Uvedení do problematiky

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Podpora plánování rozvoje sociálních služeb formou založení odborných partnerství CZ.1.04/3.1.03/
Advertisements

Rozvojové programy pro VVŠ 8. února Rozvojové programy VVŠ Rozvojové programy 2012 Požadavky vysokých škol v centralizovaných projektech → finanční.
Případové studie Úvodní informace Zpracovávaná témata Ukázka zpracovaného tématu CZ.1.07/1.1.00/ My to umíme.
„ MNOHO LIDÍ SE DOSTALO D Á L, NEŽ MOHLI, PROTOŽE SI O NICH NĚKDO JINÝ MYSLEL, ŽE MOHOU.“ Centrum pro sluchově postižené Hodonínsko, o.p.s.
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Asistenti pedagoga pro žáky se sociálním znevýhodněním a jejich role ve škole.
K OMUNIKACE VERBÁLNÍ A NEVERBÁLNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Osoba hluchá je nevzdělavatelná. Aristoteles, 400p.n.l.
Formy a druhy sociálních služeb. Sociální služby Činnost zajišťující pomoc a podporu osobám za účelem sociálního začlenění nebo v rámci prevence před.
1. Úvod do profesního poradenství Dagmar Svobodová.
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, Jírovcova 24/1347, České Budějovice 1 Vzdělávání poskytovatelů sociálních.
Raná péče. terénní, popřípadě ambulantní služba poskytovaná dítěti a rodičům dítěte ve věku do 7 let, které je zdravotně postižené, nebo jehož vývoj je.
Mgr. Michal Oblouk.  chceme-li žít ve společnosti, musíme přijmout předem stanovená pravidla, která vymezují hranice lidského soužití  rozlišujeme 3.
TVORBA JEDNOTNÉHO ZADÁNÍ ZÁVĚREČNÉ ZKOUŠKY V OBORECH VZDĚLÁNÍ KATEGORIE E Romana Jezberová konference IPn NZZ Praha březen 2012.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Pedagogické disciplíny II. Část Aplikované. Rozdělení aplikovaných pedagogických disciplín  Školské  Mimoškolské  Na hranici školských a mimoškolských.
Chráněné bydlení. pobytová služba poskytovaná osobám, které mají sníženou soběstačnost z důvodu zdravotního postižení nebo chronického onemocnění, včetně.
Individuálně, ale společně a jinak
Dokument KAP MSK - obsah
Úřad práce České republiky
Analýza kvality života aneb proč, jak a pro koho …
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Podpůrná opatření prvního stupně
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Techniky práce s mentálně postiženými
PhDr. Lenka Gajzlerová jaro 2013
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá
KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
Problematika studentů se sluchovým postižením na VŠ
Znakový jazyk Znakovaná čeština
Program – – → 1. blok – dotazy posluchačů k prezentaci z minulého semináře, poskytování informací o dítěti, informovaný souhlas.
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Tlumočnické služby.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
SPECIFICKY NARUŠENÝ VÝVOJ ŘEČI
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
Anotace Žák se seznámí s problematikou národa, národnostních menšin a vztahu majority a minorit Autor Mgr. Petr Stonawski Jazyk Čeština Očekávaný výstup.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
Školní poradenské pracoviště
Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami
Digitální gramotnost Informatické myšlení
A jako ASISTENT PhDr. Jitka Kendíková
ASISTENT PEDAGOGA V MALOTŘÍDNÍ ŠKOLE
KURIKULUM PRO VŠECHNY R. Votavová /
Kultura a problematika přístupnosti kulturního bohatství ve vzdělávání neslyšících žáků ZŠ Mgr. et MgA. Mariana Koutská katedra speciální pedagogiky, Pedagogická.
Domy na půl cesty ve středočeském kraji
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
ÚVODEM… PORADA ŘEDITELŮ ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ ZŘIZOVANÝCH LIBERECKÝM KRAJEM 12. prosince 2018 I Liberec.
Centra kolegiální podpory
Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
Strategické řízení a plánování
Život bez střeva , Praha.
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
Struktura pedagogiky.
v kontextu změn a potřeb moderního trhu práce
Podpora samostatného bydlení
Diagnostika dítěte předškolního věku
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Uvedení do problematiky SURDOPEDIE Uvedení do problematiky „Slepota odděluje člověka od věcí, hluchota od lidí“ Helena Kellerová vypracovala: Lenka Doležalová

