FYZIKÁLNÍ APLIKACE DIFERENCIÁLNÍHO POČTU

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy
Advertisements

KÓDOVANIE INFORMÁCIÍ Maroš Malý, 4.C.
Percentá Percentá každý deň a na každom kroku.
NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_05_M6_Hanak TÉMA: Dělitelnost
Delavnica za konfiguriranje dostopovnih točk RAČUNALNIŠKA OMREŽJA
ALGORITMIZACE.
Jan Coufal, Julie Šmejkalová, Jiří Tobíšek
Obvod a obsah kruhu Prezentaci Mgr. Jan Kašpara (ZŠ Hejnice) upravila a doplnila Mgr. Eva Kaucká e.
Určitý integrál. Příklad.
Shodné zobrazení, osová souměrnost, středová souměrnost
Opakování na 4. písemnou práci
rtinzartos Napište slova, která obsahují uvedená písmena.
Cvičení Úloha 1: Rozhodněte zda posloupnost znaků v poli délky n tvoří palindrom (slovo, které je stejné při čtení zprava i zleva). Př.: [a,l,e,l,a]
Data Science aneb BigData v praxi
Slovní úlohy pro „autaře“
Emise a absorpce světla
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Problematika spotřebitelských úvěrů
Elektrikcé pole.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Dynamická pevnost a životnost Přednášky
Perspektivy budoucnosti lidstva
6. PŘEDNÁŠKA Diagnostické (screeningové) testy v epidemiologii
Základy elektrotechniky
NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_12_M9_Hanak TÉMA: Jehlan OBSAH: Objem
Změny skupenství Ing. Jan Havel.
Seminář JČMF Matematika a fyzika ve škole
Test: Mechanické vlastnosti kapalin (1. část)
4.2 Deformace pevného kontinua 4.3 Hydrostatika
A ZÁROVEŇ HNED DOKONALÉ
Tělesa –Pravidelný šestiboký hranol
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
8.1.1 Lineární kombinace aritmetických vektorů
Fyzikální veličiny - čas
Číselné soustavy a kódy
Čas a souřadnice Lekce 3 Miroslav Jagelka.
Agregátní trh práce.
Jasnosti hvězd Lekce 10 Miroslav Jagelka.
Název prezentace (DUMu): Jednoduché úročení – řešené příklady
Konstrukce překladačů
DYNAMICKÉ VLASTOSTI ZEMIN A HORNIN
E-projekt: Jak změřit výšku budovy GJŠ
Parametry vedení a stejnosměrná vedení
Martina Litschmannová
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav technicko-technologický Logistika zemního plynu v České republice Autor diplomové práce:
Martina Litschmannová, Adéla Vrtková
ROZDĚLENÍ ÚHLŮ PODLE VELIKOSTI
Rovinný úhel a jeho orientace
Měření optické aktivity 4.1 Úvod (ukázky spekter)
Ohmův zákon Praktické ověření.
T - testy Párový t - test Existuje podezření, že u daného typu auta se přední pneumatiky nesjíždějí stejně. H0: střední hodnota sjetí vpravo (m1) = střední.
Proudy a obvody Náboje v pohybu.
Číselné soustavy a kódy
Práce s nepájivým (kontaktním) polem
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Máme data – a co dál? (1. část)
NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_11_M7_Hanak
Statistická indukce v praxi
NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_01_M9_Hanak TÉMA: Soustavy lineárních rovnic
Studená válka.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Ing. Marcela Strakošová
VZNIK ČESKOSLOVENSKA.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU - VLAST
Je obtížnější „dělat“ marketing služby nebo hmotného produktu?
MAPA SVĚTA AFRIKA.
Dvacáté století – vznik Československa
Zakavkazsko.
Osvobození československa (1.)
Transkript prezentace:

FYZIKÁLNÍ APLIKACE DIFERENCIÁLNÍHO POČTU

Př.1.: K baterii s elektromotorickým napětím 𝑈 𝑒 a vnitřním odporem 𝑅 𝑖 je připojen spotřebič. Výkon baterie je 𝑃= 𝑈 𝑒 𝐼− 𝐼 2 𝑅 𝑖 . Při jakém proudu bude výkon maximální? Hledáme extrém funkce 𝑃=𝑃(𝐼), určeme tedy její první derivaci 𝑑𝑃 𝑑𝐼 = 𝑈 𝑒 −2𝐼 𝑅 𝑖 , a položme ji rovnu 0. Z rovnice 𝑈 𝑒 −2𝐼 𝑅 𝑖 =0 dostáváme stacionární bod 𝐼= 𝑈 𝑒 2 𝑅 𝑖 . Pro druhou derivaci funkce platí 𝑑 2 𝑃 𝑑 𝐼 2 =−2 𝑅 𝑖 , takže získaný extrém je maximum. Z toho plyne, že pro hodnotu 𝐼= 𝑈 𝑒 2 𝑅 𝑖 je výkon maximální.

Př.2.: Dva světelné zdroje jsou umístěny 30cm od sebe a poměr jejich svítivostí je 27:8. Najděte na jejich spojnici nejméně osvětlený bod. Předpokládáme ideální situaci (tj. světelné zdroje stejného druhu, paprsky dopadají kolmo na uvažované místo). Označíme-li vzdálenost hledaného bodu od jednoho zdroje 𝑥, pak jeho vzdálenost od druhého zdroje je 30−𝑥. Jsou-li dále 𝐼 1 , 𝐼 2 svítivosti jednotlivých zdrojů, pak pro intenzitu osvětlení v bodech platí: 𝑦= 𝐼 1 𝑥 2 + 𝐼 2 30−𝑥 2 . Zderivujeme a dostáváme: 𝑦´=− 2 𝐼 1 𝑥 3 + 2 𝐼 2 30−𝑥 3 . Položíme tedy derivaci rovnu 0 a upravíme: 𝐼 1 𝐼 2 = 𝑥 3 30−𝑥 3 = 27 8 , a nakonec vypočítáme 𝑥=18. Určíme znaménko první derivace a ověříme charakter extrému, tj. minimum. Místo, které je nejméně osvětleno, je 18cm od silnějšího zdroje.

Př.3.: Dva hmotné body jsou umístěny v soustavě souřadnic v bodech 𝐴 0;8 , 𝐵 7;0 (v m). V témže okamžiku se se oba hm. body dají do pohybu po osách soust. souř. k jejímu počátku. Hm. bod umístěný v bodě A se pohybuje rychlostí 𝑣 1 = 1𝑚. 𝑠 −1 , hm. bod umístěný v bodě B se pohybuje rychlostí 𝑣 2 =2𝑚. 𝑠 −1 . Po kolika sekundách bude vzdálenost hmotných bodů nejmenší? Za dobu 𝑡 se hm. bod pohybující se z bodu A bude nacházet v bodě 𝐴 𝑡 0;8− 𝑣 1 𝑡 = 0;8−𝑡 , podobně druhý bod v bodě 𝐵 𝑡 7− 𝑣 2 𝑡;0 7− 𝑣 2 𝑡;0 = 7−2𝑡;0 . Vzdálenost těchto bodů je funkcí proměnné 𝑡, označme ji 𝑙 𝑡 : 𝑙 𝑡 = 8−𝑡 2 + 7−2𝑡 2 = 5 𝑡 2 −44𝑡+113 , a protože hledáme její extrém, určeme první derivaci a položme ji rovnu 0: 𝑙´ 𝑡 = 10𝑡−44 2 5 𝑡 2 −44𝑡+113 =0. Nalezená hodnota 𝑡=4,4 je minimem funkce 𝑙 𝑡 (viz znaménko 1. derivace). Vzdálenost hmotných bodů bude nejkratší za 4,4s, jejich odpovídající vzdálenost je po dosazení 4,02m.