Vady dřeva – úvod, rozdělení, suky VY_32_INOVACE_28_566

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 25 AnotaceDruhy.
Advertisements

Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 25 AnotaceSeznámení.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 30 Anotace.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 26 AnotaceNormalizované.
Vady dřeva – trhliny, vady růstu, vady struktury dřeva VY_32_INOVACE_28_567 1 Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy.
Vztah dřeva k vodě VY_32_INOVACE_28_ STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada31 AnotaceDrážkový.
Mechanické vlastnosti dřeva - úvod VY_32_INOVACE_28_565 Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo.
1 Fyziologie dřevin VY_32_INOVACE_28_554 Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
Mechanické vlastnosti technických materiálů
Dřevo VY_32_INOVACE_25_495 Dřevo
Základy automatického řízení 1
Elektrické stroje točivé
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Okna VY_32_INOVACE_45_906 Projekt.
Poruchy stropů VY_32_INOVACE_27_537
Vlastnosti stavebních materiálů
Zpětná vazba v zesilovačích 2
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje VY_32_INOVACE_09_170 Projekt MŠMT.
Zřizování nových příček - opakování
Názvosloví a typy střech
Technické materiály - nekovy - plasty - spojování, skladování
Určování času VY_22_INOVACE_07_140
Současná architektura
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Ocel VY_32_INOVACE_25_502 Projekt.
Účetnictví – význam informací
Základní zapojení zesilovačů
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Stropy VY_32_INOVACE_02_021 Projekt.
Programování a simulace CNC strojů I.
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje KOMÍNY VY_32_01_001_INOVACE Projekt.
Výkon, účinnost VY_32_INOVACE_11_218
Lidstvo a jeho dějiny (1) – Časová přímka
Čistírna odpadních vod
Windows – WordPad VY_32_INOVACE_32_649
Vlastnosti technických materiálů-rozdělení
Perové spoje 2 VY_32_INOVACE_22_439
Kovové střešní krytiny
Mikroskopická stavba dřeva a kůry VY_32_INOVACE_28_557
Chemické vlastnosti technických materiálů
Obráběcí CNC centra VY_32_INOVACE_39_794
DRUHY ZÁVITŮ VY_32_INOVACE_30_613
Strojní obrábění – Praktická úloha 5
Náležitosti výkresu VY_32_INOVACE_26_516
Úvod do fyziky opakování
Marketing VY_32_INOVACE_41_822
Hrubá a čistá mzda, pojištění, daně 1 – Hrubá a čistá mzda
Rozdělení komínů VY_32_INOVACE_01_002
Hospodářský cyklus VY_32_INOVACE_40_814
Proudění kapalin VY_32_INOVACE_11_224
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Daně VY_32_INOVACE_41_828 Projekt.
Česká architektura 50. – 80. let
PILOVÁNÍ VY_32_INOVACE_15_290
Víra, náboženství, církve, sekty (2) – Seznam
Regulátory spojité VY_32_INOVACE_37_755
Symetrie a asymetrie VY_32_INOVACE_45_902
Měření v dílenské praxi
Regulátory integrační
Strojní obrábění – Praktická úloha 3.
Slovní rozbory VY_32_INOVACE_34_682
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Podnik VY_32_INOVACE_40_811 Projekt.
Globální problémy současného světa 3 – Populační vývoj, negramotnost
Víra, náboženství, církve, sekty (1) – Rozložení ve světě
Světlo a jeho šíření VY_32_INOVACE_12_240
Veřejná kanalizace VY_32_INOVACE_16_315
ZÁKLADY TECHNICKÉ DOKUMENTACE II.
Řezání vnějších závitů
Zřizování nových příček
Globální problémy současného světa 4 – HIV, AIDS
Stavba dřeva VY_32_INOVACE_28_555
Zákoník práce 2 – Vznik a zánik pracovního poměru
Směry v poválečné architektuře
Transkript prezentace:

