Aplikace Bayesovy věty v biomedicíně (Vzorový příklad)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Typy otázek v dotazníku
Advertisements

Borrélie – úskalí laboratorní diagnostiky
Vybraná rozdělení diskrétní náhodné veličiny
Úvod do teorie pravděpodobnosti
prosinec Světový den AIDS
Pascal - větvení.
Diagnostika pacientů s Parkinsonovou chorobou Jan Doležel Vedoucí práce: Ing. Miroslav Skrbek Ph.D.
Bude tato přednáška nudná?
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Teorie pravděpodobnosti
t-rozdělení, jeho použití
Soustava lineárních nerovnic
Bayesův teorém – cesta k lepší náladě
Aneb jak snadno nás ego a rozum ošálí.. Tento test prý před lety dávali lidem v Americe. Malé děti většinou odpověděli správně. Dospělí většinou zcela.
Výrok „Počítač je pouze tak inteligentní jako jeho uživatel.“ (Radek Lochman, dnes)
Test č.3  Binomické rozdělení pravděpodobnosti VY_32_INOVACE_21-17.
Vzdálenost bodu od přímky
POČET PRAVDĚPODOBNOSTI
R OVNICE A NEROVNICE Rovnice v podílovém tvaru VY_32_INOVACE_M1r0105 Mgr. Jakub Němec.
Doktor. Co dělá doktor ? provádění vyšetření a preventivních prohlídek předepisování léků či doporučení týkající se životního stylu provádění povinných.
Lidské tělo – všeobecný test
Klinická propedeutika
PRAVDĚPODOBNOST A MATEMATICKÁ STATISTIKA Úvod, kombinatorika
PACIENTOVO POJETÍ NEMOCI
Pár dalších použití statistiky v přírodních vědách
ZÁKLADY TEORIE PRAVDĚPODOBNOSTI
Návod k počítání výkonu s příklady k procvičení
Senzitivita a specifita
AKD VII.
Výpočet hustoty, práce s tabulkami
HIV testy. Virus HIV Chlapec se stará o svého sourozence, protože jejich matka před týdnem zemřela na AIDS.
Stereometrie Řezy jehlanů VY_32_INOVACE_M3r0110 Mgr. Jakub Němec.
Binomická věta Existují-li 2 alternativní jevy s pravděpodobnostmi p a q (q =1- p), četnosti možných kombinací p a q v serii n pokusů jsou dány rozvinutím.
Stereometrie Řezy hranolu II VY_32_INOVACE_M3r0109 Mgr. Jakub Němec.
Didaktická část diplomové práce
Binomická věta Existují-li 2 alternativní jevy s pravděpodobnostmi p a q (q =1- p), četnosti možných kombinací p a q v serii n pokusů jsou dány rozvinutím.
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Vytvořil: Šimon Rudolf Zdraví životní styl. 2 Chcete-li žít zdraví životní styl musíte vědět co jíte! Správné stravování je důležitým faktorem pro lidské.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Zdraví a jeho determinanty Mgr. Aleš Peřina, Ph. D. Ústav ochrany a podpory zdraví LF MU Kamenice 5, Brno.
Martin Gregora.  Podvýživa je stav nerovnováhy mezi potřebami organismu a skutečným příjmem, který vzniká v důsledku nedostatku živin důležitých pro.
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín Moderní škola 2010 VY_32_INOVACE_E Péče o nemocné dítě.
POZNÁMKA: Pokud chcete změnit obrázek na tomto snímku, vyberte obrázek a odstraňte ho. Potom klikněte na ikonu Obrázek v zástupném textu a vložte vlastní.
Organizace Screeningových Programů z Pohledu MZ ČR Josef Vymazal Poslanecká sněmovna září 2015.
POZNÁMKA: Pokud chcete změnit obrázek na tomto snímku, vyberte obrázek a odstraňte ho. Potom klikněte na ikonu Obrázek v zástupném textu a vložte vlastní.
Testování hypotéz Testování hypotéz o rozdílu průměrů  t-test pro nezávislé výběry  t-test pro závislé výběry.
 1. Jak se do češtiny přeloží zkratky HIV, AIDS?  HIV – virus lidské imunitní nedostatečnosti  AIDS – syndrom získaného imunodeficitu  2. Kdy a kde.
Větný rozbor věty jednoduché krok za krokem. Na úvod Zopakujeme si postup při rozboru věty jednoduché.
Základy marketingu část 4. Ing. Monika Dobešová Univerzita Pardubice FEI Letní semestr 2012/2013.
Co to vlastně je ?  Způsobuje nevratné změny v mozkových buňkách a úbytek mozkové hmoty.  Varovným signálem bývá, že člověk začne trpět neobvyklou ztrátou.
RISKUJ ! soutěží tři skupiny (určíme pořadí) pořadí volby je dáno číslem skupiny na odpověď mají skupiny limit 3 minuty za správnou odpověď si zapisují.
1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
Vyhledávání v Internetu
Hodnocení diagnostických testů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Pravděpodobnost a matematická statistika I.
Některá rozdělení náhodných veličin
Definiční obor a obor hodnot
Základy statistické indukce
Zlomky Sčítání zlomků..
Vzájemná poloha přímky a roviny
Boj o pacienta, boj o peníze
Induktivní statistika
První pomoc VY_52_INOVACE_26
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
Soustava lineárních nerovnic
Pravděpodobnost a matematická statistika I.
Ústav lékařské informatiky, 2. LF UK
Definiční obory. Množiny řešení. Intervaly.
Transkript prezentace:

