CYTOPLAZMATICKÁ MEMBRÁNA.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Prokaryotická a eukaryotická
Advertisements

EUKARYOTA.
Biologie E
Buňka - cellula Olga Bürgerová.
Buňka - test Milada Roštejnská Helena Klímová Obr. 1. Různé typy buněk
VY_32_INOVACE_03-01 Živočišná buňka
BUNĚČNÁ STAVBA ŽIVÝCH ORGANISMŮ
Stavba lidského těla.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Kožní soustava Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář) Ročník:1.
LIPIDY (lipos = tuk) Charakteristika  látky rostlinného i živočišného původu  deriváty vyšších mastných kyselin a alkoholu  hydrofobní charakter ( odpuzují.
Ch_056_Buněčné dýchání Ch_056_Přírodní látky_Buněčné dýchání Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:VY_32_Inovace_ – Trávicí soustava II. (žaludek a dvanáctník) Název sady:Přírodopis.
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Eukaryotická buňka II Číslo vzdělávacího materiálu: ICT5/4 Šablona: III/2 Inovace.
NERVOVÁ SOUSTAVA KOMUNIKAČNÍ SÍŤ. FUNKCE NS 1. řídí činnost všech orgánů v těle 2. kontroluje organismus jako celek 3. umožňuje vnímat okolí a získávat.
PROKARYOTICKÁ BUŇKA. Zopakujte si z minulé hodiny: Co typické pro prokaryotickou buňku? Tvar oválný a stálý Velikost kolem1-2  m Vývojově starší Nemá.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Rostlinná buňka. Tematická oblast: Rostliny Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
ZÁKLADNÍ PROJEVY ŽIVÝCH ORGANISMŮ Zpracovala : Mgr. Jana Richterová ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR 1 Přírodopis 6. třída.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Přírodopis 8 Autor: Mgr. Iveta Votápková Kožní soustava Brainstorming -napiš vše, co tě napadne při slově „kůže“
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Biologie člověka Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
Celistvost lidského organismu. Šablona : V/2 Sada: 2/36 Ověření ve výuce: Třída: 5 Datum: Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové.
PROTEINY-BÍLKOVINY LUCIE VÁŇOVÁ. ZÁKLADNÍ STAVEBNÍ JEDNOTKA.
eukaryotická buňka plasmatická membrána cytoplasma a, cytosol
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
Jednobuněční živočichové
Krajina, krajinné složky, krajinotvorné procesy
Činnost nervové soustavy
Stavba buňky.
Enzymy 15. října 2013 VY_32_INOVACE_130311
Prokaryotická buňka Mgr. Michal Střeštík 1..
Složení potravin Ing. Petra Pechová, 2012.
Metabolické děje I. – buněčné dýchání
Inovace studia molekulární a buněčné biologie
BIOLOGICKÉ VĚDY Podle zkoumaného organismu
BUŇKA U/10 - základní stavební jednotka živé hmoty
Buňka základní stavební a funkční jednotka organismů funkce buňky:
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Název prezentace (DUMu): Vlastnosti živých soustav
KINETICKÁ TEORIE STAVBY LÁTEK.
Fyzika – 6.ročník Atomy a molekuly VY_32_INOVACE_
2. Základní chemické pojmy Obecná a anorganická chemie
Živočišná Buňka.
Planeta Země má přibližně tvar koule
Náplň seminářů III. ročník všeobecné lékařství
VY_32_INOVACE_06_Živočišná buňka
1. ÚVOD DO STUDIA EKOLOGIE
AUTOR: Mgr. Radoušová Marcela
Autor: Mgr.Petr Procházka
JEDNOBUNĚČNÍ ŽIVOČICHOVÉ
OSOBNOST.
princip extrakce DNA (jahody)
Předmět Molekulární a buněčná
Buňka.
TÁNÍ A TUHNUTÍ.
NERVOVÁ SOUSTAVA.
A B C c d b a e g h i f 1.1 Různé typy buněk
eukaryotická buňka plasmatická membrána cytoplasma a, cytosol
ELEKTRICKÝ NÁBOJ A JEHO VLASTNOSTI.
Eukaryotická buňka Vnitřní ORGANELY.
bílkoviny nukleové kyseliny dusíkaté báze aminokyseliny amoniak
Stavba buňky.
Datum: Název školy: Základní škola Městec Králové
Biologie.
BUŇKA (cellula) - je základní a nejmenší stavební a funkční jednotkou každého živého organismu - je malá, pouhým okem neviditelná, pozorovatelná MIKROSKOPEM.
37. Bi-2 Cytologie, molekulární biologie a genetika
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
3. Vlastnosti živých soustav
Organická chemie organické sloučeniny vznikají životní činností rostlin a živočichů – při látkových přeměnách v organismech jsou základní stavební složkou.
Difuze Lékařská chemie a biochemie 2. ročník - zimní semestr
Transport látek v buňce Aktivní Aktivní transport je přenos látek proti koncentračnímu spádu Některé transportní bílkoviny mohou přenést látky.
Transkript prezentace:

CYTOPLAZMATICKÁ MEMBRÁNA

Lidské tělo orgány Buňka organely

Buněčná (cytoplazmatická) membrána Ohraničení buňky i většinu buněčných organel tvoří vysoce specializovaná struktura: BIČÍK JADERNÝ OBAL MIKROTUBULY JÁDRO JADÉRKO CHROMATIN RIBOSOMY BUNĚČNÁ MEMBRÁNA MITOCHONDRIE Buněčná (cytoplazmatická) CENTRIOLA VYLUČOVACÍ VÁČKY GOLGIHO APARÁT membrána MIKROTUBULY BRVY DRSNÉ A HLADKÉ ENDOPLAZMATICKÉ RETIKULUM LYSOSOMY MIKROTUBULY

Membrány jednotlivých organel jsou plynule navzájem propojeny VYLUČOVACÍ VÁČKY GOLGIHO APARÁT GOLGIHO APARÁT Membrány jednotlivých organel jsou plynule navzájem propojeny GOLGIHO APARÁT JÁDRO MEMBRÁNA ENDOPLAZMATICKÉHO RETIKULA PÓRY JÁDRA DVOJITÁ VNITŘEK MITOCHONDRIE DRSNÉ ENDOPLAZMA- TICKÉ RETIKULUM VOLNÉ RIBOSOMY ENDOPLAZMATICKÉ DRSNÉ ENDOPLAZMA- TICKÉ RETIKULUM

Přehled hlavních membránových struktur a jejich vzájemné komunikace Zásobní vesikuly mitochondrie Endolytické váčky Jaderná membrána Endoplazmatické retikulum Golgiho aparát Plazmatická membrána Transportní vesikuly Vylučovací vesikuly lysosomy

Funkce membrány FYZIKÁLNÍ BARIÉRA SPECIFICKÉ FUNKCE MEMBRÁNY Cytoplazmatická membrána odděluje vnitřní obsah buňky od vnějšího prostředí. Pro většinu látek je membrána volně nepropustná SPECIFICKÉ FUNKCE MEMBRÁNY Díky přítomnosti specializovaných molekul (především proteinů) plní membrána řadu specifických funkcí, např.: RECEPTORY: rozpoznávají změny v okolním prostředí a reaguje na ně. TRANSPORTNÍ PROTEINY: zajišťují selektivní transport látek přes membránu http://www.blackwellpublishing.com/matthews/neurotrans.html ENZYMY: Snižují energii potřebnou pro buněčné reakce

Těmi je zásadně ovlivněna: Struktura membrány a poměr jednotlivých jejich složek určuje chemické vlastnosti membrány. Těmi je zásadně ovlivněna: Komunikace buňky s okolím – reakce na změny okolního prostředí Komunikace buněk na úrovni tkání a orgánů Funkce celého organismu Stavba a vlastnosti membrány se promítají do všech fyziologických funkcí organismu

Jednotlivé biomembrány se liší poměrem konkrétních složek ale existuje základní pravidlo podle kterého jsou membrány stavěny Všechny membrány jsou stavěny podle jednotného principu 3 základní skupiny biomolekul

PROTEINY SACHARIDY LIPIDY cholesterol

SACHARIDY FOSFOLIPIDY PROTEINY cholesterol Horizontální Rotační Pohyby FOSFOLIPIDU: Horizontální Rotační Vertikální migrace Pohyby PROTEINU: syntéza a zánik „Flip-flop přesmyky

DYNAMICKÝ Fluidní MODEL V „jezeře lipidů“ „pluje“ mnoho různých proteinů