cena, reference produktu Funkcionalita – rozsah a úroveň poskytovaných funkcí podle jednotlivých oblastí podnikového řízení Úroveň integrace – tj. do jaké míry jsou jednotlivé programové moduly vzájemně provázány, jak si předávají data, jak se funkce jednotlivých modulů vzájemně volají Úroveň lokalizace vyjadřuje přizpůsobení zahraničního aplikačního software podmínkám příslušného národního prostředí Architektura ERP

PODSTATNÉ CHARAKTERISTIKY ERP Provozní prostředí ERP (databázové systémy, operační systémy, …) Možnosti úprav software, customizace Jazykové prostředí Dokumentace - významná rozsahem, strukturou a technologickým řešením Audit ERP - jeho ověření určitou nezávislou organizací Podpora standardů a norem, např. ISO 9000

KLASIFIKACE ERP SYSTÉMŮ ALL-IN-ONE Systémy, které v sobě integrují všechny výše uvedené interní procesy BEST-OF-BREED Informační systémy, které nemusí nutně pokrýt a integrovat všechny čtyři interní procesy. Zákazníkovi ale musí poskytnout buď detailní špičkovou funkcionalitu, nebo jsou orientované výhradně na určité obory podnikání. LITE ERP SYSTÉMY Specifická nabídka určená pro trh malých a středně velkých podniků, vyznačující se nižší cenou a nejrůznějšími omezeními Limitována v některých oblastech

TYPICKÉ MODULY ERP APLIKAČNÍ SPRÁVA APLIKACE Účetnictví, hlavní kniha Plánování výroby Provoz, nastavení, přehledy Nákup Přístupová práva Lidské zdroje Pohledávky DOKUMENTACE, HELP Dílenské řízení Prodej CUSTOMIZACE Řízení majetku Závazky Řízení výrobků Řízení zásob, sklady Marketing Řízení projektů

ERP – PŘÍNOSY Zefektivnění a zrychlení ekonomických procesů Centralizace dat – dostupnost přesných a konzistentních dat, sdílení dat Snížení chyb Úspory investic do IT (v dlouhodobém měřítku) Zvýšení bezpečnosti IS (bezpečnost dat) Rychlejší výstupy pro vedení firmy (nemusí se připravovat podklady) Podpora pro účetnictví (u nadnárodních – podle mezinárodních standardů) Zvýšení konkurenceschopnosti Zrychlení schvalování dat (např. plateb) Možnost propojení s dodavateli a odběrateli 

NEDOSTATKY ERP Vysoká cena Další náklady – údržba, školení, rozšiřování Závislost na dodavateli Důvody, kdy nechtějí uživatelé ERP používat: Aplikace se špatně ovládá Funkčnost neodpovídá potřebám

ERP – strukturovaná data ERP jsou primárně systémy založené na databázi, tj. předpokládají strukturovaná tabulkově orientovaná data. Pro nestrukturovaná data je lépe použít systémy pro správu a oběh dokumentů (DMS – Document Management System) a tyto integrovat s ERP. 

MODELY DODÁNÍ ERP On-premise model: Aplikace je nainstalována na serverech organizace vlastnící ERP systém. Organizace musí mít vnitřní zdroje na provoz a údržbu ERP systému. Na upgradech, aktualizacích a úpravách systému se podílí sama organizace spolu s dodavatelskou firmou. Jedná se o nejběžnější model využívání ERP systémů. On-appliance model: Forma SaaS, zákazník využívá jen některé moduly a platí jen za to, co využívá 

MODELY DODÁNÍ ERP On-demand model: Tento model je znám také pod pojmy ASP (Application service provider) nebo SaaS (Software as a Service). Přestože mezi jednotlivými pojmy jsou rozdíly, tak hlavní společný rys je, že ERP systém je dodáván vzdáleně přes internet. O aktualizace a upgrady systému se stará dodavatel, který ERP provozuje na svých serverech. U tohoto modelu bývají větší obavy o bezpečnost a spolehlivost služby, protože organizace nemá přímou kontrolu nad správou ERP systému. Customizace systému se provádí pomoci tzv. mashupů. 

ERP shrnutí Řízení a koordinace všech disponibilních zdrojů a aktivit Integrace klíčových procesů Transakční systém Taktická, případně operativní úroveň Zdroj dat pro ostatní systémy: E-byznys, CRM, SCM,… Získává data z dalších systémů: E-byznys, CRM, SCM,…

MASHUP  Mashup není produkt, služba nebo technologie, ale princip: vytvářet nové služby integrací stávajících. Liší se přidanou hodnotou, integruje se prostřednictvím API. Vytvoříme novou webovou službu nebo stránku s využitím webových služeb třetích stran. Příkladem je např. Použití GoogleMap v aplikaci na webu. 

SaaS SaaS (software jako služba) vede k optimalizaci finančních toků (odpadá například nutnost velké počáteční investice). U správně implementovaného SaaS uživatel nepozná, že systém je hostovaný. V roce 2009 byl odhad trhu SaaS 10 mld USD. 

