ADAPTAČNÍ KURZY PROČ? JAK? K ČEMU? RIZIKA?.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

ADAPTAČNÍ KURZ aneb první společný krok s novou třídou „Jsme na jedné lodi“ září v Janově nad Nisou.
Zvládání rizik vyplývajících z pracovního stresu ve společnosti EDUCACONSULT M&J Consulting Pardubice, Česká republika
Martina Pastuchová klinický psycholog a terapeut, supervizor
Cesta ke kvalitě v praxi
ADAPTAČNÍ KURZ 1. ROČNÍKŮ 2013 Gymnázium, Slov. nám. Podmitrov.cz.
1. Soukromá hotelová škola Ing. Věra Vyhnisová –
PROGRAM PROTI ŠIKANOVÁNÍ Vypracovala Mgr
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
Problematika supervize pracovníků v sociálních službách
Didaktické prostředky
Aktuální rizika dobrovolnického programu v nemocnicích a význam metodických doporučení MUDr.Ivana Kořínková Garant a konzultant zdravotně sociálních dobrovolnických.
METODICKÁ DOPORUČENÍ K ZAČLEŇOVÁNÍ ŽÁKŮ-CIZINCŮ DO VÝUKY
Projekt Podpora učitelů ve zvyšování kvality jejich práce „PUČ“
PARTNER PROJEKTU OBCHODNÍ AKADEMIE A STŘEDNÍ ZEMĚDĚLSKÁ ŠKOLA BRUNTÁL Ing. Ladislav Konopka Bruntál
NÁVYKOVÉ LÁTKY krizový plán
Principy interaktivního programu. Co je to interaktivní program? Jedná se o program, během kterého jsou třída i lektor v intenzivním kontaktu – nejedná.
Psychologie II Sociální psychologie
STŘEDNÍ PEDAGOGICKÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ZDRAVOTNICKÁ ŠKOLA KRNOV
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
Minimální preventivní program školy
VYTVÁŘENÍ POZITIVNÍHO SOCIÁLNÍHO PROSTŘEDÍ VE ŠKOLÁCH.
Metodika tvorby a didaktika e-learningu Josef Hajkr
ADAPTAČNÍ KURZ 1. ROČNÍKŮ 2012 – Podmitrov.cz. Po 3.9. – pa Areál penzionu PODMITROV (Vysočina) Doprava busem Ubytování v pokojích a chatkách.
OBORY PSYCHOLOGIE Milana Reichlová.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
Vyrušování, neposlušnost a odmítání spolupráce
Riziko: Chybí ochranné prostředí, které nevyhovuje individuálním potřebám dítěte. klíčové: uzpůsobit prostředí patří mezi první úkoly + Náročnější prostředí.
Pražské fórum primární prevence rizikového chování 2015 na téma agrese a agresivní chování PROGRAM ROZVOJE TŘÍDNÍHO KOLEKTIVU (PROTK)
Pedagogická komunikace
Sociální patologie SCPT SCPA
Sociální psychologie se zaměřením na sport
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Pedagogická psychologie
Projekt CHIPS Projekt k řešení sociálně-patologických jevů.
Praxe ve školní psychologii
Praxe ve školní psychologii Školní psychologie jako aplikovaná psychologická disciplína.
BUDOUCNOST Úspěch pro každé dítě. Ve znamení inkluzivního vzdělávání.
„Elio pro školy“ Výměna zkušeností s realizací projektů OP VK Praha
P-CENTRUM, SPOLEK CENTRUM PRIMÁRNÍ PREVENCE Nabídka služeb
Rosteme spolu Občanské sdružení AVE – ZŠ a SŠ v Moravskoslezském a Olomouckém kraji.
Středisko výchovné péče Dobrá Vyhlídka , Vyhlídka 1, Šumperk.
ZŠ ZACHAR, Kroměříž Z D R A V Á Š K O L A.  Prostředí školy  Věcné  Sociální  Organizační  Zdravé učení  Smysluplnost  Možnost výběru, přiměřenost.
I n k l u z i v n í v z d ě l á v á n í aneb odvaha dělat věci jinak
Metodický postup pro zavedení CSR do strategie vybrané veřejné vysoké školy Lucie Háková (ČZU) Lucie Susanyiová (ČZU) Anna Cibulková (UK) Lenka Bednárová.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Vytrvalostí a dalším vzděláváním k vyšším kompetencím v oblasti tělesné kultury a zdravého životního stylu SPORTEM PRO LEPŠÍ ŽIVOT Vzděláváním k vyšším.
Naše zařízení a služby o Terapeutická komunita ADVAITA v Nové Vsi o Centrum ambulantních služeb v Liberci o Program ambulantního poradenství o Doléčovací.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
PODPORA UČITELE Individuální projekt národní Garant projektu: Odbor 22 MŠMT.
PSYCHOLOGIE KOMUNIKACE KOMUNIKAČNÍ SITUACE V PRÁCI MANAŽERA IVANA NEKVAPILOVÁ Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt: Vzdělávání pro.
Prevence sociálně patologických jevů
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Didaktické prostředky
Rozvoj týmové spolupráce prostřednictvím pohybových aktivit
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
ROZVOJ INTELEKTUÁLNÍHO KAPITÁLU A VZDĚLÁVÁNÍ ZAMĚSTNANCŮ
Stresu i vyhoření odoláte, když víte jak na to…
Jak zvládat zlost a agresivitu
Jak na jazyky.
Vzorový projekt pro ZŠ.
VĚDA A PRAXE RŮZNÁ POJETÍ PŘEDMĚT A METODY
Mgr. Veronika Dembická, DiS.
Školní vzdělávací program
Vzorový projekt pro ZŠ.
Vedení týmu. Vedení týmu Teambuilding budování týmu vzdělávání a stmelování týmu prostřednictvím zážitků snaží se odpoutat pracovníky od pracovního.
Transkript prezentace:

ADAPTAČNÍ KURZY PROČ? JAK? K ČEMU? RIZIKA?

