Matematické pexeso Hra určená k opakování či procvičování učiva Základy umocňování Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radomír Macháň. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Jak postupovat – návod pro použití. Hru může hrát libovolný počet hráčů či vícečlenných družstev. Hru ovládá a řídí učitel. Kromě výpočtů může sehrát svoji roli i nejvhodněji zvolená strategie družstva (rozhoduje například i to, zda kantor umožní během hry hráčům si cokoli zapisovat nebo ne). Družstvo (hráč) volí obdobně jako v klasickém pexesu dvojici kartiček, po jejich „otočení“ uskutečněném kliknutím učitele na ně se družstvo (hráč) rozhoduje, zda trojice k sobě patří a zda ji tedy „bere“. V případě, že ano, připíše učitel úspěšnou odpověď příslušnému družstvu (hráči) zapsáním jeho označení písmenem či číslicí do bílého políčka. V případě, že kartičky k sobě nepatří a družstvo se pro ně nerozhodne či odpoví nesprávně, otočí učitel opětovným kliknutím na text kartiček tyto zase zpět. Kliknutím na malé zelené políčko na příslušné kartičce je možné tuto zvětšit na celou obrazovku (vhodné zvláště u grafů, obrázků, delších textů). Kliknutím na malé červené políčko na příslušné kartičce lze zobrazit správnou odpověď, dvojici sobě odpovídajících si „kartiček“. Ve hře vítězí družstvo, které má po vyčerpání všech kartiček nejvyšší počet získaných dvojic. Při rovnosti může rozhodnout o vítězi hra „kámen, nůžky, papír“. Hra se může oživit i tím, že družstvům (hráčům) budou body získané za správně rozpoznané dvojice v případě špatné odpovědi naopak odebírány. Podrobnější postup v přiloženém souboru „návod“. Kliknutím na odkaz výsledek se obrátí všechny kartičky a barevně zvýrazní příslušné trojice.
A B C D E 1 (-0,1)3 40000 (-0,2)3 02 (-2)2 -0,001 400 -0,32 (-0,01)2 -4 -0,008 2002 (-2)3 -8 0,0001 4 -0,09 70 0,09 -0,0001 -22 -0,012 (-20)2 1 2 3 4 5 6 Výsledek
1 Zpět
70 Zpět 5
70 = 1 Zpět 6
-4 Zpět 7
-22 Zpět 8
-22 = -4 -2 . 2 = -4 Zpět 9
Zpět 10
0,09 Zpět 11
Zpět 12
-0,008 Zpět 13
(-0,2)3 Zpět 14
(-0,2)3 = -0,008 (-0,2) . (-0,2) . (-0,2) = = +0,04 . (-0,2) = Zpět 15
-0,0001 Zpět 16
-0,012 Zpět 17
-0,012 = -0,0001 - 0,01 . 0,01 = -0,0001 Zpět 18
4 Zpět 19
(-2)2 Zpět 20
(-2)2 = 4 (-2).(-2) = 4 Zpět 21
02 Zpět 22
Zpět 23
02 = 0 Zpět 24
(-0,1)3 Zpět 25
-0,001 Zpět 26
(-0,1)3 = -0,001 (-0,1) . (-0,1) . (-0,1) = = +0,01 . (-0,1) = Zpět 27
Zpět 28
Zpět 29
Zpět 30
40000 Zpět 31
2002 Zpět 32
2002 = 40000 200 . 200 = 40000 Zpět 33
(-0,01)2 Zpět 34
0,0001 Zpět 35
(-0,01)2 = 0,0001 (-0,01) . (-0,01) = 0,0001 Zpět 36
Zpět 37
Zpět 38
Zpět 39
-0,09 Zpět 40
-0,32 Zpět 41
-0,32 = -0,09 - 0,3 . 0,3 = -0,09 Zpět 42
400 Zpět 43
(-20)2 Zpět 44
(-20)2 = 400 (-20) . (-20) = 400 Zpět 45
(-2)3 Zpět 46
-8 Zpět 47
(-2)3 = -8 (-2) . (-2) . (-2) = = +4 . (-2) = -8 Zpět 48
A B C D E 1 (-0,1)3 40000 (-0,2)3 02 (-2)2 -0,001 400 -0,32 (-0,01)2 -4 -0,008 2002 (-2)3 -8 4 0,0001 -0,09 70 0,09 -0,0001 -22 -0,012 (-20)2 1 2 3 4 5 6
Použité obrázky: Všechny uveřejněné odkazy [cit. 2011-04-08]. Dostupné pod licencí Public domain na WWW: Obrázek na pozadí: <http://www.clker.com/clipart-blackboard.html>