Ladislav P r ů š a Praha, 30. října 2014

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ludvík Eger, FEK ZČU v Plzni
Advertisements

 Je v ČR organizováno a garantováno státem.  Vychází z Listiny základních práv a svobod, která zaručuje každému občanu právo na sociální zabezpečení.
Petr NEČAS ministr práce a sociálních věcí 9. dubna 2008 Bilance dopadů sociálních reforem za rok 2008.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_242_Členské státy EU AUTOR: Alena Hořavová ROČNÍK, DATUM:
Životní úroveň (II. část)
Nepojistné sociální dávky STÁTNÍ SOCIÁLNÍ PODPORA
Modelové příjmové situace rodin s malými dětmi při vstupu pečujícího rodiče na trh práce Robert Jahoda VUPSV, v.v.i.
ZÁKLADNÍ TENDENCE SOUČASNÉHO VÝVOJE MEZINÁRODNÍCH VZTAHŮ
VY_52_INOVACE_Z.9.36-hospodářské organizace ve světě-prezentace
Měření flexibility trhu práce v ČR pomocí strukturálních indikátorů Jan Pavel MF, oddělení koordinace hospodářských politik.
Vyplatí se (více) pracovat? Jan Pavel MF, oddělení Koordinace hospodářských politik Smilovice – květen 2005.
Barbora Votavová, Vendula Šimanová
EU.
Evropská unie Za předpokladu použití mapy Evropy a psacích potřeb.
Najdi na slepé mapě Evropy státy podle zadání
Evropský den jazyků pohlednic pro Evropu.
STÁTY EVROPSKÉ UNIE Zpracovaly: Jana Kroupová Kristýna Kocarová Kristýna Kocarová.
EVROPSKá UNIE.
THEME 7 Social Security Welfare State Types of Social Security Systems.
Ekonomika a ekonomie Evropské unie Ing. Josef Abrhám, Ph.D.
Evropská unie - vznik vznik 1993 na základě Smlouvy o Evropské unii (Maastrichtská smlouva) navazovala na evropský integrační proces od padesátých let.
Plnění Národního programu reforem Ing. Tomáš Zídek Ministerstvo financí ČR Odstraňování bariér konkurenceschopnosti EU a ČR.
KOMPENZACE PŘÍJMU V NEZAMĚSTNANOSTI
Jméno autora: František Sajdl Třída/ročník: H4A, 4ročník
TECHNICKÁ UNIVERZITA V LIBERCI FAKULTA TEXTILNÍ Katedra hodnocení textilií Kristýna Šlemínová.
Členské státy a jejich hlavní města
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Měření sociálního vyloučení a empirické poznatky
Sociální zabezpečení Sociální služby
NÁSTROJE LOKÁLNÍHO a REGIONÁLNÍHO ROZVOJE
Ekonomika pivovarského průmyslu
5. FISKÁLNÍ POLITIKA. Historie vývoje podílu vládních výdajů na HDP (%) Zdroj: Tanzi-Schuknecht (2000) Francie 17,027,629,034,646,149,855,0.
Historický vývoj EU Petra Henychová.
EVROPSKÁ INTEGRACE.
ŽIVOTNÍ A EXISTENČNÍ MINIMUM
EVROPSKÁ UNIE.
SPOLEČNÁ MĚNA EURO (EUR, €). ČR a €
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v EU – prameny ke studiu
Úvod do problematiky, definice základních pojmů
1.1. EVROPSKÁ MĚNOVÁ INTEGRACE přednáška Ing. Martina Šudřichová KH: Út: 10,30 – 12,00.
Kapitola 13: Evropské bankovnictví, Evropská centrální banka
1.1. EVROPSKÁ MĚNOVÁ INTEGRACE 1. přednáška Ing. Martina Šudřichová
Politika zaměstnanosti a její naplňování prostřednictvím ESF se zaměřením na Cíl 1 KONVERGENCE Autor: Mindlová Lenka Jihočeská univerzita v ČB
EU - Hlasování kvalifikovanou většinou Berger Erik
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD | Na padesátém 81, Praha 10 | ŽIVOTNÍ PODMÍNKY A MÍRA OHROŽENÍ PŘÍJMOVOU CHUDOBOU ZAMĚSTNANCŮ V ČR Oddělení sociálních.
Nerovné odměňování žen a mužů – příčiny a současná situace v ČR Mgr. Veronika Šprincová.
Evropa - obyvatelstvo, EU Tercie Řešení úkol.
JSEM OBČANEM EVROPSKÉ UNIE Učebnice od s. 14 n.. EUROOBČAN ČR je od roku 2004 členem EU Občané EU mají stejná práva a povinnosti (bez ohledu na to, ve.
Sociální zabezpečení Státní sociální podpora Rodinná politika Mirka Wildmannová.
EDUCATION AT A GLANCE 2015 Country Notes a klíčová data pro ČR Převzato dne z internetové stránky ministerstva školství:
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_06 Autor: Marcela Holíková Anotace: Sada materiálů slouží k úvodu učiva o Evropě a EU. ZEMĚPIS - EU.
Autor:Mgr. Jitka Hříbková Číslo DUMu:VkO Datum ověření ve výuce: Téma: Evropská unie Tématický okruh: Nadnárodní společenství Vzdělávací.
Makroekonomické aspekty demografického vývoje doc. Ing. Miroslav Kuře, CSC., Ing. Lucie Marková, Ph.D. SVŠES.
EVROPSKÁ INTEGRACE.
Zemědělci a potravináři se ode dna musejí odrážet společně
Politika pracovního trhu
Pakt stability a růstu EVSE Šárka Horáková.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Ing. Veronika Poláčková Název materiálu:
Vztah Čechů k charitě Ondřej Tomas, GfK Czech.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
Problémy trhu práce v České republice a Evropské Unii
Výsledky mezinárodního výzkumu OECD
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
Rodinná politika Sociální politika II.
VY_32_INOVACE_07_Zeměpis_8.ročník 15_Evropská unie, NATO
EVROPSKÁ INTEGRACE.
Příjmové daně – jeden nebo dva zákony? Dny práva 2016
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Welfare state Sociální zabezpečení Zabezpečení rodin s dětmi
Dlouhodobá udržitelnost veřejných financí
Transkript prezentace:

Ladislav P r ů š a Praha, 30. října 2014 Vývoj hmotné podpory rodin formou nepojistných sociálních dávek po r. 2000 Ladislav P r ů š a Praha, 30. října 2014

osnova Základní makroekonomické charakteristiky Porovnání výše sociálních výdajů na rodina a dítě v relaci k HDP podle metodiky ESSPROS v zemích EU Jak podpořit rodinu při řešení standardních životních situací?

Základní makroekonomické charakteristiky

- po zavedení systému SSP v r - po zavedení systému SSP v r. 1995 objem výdajů na tyto dávky pravidelně rostl (automatické valorizace), od r. 2008 však objem výdajů klesá především v souvislosti s významným zpřísňováním podmínek na některé sociální dávky (zejména přídavky na děti, sociální příplatek a porodné), - objem výdajů sociální péče pro OZP celé období od vzniku ČR (r. 1993) se zvyšoval, do r. 2007 se zvýšil cca 4 x, následně objem se zavedením příspěvku na péči klesl na cca 1/2 úrovně r. 2007 - po celé sledované období (do r. 2005) se zvyšuje objem výdajů na dávky sociální potřebnosti, - přijetím zákona o PHN se objem srovnatelných výdajů snížil cca 4 x, následně však jejich objem roste, přičemž nejmarkantnější nárůst lze zaznamenat v r. 2012 a 2013, - cca 30 % výdajů na nepojistné sociální dávky představují výdaje na příspěvek na péči.

