život a dílo „velikána“ Jakub Sosnovec

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu
Advertisements

MOUDRÁ ZAMYŠLENÍ A CITÁTY
Téma: Ztracená generace
Život je jako pohádka. Může být krátký i dlouhý, vyžitý do poslední kapičky, ale také nedokončený. Smutný i veselý, záleží jen na tom, jak si to sám hlavní.
Uměleckořemeslné zpracování kovů
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Světová literatura po 1. světové válce
VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.18.
Světová literatura po 1. světové válce
Vytvořila: Kristýna Kořínková
VY_32_INOVACE_ČJPS2A_1760_ZEM
Rozbor uměleckého textu
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice,
Nitro a osobní historie člověka o kterého se staráme Doc. Ing. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK v Praze Sekce spirituální péče Společnosti lékařské etiky ČLS.
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
ERNEST HEMINGWAY Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Ernest Hemingway, Romain Rolland PaedDr. Hana Vítová
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Joseph Heller Narození 1. květen 1923 Úmrtí 12. prosinec 1999 NárodnostAmeričan.
FRÁŇA ŠRÁMEK Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Předmět: Literatura Cílová skupina: 3. ročník (septima) gymnázia Oblast podpory: III/2 Inovace výuky prostřednictvím ICT Autor: Mgr. Milena Krumphanzlová.
Muži jsou z Marsu, ženy z Venuše a děti jsou z nebe JOHN GRAY
Ernest Hemingway Život a dílo
Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod.
Hledat lásku. Nesmysl. říká rozum. Směšné. říká hrdost. Riskantní
VY_32_INOVACE_ČJPS2A_2060_ZEM
Nebezpečí na internetu Nikola Zámečníková
Světová próza v 1. polovině 20. století
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE/12/B3 AutorMgr. Karolína Kofránková Období vytvoření
SVĚTOVÁ MEZIVÁLEČNÁ PRÓZA
Michail Šolochov (1905 – 1984).
VY_32_INOVACE_ČJPS2A_1760_ZEM Světová meziválečná próza
Téma: Světová próza 1. poloviny 20. století VY_32_INOVACE_142.
Meziválečná literatura
MICHAIL ALEXANDROVIČ ŠOLOCHOV
Příběh pro všechny tvrdě pracující
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA VRSTVA TEMATICKÁ A MYŠLENKOVÁ Mgr. Michal Oblouk.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Literatura 1. světové války Název sady: Český jazyk 9. ročník.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Mgr. Marie Havránková ODRAZ 1. SVĚT. VÁLKY VE SVĚTOVÉ LITERATUŘE Literatura 1. pol. 20. stol. 2. ročník Srpen 2012.
NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU: Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/  Název projektu: Škola budoucnosti s využitím IT  Název školy: SPŠ a SOŠGS Most  Předmět: ČJL  Tematický okruh:
Odraz 1. světové války v literatuře Materiál je součástí projektu „Odraz 1. světové války v moderní výuce“ a je prostřednictvím „Programu na podporu činnosti.
ERNEST HEMINGWAY. ERNEST MILLER HEMINGWAY (21. července 1899 – 2. červenec 1961)21. července červenec1961 ● byl americký spisovatel.americký ● je.
KOMU ZVONÍ HRANA Ernest Hemingway. 21. července 1899 – 2.července 1961 americký spisovatel, žurnalista, esejista představitel ztracené generace vyrůstal.
Šablona 32 VY_32_INOVACE_18_24_Ernest Hemingway.  ANOTACE: Prezentace, která může sloužit jako výklad o životě a díle Ernesta Hemingwaye  AUTOR: Mgr.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_12_LITERATURA.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Ernest Heminhway Jana Cihelková, Kateřina Klausová.
JIŘÍ WOLKER ŽIVOT Kde se narodil busta na jeho rodném domě pohled na město mapa ČR a umístění města a zemřel ?
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Ernest Hemingway Benešová Tereza C3B Obecné informace Charakter spisovatele Život Literární tvorba Stěžejní díla.
Vypracoval: Ondřej Dutka
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Erich Maria Remarque VY_12_INOVACE_Rů_I_36
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Albert Camus Název : VY_32_inovace_13 Český jazyk a literatura –
Šablona 32 VY_32_INOVACE_20_24_Romain Rolland
Erich Maria Remarque Eva Švančarová
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Ernest Hemingway.
Ernest Hemingway Barbora Beláková.
EU do škol Základní škola a mateřská škola Staré Město Interaktivní škola pro žáka 21.století Předmět: český jazyk Ročník: 9. Tématický celek:
Krása zimy Hledat lásku? Nesmysl...říká rozum. Směšné....říká hrdost. Riskantní...brání se zkušenost. Ale samota zabíjí ...šeptá srdce.
Americká próza mezi válkami
MOUDRÁ ZAMYŠLENÍ A CITÁTY
MOUDRÁ ZAMYŠLENÍ A CITÁTY
VY_12_INOVACE_Jir_I_05 E.Hemingway Název projektu: OP VK
Hledat lásku. Nesmysl. říká rozum. Směšné. říká hrdost. Riskantní
Transkript prezentace:

život a dílo „velikána“ Jakub Sosnovec Ernest Hemingway 21.7.1899-2.7.1961 život a dílo „velikána“ Jakub Sosnovec

Život Dílo Stařec a moře Názor na Stařec a moře a autora jako takového

Život Ernest Hemingway je považován za čelního představitele Lost generation (Ztracené generace). Hemingway byl velmi ovlivněn válečnými událostmi. Hned po vypuknutí 1. světové války vstoupil jako dobrovolník do italské armády. Španělské občanské války se zúčastnil jako reportér. Po druhé světové válce pracoval jako dopisovatel. Ovlivněn válkou vyhledával Hemingway nebezpečí, měl zálibu v nebezpečných sportech a lovu.

Život Ve svých dílech své hrdiny stavěl do nebezpečných situací, kde pak prokazovali čest a odvahu. Tak hledal pravdu o člověku v mezní situaci. Ernest Hemingway je nositelem Pulitzerovy ceny (1953) a Nobelovy ceny za rok 1954, kterou však nemohl převzít kvůli zraněním způsobeným předešlou leteckou nehodou z Ugandy. V roce 1961 pravděpodobně spáchal sebevraždu.

Lost generation Název „ztracená generace“ poprvé použila americká spisovatelka Gertrude Steinová, označila tak skupinu amerických spisovatelů narozených kolem roku 1900.  Termín zpopularizoval Ernest Hemingway použitím ve své prvotině Fiesta  Tito spisovatelé zažili první světovou válku a tuto skutečnost zobrazovali ve svých dílech. Vyjadřují pocity vojáků po návratu z války. Pro tyto autory jsou typické životní postoje, kterými dávají najevo nesouhlas a nedůvěru ke společnosti.

Dílo Většina děl Ernesta Hemingwaye byla inspirována osobními zážitky, styl jeho psaní je úsečný, díla nemají citové zabarvení. Postavami jeho románů, povídek a novel jsou často muži, kteří vedou nebezpečný způsob života jako vojáci, rybáři, lovci, toreadoři. Často píše pouze dialog bez dalších komentářů – tzv. objektivní vypravěčství. Počítá s podtextem.

Dílo Ve svých dílech vystupuje pod pseudonymem Nick Adams.

Romány Fiesta 1926 Sbohem armádo 1929 Komu zvoní hrana 1940

Fiesta - 1926  Dílo, ve kterém hlavnímu hrdinovi Jakobu Barnesovi brání válečné zmrzačení v naplnění lásky k Brett Ashleyové, se kterou z toho důvodu nemůže chodit - ona to odmítá, protože by mu musela být nevěrná. Součástí je dokumentární reportáž z každoroční fiesty v Pamploně ve Španělsku - běh býků ulicemi do arény a korida.

Sbohem armádo - 1929  Je román s autobiografickými prvky, který byl publikován v roce 1929. Vypravěčem je americký poručík Frederic Henry, který sloužil za první světové války v italské armádě. Název románu je převzat z básně anglického dramatika George Peelea ze 16. století.

Komu zvoní hrana - 1940 námětem k tomuto románu mu byla španělská občanská válka. Děj románu se odehrává ve 3 dnech, které prožije na straně republikánů americký dobrovolník Robert Jordan. Partyzáni chtějí vyhodit do povětří most, po kterém by nepřítel mohl dopravit posily. Jordan se zamiluje do dcery starosty, který byl zavražděn fašisty. Most se sice podaří zničit, ale Jordan se vážně zraní a tak zůstává nedaleko bojiště a umírá. Smysl románu vyjádřil autor úvodním mottem: „Smrtí každého člověka je mne méně, neboť jsem součástí lidstva. A proto se nikdy neodvažuj ptát komu zvoní ta hrana. Zvoní tobě.“ Autorem těchto slov je však básník John Donne (1572 - 1631[1]).

