Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Viditelnost nemotorizovaných účastníků silničního provozu a rizika podzimního a zimního období plk. Ing. Tomáš LERCH 1.1.2019
Předběžný vývoj dopravní nehodovosti za měsíc říjen 2014 DN US TZ LZ HMŠ ALK 2005 15 737 117 431 2 380 791 269 600 668 Statistika od 1. října 2006 14 718 96 336 2 187 705 032 700 577 do 29. října 2007 15 035 93 286 1 972 705 216 100 608 2008 13 685 77 330 2 066 653 674 300 564 2009 6 684 87 270 2 018 445 674 700 437 2010 6 078 79 242 1 694 387 760 300 453 2011 6 696 57 283 1 975 407 453 000 469 2012 7 181 60 259 1 992 422 049 100 421 2013 7 512 47 221 1 869 415 565 600 406 2014 7 312 53 204 1 747 432 776 000 366 Rok 2014 a porovnání -8 425 -64 -227 -633 -358 493 600 -302 s roky minulými -7 406 -43 -132 -440 -272 256 700 -211 -7 723 -40 -82 -225 -272 440 100 -242 -6 373 -24 -126 -319 -220 898 300 -198 628 -34 -66 -271 -12 898 700 -71 1 234 -26 -38 45 015 700 -87 616 -4 -79 -228 25 323 000 -103 131 -7 -55 -245 10 726 900 -200 6 -17 -122 17 210 400 97,34 112,77 92,31 93,47 104,14 90,15 index (rok 2013=100%) Viditelnost nemotorizovaných účastníků silničního provozu 1.1.2019
Předběžný vývoj dopravní nehodovosti za uplynulé období roku 2014 DN US TZ LZ HMŠ ALK 2005 161 840 911 3 748 23 650 7 953 497 600 6 923 Statistika od 1. ledna 2006 156 470 776 3 318 20 116 7 628 897 800 5 526 do 29. října 2007 148 689 933 3 344 21 268 6 905 046 800 6 164 2008 132 267 800 3 230 20 825 6 406 679 400 5 968 2009 61 248 689 2 978 19 915 4 099 265 500 4 778 2010 61 788 621 2 451 18 115 4 034 302 400 4 236 2011 61 136 580 2 652 18 767 3 762 114 000 4 358 2012 66 812 567 2 614 19 175 3 996 308 700 4 157 2013 69 627 478 2 378 18 934 4 080 761 300 3 891 2014 70 071 526 2 294 19 792 4 020 623 500 3 813 Rok 2014 a porovnání -91 769 -385 -1 454 -3 858 -3 932 874 100 -3 110 s roky minulými -86 399 -250 -1 024 -324 -3 608 274 300 -1 713 -78 618 -407 -1 050 -1 476 -2 884 423 300 -2 351 -62 196 -274 -936 -1 033 -2 386 055 900 -2 155 8 823 -163 -684 -123 -78 642 000 -965 8 283 -95 -157 1 677 -13 678 900 -423 8 935 -54 -358 1 025 258 509 500 -545 3 259 -41 -320 617 24 314 800 -344 444 48 -84 858 -60 137 800 -78 100,64 110,04 96,47 104,53 98,53 98,00 index (rok 2013=100%) Viditelnost nemotorizovaných účastníků silničního provozu 1.1.2019
Leden až září 2014 – usmrcené osoby počet kategorie osoby rozdíl 176 řidičů osobních automobilů 14 72 spolujezdců v osobních automobilech 10 68 chodců -8 66 řidiči motocyklů 11 47 cyklistů 1 19 řidičů nákladních automobilů 4 8 spolujezdců na motocyklech 7 spolujezdců v nákladních automobilech -1 3 řidiči jiného motorového vozidla 2 řidiči motocyklu do 50ccm řidiči mopedu řidič autobusu Viditelnost nemotorizovaných účastníků silničního provozu 1.1.2019
