MARKETING V NEZISKOVÉM SEKTORU IVO MAREŠ 23. 5. 2018 www.diakonie.cz
Nebojte se marketingu K čemu je dobrý marketing právě pro vaše středisko? Máte marketingový plán? Používáte nějaké marketingové nástroje? Jaké? Co vám marketing může přinést? Stane se něco, když žádný marketing mít nebudete? www.diakonie.cz 2 www.diakonie.cz
1.0 Proč vůbec dělat marketing? www.diakonie.cz 3 www.diakonie.cz
No fuj, už mi zase něco cpou Reklama (většinou hodně nafouknutá a nepravdivá). Schopnost či umění vnutit zákazníkovi něco, co vlastně vůbec nepotřebuje. Systematická činnost, jejímž cílem je propojit organizaci se zákazníkem a zákazníka s konkrétním produktem či službou. Soubor činností a procesů, jejichž smyslem je vytvoření, komunikace, zajištění či vzájemné sdílení toho, co přináší hodnotu zákazníkům, klientům, partnerům a společnosti jako celku. www.diakonie.cz 4 www.diakonie.cz
Budování značky www.diakonie.cz 5 www.diakonie.cz
2.0 Marketingová strategie www.diakonie.cz 6 www.diakonie.cz
Co vše má obsahovat marketingová strategie Kdo jsem? (S čím se identifikuji, jak rozumím sám sobě) Čeho chci dosáhnout? (Cíl) Ke komu se obracím? (Cílové skupiny) Co jim chci říct? (Proč by se měl někdo zajímat o to, co děláme) Kde, kdy a jak to řeknu? www.diakonie.cz 7 www.diakonie.cz
Čeho chci dosáhnout? Chceme nabídnout novou službu lidem s hendikepem Chceme zlepšit kvalitu života seniorům Chceme pomáhat pečujícím rodinám Chceme vybrat 10 000 000 na stavbu nového zařízení Chceme měnit svět k lepšímu Chceme zvýšit platy pracovníkům v sociálních službách Chceme méně administrativní zátěže Chceme společnost přesvědčit, že neziskové organizace dělají dobrou práci www.diakonie.cz 8 www.diakonie.cz
Cílové skupiny Zaměstnanci Diakonie (externí spolupracovníci, dobrovolníci, management) Partneři (státní instituce, vláda,…) Dárci (firemní, individuální) Klienti & potenciální příjemci (společnost, konkrétní skupiny) Influenceři (ti, kdo ovlivňují rozhodování cílové skupiny) Oponenti (ti, kdo se staví kriticky k vaší činnosti a mohou reálně ohrozit dosažení vašich cílů) www.diakonie.cz 9 www.diakonie.cz
Co chci říct? Každé sdělení by mělo obsahovat odpověď na tyto tři základní otázky: Co vnímáme jako problém? Jak ho navrhujeme /chceme vyřešit? Co chceme/očekáváme od naší cílové skupiny? www.diakonie.cz 10 www.diakonie.cz
Plánování strategie Sdělení Cílová skupina Aktivity Segmentace Kampaně Případové studie Informace Výzva k podpoře Kde? Kdy? Jak? Dárci Podporovatelé Příjemci Co je problém? Jaké má řešení? Co má udělat veřejnost? Sdělení Cílová skupina Aktivity Segmentace www.diakonie.cz
3.0 Kde, kdy a jak? www.diakonie.cz 12 www.diakonie.cz
Webové stránky (tzv. landing page) Tradiční offline média Kde? Webové stránky (tzv. landing page) Tradiční offline média Online média (blogy) Konference, kulaté stoly, workshopy, jiné příležitosti k veřejné prezentaci Sociální sítě Brožury, letáky, prezentace pro dárce, výroční publikace www.diakonie.cz 13 www.diakonie.cz
Pravidelně, systematicky, průběžně Kdy? Pravidelně, systematicky, průběžně Jde-li o velký projekt, je dobré naplánovat intenzivnější komunikaci soustředěnou na jednotlivé etapy / milníky projektu www.diakonie.cz 14 www.diakonie.cz
Nebojte se působit na emoce Je-li to možné, natočte video Jak? Stručně, srozumitelně Nebojte se působit na emoce Je-li to možné, natočte video Získávejte vlivné spojence / ambasadory / partnery Pokuste se vymyslet akci (nejlépe pravidelnou), do které se zapojí široká veřejnost E-mailové kampaně Placená propagace na FB zvyšuje zásah www.diakonie.cz 15 www.diakonie.cz
www.diakonie.cz 16 www.diakonie.cz
4.0 Marketing jako dialog? www.diakonie.cz 17 www.diakonie.cz
Komunikace na sociálních sítích: Role sociálních médií Komunikace na sociálních sítích: Prohlubuje a upevňuje vztahy se stávajícími dárci / podporovateli Pomáhá získat nové příznivce Pomáhá při náboru dobrovolníků Pomáhá při fundraisingu Znásobuje zásah dalších offline i online aktivit www.diakonie.cz 18 www.diakonie.cz
Proč sociální sítě? Je to místo, kde si lidé povídají a odkud čerpají informace Hlavní komunikační platforma nastupujících generací Je to (téměř) zadarmo Není to monolog, nýbrž DIALOG www.diakonie.cz 19 www.diakonie.cz
www.diakonie.cz 20 www.diakonie.cz
www.diakonie.cz 21 www.diakonie.cz
Shrnutí Marketingová komunikace pomáhá budovat dobré jméno Diakonie Zvyšuje povědomí veřejnosti o tom, co vaše středisko dělá Dobrý marketing může výrazně zvýšit úspěšnost fundraisingových aktivit www.diakonie.cz 22 www.diakonie.cz
Jsme tu pro vás!