Varianty SaaS Vlastní řešení pro každého zákazníka Konfigurovatelné řešení – separátní instalace se stejným aplikačním kódem Konfigurovatelné řešení pro více nájemců – v rámci jedné instance Konfigurovatelné rozšiřitelné řešení – víceúrovňová architektura, load balancing – proměnlivý počet serverů 

TRH S ERP SYSTÉMY Large Enterprises – nadnárodní společnosti – segment již obsazen. Medium Enterprises – pro dodavatele nejzajímavější segment Small Enterprises (do 50 zaměstnanců a 100 mil. Kč) – krabicové produkty tuzemských výrobců Menší firmy kladou důraz na rychlost a snadnost pořizování dat na úkor šíře, komplexnosti a kvality. Čím menší firma, tím nižší nároky na zpětné vyhodnocení dat, naproti tomu má vyšší nároky na rychlost a jednoduchost pořízení vstupních dat. To je v rozporu s původním požadavkem na kvalitu, šíři a komplexnost dat. Proto menší firmy nedávají přednost komplexním velkým balíkům, kde je důraz na komplexnost, kvalitu a špičkové analytické informace; pro malou firmu se implementace takového balíku může stát komplikací. 

VÝZNAMNÍ VÝROBCI ERP Zdroj: PANORAMA CONSULTING GROUP. 2011 GUIDE TO ERP SYSTEMS AND VENDORS: An independent Research Report. 2011, 16 s. Dostupné z: http://panoramaconsulting.com/Documents/2011-Guide-to-ERP-Systems-and-Vendors.pdf

VÝZNAMNÍ VÝROBCI ERP Oracle Patří historicky k lídrům trhu s databázovými platformami a technologickým inovátorům. Produktové portfolio ERP systémů Oracle reprezentují řady JD Edwards EnterpriseOne – ERP systém s významnými oborovými řešeními především v oblasti plánování a řízení výroby. PeopleSoft Enterprise – silný zejména v oblasti řízení lidských zdrojů, řízení dodavatelských řetězců a řízení vztahů se zákazníky. PeopleSoft vychází z myšlenky tzv. nulových klientů a online transakcí mezi komunikujícími uživateli v podnikovém řetězci. Oralce E-Business Suite – patří v současnosti ke špičkovým ERP systémům. Trend v jeho vývoji je charakteristický zejména prohlubováním odvětvové funkcionality a schopností přizpůsobit se všude tam, kde standardní aplikace a dosavadní odvětvová řešení nestačí

VÝZNAMNÍ VÝROBCI ERP Microsoft Významným spolutvůrcem trendů v oblasti vývoje softwaru jako takového ERP produkty: řada Microsoft Dynamics (Microsoft Dynamics NAV a Microsoft Dynamics AX), která pomáhá firmám s účetnictvím a ekonomikou, řízením vztahů se zákazníky, dodavateli, provozní analytikou a e-commerce Koncept poskytování softwarových aplikací jako služby SaaS Široké portfolio podnikových aplikací – značná variabilita

VÝZNAMNÍ VÝROBCI ERP Infor Získal formou akvizicí celou řadu společností, čímž se stal dalším velmi významným poskytovatelem podnikových aplikací

VÝZNAMNÍ VÝROBCI ERP SAP „Systems - Applications - Products in data processing“ (Německo, Waldorf) SAP R/3 se skládá z následujících modulů: FI (Financial Accounting) Finanční účetnictví CO (Controlling) Controling AM (Asset Management) Evidence majetku PS (Project systém) Plánování dlouhodobých projektů WF (Workflow) Řízení oběhu dokumentů 

VÝZNAMNÍ VÝROBCI ERP SAP R/3 se skládá z následujících modulů: IS (Industry Solutions) Specifická řešení různých odvětví HR (Human Resources) Řízení lidských zdrojů PM (Plant Maintenance) Údržba MM (Materials Management) Skladové hospodářství a logistika QM (Quality Management) Management kvality PP (Production Planning) Plánování výroby SD (Sales and Distribution) Podpora prodeje 

SAP R/3 SAP R/3 je client/server aplikace využívající třívrstvý model. Prezentační vrstva nebo klient komunikují s uživatelem. V aplikační vrstvě je uložena business logika a databázová vrstva zaznamenává a ukládá všechna data systému včetně transakčních a konfiguračních dat. Funkčnost systému SAP R/3 je programována vlastním proprietárním jazykem ABAP (Advanced Business Application Programming, od 2003 je možné používat i Javu). 

SAP ABAP/4 Je jazykem čtvrté generace (4GL) umožňujícím vytvářet jednoduché, ale výkonné programy. R/3 obsahuje také kompletní vývojové prostředí, které umožňuje vývojářům modifikovat existující programový kód SAPu nebo vytvářet vlastní funkčnost, od reportů až po transakční systémy, s využitím SAP frameworku. ABAP komunikuje s databází pomocí SQL dotazů, které umožňují vybírat, měnit a mazat data. Dále umožňuje vytvářet grafická uživatelská rozhraní a middleware pro integraci s jinými systémy. Informační systém pro střední a malé firmy (SMB - Small and Medium Business) jsou dodávány pod názvem SAP Business One. 

ERP systémy v ČR