Krajský akční plán vzdělávání Středočeského kraje Prezentace pro workshopy ředitelů škol 17. října 2018 PaedDr. Pavel Schneider, vedoucí projektu
Realizační tým Realizační tým: PaedDr. Mgr. Pavel Schneider vedoucí projektu Mgr. Tereza Štvánová finanční a projektová manažerka Bc. Anna Štvánová manažerka aktivit Pavel Krejča koordinátor aktivit Mgr. Hana Bohatová zpracování Školské inkluzivní koncepce kraje
Mini týmy A. Spolupráce SŠ se ZŠ, MŠ, kariérové poradenství, polytechnické vzdělávání, podnikavost, iniciativa, kreativita B. Odborné vzdělávání, spolupráce se zaměstnavateli, škola jako centrum celoživotního učení C. Inkluze, absolventi, trh práce, prevence D. Infrastruktura + polytechnické vzdělávání E. Gramotnosti, všeobecně vzdělávací předměty, mládež, sport, kvalita
Dokumentace KAP 1 1) Analytická část 2) Prioritizace potřeb Analýza potřeb v území Analýza potřeb na školách 2) Prioritizace potřeb 3) Návrh řešení – Krajský akční plán Rámec pro podporu infrastruktury Schválen PS Vzdělávání, RSK i MŠMT v lednu a únoru 2017
Informace ke KAP 2 Příprava od února 2019 Proces obdobný jako při KAP 1 Započne dotazníkovým šetřením na školách sestaveným NÚV – druhé pololetí 2018 Bez investic, souvislost s minulým dotazníkem, cíle, pokrok
Pravidelné aktivity Pracovní setkávání pěti mini týmů (2x ročně workshopy, pravidelná elektronická komunikace prostřednictvím webu projektu) Pořádání workshopů ředitelů škol (1x ročně jednodenní, 1x ročně dvoudenní) Konference 2x ročně, zaměření dle aktuální situace Účast v Řídících výborech MAP, účast škol v MAP a místních akčních skupinách
Podpora pořádání krajských soutěží Výběr 21 škol, pořádajících krajské a regionální soutěže pro rok 2017/2018, 2018/2019 – 30 škol Soulad s KAP – primárně polytechnika, řemesla, gramotnosti, spolupráce se školami, spolupráce se zaměstnavateli, řádově 20 000 Kč podpory Zábavná maturita – ukázkové hodiny přípravy na maturitní testy
Aktuálně První evaluace KAP http://kap-stredocesky.cz/informace/kap-1/176 Na MŠMT schválena čtvrtá zpráva o realizaci, úspěšně proběhl audit MF a MŠMT Koncept Školské inkluzivní koncepce kraje (ŠIKK), http://kap-stredocesky.cz/temata-kap/podpora-inkluze/175 Seminář příprava projektů, šablon… Školení, semináře, setkání –výběr témat – aktivita škol
Aktuálně Strojírenský veletrh Brno Workshopy ředitelů Kavárny asistentů pedagoga – 16 – 18 hod. 21.11. Kutná Hora, 22.11. Kladno , 28.11. Praha Smíchov Minitýmy Konference Čeština jako cizí jazyk – 21.11.2018, 10 – 14 hod., Praha 10, Eden Ustavení pracovní skupiny pro rovné příležitosti – z minitýmu inkluze – prosinec - leden
Závěry ze setkání škol na Strojírenském veletrhu v Brně Nepodkročitelná hranice u maturit – ohrožení odborných škol, návrh na zavedení pouze u gymnázií Problematika stejné maturity pro všechny typy škol – nesrovnatelné podmínky, počty hodin atd. Neustále stoupající byrokracie – především z Kraje a v rámci evropských fondů Obava z reformy financování Problematika učňovských zkoušek
Závěry ze setkání škol na Strojírenském veletrhu v Brně Nedostatek učitelů, mistrů a dalších pracovníků a jejich ohodnocení Nedostatek odborného školení učitelů a mistrů včetně podpory – například z fondů Nedostatek učitelů, problematika stejné maturity pro všechny typy škol – nesrovnatelné podmínky, počty hodin atd. Klesající počty hodin odborných předmětů Problematika inkluze a posudků z poradny – nezkoušet, nestresovat… Problematika učňovských zkoušek
