Historie vývoje marketingu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 25 AnotaceDruhy.
Advertisements

Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada44 AnotaceFormou.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada44 Anotace.
2 Marketingové koncepce
Banky, vklady, úvěry, půjčky z hlediska občana 2 – Půjčky apod.
Mechanické vlastnosti technických materiálů
Dřevo VY_32_INOVACE_25_495 Dřevo
Základy automatického řízení 1
Elektrické stroje točivé
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Okna VY_32_INOVACE_45_906 Projekt.
Poruchy stropů VY_32_INOVACE_27_537
Vlastnosti stavebních materiálů
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje VY_32_INOVACE_09_170 Projekt MŠMT.
Zřizování nových příček - opakování
Názvosloví a typy střech
Zesilovače VY_32_INOVACE_36_723
Technické materiály - nekovy - plasty - spojování, skladování
Romantismus VY_32_INOVACE_46_934
Současná architektura
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Ocel VY_32_INOVACE_25_502 Projekt.
Účetnictví – význam informací
Základní zapojení zesilovačů
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Stropy VY_32_INOVACE_02_021 Projekt.
Programování a simulace CNC strojů I.
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje KOMÍNY VY_32_01_001_INOVACE Projekt.
Výkon, účinnost VY_32_INOVACE_11_218
Lidstvo a jeho dějiny (1) – Časová přímka
Čistírna odpadních vod
Windows – WordPad VY_32_INOVACE_32_649
Vlastnosti technických materiálů-rozdělení
Kovové střešní krytiny
Ekonomika– národní hospodářství
Chemické vlastnosti technických materiálů
Název projektu: Moderní škola
Obráběcí CNC centra VY_32_INOVACE_39_794
DRUHY ZÁVITŮ VY_32_INOVACE_30_613
Strojní obrábění – Praktická úloha 5
Náležitosti výkresu VY_32_INOVACE_26_516
Úvod do fyziky opakování
Marketing VY_32_INOVACE_41_822
Hrubá a čistá mzda, pojištění, daně 1 – Hrubá a čistá mzda
Rozdělení komínů VY_32_INOVACE_01_002
Hospodářský cyklus VY_32_INOVACE_40_814
Proudění kapalin VY_32_INOVACE_11_224
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Daně VY_32_INOVACE_41_828 Projekt.
Ekonomika– národní hospodářství
Česká architektura 50. – 80. let
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Filozofické disciplíny
PILOVÁNÍ VY_32_INOVACE_15_290
Víra, náboženství, církve, sekty (2) – Seznam
Kladkostroje a visuté kočky
Regulátory spojité VY_32_INOVACE_37_755
Symetrie a asymetrie VY_32_INOVACE_45_902
Měření v dílenské praxi
Regulátory integrační
Strojní obrábění – Praktická úloha 3.
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Podnik VY_32_INOVACE_40_811 Projekt.
Globální problémy současného světa 3 – Populační vývoj, negramotnost
Světlo a jeho šíření VY_32_INOVACE_12_240
Veřejná kanalizace VY_32_INOVACE_16_315
ZÁKLADY TECHNICKÉ DOKUMENTACE II.
Řezání vnějších závitů
Globální problémy současného světa 4 – HIV, AIDS
Stavba dřeva VY_32_INOVACE_28_555
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Podvojné účetnictví VY_32_INOVACE_44_878
Zákoník práce 2 – Vznik a zánik pracovního poměru
Směry v poválečné architektuře
Transkript prezentace:

Historie vývoje marketingu STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Historie vývoje marketingu VY_32_INOVACE_44_887 Projekt MŠMT EU peníze středním školám Název projektu školy ICT do života školy Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0771 Šablona III/2 Sada 44 Anotace Původně podnikatelé byli zaměřeni čistě na výrobu. Své koncepce potom museli přizpůsobit s ohledem na zákazníky a společnost. Klíčová slova Marketing, koncepce, výrobní, výrobková, prodejní, marketingová, sociální Předmět Marketing Autor, spoluautor Mgr. Jitka Vavřincová Jazyk Čeština Druh učebního materiálu Prezentace PowerPoint Potřebné pomůcky PC, dataprojektor Druh interaktivity Výklad pomocí prezentace Stupeň a typ vzdělávání Střední škola Cílová skupina 18 – 21 let, obor Podnikání Speciální vzdělávací potřeby Ne Zdroje Seznam viz poslední snímek

Historie vývoje marketingu STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Historie vývoje marketingu 2

1. Výrobní podnikatelská koncepce (1900 – 1920) STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje 1. Výrobní podnikatelská koncepce (1900 – 1920) Patří k historicky nejstarším novodobým podnikatelským filosofiím. Podnikatelé využívají tuto koncepci i dnes, ale v menši míře. Typickými představiteli této koncepce byli velcí kapitáni průmyslu jako H. Ford v USA a u nás T. Baťa. Podstatu této koncepce lze stručně vyjádřit úvahou „čím levnější výrobek, tím lépe se prodá“, a to i bez znalosti konkrétní potřeby zákazníka. 3