Leden až září 2014 – příčiny tragických DN Pořadí DESET nejtragičtějších příčin nehod řidičů motorových vozidel počet usmrcených osob 1. nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky 89 2. jízda po nesprávné straně vozovky, vjetí do protisměru 70 3. řidič se plně nevěnoval řízení vozidla 51 4. nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky 27 5. nezvládnutí řízení vozidla 22 6. jiný druh nepřiměřené rychlosti 15 7. nedání přednosti proti příkazu dopravní značky DEJ PŘEDNOST 8. nedání přednosti při odbočování vlevo 9. nepřizpůsobení rychlosti viditelnosti 14 10. nepřizpůsobení rychlosti vlastnostem vozidla a nákladu Viditelnost nemotorizovaných účastníků silničního provozu 1.1.2019
Leden až září 2014 – zavinění dopravní nehody Viník, zavinění nehody leden - září 2014 Počet nehod tj. % z celkového počtu Index Počet usmrcených Rozdíl usmrcených ŘIDIČEM MOTOROVÉHO VOZIDLA 53 277 84,9 100,1 436 92,2 45 ŘIDIČEM NEMOTOROVÉHO VOZIDLA 2 347 3,7 110,3 26 5,5 6 z toho dětmi 250 0,5 122,0 1 0,0 CHODCEM 870 1,4 108,9 10 2,1 -4 341 0,7 113,7 2 JINÝM ÚČASTNÍKEM 87 0,1 74,4 -1 ZÁVADOU KOMUNIKACE 170 0,3 39,0 TECHNICKOU ZÁVADOU VOZIDLA 334 92,3 LESNÍ, DOMÁCÍ ZVĚŘÍ 5 388 8,6 114,9 -3 JINÉ ZAVINĚNÍ 286 82,2 0,2 Viditelnost nemotorizovaných účastníků silničního provozu 1.1.2019
Počet usmrcených chodců od roku 2000 do roku 2013 Viditelnost nemotorizovaných účastníků silničního provozu 1.1.2019
Vývoj počtu usmrcených chodců po měsících Viditelnost nemotorizovaných účastníků silničního provozu 1.1.2019
Počet usmrcených chodců podle viditelnosti Viditelnost nemotorizovaných účastníků silničního provozu 1.1.2019
Počet usmrcených chodců dle denní a noční doby Viditelnost nemotorizovaných účastníků silničního provozu 1.1.2019
Počet usmrcených chodců podle druhu komunikace Viditelnost nemotorizovaných účastníků silničního provozu 1.1.2019
Počet usmrcených chodců podle lokality a věku za rok 2013 Viditelnost nemotorizovaných účastníků silničního provozu 1.1.2019
Počet usmrcených chodců podle viditelnosti, říjen až prosinec Viditelnost nemotorizovaných účastníků silničního provozu 1.1.2019
Počet usmrcených chodců dle denní a noční doby, říjen až prosinec Viditelnost nemotorizovaných účastníků silničního provozu 1.1.2019
Počet usmrcených chodců v obci a mimo obec, říjen až prosinec Viditelnost nemotorizovaných účastníků silničního provozu 1.1.2019
Počet usmrcených chodců podle druhu komunikace, říjen až prosinec Viditelnost nemotorizovaných účastníků silničního provozu 1.1.2019
Počet usmrcených chodců po hodinách, říjen až prosinec Viditelnost nemotorizovaných účastníků silničního provozu 1.1.2019
Účast chodců na DN po hodinách, říjen až prosinec Viditelnost nemotorizovaných účastníků silničního provozu 1.1.2019
Vývoj počtu usmrcených cyklistů po měsících Viditelnost nemotorizovaných účastníků silničního provozu 1.1.2019
Počet dopravních nehod zaviněných cyklisty Viditelnost nemotorizovaných účastníků silničního provozu 1.1.2019
Hlavní příčiny dopravních nehod v nadcházejícím období - řidiči nepřizpůsobení rychlosti vozidla stavu a povaze vozovky, situaci v silničním provozu a klimatickým podmínkám nedodržení bezpečnostní vzdálenosti přejetí do protisměru vlivem zhoršených klimatických podmínek, ztráta orientace nevyhovující stav a funkčnost osvětlení na vozidle sjeté či nevyhovující pneumatiky na vozidle špatná funkčnost brzdové soustavy vozidla Viditelnost nemotorizovaných účastníků silničního provozu 1.1.2019
