Další vzdělávání Petr Paníček NÚV, P-KAP Praha, 13. listopadu 2018.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
POSPOLU Podpora spolupráce škol a firem se zaměřením na odborné vzdělávání v praxi T. Vencovská.
Advertisements

Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
Cíle vzdělávání Význam zvažování a stanovení cílů vzdělávání
Martin Sycha Konference UNIV 2 KRAJE Ostrava Další vzdělávání v ČR.
1 PROJEKT UNIV 2 KRAJE Školy jako centra celoživotního učení IPn SETKÁNÍ ŘEDITELŮ STŘEDOČESKÉHO KRAJE
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Monitorování dalšího vzdělávání – Základ pro koncepční rozhodování Mgr. Hana Žáčková Národní vzdělávací fond, o.p.s. Národní observatoř zaměstnanosti a.
Další vzdělávání v terciárním vzdělávacím sektoru Současnost a výhled do budoucna MŠMT Odbor vyššího odborného a další vzdělávání Mgr. Monika Měšťanová.
Projekt: Analýza dalšího profesního vzdělávání v Pardubickém kraji Návrhy a doporučení Kolektiv autorů: Institut rozvoje evropských regionů,o.p.s. Univerzita.
1 Školy jako centra celoživotního učení a uznávání Jana Bydžovská KONFERENCE MŠMT K VYUŽÍVÁNÍ ESF VE VZDĚLÁVÁNÍ
Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Další vzdělávání v ČR.
Jan Brůha Konference UNIV 2 KRAJE Seč 2012 Další vzdělávání v ČR.
Další vzdělávání v ČR Konference UNIV 2 KRAJE , Liblice.
Další vzdělávání v ČR Konference UNIV 2 Kraje
Organizační struktura
OSTRAVA 26. – 27. DUBNA 2012 ŘEŠENÍ PROJEKTU UNIV 2 KRAJE V MORAVSKOSLEZSKÉM KRAJI 10. KRAJSKÁ KONFERENCE PROJEKTU Jana Bydžovská.
Další vzdělávání v ČR Konference UNIV 2 Kraje , Otrokovice.
Ing. Eva Bartoňová, náměstkyně ministra, skupina finanční, právní a správy úřadu, MŠMT.
Aktuální situace v oblasti DV Procesy uznávání a rekvalifikace
PŘISPÍVÁME K ROZŠÍŘENÍ NABÍDKY DALŠÍHO VZDĚLÁVÁNÍ, PODPORUJEME UZNÁVÁNÍ JEHO VÝSLEDKŮ CELOSTÁTNÍ SEMINÁŘ CELOŽIVOTNÍ UČENÍ – KROMĚŘÍŽ 2010 KROMĚŘÍŽ 12.
BUDOUCNOST Úspěch pro každé dítě. Ve znamení inkluzivního vzdělávání.
Název kapitoly Název podkapitoly Text Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání Seminář pro žadatele IROP.
S POLUPRÁCE PŘESHRANIČNÍCH REGIONŮ V OBLASTI VZDĚLÁVÁNÍ projektový záměr Evropská územní spolupráce (EUS), INTERREG V-A AT-CZ.
Workshop – KAP Pk Návrh Šablon pro SŠ a VOŠ Pardubice, 29. srpna 2016.
„JAK NA SPOLEČNÉ VZDĚLÁVÁNÍ“ KONFERENCE „JAK NA SPOLEČNÉ VZDĚLÁVÁNÍ“ Karlovy Vary 8. Února 2016.
Setkání expertní skupiny v rámci partnerské sítě TTnet Téma - polytechnické vzdělávání Ing. Tomáš CIMBÁLNÍK Mgr. Petr Paníček Praha,
Škola jako poskytovatel DV Seminář propojování počátečního a dalšího vzdělávání v ČR 24. března 2011 Ústí nad Labem.
PaedDr. Věra Kolmerová vedoucí oddělení vyššího odborného a dalšího vzdělávání MŠMT konference projektu UNIV 3 Nesuchyně, Aktuální situace.
Druhy DV a strategické směry Seminář propojování počátečního a dalšího vzdělávání v ČR 24. března 2011 Ústí nad Labem.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Přeštice.