Aplikace Bayesovy věty v biomedicíně (Vzorový příklad)

Zadání problému: Na zemi vypukla zákeřná nemoc. Tato nemoc je velice krutá, zabíjí každého, kdo tuto nemoc dostane. Bez výjimky. Žádné účinné léky na tuto nemoc neexistují. Nicméně tato nemoc zasáhne pouze jednoho člověka z desetitisíce. Martin si dělá starosti o své zdraví, a proto, aniž by měl jakékoliv příznaky, se rozhodne, že zajde k lékaři, aby mu stanovil diagnózu. Lékař mu vysvětlí, že vyšetření na tuto chorobu je úspěšné v 99 % případů. A je už jedno, zda tuto nemoc máte, nebo nemáte. Vyšetření má vždy pouze 99% úspěšnost, v 1 % případů lékař určí špatnou diagnózu. Martin podstoupí vyšetření a za chvíli se dozví výsledek. Výsledek je pozitivní, podle vyšetření Martin tuto zákeřnou nemoc skutečná má. Martinovi se zatmělo před očima a už si šel vybírat rakev. Opravdu je to tak nutné? Jaká je pravděpodobnost, že Martin tuto nemoc má?

Zadání problému: Na zemi vypukla zákeřná nemoc. Tato nemoc je velice krutá, zabíjí každého, kdo tuto nemoc dostane. Bez výjimky. Žádné účinné léky na tuto nemoc neexistují. Nicméně tato nemoc zasáhne pouze jednoho člověka z desetitisíce. Martin si dělá starosti o své zdraví, a proto, aniž by měl jakékoliv příznaky, se rozhodne, že zajde k lékaři, aby mu stanovil diagnózu. Lékař mu vysvětlí, že vyšetření na tuto chorobu je úspěšné v 99 % případů. A je už jedno, zda tuto nemoc máte, nebo nemáte. Vyšetření má vždy pouze 99% úspěšnost, v 1 % případů lékař určí špatnou diagnózu. Martin podstoupí vyšetření a za chvíli se dozví výsledek. Výsledek je pozitivní, podle vyšetření Martin tuto zákeřnou nemoc skutečná má. Martinovi se zatmělo před očima a už si šel vybírat rakev. Opravdu je to tak nutné? Jaká je pravděpodobnost, že Martin tuto nemoc má?

Takovéto problémy směřují k řešení pomocí věty o úplné pravděpodobnosti, popř. pomocí Bayesovy věty.