vypracovala: Lenka Doležalová SURDOPEDIE (lat. surdus – hluchý, řec. paidagogikos – týkající se výchovy) - speciálně-pedagogická disciplína zabývající se výchovou a vzděláváním a rozvojem jedinců se sluchovým postižením - jiné pojmy užívané pro označení tohoto oboru : surdologie, surdopedagogika či pedagogika sluchově postižených - do r. 1983 byly výchova a vzdělávání jedinců se sluchovým postižením zahrnovány do komplexního oboru logopedie (postupné akceptování jedinců se SP jako jazykové a kulturní minority, jiná metodika práce, cíle,..) vypracovala: Lenka Doležalová

- kategorie různé kvality : jedinci se sluchovým postižením – nehomogenní skupina (neslyšící, nedoslýchaví, ohluchlí, jedinci s KI) - kategorie různé kvality : kvalita a kvantita sluchového postižení věk, kdy k postižení došlo mentální dispozice jedince péče, která mu byla věnována další přidružené postižení vypracovala: Lenka Doležalová

Termín „sluchové postižení“ zahrnuje : nedoslýchavost (lehká, střední, těžká) hluchota (praktická, úplná) ohluchlost ušní šelest (tinnitus aurium) presbyakuzie (presbyakusis, stařecká nedoslýchavost) vypracovala: Lenka Doležalová

vypracovala: Lenka Doležalová v ČR žije dle statistik až 500 tisíc osob se SP 90% neslyšících pochází z rodin, ve kterých žádný člen není sluchově postižený 90% neslyšících si bere nedoslýchavého, popř. neslyšícího partnera 90% všech dětí z manželství neslyšících jsou slyšící ušními šelesty podle průzkumů trpí 15 – 17 % veškeré populace (ve věku 60 – 65 let - každý druhý člověk) vypracovala: Lenka Doležalová

vypracovala: Lenka Doležalová 3 900 osob s praktickou hluchotou 3 700 osob s úplnou hluchotou 15 000 osob se sluchovým postižením, které se s vadou sluchu narodily nebo jejichž vada vznikla v dětství v ČR žije asi 7 300 uživatelů znakového jazyka. vypracovala: Lenka Doležalová

vypracovala: Lenka Doležalová Obor surdopedie tvorba a rozvoj komunikace výchova a vzdělávání jedinců se SP prevence sluchových vad příprava na povolání vypracovala: Lenka Doležalová

vypracovala: Lenka Doležalová Cíl surdopedie komplexní a raná péče o SP * zdravotnická, speciálně pedagogická, sociálně právní, rodinná péče sociální zařazení integrace – inkluze profesní uplatnění zprostředkování komunikačních kompetencí vypracovala: Lenka Doležalová

Komunikační kompetence = systém pravidel k produkování promluv a jejich rozumění znalost pravidel a schopnost tato pravidla prakticky naplňovat vytvářejí jazykovou kompetenci každého z nás. soubor všech mentálních předpokladů, které činí člověka schopným komunikovat, např. dovednost volit přiměřené komunikační prostředky a postupy v závislosti na situaci, uvědomovat si  kulturní hodnoty a postoje, aj. vzájemná znalost komunikačních prostředků a postupů přímo podmiňuje úspěšný průběh komunikace. člověk s komunikační kompetencí tedy zná a dodržuje komunikační normy v rámci určité kultury. vypracovala: Lenka Doležalová