Tematické setkání KAP Jihomoravského kraje Metodická podpora KAP pro intervenci Rozvoj škol jako center CŽU (dalšího profesního vzdělávání) Jana Bydžovská,
Pracovní schůzka aktérů integrace - příprava navazujícího projektu „Jihomoravské regionální centrum na podporu integrace cizinců 2010“ 30. září 2009 EVROPSKÝ.
SETKÁNÍ ŘÍDÍCÍHO VÝBORU MAP vzdělávání ORP ŠUMPERK Mgr. Ivana Hanáková, Mgr. Martin Kuchtík.
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Jihomoravského kraje Základní informace o spolupráci KAP a MAP Martin Majcík 1.
Uznávání výsledků neformálního vzdělávání a informálního učení v sítích škol poskytujících vzdělávací služby pro dospělé Projekt je financován Evropským.
Uznávání výsledků neformálního vzdělávání a informálního učení v sítích škol poskytujících vzdělávací služby pro dospělé Projekt je financován Evropským.
1 PROJEKT UNIV 2 KRAJE Školy jako centra celoživotního učení Jana Bydžovská KULATÝ STŮL MŠMT – PŘEDSTAVENÍ INDIVIDUÁLNÍHO NÁRODNÍHO PROJEKTU
Národní ústav odborného vzdělávání Aktuální úkoly v příštím období Jitka Pohanková Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol Špindlerův Mlýn,
UPLATNITELNOST A PODPORA TECHNICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ INOVATIVNÍMI METODAMI Projekty Národního ústavu pro vzdělávání Jana Bydžovská KONFERENCE SOŠ TŘINECKÝCH.
Tematické setkání KAP Ústeckého kraje Metodická podpora KAP pro intervenci Rozvoj škol jako center CŽU (dalšího profesního vzdělávání) Jana Bydžovská,
Strategické řízení a plánování
Místní Akční Plán rozvoje vzdělávání
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Regionální stálá konference
Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
Metodická podpora projektu P-KAP krajskému akčnímu plánování
Krajský akční plán vzdělávání Středočeského kraje
Podpora škol v rámci realizace dalšího vzdělávání v JMK
ŘEŠENÍ PROJEKTU UNIV 2 KRAJE 7. KRAJSKÁ KONFERENCE PROJEKTU
Úvodní konference projektu UNIV 2 KRAJE, PRAHA
Aktuální stav dalšího vzdělávání a vize do budoucna
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol.
  Další vzdělávání v ČR Konference UNIV 2 Kraje , Liberec.
Polytechnické vzdělávání v praxi
CENTRUM UZNÁVÁNÍ A CELOŽIVOTNÍHO UČENÍ OLOMOUCKÉHO KRAJE __________________________________________ Olomouc, Rooseveltova 79 Česká republika.
Realizace potřeb regionálního školství pomocí šablon
Bc. Petra Karbanová Krajská metodička projektu APIV B
Akční plánování v Ústeckém kraji z pohledu projektu P-KAP
TRADICE UPLATNĚNÍ DOPRAVNÍ DOSTUPNOST ŠIROKÁ NABÍDKA TECHNICKÝCH OBORŮ
Organizační struktura
Kvalita a akční plánování rozvoje vzdělávání. kvalita a akční plánování rozvoje vzdělávání.
Podpora polytechnického vzdělávání v Centrech celoživotního učení škol
Š A B L O N Y II.
Vítejte na třetí místní konferenci
Implementace Krajských akčních plánů rozvoje vzdělávání
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO)
  Další vzdělávání v ČR Konference UNIV 2 Kraje Karlovy Vary.
Tematické setkání KAP Olomouckého kraje
Cíle, obsah a prostředky polytechnického vzdělávání
Transkript prezentace:

Další vzdělávání Petr Paníček NÚV, P-KAP Praha, 13. listopadu 2018

Další vzdělávání Formální vzdělávání - formal education vzdělávání v rámci školské soustavy, je oficiálně certifikované, plánovaný, cílený a systematický, vzdělavatelem (učitelem) řízený proces učení, jsou stanoveny očekávané výsledky učení. Nonformální vzdělávání - non-formal education vzdělávání v institucích nespadajících do školské soustavy, firemní vzdělávání, vzdělávání ve vzdělávacích organizacích, vzdělávání v osvětových institucích (např. knihovny, vzdělávací spolky), může být certifikováno, certifikát nebývá právně závazný a celostátně uznávaný, je to plánovaný, cílený, systematický, vzdělavatelem (lektorem) řízený proces učení. Informální vzdělávání - informal learning učební činnosti jedince zcela mimo vzdělávací instituce (vlastní studium, učení v rodině či výkonem činnosti), nemusí být cílevědomé, nemusí být uvědomované, vedlo k získání znalosti.

Strategie CŽU Strategie vzdělávání v České republice 2020 Dlouhodobý záměr MŠMT 2015 – 2020; 2019 - 2023 Dlouhodobé záměry krajů 2015 – 2020; 2019 - 2023

Legislativa CŽU Kompetenční zákon č. 2/1969 Sb. Školský zákon č. 561/2004 Sb., kapitola 9, § 113, 113a, 113b, 113c, 113d, 114 Zákon o ověřování a uznávání výsledků DV č. 179/2006 Sb. Vyhláška č. 208/2007 Sb., o podrobnostech stanovených k provedení zákona o uznávání výsledků dalšího vzdělávání Vyhláška č. 176/2009 Sb., o akreditaci vzdělávacího programu

Vzdělavatelé DV v ČR a v EU podnikové vzdělávací instituce soukromé vzdělávací instituce školy vzdělavatelé DV v EU

Podíl dospělé populace na dalším vzdělávání v letech 2007-2017 Zdroj dat: Eurostat

Postavení DV ČR v EU EVROPSKÁ UNIE 15,0 % ŠVÉDSKO 25,4 % SLOVINSKO 11, 9 % ČESKÁ REPUBLIKA 9,6 %

O čem mluví čísla 60 % SŠ a VOŠ poskytuje v ČR další vzdělávání 41 % škol se nejvíce věnuje DV PP 34 % škol poskytuje občanům zájmové další vzdělávání 31 % škol poskytuje občanům rekvalifikace 30 % škol realizuje firemní vzdělávání 28 % škol realizuje DV v oblasti ICT 21 % škol poskytuje DV před vykonáním zkoušky podle NSK 18 % škol poskytuje autorizace podle zákona č. 179/2006 Sb., 13 % škol se věnuje DV seniorů

Struktura poskytovaného vzdělávání ve vzdělávacím systému ČR VZDĚLÁVACÍ INSTITUCE počáteční vzdělávání žáci - mládež žáci – dospělí (vstoupivší do pracovního procesu k získání stupně vzdělání): - dálkové studium při zaměstnání, - kombinované studium další vzdělávání účastníci vzdělávání - dospělí - senioři

Rozvoj škol jako center celoživotního učení Centrum celoživotního učení počáteční a další vzdělávání procesy uznávání

Střední škola jako centrum CŽU počáteční vzdělávání další vzdělávání odborné profesní DVPP občanské zájmové vzdělávání seniorů

Co potřebuje škola k poskytování DV personální zázemí materiální vybavení sociální partnerství potřeby trhu práce v kraji potřeby občanů rozvoj potřebných profesních kompetencí PP změna řízení škol marketing změna kritérií pro hodnocení škol

Vzdělávání pro dospělé profesní vzdělávání vzdělávací programy: - kvalifikační - rekvalifikační doplňující: - rozšiřující - prohlubující - aktualizující proces uznávání získání profesní kvalifikace složením zkoušky podle Národní soustavy kvalifikací