Vady dřeva – úvod, rozdělení, suky VY_32_INOVACE_28_566 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Vady dřeva – úvod, rozdělení, suky VY_32_INOVACE_28_566 Projekt MŠMT EU peníze středním školám Název projektu školy ICT do života školy Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0771 Šablona III/2 Sada 28 Anotace Vyučovací hodina o vadách dřeva, časovém vzniku vad, základní rozdělení vad Klíčová slova Rozdělení vad, suky, trhliny, tvary kmene a jejich vady, jádro, běl, těžba, manipulace Předmět Materiály Autor, spoluautor Dipl. Ing. Miloš Václav NOVÁK Jazyk Čeština Druh učebního materiálu Výklad Potřebné pomůcky PC, dataprojektor Druh interaktivity Výklad pomocí prezentace Stupeň a typ vzdělávání Střední škola Cílová skupina 2. ročník oboru TRUHLÁŘ, TESAŘ, TRUHLÁŘSKÉ PRÁCE Speciální vzdělávací potřeby ne Zdroje Seznam viz poslední strana

při těžbě, manipulaci, skladování v procesu výroby výrobků ze dřeva STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Vadami dřeva rozumíme odchylky od normální struktury, které nepříznivě ovlivňují vlastnosti dřeva při jeho využití. Jsou rozhodujícím měřítkem jakosti dřeva. Některé vady lze snadno určit přímo na stojícím stromě (křivost, vidličnatost, atd.), jiné jsou skryté (vnitřní trhliny, nepravé jádro, hniloba, atd.)a projeví se až při zpracování dřeva Podle doby a způsobu vzniku lze vady dřeva rozdělit na vady vznikající: během růstu při těžbě, manipulaci, skladování v procesu výroby výrobků ze dřeva během používání výrobků 2

Vady struktury dřeva a nepravé jádro Poškození houbami STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Vady dřeva jsou normovány řadou ČSN, které platí pro základní dřevařskou surovinu a materiál (surové dříví, kulatina, řezivo, přířezy, atd.) Na základě těchto norem lze vady rozdělit do těchto základních skupin. Suky Trhliny Vady tvaru kmene Vady struktury dřeva a nepravé jádro Poškození houbami Ostatní poškození dřeva: - Poškození hmyzem Poškození cizopasnými rostlinami Vady vzniklé zraněním kmene Nenormální zbarvení vlivem nenormálních uloženin Vady vzniklé při výrobě 3

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Suky V místech kde vyrůstají větve, jsou po rozřezání dřeva viditelné suky. Jsou jednou z rozhodujících vad, protože snižují pevnost dřeva (odklon vláken kolem suku), mohou vnášet do dřeva hnilobu nebo být průvodcem nepravého jádra (hlavně u buku). Na rozřezaných sucích jsou viditelné letokruhy větví, mnohem užší než kmenové. a) Suky rozdělujeme podle různých znaků: 1)Podle rozměrů : Velké s průměrem nad 40 mm Střední s průměrem 15 – 40 mm Malé s průměrem do 15 mm 2) Podle tvaru : okrouhlé, podlouhlé, přeslenovité 4 4 4

c) Podle stupně srůstu s okolním dřevem STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje c) Podle stupně srůstu s okolním dřevem Srostlé – letokruhy suku tvoří s okolním dřevem souvislý celek Částečně srostlé – po větvích odumřelých za života stromu, jsou srostlé alespoň do 1/3 obvodu Nesrostlé (vypadavé) – oddělené od okolního dřeva (sroste do méně než 1/3 obvodu d) Podle místa výskytu v kmenu (v příčném řezu) Vnitřní – vyskytují se hlavně ve spodní části kmene – tzv. oddenkové části, na povrchu jsou neznatelné Vnější – jsou v horní části kmene, nezavalené dřevem, vycházení na povrch 5 5 5 5 5

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Břečťan ničící javor ve Zlíně 6 6 6 6 6 6 6 6 6 6

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Jmelí ne stromech ve stejném parku 7 7 7 7 7 7

PORANĚNÍ kmene (při větru i růstu strom o strom) STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje PORANĚNÍ kmene (při větru i růstu strom o strom) KŘIVOST stromu – bříza bělokorá (Máchovo jezero) Vzadu VIDLIČNATOST u břízy 8 8 8 8 8 8

Co jsou to VADY DŘEVA (co je to vada – obecně)? STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Otázky k opakování: Co jsou to VADY DŘEVA (co je to vada – obecně)? Rozděl VADY DŘEVA podle času, kdy vznikají. Jaké jsou základní VADY DŘEVA? Jaké jsou ty ostatní? ????? 9 9 9 9 9 9

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Literatura: Ing. KŘUPALOVÁ, Zdeňka. Nauka o materiálech pro 1. a 2. ročník SOU učebního oboru truhlář. Praha 1, Mostecká 9: SOBOTÁLES, 1999, ISBN 80-85920-57-3. Fotografie na snímku 6, 7, 8 jsou z vlastního zdroje autora DUM 10 10 10 10 10 10