Komplexní péče o jedince se sluchovým postižením: zdravotnická péče screening depistáž diagnostika speciálně pedagogická péče Středisko rané péče - Tamtam Speciálně pedagogická centra pro sluchově postižené sociálně právní péče sociální dávky a příspěvky rodinná péče úzká spolupráce s odborníky vypracovala: Lenka Doležalová

vypracovala: Lenka Doležalová školský zákon dne 1.ledna 2005 nabyl účinnosti školský zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (poslední novela – č. 472/2011) vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami - upraveny v §16 tohoto zákona vypracovala: Lenka Doležalová

vypracovala: Lenka Doležalová vyhláška MŠMT č.72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, novela 116/2011 Sb. věnuje se : - vymezení obsahu činnosti SPC - - I I - PPP - poradenským službám na půdě školy. vyhláška MŠMT č.73/2005 o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných, novela 147/2011 Sb. - změny názvů speciálních škol - charakteristika a vymezení obsahu individuálního vzdělávacího plánu (IVP) - možnost zřízení funkce asistenta pedagoga vypracovala: Lenka Doležalová

Za žáky se speciálními vzdělávacími potřebami jsou považováni a) žáci se zdravotním postižením (tělesným, zrakovým, sluchovým, mentálním, autismem, vadami řeči, souběžným postižením více vadami a vývojovými poruchami učení nebo chování) b) žáci se zdravotním znevýhodněním (zdravotním oslabením, dlouhodobým onemocněním a lehčími zdravotními poruchami vedoucími k poruchám učení a chování) c) žáci se sociálním znevýhodněním (z rodinného prostředí s nízkým sociálně kulturním postavením, ohrožení sociálně patologickými jevy, s nařízenou ústavní výchovou nebo uloženou ochrannou výchovou a žáci v postavení azylantů a účastníků řízení o udělení azylu) vypracovala: Lenka Doležalová

vypracovala: Lenka Doležalová Mezioborové vztahy ostatní obory speciální pedagogiky (logopedie, oftalmopedie, psychopedie, somatopedie, etopedie, specifické poruchy učení) obecná pedagogika, obecná psychologie – psychologie osobnosti medicínské obory – ORL, foniatrie, plastická chirurgie, pediatrie vypracovala: Lenka Doležalová

vypracovala: Lenka Doležalová technické obory – protetika audiologie, audiometrie akustika, elektroakustika lingvistika sociologie, sociolingvistika vypracovala: Lenka Doležalová

Speciálně terapeutické metody reedukace - zaměření na postiženou funkci a zlepšování její činnosti, znovuoživení, aktivování kompenzace - nahrazení postižené funkce, vyrovnání rehabilitace - navrácení do společnosti vypracovala: Lenka Doležalová

vypracovala: Lenka Doležalová Metody v surdopedii: orální metody (auditivně – verbální) - aurálně orální (řeč+odezírání) - akupedická (sluchový trénink) znakové metody (vizuálně-motorické) - český znakový jazyk (vlastní struktura a syntax) - manuálně kódovaný systém (např.znakovaný český jazyk, daktylotika, pomocné artikulační znaky apod.) vypracovala: Lenka Doležalová

vypracovala: Lenka Doležalová Terminologie prelingvální sluchové postižení postlingvální sluchové postižení znakový jazyk znakovaná čeština Neslyšící x neslyšící vypracovala: Lenka Doležalová

vypracovala: Lenka Doležalová Porovnání audiologické a kulturní definice hluchoty (Hrubý, 1998, s. 12) vypracovala: Lenka Doležalová

