třída: Ptáci holub domácí tělo má aerodynamický tvar

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Název školy:Základní škola, Jičín, Soudná 12 Autor:Monika.
Advertisements

Znáš všechny odpovědi?. 1. OTÁZKA Co nám zajišťuje pohyb celého těla?
Opěrná soustava. Typy opěrných soustav Vnitřní (obratlovci) Vnejší (bezorbratlí, ostnokožci, apod.)
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Zvole, okr. Praha - západ AUTOR: Mgr. Helena Špinarová NÁZEV: VY_52_INOVACE_27 II Oběhová soustava TEMA: Člověk a jeho svět - Přírodověda.
TŘÍDA: PLAZI 1. Šupinatí( ještěři, hadi) 2. Želvy 3. Krokodýli.
DÝCHACÍ SOUSTAVA. FUNKCE DÝCHACÍ SOUSTAVY  nasycování krve kyslíkem  odstraňování oxidu uhličitého  termoregulace  hospodaření s vodou.
Obojživelníci vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Kosterní a svalová soustava. odchylky ve tvaru lebky rozštěp patra, horní čelisti a rtu končetiny postižení kyčelního kloubu deformity hrudníku překřížená.
6.TŘÍDA: PTÁCI. Vývoj ptáků Ptáci se vyvinuli z plazích předků Archeopteryx měl znaky plazů(=dlouhý ocas, drápy, zuby) a ptáků(=peří, křídla, sáňky, končetiny.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_20_01_stavba trávicí soustavy.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Registrační číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/ Šablona: 32 Sada: Př 8/04 Předmět: přírodopis Ročník: 8.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
zpracovaný v rámci projektu
Tvoří ji páteř a hrudník.
Třída: Ptáci Autor: Zuzana Veselíková Vytvořeno: červen 2011
BIOLOGIE ČLOVĚKA TRÁVICÍ SOUSTAVA
VY_32_INOVACE_06_PR_KOSTERNÍ SOUSTAVA
Třída: Savci Autor: Zuzana Veselíková Vytvořeno: červen 2011
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tematický celek: LIDSKÉ TĚLO
Dýchací soustava a její choroby
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_04_DÝCHACÍ SOUSTAVA
Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název: VY_32_INOVACE_3B_01_Vylučovací
AUTOR: Lenka Hrnčířová
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Název školy ZŠ a MŠ Březno Název: Autor: Mgr. Petr Pištěk
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Přírodověda 5.tř. opakování
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Strunatci obratlovci.
Savci jsou vývojově velmi pokročilá třída obratlovců a v současné době osidlují téměř celý svět. Jejich hlavním spojovacím znakem je výživa mláďat produktem.
Název školy: Speciální základní škola,Louny, Poděbradova 640,příspěvková organizace Autor: Mgr. Taťána Radimská Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_III.Vu_LIDSKÉ.
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření prosinec 2012
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
LIDSKÝ ORGANISMUS KOSTRA.
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Člověk-kostra Autor: Mgr. Iveta Váňová VY_32_INOVACE_12_Člověk-kostra
VZDĚLÁVACÍ MATERIÁL kód:
Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název: VY_32_INOVACE_3B_12_Svaly
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
HMYZ STAVBA TĚLA.
OP VK Využívání ICT Sada č. 3 - Př - 8
1. DÝCHACÍ SOUSTAVA Funkce dýchací soustavy
VY_32_INOVACE_04_28_Kostra
Ptáci.
Opěrná soustava - kostra
Třída: RYBY.
Dýchací soustava.
Ptáci - elearning Mgr. Jana Kalová
Trávicí soustava.
PTÁCI (opakování) Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Třída: PTÁCI.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Dolní Benešov, přísp. organ.
Vytvořil: Mgr. Bc. Jan Šindelář
VY_52_INOVACE_19_01_trávicí soustava
Test popis kostry.
Obojživelníci.
Nadtřída: ČELISTNATCI
TRÁVICÍ SOUSTAVA ČLOVĚKA
NÁZEV ŠKOLY:ZŠ Dolní Benešov
KOSTRA.
Kmen: Členovci nejpočetnější skupina článkované tělo a končetiny
VY_32_INOVACE_04-36 Ročník: VII. ročník Vzdělávací oblast:
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Transkript prezentace:

třída: Ptáci holub domácí tělo má aerodynamický tvar povrch těla – kůže, z něhož vyrůstá derivát pokožky – peří (vyživováno cévami ve škáře) kostrční žláza - umístění, význam na hlavě – rohovitý zobák (přeměněná dolní a horní čelist, absence zubů), u jeho kořene měkké ozobí utváření ptačího zobáku pernice, nažiny

peří prachové/obrysové/letky/rýdovací pera stavba ptačího pera barevnost peří - dána kombinací pigmentu a odrazu světelných paprsků na povrchu peří (např. kovový lesk)

KS charakteristika ptačí kostry – dlouhé kosti bez kostní dřeně, pneumatizované – duté osová kostra – páteř, lebka, kostra hrudníku – hrudní kost, vytváří hřeben – úpon létacích svalů, žebra a hrudní obratle

kostra přední končetiny – lopatkový pletenec a kosti volné končetiny kostra zadní končetiny – pánevní pletenec tvořící pánev a kosti volné zadní končetiny běhák – kosterní útvar vzniklý srůstem nártních a zánartních kostí

SS létací svaly umístěny v trupu a v křídlech se nachází pouze vazy svaly – prsní létací sval a sval umožňující automat. neuvědomělé sevření prstů při dosednutí na větev

TS orgány - dutina ústní s párovými slinnými žlázami, hltan, jícen, jícen přeměněn ve vole sliznice volete zduří a odlupující se tkáň vytváří sýrovitý produkt pro mláďata

žaludek svalnatý a žláznatý, střevo, 2 slepá střeva a konečník, který ústí do kloaky dále mají ptáci žlučník, játra a slinivku břišní, které ústí do střeva

do kloaky ústí močovody a vývody pohl. žláz výkaly jsou kašovité s bělavým povlakem tvořeným kyselinou močovou

DS charakteristika – nejvýkonnější z obratlovců orgány – nosní otvory, hrtan, průdušnice, průdušky vstupující do plic v místě rozdvojení průdušnice se nachází hlasový ústroj ptáků – chybí supům, čápům a pštrosům

plíce jsou malé, vystlané dýchacím epitelem, dobře zásobeny krví průdušky pokračují z plic do 5 párů vzdušných vaků, které zasahují mezi tělní orgány, pod kůži i do dlouhých kostí vzdušné vaky – vzduch prochází plícemi do vzdušných vaků a zpět do plic, takže krev je okysličována dvakrát - při vdechu a nádechu

CS stavba srdce - čtyřdílné,dokonale oddělena krev okysličená v levé části srdce a odkysličená v pravé části srdce tlak, tepová frekvence, červené krvinky – obsahují hemoglobin a mají jádro

VS orgány - ledviny, odstraňují z těla odpadní dusíkaté látky a zajišťují zpětné vstřebávání vody, močovody ústí do kloaky ptáci nemají močový měchýř

NS dobře vyvinut koncový mozek a mozeček, existuje vazba NS s hormonální soustavou ptáci mají dobře vyvinuty instinkty – ovlivnění např. svateb. opeření, hnízdění a krmení mláďat, pelichání, tah

SMS řídící smysl zrakový ústroj a sluchový ústroj, oko chráněno 3 víčky, vidí barevně

RS gonochoristé, varlata párová, fazolovitého tvaru při páření dochází ke spojení okrajů kloak (samci pštrosů a kachnovití mají penis) spermie mají dlouhou životnost – 3 týdny ve vejcovodu

samice mají funkční pouze levý vaječník k oplození dochází ve vejcovodu, ve střední části se zralé vajíčko obaluje bílkem, papírovou blánou a v nejnižší části vejcovodu kašovitou vápenatou hmotou - tuhne ve skořápku v hmotě bílku je žloutek stabilizován šroubovitými poutky na povrchu žloutku je zárodečný terčík, z něho vzniká zárodek kolem něj je výživný žloutek

Stavba ptačího vejce