Označme jevy související s analyzovaným problémem: pacient je nemocen Z pacient je zdráv T+ výsledek testu je pozitivní T- výsledek testu je negativní

pravděpodobnost, že pacient je nemocen Dále označme zadané pravděpodobnosti: P(N) pravděpodobnost, že pacient je nemocen P(Z) pravděpodobnost, že pacient je zdráv P(T+|Z) pravděpodobnost, že výsledek testu je pozitivní, je-li pacient zdráv P(T+|N) pravděpodobnost, že výsledek testu je pozitivní, je-li pacient nemocen P(T-|Z) pravděpodobnost, že výsledek testu je negativní, je-li pacient zdráv P(T-|N) pravděpodobnost, že výsledek testu je negativní, je-li pacient nemocen

Pro přehledný zápis situace použijeme rozhodovací strom.

Nejdříve rozdělíme celou populaci na zdravé a nemocné. Populace N Z Daný stav

T+ N T- Populace Z Daný stav Výsledek testu Podstoupí-li pacient test na protilátky, může být výsledek pozitivní (T+) nebo negativní (T-), ať již je skutečný stav pacienta jakýkoliv. Populace N Z T+ T- Daný stav Výsledek testu

T+ N T- Populace Z Daný stav Výsledek testu Na spojnice prvního větvení zapisujeme pravděpodobnosti výskytu daného stavu. Populace N Z T+ T- Daný stav Výsledek testu

T+ N T- Populace Z Daný stav Výsledek testu Na spojnice prvního větvení zapisujeme pravděpodobnosti výskytu daného stavu. Nemocí trpí jeden pacient z desetitisíce. Populace N Z T+ T- Daný stav Výsledek testu 0,0001 P(N) = 0,0001

T+ N T- Populace Z Daný stav Výsledek testu Na spojnice prvního větvení zapisujeme pravděpodobnosti výskytu daného stavu. Nemocí trpí jeden pacient z desetitisíce. 9 999 pacientů z 10 000 je tedy zdravých. Populace N Z T+ T- Daný stav Výsledek testu 0,0001 0,9999 P(Z) = 0,9999

T+ N T- Populace Z Daný stav Výsledek testu Na spojnice druhého větvení se pak zapisují podmíněné pravděpodobnosti – “výsledek testu” za předpokladu “daný stav”. Populace N Z T+ T- Daný stav Výsledek testu 0,0001 0,9999

T+ N T- Populace Z Daný stav Výsledek testu Na spojnice druhého větvení se pak zapisují podmíněné pravděpodobnosti – “výsledek testu” za předpokladu “daný stav”. Vyšetření má vždy pouze 99% úspěšnost, v 1 % případů lékař určí špatnou diagnózu. Populace N Z T+ T- Daný stav Výsledek testu 0,0001 0,9999 0,99 P(T+|N) = 0,99 správná diagnóza

T+ N T- Populace Z Daný stav Výsledek testu Na spojnice druhého větvení se pak zapisují podmíněné pravděpodobnosti – “výsledek testu” za předpokladu “daný stav”. Vyšetření má vždy pouze 99% úspěšnost, v 1 % případů lékař určí špatnou diagnózu. Populace N Z T+ T- Daný stav Výsledek testu 0,0001 0,9999 0,99 0,01 P(T-|N) = 0,01 chybná diagnóza

T+ N T- Populace Z Daný stav Výsledek testu Na spojnice druhého větvení se pak zapisují podmíněné pravděpodobnosti – “výsledek testu” za předpokladu “daný stav”. Vyšetření má vždy pouze 99% úspěšnost, v 1 % případů lékař určí špatnou diagnózu. Populace N Z T+ T- Daný stav Výsledek testu 0,0001 0,9999 0,99 0,01 P(T+|Z) = 0,01 chybná diagnóza

T+ N T- Populace Z Daný stav Výsledek testu Na spojnice druhého větvení se pak zapisují podmíněné pravděpodobnosti – “výsledek testu” za předpokladu “daný stav”. Vyšetření má vždy pouze 99% úspěšnost, v 1 % případů lékař určí špatnou diagnózu. Populace N Z T+ T- Daný stav Výsledek testu 0,0001 0,9999 0,99 0,01 P(T-|Z) = 0,99 správná diagnóza

