Reprezentativita: chyba plynoucí z výpadků návratnosti Jindřich Krejčí

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Cíle a postupy empirického výzkumu
Advertisements

R i z i k a p r ů z k u m ů v e ř e j n é h o m í n ě n í prof. Ing. Stanislava H R O N O V Á, CSc. prof. Ing. Richard H I N D L S, CSc. Vysoká škola ekonomická.
Regionální kontaktní organizace – kontakty pro Evropský výzkumný prostor jsou součástí sítě regionálních a oborových kontaktních organizací NINET, které.
METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Optimalizace online prezentací v závislosti na vlastnostech produktů David Novák.
Reprezentativita: chyba plynoucí z výpadků návratnosti Jindřich Krejčí Management sociálních dat a datové archivy Kurz ISS FSV UK.
Otázky kvality výběrových šetření Jindřich Krejčí Sociologický ústav AV ČR Doktorandský seminář Katedry sociologie FF UK 31. října 2012, Sociologický ústav.
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
Jiří Šafr jiri.safr(zavináč)seznam.cz
DOTAZOVÁNÍ v rámci kvantitativních i kvalitativních výzkumů
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Reprezentativita: chyba pokrytí populace (coverage error) Jindřich Krejčí Management sociálních dat a datové archivy Kurz ISS FSV UK.
Projekt empirického výzkumu
ISS Úvodní informace o kurzu Sekundární analýza Management sociálních dat a datové archivy Jindřich Krejčí.
Etapy práce na sociologickém výzkumu. 2 I. Formulace problému II. Rozhodnutí o populaci a vzorku III. Pilotní studie IV. Rozhodnutí o technice sběru dat.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A7 AutorIng. Liběna Krchňáková Období vytvořeníŘíjen.
VLIV ZMĚN SVĚTA PRÁCE NA KVALITU ŽIVOTA 2005 – 2008 Moderní společnost a její proměny Seminář k výzkumu na úseku BOZP
Moderní způsob zjišťování postojů veřejnosti k veřejné hromadné dopravě osob Ing. Zdeněk Strádal.
Jak přistupovat ke kvalitě výběrových šetření Jindřich Krejčí
Mgr. Alena Lukáčová, Ph.D., Dr. Ján Šugár, CSc.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
 CONEO STRUKTURA PREZENTACE 1.Vymezení pojmu analýza tréninkových potřeb, přístup CONEO 1.Úrovně a metody ATP 2.Rozhraní zadavatel -dodavatel, vztahy.
Kvantitativní metody výzkumu v praxi (KMVP) 0. Poučení z minulých ročníků a novinky od ZS 2013 (2011) poslední aktualizace Jiří Šafr jiri.safr(at)seznam.cz.
Sociologický výzkum.
Koncept kvality výběrových šetření Jindřich Krejčí
Jak jste dopadli? Kvaliťák nebo kvantiťák? Kreativec nebo analytik?
VLASTNOSTI MOTORICKÝCH TESTŮ Oddělení antropomotoriky, rekreologie a metodologie Katedra kinantropologie, humanitních věd a managementu sportu © 2009 FTVS.
Tazatelská síť.
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník LS 2010 Jabok, ETF 2. výukový blok.
ISS Chyby měření Management sociálních dat a datové archivy Jindřich Krejčí.
DKV část 31 Design kvantitativního výzkumu 4. část ( ) Jiří Šafr UK FHS Historická sociologie (LS 2010)
1 Tisková konference Newton House, Praha, Prezentace výsledků projektu: Výzkum chování potencionálních zákazníků na digitálním trhu v ČR "Digitalizace.