CO TO JE? ADAPTAČNÍ KURZ nebo kurz GO! je pobyt celé třídy mimo školu programu se účastní i (třídní) učitel délka kurzu je mezi 3 a 6 dny 2 noci a 2 celé dny jsou minimum, aby mohl mít kurz nějaký efekt program je sestaven na základě „objednávky“ od zadavatele (škola, tř. uč.) čím přesnější zadání, tím efektivnější programy mohu být zařazeny programy na kurzu jsou striktně mimoškolní

PROČ? na začátku při výrazné změně jako prevence jako součást řešení sociálně patologických jevů

CO TO UMÍ? stmelit – vytvořit síť sociálních vazeb uvnitř třídy, a to i mezi lidmi, kteří by k sobě ve školním prostředí těžko našli cestu zvýšit koherenci třídy tím, že se její členové lépe poznají v neformálních situacích vytvořit či posílit týmového ducha vytvořit třídní historii a „atmosféru“ prostřednictvím společných zážitků snížit riziko šikany a rozdělení třídy na nepřátelská uskupení

CO TO UMÍ? diagnostikovat potenciálně problematické žáky (agresory, oběti, šedé eminence, křiváky) vytvořit / stmelit zdravé jádro třídy najít sociální hvězdy a posílit jejich pozici lídra vytvořit „nezatížený“ vztah mezi žáky a učitelem představit žáky učiteli v neformálních situacích, což přispívá k individualizaci vztahu přispět k sebepoznání jednotlivců

JAK TO VIDÍ WIKIPEDIE? Rozdíl mezi adaptačním a seznamovacím kurzem je podstatný. Adaptační kurz formuje skupinu tak, že napomáhá odstraňovat její negativa, upravuje chyby celku a chyby v chování či jakékoliv nežádoucí projevy uvnitř skupiny, vše k dosažení lepších výsledků celku. Seznamovací kurz na rozdíl od adaptačního kurzu napomáhá jedincům ve skupině k jejich seznámení, nic však neupravuje a cíleně neformuje. Je to samovolná „stmelovací akce“ bez jakéhokoliv metodického formování ze strany pedagogického dozoru.

KDO? optimální verze  celá třída na celou dobu (případně dvě paralelní třídy) třídní učitel (inkognito?) 1 – 2 další učitelé ze školy lektoři (zkušení, profesionální přístup) obraťte se na neziskové organizace pracující s mládeží – některé mívají na podobné akce i dotace – např. PŠL, Lužánky, Hnutí Brontosaurus, Hnutí GO!, Instruktoři Brno, lanová centra

JAK TO FUNGUJE? situace mimo běžné stereotypy netradiční problémy, nutnost reagovat a vstupovat do interakcí, fyzický kontakt atp. to vše v bezpečném prostředí a na principu dobrovolnosti hry a programy mají konkrétní cíle, které na sebe navazují a vzájemně se posilují pracuje se s tzv. rewiev

KOLBŮV CYKLUS UČENÍ

PROCESBURGER

dynamicsy - problémovky jasná a omezující pravidla problém bez možnosti uplatnit zkušenost pro úspěch je nutné zapojit celý tým

dynamicsy - problémovky jasná a omezující pravidla problém bez možnosti uplatnit zkušenost pro úspěch je nutné zapojit celý tým

strategické týmovky fyzická akce + soutěž týmů + nutnost dohodnout strategii a pružně ji měnit + nutnost zapojení všech

diskusní a debatní programy prezentace názorů a postojů + sebeprezenatace + osvojování principů debaty

posilování team spiritu stylizované společenské večírky + divadlo + píseň kurzu apod.

kreativní a konstrukční programy

zážitky za hranicí komfortní zóny lana a výšky, noční hry, fyzicky náročné programy

zpětnovazební programy dozvědět se, jak mne vidí ostatní dát ostatním najevo, jak je vidím přijmout a zpracovat zpětnou vazbu vyčistit vzduch

RIZIKOVÉ FAKTORY nevyjasněná očekávání škola – žáci – lektoři nesprávně nastavený program nedůvěra žáků k lektorům, programům či zúčastněným učitelům (neumětelství, špatná zkušenost, špatně nastavený vztah) nemotivovanost žáků, neochota jít do programů „nekompatibilita“ jedinců s tímto typem programů nezvládnutí „nestandardnosti“ situace

RIZIKOVÉ FAKTORY „rozklad“ třídy je ve vysokém stadiu špatné vnější podmínky (komfort ubytování, stravování…) málo času

ZDROJE a inspirace www. ceskacesta.cz www.psl.cz http://cs.wikipedia.org/wiki/Adaptacni_kurz Výrost, J., Slaměník, I. (Eds.) (2001). Aplikovaná sociální psychologie II. Praha: Grada Publishing.