Závěry ze setkání škol na Strojírenském veletrhu v Brně Klesající počty hodin odborných předmětů Problematika inkluze a posudků z poradny – nezkoušet, nestresovat… Problematika učňovských zkoušek Špatná oborová struktura škol Problematická obnova strojního vybavení a vybavení PC
Závěry ze setkání škol na Strojírenském veletrhu v Brně Model přechodu z maturitních oborů do nematuritních a naopak v rámci jedné školy Model přijetí absolventa nematuritního do maturitního (vyššího ročníku) Problematika zvýšené absence žáků - práce s dětmi, rodiči, menší tolerance Právně náročný postup vyloučení žáka – dočasného či podmíněného vyloučení Obava z reformy financování
Koncept Školské inkluzivní koncepce kraje RSK vzalo na vědomí koncept ŠIKK MŠMT změnilo metodiku – Metodika rovných příležitostí Dopracování konceptu podle metodiky a dodaných podkladů do června 2019 Schválení ŠIKK v PS Vzdělávání, RSK, MŠMT ve druhém pololetí 2019
Koncept Školské inkluzivní koncepce kraje Výběr doporučených zajímavých aktivit: Studijní cesty/stáže do zemí EU Koordinátor inkluze pro kraj Metodik asistentů pedagoga a školních asistentů – možno zřídit tuto pozici pro všechny obce se SVL mimo KPSVL Doučování žáků ohrožených školním neúspěchem
Koncept Školské inkluzivní koncepce kraje Vytvoření systému spolupráce a podpory všech zainteresovaných stran při vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků z kulturně odlišného prostředí zapojení škol včetně oborů E a H do spolupráce se zaměstnavateli a ÚP Kariérové poradenství – motivační aktivity pro žáky ve výběru vhodného povolání se zohledněním možností uplatnění na trhu práce Podpora škol zřízených podle par. 16
Koncept Školské inkluzivní koncepce kraje Prázdninové aktivity – eliminace prázdninového propadu vědomostí Workshopy, školení, sdílení zkušeností, konference učitelů, asistentů pedagoga a dalších školských pracovníků Meziresortní spolupráce – sociální služby, lékaři… Návaznost na MAP a místní inkluzivní koncepce Podpora nadaných Zapojení do výzvy Inkluze pro SVL
Závěry z evaluace KAP a inkluze Nedostatek učitelů, asistentů pedagoga, školních psychologů a dalších pedagogických pracovníků a pracovníků poraden Celkové podfinancování školství Velký objem administrativy a byrokracie Malá důvěra ve svobodné a odpovědné rozhodování ředitele Snaha o inkluzi je proces, který je prospěšný, má ale své limity
Nedostatek pracovníků v oblasti poradenství Nedostatečná podpora učitelů v oblasti řešení problémů inkluze v pregraduálním i postgraduálním vzdělávání Malá podpora nadaných
Zachování systému speciálních škol, „praktických“ škol a E oborů V poslední době je snahou školy i společnosti mnohdy nepřiměřená ochrana dítěte před stresem a před neúspěchem. Zapomíná se však na nutnost nácviku vyrovnat se se stresem a neúspěchem
Aktualizace rámce pro podporu investic - červen Vybudování odborné učebny se zázemím ve školním zahradnictví SOŠ a SOU Horky nad Jizerou 2,42 mil. Kč Vybudování moderních výukových prostor ISŠT Mělník 5,00 mil. Kč Výstavba dílen a přestavba odborných učeben a jejich vybavení a modernizace – oprava zaměření SZeŠ, Brandýs nad Labem 10,21 mil. Kč Další aktualizace za 6 měsíců a v září (pro speciální školství).
Aktualizace rámce pro podporu investic – výzva č. 86 IROP „speciální školství“ – školy dle par. 16…, PPP, ŠPP…, tréninková pracoviště, terapie, připravenost… Infrastruktura vedoucí k přechodu do škol hlavního vzdělávacího proudu a k samostatnému způsobu života. 12 projektů, 10 škol, 205 549 500 Kč Celková alokace pro ČR 536 470 588 Kč (pro SK 76 863 799,82 Kč)
www.kap-stredocesky.cz Děkuji za pozornost za realizační tým Pavel Schneider schneider@kr-s.cz