T+ N T- Populace Z Daný stav Výsledek testu Chceme-li určit, jaká je pravděpodobnost toho, že nastal “daný stav” a zároveň “výsledek testu”, stačí vynásobit hodnoty uvedené u příslušné větve. Populace N Z T+ T- Daný stav Výsledek testu 0,0001 0,9999 0,99 0,01

T+ N T- Populace Z Daný stav Výsledek testu Chceme-li určit, jaká je pravděpodobnost toho, že nastal “daný stav” a zároveň “výsledek testu”, stačí vynásobit hodnoty uvedené u příslušné větve. Populace N Z T+ T- Daný stav Výsledek testu 0,0001 0,9999 0,99 0,01 0,000 099

T+ N T- Populace Z Daný stav Výsledek testu Chceme-li určit, jaká je pravděpodobnost toho, že nastal “daný stav” a zároveň “výsledek testu”, stačí vynásobit hodnoty uvedené u příslušné větve. Populace N Z T+ T- Daný stav Výsledek testu 0,0001 0,9999 0,99 0,01 0,000 099 0,000 001

T+ N T- Populace Z Daný stav Výsledek testu Chceme-li určit, jaká je pravděpodobnost toho, že nastal “daný stav” a zároveň “výsledek testu”, stačí vynásobit hodnoty uvedené u příslušné větve. Populace N Z T+ T- Daný stav Výsledek testu 0,0001 0,9999 0,99 0,01 0,000 099 0,000 001 0,009 999

T+ N T- Populace Z Daný stav Výsledek testu Chceme-li určit, jaká je pravděpodobnost toho, že nastal “daný stav” a zároveň “výsledek testu”, stačí vynásobit hodnoty uvedené u příslušné větve. Populace N Z T+ T- Daný stav Výsledek testu 0,0001 0,9999 0,99 0,01 0,000 099 0,000 001 0,009 999 0,9899

T+ N T- Populace Z Daný stav Výsledek testu ROZHODOVACÍ STROM je dokončen. Nyní lze jednoduše najít odpovědi na otázky k analy-zovanému problému. Populace N Z T+ T- Daný stav Výsledek testu 0,0001 0,9999 0,99 0,01 0,000 099 0,000 001 0,009 999 0,9899

T+ N T- Populace Z Daný stav Výsledek testu Podrobí-li se pacient testu na protilátky, s jakou pravděpodobností se dozví, že test byl pozitivní? Populace N Z T+ T- Daný stav Výsledek testu 0,0001 0,9999 0,99 0,01 0,000 099 0,000 001 0,009 999 0,9899

T+ N T- Populace Z Daný stav Výsledek testu Podrobí-li se pacient testu na protilátky, s jakou pravděpodobností se dozví, že test byl pozitivní? Tuto pravděpodobnost určíme pomocí věty o úplné pravděpodobnosti. Populace N Z T+ T- Daný stav Výsledek testu 0,0001 0,9999 0,99 0,01 0,000 099 0,000 001 0,009 999 0,9899

T+ N T- Populace Z Daný stav Výsledek testu Podrobí-li se pacient testu na protilátky, s jakou pravděpodobností se dozví, že test byl pozitivní? Populace N Z T+ T- Daný stav Výsledek testu 0,0001 0,9999 0,99 0,01 0,000 099 0,000 001 0,009 999 0,9899

Co tento výsledek znamená? Populace N Z T+ T- Daný stav Výsledek testu 0,0001 0,9999 0,99 0,01 0,000 099 0,000 001 0,009 999 0,9899

T+ N T- Populace Z Daný stav Výsledek testu Podstoupila-li by celá populace test na protilátky nemoci, bylo by zhruba 1% populace vyděšeno, že trpí smrtelnou nemocí. Populace N Z T+ T- Daný stav Výsledek testu 0,0001 0,9999 0,99 0,01 0,000 099 0,000 001 0,009 999 0,9899