Neslyšící - medicínský a kulturní náhled - na hluchotu můžeme tedy nahlížet ze dvou úhlů pohledu: a) medicínský náhled - (N)neslyšící = postižení jedinci - cílem je takto "poškozené" jedince „opravit“ do nejvyšší možné míry a to jak po stránce technické - tj.slyšení (KI, sluchadla), tak po stránce společensko- kulturní, tj. vštípit těmto jedincům normy většinové společnosti a jazyk většiny (tj. mluvený český jazyk) - cílem je pak dosáhnout pokud možno plné integrace, odlišnosti nejsou žádoucí b) kulturní náhled - Neslyšící = jedinci s odlišným jazykem a kulturou - není zde tendence je jakýmkoliv způsobem opravovat a opečovávat je (tj. slyšící jedinci se nesnaží vytvářet závislost), nestaví se do nadřazené role. - slyšící se snaží sami poznávat tuto odlišnou kulturu a případně mohou nabízet k nahlédnutí kulturu většinové společnosti. vypracovala: Lenka Doležalová

vypracovala: Lenka Doležalová od počátku 60. let určuje : - postupnou a velmi zásadní proměnu většinových přístupů k hluchotě. - hluchota přestává být nahlížena jako defekt, handicap, který vyděluje "abnormální" (menšinové) z "normálu„ - rozdíly mezi slyšícími a neslyšícími začínají být (postupně i nejen v rámci lingvistiky) interpretovány ne jako deviace od většinové normy, ale jako přirozené kulturní rozdíly. - neslyšící se definují jako jazyková a kulturní menšina s právem na vlastní jazyk (smyslově neslyšícím přístupný), sílí respekt k tomuto jazyku i respekt k specifické kultuře, jež je s ním spjata. vypracovala: Lenka Doležalová

vypracovala: Lenka Doležalová Lingvistika ještě lingvistika 1. poloviny 20. stol. porovnávala, resp. ztotožňovala dorozumívání neslyšících s neverbální komunikací - s gesty mnichů nebo původních kmenů severoamerických Indiánů a považovala prostředky užívané v komunikaci neslyšících za pouhá gesta založená na konvencích mluvené řeči průlom do těchto a obdobných soudů učinila práce W. Stokoeho (1960). Na základě analýzy materiálu amerického znakového jazyka se ukázalo, že systém prostředků užívaný v komunikaci neslyšících má definiční rysy spojované s lidskými jazyky vůbec. současná lingvistika se znakovými jazyky jako přirozenými jazyky neslyšících zabývá dnes už zcela samozřejmě vypracovala: Lenka Doležalová

Současná lingvistika znakových jazyků značně různorodá staví ale na jistých společných východiscích: * obecná schopnost lidského rodu myslet a komunikovat může být manifestována i jinak, než je "obvyklé - (ne již pouze artikulovaný zvuk) dvě základní linie lingvistiky znakových jazyků rozlišené svými východisky a svým zacílením: a) intervence do školské vzdělávací politiky s cílem zlepšit vzdělávání neslyšících dětí a v návaznosti na to i postavení neslyšících ve většinové společnosti - je tedy zaměřená spíše aplikačně a prakticky. b) druhá se soustřeďuje hlavně na základní výzkum znakových jazyků vypracovala: Lenka Doležalová

vypracovala: Lenka Doležalová Zákon č. 155/1998 Sb., o komunikačních systémech neslyšících a hluchoslepých osob, ve znění zákona č. 384/2008 Sb., (v úplném znění vyhlášen pod č. 423/2008 Sb.) znakový jazyk - není odvozen od mluveného jazyka, je to komunikační systém s vlastním lexikonem a gramatikou, přirozený a plnohodnotný komunikační systém tvořený specifickými vizuálně-pohybovými prostředky, tj. tvary rukou, jejich postavením a pohyby, mimikou, pozicemi hlavy a horní části trupu. znakovaná čeština - je odvozena od mluveného jazyka, je to vizuálně motorická forma dorozumívání, která je závislá na mluveném jazyce, …„využívá gramatické prostředky češtiny, která je současně hlasitě nebo bezhlasně artikulována. Spolu s jednotlivými českými slovy jsou pohybem a postavením rukou ukazovány jednotlivé znaky, převzaté z českého znakového jazyka. vypracovala: Lenka Doležalová