Porovnání výše sociálních výdajů na rodina a dítě v relaci k HDP podle metodiky ESSPROS v zemích EU

podíl sociálních výdajů na HDP (v %) EU 29,37 Francie 33,77 Dánsko 33,26 Nizozemí 32,06 Německo 30,68 Finsko 30,56 Švédsko 30,44 Rakousko 30,35 Belgie 29,90 Itálie 29,88 Irsko 29,59 Řecko 29,11 Velká Británie 27,98 Portugalsko 26,98 Španělsko 25,73 Slovinsko 24,80 Maďarsko 23,07 Lucembursko 22,70 Kypr 21,65 Chorvatsko 20,82 ČR 20,15 Malta 19,80 Litva 19,09 Polsko 18,95 Slovensko 18,58 Estonsko 18,08 Bulharsko 18,06 Lotyšsko 17,84 Rumunsko 17,58

nejvyšší podíl výdajů na HDP byl až do r nejvyšší podíl výdajů na HDP byl až do r. 2004 ve Švédsku, následně ve Francii (cca 30 – 31 %), v r. 2009 vzrostl tento podíl o cca 2 p. b., nejnižších hodnot v Estonsku, Rumunsku a v Lotyšsku, v r. 2009 podíl vzrostl o cca 4 – 5 p. b., v ČR po celé období podíl nižší než je průměr zemí EU, nižší i v porovnání zeměmi Řecko, Itálie, Španělsko, Portugalsko, největší dopad měla ekonomická krize na situaci v Irsku - 2001 – 2010 podíl sociálních výdajů na HDP se zdvojnásobil (ze 14,8 % v r. 2001 na 29,6 % v r. 2010).

podíl sociálních výdajů na rodinu a dítě na HDP (v %) EU 2,26 Dánsko 4,03 Lucembursko 3,97 Irsko 3,66 Finsko 3,30 Německo 3,20 Švédsko 3,11 Rakousko 3,07 Maďarsko 2,92 Francie 2,66 Estonsko 2,28 Belgie 2,19 Litva 2,18 Slovinsko 2,16 Kypr 2,12 Bulharsko 2,00 Velká Británie 1,87 Řecko 1,80 Slovensko 1,76 Rumunsko 1,68 Chorvatsko 1,65 Španělsko 1,51 Lotyšsko 1,49 Portugalsko 1,46 ČR 1,33 Itálie 1,31 Nizozemí 1,24 Malta 1,22 Polsko 0,79

po celé období nejvyšší hodnoty v Dánsku, do r po celé období nejvyšší hodnoty v Dánsku, do r. 2008 byl v zásadě konstantní, v r. 2009 vzrostl o cca 0,4 bodu, do r. 2002 nejnižší hodnoty ve Španělsku (cca 0,9 %), od r. 2003 nejnižší v Polsku, stále klesá, ČR zpravidla klesá (výjimka r. 2007 – RP), v r. 2010 pouze 1,33 %, 5. místo od konce, po celé období podíl sociálních výdajů určených pro rodinu a dítě na HDP nižší než v EU, pohybuje se na úrovni většiny zemí EU, které procházejí ekonomickou krizí (s výjimkou Irska – r. 2010 = 3,7 %).

podíl sociálních výdajů na bydlení na HDP (v %)   podíl sociálních výdajů na bydlení na HDP (v %) EU 0,57 Velká Británie 1,51 Kypr 1,12 Francie 0,82 Dánsko 0,75 Německo 0,63 Maďarsko 0,53 Finsko 0,52 Švédsko 0,46 Řecko 0,38 Nizozemí Irsko 0,33 Lucembursko 0,30 Španělsko 0,22 Belgie Malta 0,16 Lotyšsko 0,14 Rakousko 0,12 ČR 0,11 Polsko 0,06 Estonsko 0,05 Itálie 0,02 Rumunsko Chorvatsko Bulharsko 0,01 Slovinsko Portugalsko 0,00 Litva

po celé období nejvyšší hodnoty ve VB (cca na úrovni 1,5 %), v Dánsku a ve Francii (cca na úrovni 0,7 – 0,8 %), výrazně se v posledních letech zvýšila hodnota tohoto ukazatele na Kypru (z 0,5 % v r. 2006 na 1,1 % v r. 2010), ze zemí SVE nejvyšší hodnoty v Maďarsku (v r. 2010 0,5 %), podíl sociálních výdajů na bydlení v ČR dlouhodobě patří k nejnižším ze všech zemí EU, v r. 2010 dosáhl úrovně 0,1 %).