T+ N T- Populace Z Daný stav Výsledek testu Podstoupila-li by celá populace test na protilátky nemoci, bylo by zhruba 1% populace vyděšeno, že trpí smrtelnou nemocí. Ve skutečnosti však nemocí trpí pouze 0,01% populace !!! Populace N Z T+ T- Daný stav Výsledek testu 0,0001 0,9999 0,99 0,01 0,000 099 0,000 001 0,009 999 0,9899

T+ N T- Populace Z Daný stav Výsledek testu Předtím než se Martin podrobil testu, byla pravděpodobnost toho, že trpí smrtelnou nemoci 0,01%. Populace N Z T+ T- Daný stav Výsledek testu 0,0001 0,9999 0,99 0,01 0,000 099 0,000 001 0,009 999 0,9899 před testem

poté co se Martin dozvěděl o pozitivním výsledku testu Předtím než se Martin podrobil testu, byla pravděpodobnost toho, že trpí smrtelnou nemoci 0,01%. Nyní Martin ví, že jeho test byl pozitivní. Jaká je pravděpodobnost, že je skutečně nemocen? Populace N Z T+ T- Daný stav Výsledek testu 0,0001 0,9999 0,99 0,01 0,000 099 0,000 001 0,009 999 0,9899 před testem poté co se Martin dozvěděl o pozitivním výsledku testu

T+ N T- Populace Z Daný stav Výsledek testu Hledanou pravděpodobnost určíme pomocí Bayesovy věty jako podíl pravděpodobnosti průniku a pravděpodobnosti podmínky, kterou jsme vypočetli pomocí věty o úplné pravděpodobnosti. (P(T+) = 0,010098) Populace N Z T+ T- Daný stav Výsledek testu 0,0001 0,9999 0,99 0,01 0,000 099 0,000 001 0,009 999 0,9899

T+ N T- Populace Z Daný stav Výsledek testu Hledanou pravděpodobnost určíme pomocí Bayesovy věty jako podíl pravděpodobnosti průniku a pravděpodobnosti podmínky, kterou jsme vypočetli pomocí věty o úplné pravděpodobnosti. (P(T+) = 0,010098) Populace N Z T+ T- Daný stav Výsledek testu 0,0001 0,9999 0,99 0,01 0,000 099 0,000 001 0,009 999 0,9899

T+ N T- Populace Z Daný stav Výsledek testu Hledanou pravděpodobnost určíme pomocí Bayesovy věty jako podíl pravděpodobnosti průniku a pravděpodobnosti podmínky, kterou jsme vypočetli pomocí věty o úplné pravděpodobnosti. (P(T+) = 0,010098) Populace N Z T+ T- Daný stav Výsledek testu 0,0001 0,9999 0,99 0,01 0,000 099 0,000 001 0,009 999 0,9899

T+ N T- Populace Z Daný stav Výsledek testu Hledanou pravděpodobnost určíme pomocí Bayesovy věty jako podíl pravděpodobnosti průniku a pravděpodobnosti podmínky, kterou jsme vypočetli pomocí věty o úplné pravděpodobnosti. (P(T+) = 0,010098) Populace N Z T+ T- Daný stav Výsledek testu 0,0001 0,9999 0,99 0,01 0,000 099 0,000 001 0,009 999 0,9899

T+ N T- Populace Z Daný stav Výsledek testu Vyšel-li Martinovi test na protilátky pozitivní, pak pravděpodobnost, že je Martin nemocen je asi 1,0%. Populace N Z T+ T- Daný stav Výsledek testu 0,0001 0,9999 0,99 0,01 0,000 099 0,000 001 0,009 999 0,9899

Je zřejmé, že nebylo rozumné zatajit Martinovi tuto informaci Je zřejmé, že nebylo rozumné zatajit Martinovi tuto informaci. Je přece rozdíl dozví-li se Martin, že Váš test je pozitivní!

Váš test je pozitivní. Riziko, že jste nemocen stouplo nebo Váš test je pozitivní. Riziko, že jste nemocen stouplo z 0,01% na 1%.