Občanské vzdělávání Vymezení a charakteristika: součástí dalšího vzdělávání, vytváří předpoklady pro kultivaci jedince jako občana, pro jeho adaptaci na měnící se podmínky společnosti a podmínky lidského života, slouží k další socializaci a k utváření hodnotové orientace občanů. Obsah: oblast všeobecného vzdělání (gramotnosti), problematiku etickou, hodnotovou, právní, politickou včetně prosociální aktivnosti a participace na životě společnosti. Funkce: na rozdíl od vzdělání zájmového, které slouží výhradně potřebám a zájmům jedince, je v zájmu státu a stát ho deklaruje podporovat.

kompetenční model EU zájem státu demokratické občanství Občanské vzdělávání Společný evropský koncept vzdělávání občanů vybrané gramotnosti osobnostně sociální kompetence úroveň společná: kompetenční model EU bezpečnost občanů zdraví občanská participace úroveň národní: zájem státu postoje, znalosti, dovednosti participace demokratické občanství

Gramotnosti evropského občana komunikace v mateřském jazyce komunikace v cizím jazyce technická environmentální přírodovědná matematická finanční digitální občanská kulturní povědomí a vyjádření

Zájmové vzdělávání Cílem zájmového vzdělávání je: uspokojovat vzdělávací potřeby jedince podle jeho individuálních zájmů, prostředek dotváření osobnosti, prostředek seberealizace ve volném čase. Zájmové vzdělávání dospělých poskytované středními školami může vycházet z: vize školy – profilace, oborového zaměření školy, oborové kompetence učitelů.

CŽU – rozšíření věkového spektra i směrem dolů Žáci ZŠ, popř. děti MŠ vstup dalších věkových skupin do středních škol jako center CŽU mimo stávající koncept nutnost podpory zatím systémově nezajištěného polytechnického vzdělávání nižších stupňů vzdělávání, volba středních odborných škol jako místa realizace i realizující vzdělávací instituci (ZŠ ve společných projektech se SŠ, kroužky pro žáky ZŠ, výuka pro žáky ZŠ…) děti předškolního věku žáci mladšího a staršího školního věku žáci SŠ dospělí účastníci vzdělávání senioři

Co může škola nabízet v rámci DVPP Školy realizují DVPP uvnitř školy jako organizace – vzdělávají vlastní pedagogické pracovníky, případně poskytují DVPP (akreditované programy i sdílení zkušeností) i pro další školy nebo pedagogické pracovníky Doplňující, prohlubující nebo aktualizující vzdělávání - vzdělávání učitelského sboru externím vzdělavatelem: realizace programů autorizované vzdělávací organizace podle potřeb daného učitelského sboru vzdělávání pro potřebu řešení konkrétního úkolu nebo řešeného problému školy – společné vzdělávání pedagogických pracovníků v prostředí školy Vzdělávání interní - realizace vlastních akreditovaných vzdělávacích programů, vedené vlastními lektory, určené: pro celý sbor (např. oblast prevence patologických jevů, inkluzívní výuka, environmentální vzdělávání) pro předmětové skupiny ap.

Co může škola nabízet v rámci DVPP Informální učení - vzájemné učení pedagogických pracovníků sdílením zkušeností a získaných znalostí v rámci pojetí školy jako učící se organizace ("učíme sami sebe"), jako např.: kolegiální hospitace uvádění začínajících učitelů stínování tandemová výuka a její reflexe stáže na jiné škole a hostování stážistů z jiných škol, mezinárodní stáže společné metodické semináře práce předmětových komisí vzájemné návštěvy spolupracujících škol mentoring externí hodnocení výsledků učení žáků (jeden učitel učí, jiný popř. i z jiné školy hodnotí), sdílení a vzájemné hodnocení výukových materiálů aj.