B2 – Analýza požadavků a jejich zajištění Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v Moravskoslezském kraji a jeho realizace.
Koncept kvality výběrových šetření Standardy Jindřich Krejčí Management sociálních dat a datové archivy Kurz ISS FSV UK.
1 Tazatelé a dotazovací situace Jan Hartl. 2 CO a JAK?
 Kurs: Vybrané kapitoly z výzkumu veřejného mínění  FSV UK, U Kříže 8  Středa  PhDr. Jiří Vinopal, Ph.D.  Centrum pro výzkum veřejného.
TECHNIKY SBĚRU DAT KVANTITATIVNÍ KVALITATIVNÍ VÝZKUM VÝZKUM
Statistická významnost a její problémy
Praktikum 4c: Tabulky, baterie otázek 16/5/08. Tabulky - metoda popisu dat.
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD Výběrová šetření Výběrové šetření o využívání informačních a komunikačních technologií v domácnostech a mezi jednotlivci.
Marketingový průzkum Milan Mrázek Matematika & Business
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD Na padesátém 81, Praha 10 Sběr a zpracování statistických dat Praha, 21. dubna 2008 Ústav informačních studií.
Metody sociálního výzkumu Kombinované studium ZS 2009.
Reprezentativita: chyba výběru Jindřich Krejčí Management sociálních dat a datové archivy Kurz ISS FSV UK.
Kvantitativní výzkum, kvalitativní výzkum a smíšený výzkumný design
Metody sociálního výzkumu 5. blok Denní studium LS 2007/
METODY STŘEDNĚDOBÉHO PROGNÓZOVÁNÍ SURO jaro 2010.
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
Typy výzkumu  Kvantitativní  Kvalitativní  Smíšený  První zkoumá kolik lidí si co myslí atd …  Druhý co přesně si lidé myslí  Třetí je kombinací.
Online nástroje pro sběr a administraci dotazníků Ladislava Suchá , Brno Zdroj obrázku: bredmaker, Sxc.hu.
Personální plán pro podnikatelský plán
Statistické metody pro prognostiku Luboš Marek Fakulta informatiky a statistiky Vysoká škola ekonomická v Praze.
Gender Pay Gap a jeho determinanty s využitím dat EU-SILC 2005 PhDr. Martina Mysíková IES FSV UK ČSÚ.
Kvalita a reliabilita výzkumu Radoslav Škapa. Výzkum jako redukovaná realita Redukce počtu pozorovaných proměnných Redukce počtu analyzovaných vztahů.
Vztah řízení výkonu a pracovního hodnocení v GRASS CZECH s. r. o. Vedoucí:Ing. Radka Vaníčková, Ph.D. Oponent:Mgr. Gabriela Lesňáková Autor:Walter Knösel,
Výzkum veřejného mínění
Koncept kvality výběrových šetření Jindřich Krejčí
ŠKODA AUTO VYSOKÁ ŠKOLA, O.P.S.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Workshop pro tazatele Bc. Petr Pavlíček Bc. Artem Vartanyan
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Motivace a stimulace pracovníků ve vybraném podniku Autorka bakalářské práce: Martina Jakubcová.
Reprezentativita: chyba výběru Jindřich Krejčí
Úvod do kvalitativního výzkumu
Sociologický výzkum II.
průběžná zpráva z 2. etapy sběru dat
Metody sociologického výzkumu kvantitativní. MSV-KVANT Výuka v LS 2018
Základy statistiky.
Management sociálních dat a datové archivy
Student: xxx Vedoucí práce: xxxx Obhajoba: xxx
Transkript prezentace:

Reprezentativita: chyba plynoucí z výpadků návratnosti Jindřich Krejčí Management sociálních dat a datové archivy Kurz ISS FSV UK Reprezentativita: chyba plynoucí z výpadků návratnosti Jindřich Krejčí

Doporučená literatura Krejčí, J. 2007. „Non-Response in Probability Sample Surveys in the Czech Republic“. Sociologický časopis/Czech Soiciological Review 43 (3): 561–587. http://sreview.soc.cas.cz/uploads/7c2ca3a94c916dfcb55663e9280f017ee725e2e8_512_3-07%20krejci.pdf Groves, Robert M. 2006. ‘Nonresponse Rates and Nonresponse Bias in Household Surveys.’ Public Opinion Quarterly 70 (5): 646–675. Nonresponse Rates and Nonresponse Bias in Household Surveys. JSTOR Stable URL: http://www.jstor.org/stable/4124220 Groves, Robert M. & M. Couper. 1998. Nonresponse in Household Interview Surveys. New York: John Wiley & Sons.

nepříznivý vývoj - důvěryhodnost kvantitativního výzkumu Nonresponse error jeden z hlavních zdrojů (a) odchylek a rozptylu a (b) nespolehlivosti odhadů přesnosti nepříznivý vývoj - důvěryhodnost kvantitativního výzkumu Návratnost: ISSP 2007 Pracovní orientace

unit nonresponse / item nonresponse dotazníky nezařazené do zpracování nekontaktování odmítnutí neschopnost odpovídat na šetření (nemoc, mentální úroveň, jazyk...) jiné důvody (organizace, administrace šetření) podíl participujících jednotek z platných jednotek ve výběru = podíl dostatečně kompletních interview se zpravodajskými jednotkami zařazených do zpracování a počtu platných zpravodajských jednotek ve výběru platnost je vztažena ke členství jednotek v populaci opory výběru vyloučeny např. chybné adresy, jednotky mimo výběr atp. (chyby opory) sledování - pravděpodobnostní/nepravděpodobnostní výběry standardy - AAPOR/WAPOR/ESOMAR https://www.esomar.org/knowledge-and-standards/research-resources/aapor-standard-definitions.php

Míra nekontaktování (non-contact rate)

Statistické dokazování Dopad návratnosti na chybu? Babbie: „Věřím, že návratnost 50 % je adekvátní pro analýzu a interpretaci. Návratnost 60 % je dobrá, návratnost 70 % velmi dobrá,“ => pro zvyšování návratnosti dělat vše

dopad na odchylku odhadů hodnot od reálné hodnoty (nonresponse bias) a na rozptyl odhadů (variable variance) nespolehlivost odhadů přesnosti měření pouze teoretická možnost stanovit velikost chyby odmítání participace není stabilní vlastnost - neexistuje skupina permanentních nerespondentů náchylnost/pravděpodobnost stát/nestát se respondentem různé druhy neparticipace jsou různě korelovány s různými proměnnými - chyba není stabilní pro celé šetření jsou-li zjišťované hodnoty stejné u respondentů a nerespondentů, míra návratnosti nehraje roli nízká návratnost neznamená automaticky velkou chybu; zvýšení návratnosti neznamená snížení chyby (chybná metodika zvětší chybu) analýza vztahů k různým prom., závislost na tématu, nelze generalizovat

nekontaktování, pravděpodobnost kontaktu sociální prostředí sociodemografické charakteristiky počet pokusů o kontakt načasování pokusů o kontakt způsob bydlení - přístup; události; specifické skupiny (studenti na kolejích...)... odmítnutí, pravděpodobnost odmítnutí frekvence zkušennosti, přezkoumanost populace, ochrana soukromí úroveň znalosti povaha a téma výzkumu, povaha dotazu pobídky perzistence při kontaktu (konverze 25 - 40 %) přínosy / náklady respondenta na interview

pákový efekt - leverage-salience theory (Groves, Singer, Corning) imputace, vážení techniky zvyšování návratnosti: strategie vysvětlení účelu a prospěšnosti výzkumu, rozesílání kontaktních dopisů předem, zajištění maximální důvěryhodnosti výzkumné agentury a jejích tazatelů, techniky odvracení odmítnutí, peněžní a nepeněžní odměny respondentům (pobídky, incentivy), vhodně zvolená náročnost tazatelských úkolů, vyšší počet pokusů o kontakt, strategie v načasování, sběru dat a pokusů o kontakt s ohledem na životní styly potenciálních respondentů, konstrukce dotazníků s ohledem na zatížení respondentů a předpokládanou zajímavost jednotlivých témat výzkumu, výběr tazatelů a způsoby jejich vyškolení, použití více modů dotazování, vhodné strategie odměňování tazatelů, průběžné vyhodnocování úspěšnosti sběru dat a následná opatření, jako je zadávání méně striktních odmítnutí k dotazování jiným tazatelům, použití vhodných metod sběru dat, případně jejich kombinací atp. teorie racionální volby, teorie sociální směny, teorie sociálního vyloučení... pákový efekt - leverage-salience theory (Groves, Singer, Corning) různé osoby - různou (pozitivní/negativní) váhu různým charakteristikám šetření (délka rozhovoru, pobídky, sponzor, účel výzkumu...) lidé mají různé (různě strukturované) důvody pro souhlas/odmítnutí, které nejsou jednoduše postihnutelné -> postup tazatelů, jak odhalit priority respondentů -> různý důraz na různé charakteristiky výzkumu komplexní strategie - snižování celkové chyby !!!

Trendy návratnosti všeobecně nepříznivý vývoj návratnosti přezkoumanost populace změny životního stylu propad v minulosti nebo kontinuální snižování? zvyšování nákladů na šetření nejednoznačný vývoj, různé nepříznivé trendy

V ČR? non-response: akademická šetření 1991-2007

ESS II.