Jak podpořit rodinu při řešení standardních životních situací?

sladění rodinného a pracovního života obecná východiska Společná strategie modernizace sociální ochrany (A Concerted Strategy for Modernising Social Protection (COM 1999, 347)) zajistit, aby se vyplatilo pracovat a poskytovat zaručený příjem zajistit zaručené důchody a udržitelné důchodové systémy podporovat sociální integraci zajistit vysokou kvalitu a udržitelnost zdravotní péče  ↓ sladění rodinného a pracovního života

↓ v oblasti finanční podpory rodin s dětmi (prostřednictvím sociálních dávek nebo daňových opatření), v oblasti podmínek na trhu práce (pružná pracovní doba, zkrácený pracovní úvazek, home working) v oblasti služeb pro rodiny s dětmi (jesle, mateřská centra, mateřské školy, školní družiny, kluby, zájmové kroužky, vzdělávací aktivity)

„Současný daňový a sociální systém je v naší zemi ve svých interakcích nastaven tak, že nízkopříjmové domácnosti demotivuje od práce a vysokopříjmové nemotivuje mít děti“ (Beran, V. Vliv daňového a sociálního systému České republiky na nabídku práce nízkopříjmových domácností. Ostrava: VŠB – TU, 2013) „Nejlepší důchodovou reformou je dobrá populační politika“ (Krebs, V. Nejlepší důchodová reforma je dobrá populační politika. in Sborník příspěvků z mezinárodní konference Reprodukce lidského kapitálu. Praha: VŠE 2013)

↓ nová opatření by neměla být zaměřena tedy pouze na ochranu nízkopříjmových domácností, ale cíleně by měla být orientována na podporu rodin se středními a vyššími příjmy při řešení standardních životních situací

problémem domácností se středními příjmy není nedostatek příjmů, ale nákladnost kvalitní péče o děti, nikoliv nedostatečnost příjmů - rodiny za minimální nebo žádné podpory hradí všechny náklady plně a ve výsledku se tak svými disponibilními příjmy přiblíží těm, kteří jsou pro nízké příjmy ze sociálních systémů podporováni řešení situace domácností se středními příjmy v okamžiku ztráty zaměstnání jednoho z členů rodiny (úroveň podpory v nezaměstnanosti okamžitě znamená pro tuto rodinu propad do situace hmotné nouze, příjmový deficit podvazuje rodině možnost krýt zbytné náklady, náklady na vzdělání, kulturu, sport, spol. život → soc. vyloučení

možná řešení poskytovat přídavky na děti univerzálně všem dětem jen s rozlišením podle věku, zavést do zdanění rodin nákladový princip tak, aby si rodiče mohli odečíst z příjmu částky, které vložili do péče o děti, jejich vzdělání resp. volný čas, poskytovat bezplatné školní stravování, zavést školní uniformy a poskytovat na ně příspěvek, podporovat sociální politiku zaměstnavatelů (např. podnikové mateřské školy, péče o děti zaměstnanců ve volném čase, podnikové prodejny),

prodloužit základní výměru dovolené rodičům s dětmi (zabezpečení prázdninového volna pro dětí), podpořit rodiny, které investují do pojistných systémů pro své děti podpořit rodiny, které zaměstnají legálně pomocnici v domácnosti, usnadnit vznik a existenci rodinných firem (zvýhodnění firem, kde dochází k přenosu rodinného podnikatelského know how) nově zpracovat příjmový model českých domácností 

děkuji za pozornost ladislav.prusa@vupsv.cz