Druhy vzdělávání a témata programů vzdělávání seniorů Osobnostní rozvoj: fyzická kondice, duševní zdraví kognitivní - paměť, kognitivní učení se - nové poznatky a dovednosti, emoční zdraví – rozpomínání se, zdravý životní styl – stravování, životospráva, prevence, …. Zájmové vzdělávání: ICT/digi v oblasti koníčků (např. digitální fotografie), umělecké vzdělávání specializované, odívání, zahradničení, modelářství, stolařství / truhlářství, …. Profesní vzdělávání: vybrané kompetence profesních kvalifikací dle NSK (např. sadař, zelinář, aj.). Občanské vzdělávání: společenská informovanost, právní informovanost, ochrana spotřebitele - informovanost, finanční gramotnost, digitální gramotnost, další oblasti gramotností.

Vzdělávání seniorů Úkol pro střední školy: zapojit střední školy do vzdělávání seniorů (vyjádřeno ve vládních strategiích a dalších dokumentech vzdělávací politiky). Přínosy: rozšířit nabídky vzdělávacích aktivit určených pro specifickou skupinu, rozšířit dostupnost vzdělávání pro seniory - možnosti vzdělávání v blízkosti bydliště, umožnit mezigenerační setkávání - využít k mezigeneračnímu setkávání a dialogu prostředí školy, nabídnout vzdělávání specificky zaměřené pro potřeby cílové skupiny (co potřebují senioři a ostatní zatím ne), zaměřit vzdělávání na získávání konkrétních dovedností prostřednictvím aktivizačních metod učení pro starší věkovou skupinu a v prostředí s účastí mladých lidí.

Co poskytování DV školám přináší Bonusy: Odborný rozvoj profesních kompetencí PP vyšší respekt k požadavkům světa práce provázanost počátečního a dalšího vzdělávání naplnění konceptu CŽU Společenský rozvoj spolupráce se sociálními partnery, nová partnerství vyšší informovanost veřejnosti o činnosti škol marketing přínos pro kraje a obce přínos pro jednotlivce Finanční lepší postavení škol na trhu vzdělávání finanční přínos …

Sdružování škol do sítí LBK PH UK KHK KVK MSK PK OLK PLK SCK KVYS ZK JCK JMK sdružení o.p.s. př. org. asociace ředitelů škol

Sítě středních škol - center CŽU aktivizace krajských sítí v jednotlivých krajích (aktivita se v regionech výrazně liší) možné rozšiřování jejich funkcí (naplňování funkcí a jejich kvalita je regionálně rozdílné) vůči zapojeným školám poskytování služeb dalším zájemcům z řad škol i vzdělávacímu prostředí dospělých (poradenství zájemcům o další vzdělávání dospělých z řad veřejnosti) poradenství poskytovatelům DV sdružování škol s různými obory vzdělávání do společných vzdělávacích projektů sdílení zkušeností s profesním vzděláváním dospělých, informování o programech DV poskytovaných středními školami v regionu ad.) do sítě by se mohly se svými vzdělávacími aktivitami určenými dospělým zapojit nově i gymnázia, lycea a konzervatoře

Podpora DV UNIV 1, UNIV 2 KRAJE, UNIV 3 OP VK 2005 - 2015 P-KAP NSK - Národní soustava kvalifikací KONCEPT P-KAP OP VVV 2015 - 2020 MiZk OP Z 2015 - 2020

Podpora NÚV pro školy profesní návaznost na realizované projekty (projekty UNIV, KONCEPT) nastavení a ověření procesů ověřování a uznávání výsledků předchozího učení zkouškou podle standardů NSK (poradenství) koncept SŠ jako center CŽU v oblasti profesního, občanského a zájmového vzdělávání (projekt P-KAP) koncept a vytváření krajských sítí škol - center CŽU další vzdělávání starší generace (projekt 50+ SENIOR) DVPP (projekt TTnet) úzká spolupráce s MŠMT a s kraji jako zřizovateli škol mezinárodní aktivity (projekt EQAVET) informační podpora (www.univ.cz, www.dvmonitor.cz)

Děkuji za pozornost petr.panicek@nuv.cz