Hlavní příčiny dopravních nehod v nadcházejícím období – nemotorizovaní účastníci neviditelnost chodce mimo obec, zejména za snížené viditelnosti – nepoužívání reflexních prvků na oděvech, chůze po nesprávné straně vozovky neviditelnost chodce v obci, zejména v místech bez veřejného osvětlení nebo v jeho stínu - nepoužívání reflexních prvků na oděvech, chůze mimo chodník nebo po nesprávné straně vozovky, nebezpečné přecházení vozovky cyklisté - jízda na neosvětleném jízdním kole, bez odrazek a reflexních prvků, jízda po nesprávné straně vozovky, nepoužívání ochranných pomůcek Viditelnost nemotorizovaných účastníků silničního provozu 1.1.2019
Rizika podzimního a zimního období na pozemních komunikacích snížená viditelnost, zkracující se denní doba zhoršené klimatické podmínky – déšť, mrholení, mlhy, sníh, mráz teplotní změny komunikací zejména v ranních hodinách, lokální námrazy hůře viditelné vodorovné značení (mlha, sněhová pokrývka), znečištění silnic v blízkosti výjezdů ze staveb Viditelnost nemotorizovaných účastníků silničního provozu 1.1.2019
Doporučení pro řidiče motorových vozidel připravit vozidlo na zimní sezónu (nemrznoucí směsi do vozidel, stěrače, osvětlení, zimní pneumatiky) pravidelně kontrolovat stav osvětlení vozidel (funkčnost, čistota) správné a včasné používat světla do mlhy zkontrolovat funkčnost brzdového systému přizpůsobit jízdu stavu a povaze vozovky a dopravní situaci dodržovat větší bezpečnostní vzdálenost dbát zvýšené opatrnosti v místech s pravděpodobným výskytem chodců – jak v obci, tak zejména mimo ni sledovat aktuální dopravní zpravodajství přibalit na cesty výbavu pro zimní období (deka, lopatka apod.) Viditelnost nemotorizovaných účastníků silničního provozu 1.1.2019
Doporučení pro ostatní účastníky silničního provozu věnovat zvýšenou pozornost situaci v silničním provozu používat reflexní prvky a světlé oblečení při snížené viditelnosti, zejména mimo obec – vidět a být viděn brát ohled na klimatické podmínky a stav komunikace není-li chodník, používat k chůzi správnou stranu vozovky chovat se na přechodech pro chodce zvlášť opatrně používat na jízdním kole odrazky a stanovené osvětlení Viditelnost nemotorizovaných účastníků silničního provozu 1.1.2019
Opatření Policie České republiky kontrola chování všech účastníků silničního provozu dopravně bezpečnostní akce zaměřená na rizikové období (podzimní prázdniny, památka zesnulých) a rizikové skupiny účastníků (viditelnost chodců a cyklistů) v rizikových oblastech (regionální opatření) zviditelňování nemotorizovaných účastníků silničního provozu v rámci běžného výkonu služby – rozdávání reflexních pásků (celkem 18 000 ks - Zdravotní pojišťovna MV ČR a BESIP MD ČR) kontrola technického stavu vozidel (funkčnost osvětlení, stav pneumatik) kontrola sjízdnosti komunikací, aktualizace dopravního zpravodajství Viditelnost nemotorizovaných účastníků silničního provozu 1.1.2019
Mysleme na vlastní bezpečnost – buďme v silničním provozu viditelní. Děkuji za pozornost plk. Ing. Tomáš LERCH Viditelnost nemotorizovaných účastníků silničního provozu 1.1.2019