Povídky Tři povídky a deset básní Za našich časů Prvních 49 povídek Muži bez žen Vojákův návrat

Divadelní Hra Pátá kolona – jediné drama, které Hemingway napsal. Tematicky vychází rovněž ze zkušeností ze španělské občanské války.

Novely Smrt odpoledne - 1932 Mít a nemít Stařec a moře – 1952

Stařec a moře - 1952 Děj se odehrává na Kubě. Hlavní postava je zde starý rybář Santiago. Vydává se na moře po velice dlouhém období neúspěšných výprav, zkusit prolomit svoji smůlu. Dřív Santiagovi dělal společnost malý chlapec, ale kvůli rybářovým výsledkům mu to již otec nedovolil. Chlapec měl však starce velice rád a vzhlížel k němu. Pomohl tedy alespoň starci s lodí na vodu. Rozhodne se, že dnes pojede dál od břehu a návnady dá hlouběji, aby chytil velkou rybu.

Stařec a moře - 1952 Návnad se však kromě malého tuňáka žádná ryba ani nedotkne. Když už chce Santiago otočit lod a vyplout zpět do přístavu zabere mu něco velkého. Stařec tedy neváhá a pouští se do boje s rybou. Jak ale zanedlouho zjistí, bude to boj jeho života. Santiago se bojí přivázat provaz k loďce, aby se ryba při škubnutí neutrhal, tak drží celou dobu provaz rukama. Po několika vysilujících hodinách jí syrového tuňáka, aby nabral sílu a usíná. Po dalších

Stařec a moře - 1952 úmorných hodinách dostává křeč do ruky a s rukou promlouvá. Po dalším půl dni ryba začíná vyplavovat, aby si naplnila vzduchové vaky. Stařec neváhá a harpunuje rybu. Při cestě zpět přiláká krev z ryby žraloky. Stařec svádí se žraloky boj, který však prohraje a žraloci mu rybu sežerou. Děj končí přistáním starce na pevninu a obdivem všech rybářů. Chlapci je dovoleno, aby se vydával na výpravy se starcem, a stařec prolomí svoji smůlu. Začne pravidelně vozit úlovky.

Hlavní postavy Santiago – Vnější rybář životem zkoušený, zjizvené paže, roztrhaná košile s kalhoty z pytlovin Vnitřní Stařec je velice hrdý (nechce pomoct od chlapce, i když by jí potřeboval), čestný, nesobecký (ví, že pro chlapce není dobré, když jezdí s ním a proto ho o to ani nežádá), chrabrý (bojuje s rybou 7 dní), vytrvalý, „věří, že se s mořem musí jednat jako s ženou“. Může působit tvrdohlavě. Přímá svůj osud. Chlapec – Vzhlíží ke starci, obětavý (pomáhá starci s lodí, i když nemusí)

Vlastní Názor Tuto knihu jsem četl již na základní škole. Pro zopakování jsem si ji přečetl znovu. Kniha mě překvapila svým obsahem. Z důvodu, že za tuto knihu dostal Nobelovu cenu tak jsem čekal něco, co mě ohromí, nadchne. Nicméně celý děj se točí o „starcovi, co drží rybu“. Ale když jsem knihu četl podruhé, vzal jsem si z ní i něco jiného.

Začal jsem více hledat mezi řádky a udivovalo mě, jak Santiago dokázal tak dlouho rybu udržet, i když měl bolesti, rozedrané ruce, ale nevzdal se. A to na něm obdivuju. Pustil se do boje, který věděl, že nemá moc šancí vyhrát. Z knihy jsem si pro sebe vzal, že je důležité bojovat, i když boj vypadá prohraně, protože jsou i tací, co ocení i snahu, jako když Santiago přivezl kostru ryby. Jediné, co mi na knize vadí, je, že neschvaluju lidi, co se zabijí, ale na dílo Stařec a moře to nemělo vliv.

Jazyk je spisovný bez archaizmu, snadno čitelný i pro člověka co nečte často. Celkový dojem z knihy je spíše kladný i přes moje antipatie k autorovi. Doporučil bych jí všem lidem, kteří umějí číst mezi řádky. Když se prokoušete 60 stránkami, může vám i změnit život.

Zdroje http://www.google.cz/search?aq=0&oq=hernest+h e&gcx=c&sourceid=chrome&ie=UTF- 8&q=hernest+hemingway http://www.spisovatele.cz/ernest-hemingway http://cs.wikipedia.org/wiki/Ztracen%C3%A1_gen erace http://cs.wikipedia.org/wiki/Ernest_Hemingway http://www.ernest.hemingway.com/