Umožnila mimo jiné masovou výrobu a masovou spotřebu. STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Výsledkem pak je zaměření se na racionalizace a produktivitu ve výrobě, která ve svých důsledcích vede ke zlevnění výrobků (např. H. Ford zavedl pásovou výrobu). Tato koncepce má své logické jádro a určitou dobu vykazovala také dobré výsledky. Umožnila mimo jiné masovou výrobu a masovou spotřebu. 4

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje V dnešním podmínkách převyšující nad poptávkou a ostré konkurence však ve vyspělých zemích cena není jediným parametrem výrobků, který by rozhodoval, zda o něj bude či nebude zájem. Výrobní koncepce je v dnešní době používána např. firmami jihovýchodní Asie, které využívají výhod levných výrobních faktorů, především pracovní síly. 5

2. Výrobková podnikatelská koncepce (1920 – 1940) STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje 2. Výrobková podnikatelská koncepce (1920 – 1940) Historicky bychom ji zařadily do období přípravy a propuknutí světové hospodářské krize. Tady už se výrobci nemohou orientovat na levné výrobky a masovou spotřebu, protože sílí nezaměstnanost a řada lidí nemá peníze. Prosazuje se tedy orientace na užší okruh potenciálních movitých zákazníků, vyrábí se méně, vychází se vstříc individuálních požadavků zákazníků, důležitá je vysoká kvalita, a tomu odpovídají vysoké ceny. 6

Velký důkaz je kladen na technický rozvoj a inovaci výrobků. STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Velký důkaz je kladen na technický rozvoj a inovaci výrobků. „kvalitní zboží si svého zákazníka vždy najde“. 7

3. Prodejní podnikatelská koncepce (1940 – 1950) STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje 3. Prodejní podnikatelská koncepce (1940 – 1950) Dominuje v období po druhé světové válce a je podmíněna obrovským rozmachem tzv. masmédií, např. televize, rozhlas, tisku. Tato koncepce vychází z myšlenky, že výrobek, byť kvalitní a cenově dostupný, se neprodává sám, že je mnohem úspěšnější na trhu, pokud je podpořen, patřičnou reklamou. Toto období je typické nejen účelným využitím, ale až přeceňováním úlohy reklamy. 8

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Reklama není všelék a nekvalitní výrobek neodpovídající potřebám lidí dané společnosti nelze s úspěchem a dlouhodobě prodávat ani s nejlepší reklamou. Zkuste si představit, jaký úspěch by asi měla rozsáhlá televizní kampaň propagující praní v chromovaných neckách. 9

4. Marketingová podnikatelská koncepce (1950 – 1970) STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje 4. Marketingová podnikatelská koncepce (1950 – 1970) Je to období, kdy státy zničené válkou dokončily obnovu a hospodářský růst začíná narážet na hranici koupěschopné poptávky, trh je nasycený, v jednotlivých zemích dochází postupně ke krizím z nadvýroby. Podnikatelé se poučili z kladů i záporů koncepcí předchozích. Všechny tyto koncepce stavěly zákazníka až na poslední místo řetězce výroba – obchod – spotřeba a přisuzovaly mu pasivní rol. Marketingová koncepce staví na zcela nových principech a říká: „poznejme naše potenciální zákazníky, jejich potřeby a možnosti, a teprve pak vyrábějme“. 10

Pokud zákazníkům vyhovíme lépe než konkurence, „budeme úspěšní“. STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Pokud zákazníkům vyhovíme lépe než konkurence, „budeme úspěšní“. Na základě této se rozvinulo celé nové odvětví lidského bádání s rozsáhlým aparátem metod průzkumu trhu, plánování a nástrojů marketingu. Pro marketingovou podnikatelskou koncepci je také typická snaha o dlouhodobou úspěšnost firmy zajišťovanou vytvořením takových vztahů se zákazníky, že tito preferují firmu před ostatní konkurencí – např. zákazníci jsou věrní určitému oblečení nebo cestovní kanceláři, s jejímž službami jsou spokojeni. 11

5. Sociální koncepce marketingu (1970 – doposud) STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje 5. Sociální koncepce marketingu (1970 – doposud) Je nejnovější vývojových stupněm marketingu. Je odrazem stále významnějšího uvědomování si širších společenských zájmů a dopadů výroby a spotřeby, a to především v oblasti životního prostředí, ale i v oblasti etiky, sociálních vztahů atd. Tato podnikatelská koncepce vychází z marketingové koncepce a přebírá její poznatky i metody, navíc však do rozhodování podniku zahrnuje další dimenzi – společenské zájmy. 12

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Například firma vyrábějící kosmetiku si dnes nedovolí použít ve svých sprejích jako hnací plyn freon, protože ekologické hnutí by okamžitě proti takovému výrobku rozpoutalo kampaň, a je pravděpodobné, že takový výrobek (byť funkční, cenově dostupný a s atraktivním obalem), by na trhu neobstál. Tento kvalitativně vyšší stupeň marketingu je také někdy nazýván marketingem společenským nebo absolutním. 13

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Použité zdroje JENA, Švarcová a kol. Ekonomie - stručný přehled. Zlín: CEED, 2009, ISBN 978-80-903433-8-2.