Úměra – úměrnost (výpočty přímé a nepřímé úměrnosti)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Advertisements

Digitalizace výuky Příjemce
Trojčlenka Ing. Kamila Kočová
Přímá a nepřímá úměrnost
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Autor: Mgr. Marie Smolíková Datum: Ročník: 7.
Nepřímá úměrnost Trojčlenka
Přímá úměrnost - opakování
Trojčlenka.
Přímá úměrnost Trojčlenka
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
* Trojčlenka příklady Matematika – 7. ročník *
Matematika Poměr.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
TROJČLENKA Řešení praktických úloh o úměrných veličinách.
* Graf přímé úměrnosti Matematika – 7. ročník *
Poměr.
Výpočty přímé a nepřímé úměrnosti.
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Přímá a nepřímá úměrnost
Úměrnosti Nepřímá úměrnost. Zavedení pojmu nepřímá úměrnost.
Téma: Trojčlenka Vytvořila: Mgr. Martina Bašová VY_32_Inovace/2_098.
Poměr, úměra atd.… tercie - opakování.
Přímá úměrnost.
NEPŘÍMÁ ÚMĚRNOST.  Při budování bazénu bylo vykopáno 10 t zeminy. Do jednoho vozíku se vejde 200 kg zeminy. Kolikrát by musel zeminu vyvážet jeden.
* Nepřímá úměrnost Matematika – 7. ročník *
* Přímá úměrnost Matematika – 7. ročník *
Trojčlenka v nepřímé úměrnosti Tento digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není-li uvedeno.
Graf nepřímé úměrnosti
„ EU pen í ze středn í m š kol á m “ N á zev projektuModern í š kola Registračn í č í slo projektuCZ.1.07/1.5.00/ N á zev aktivity III/2 Inovace.
Téma: Přímá úměrnost - úvod Vytvořila: Mgr. Martina Bašová VY_32_Inovace/2_086.
Trojčlenka v přímé úměrnosti
Přímá úměrnost Slovní úlohy.
TROJČLENKA.
Troj č lenka Ing. Kamila Kočová Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Trojčlenka - procvičování Tento digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není-li uvedeno jinak,
Poměr, přímá a nepřímá úměrnost Prezentace_11
Nep ř ímá úm ě rnost Pojem nep ř ímá úm ě rnost Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_072.MAT.01 Hospodářské výpočty 2 – Trojčlenka.
Poměr v základním tvaru.
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace
SLOVNÍ ÚLOHY O POHYBU Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Trojčlenka Ing. Kamila Kočová
Trojčlenka Ing. Kamila Kočová
Grafy přímé a nepřímé úměrnosti
Slovní úlohy o pohybu Pohyby proti sobě s časovým posunem.
Přímá a nepřímá úměrnost
Elektronické učební materiály – II. stupeň Matematika 7
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
VY_32_INOVACE_043_Úměrnost
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
VY_32_INOVACE_044_Trojčlenka
Rovnice a graf přímé úměrnosti.
Autor: Ing. Jitka Michálková
Přímá úměrnost Ing. Kamila Kočová
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Martina Dostálová
POMĚR, PŘÍMÁ a NEPŘÍMÁ ÚMĚRNOST
Slovní úlohy o pohybu.
1.6 Přímá a nepřímá úměrnost
Úměra – úměrnost (výpočty přímé a nepřímé úměrnosti)
Procenta Výpočet počtu procent.
Slovní úlohy o pohybu.
VY_12_INOVACE_Pel_III_05 Funkce – přímá úměrnost
Poměr v základním tvaru.
Úměrnosti Nepřímá úměrnost. Zavedení pojmu nepřímá úměrnost.
* Přímá úměrnost Matematika – 7. ročník *
Transkript prezentace:

Úměra – úměrnost (výpočty přímé a nepřímé úměrnosti) © Jitka Mudruňková 2014

Poměr - podíl při porovnávání čísel

Poměr - podíl při porovnávání čísel Úměra - vyjádření rovnosti dvou poměrů (úměrnost)

Poměr - podíl při porovnávání čísel Úměra - vyjádření rovnosti dvou poměrů (úměrnost) Trojčlenka - známe tři závislé veličiny, (počet trojčlenný) které jsou v nějakém poměru, počítáme veličinu čtvrtou

Poměr porovnávaných veličin a,b zapisujeme: a:b čteme: „ a ku b “ zapisujeme zlomkem: a a:b = ── b

Zvětšování a zmenšování čísla v daném poměru Př.: Zvětšete číslo 24 v poměru 4:3 . Př.: Zmenšete číslo 24 v poměru 3:4 . 8 6 1 1 Je-li daný poměr větší než jedna, nastane při změně v daném poměru zvětšení! Je-li daný poměr menší než jedna, nastane při změně v daném poměru zmenšení!

Přímá úměrnost (úměra) Kolikrát se zvětší (zmenší) jedna veličina, tolikrát se zvětší (zmenší) druhá veličina. Př.: Kolik korun bude stát nákup 1,2,3,4,5,6,7,8 rohlíků, stojí-li jeden rohlík 2,- Kč? Řešení úvahou do tabulky: Počet rohlíků (kusů): 1 2 3 4 5 6 7 8 Cena rohlíků (Kč): 10 12 14 16

Přímá úměrnost (úměra) Př.: Na pole o výměře 3,5 ha se vyselo 0,7 t pšenice. Kolik t pšenice se vyselo na pole o výměře 14,3 ha. PÚ 3,5 ha …………………… 0,7 t 14,3 ha …………………… x t Na pole o výměře 14,3 ha se vyselo 2,86 t pšenice.

Nepřímá úměrnost (úměra) Kolikrát se zvětší (zmenší) jedna veličina, tolikrát se zmenší (zvětší) druhá veličina. Př.: Chovatel psů má tři desetikilogramové balíky granulí. Vypočítejte, na jak dlouho mu tato zásoba potravy vydrží pro 1, 2, 3, 5, 6, 10, 15 psů, předpokládáme-li, že jeden pes sežere denně průměrně 1 kg granulí. Řešení úvahou: Počet psů: 1 2 3 5 6 10 15 30 Počet dnů:

Nepřímá úměrnost (úměra) Př.: Osobní automobil jede rychlostí 90 km/h. Z Prahy do Brna dojede za 3 hodiny. Za jak dlouho dojede z Prahy do Brna moped, který jede rychlostí 45 km/h? NÚ 90 km / h …………………… 3 h 45 km / h …………………… x h Moped dojede do Brna za 6 hodin.

Přímá, nepřímá úměrnost - závěr Základem řešení všech příkladů na úměrnosti je logická úvaha, zda se neznámá hodnota jedné z veličin bude počítat zvětšováním či zmenšováním dané hodnoty této veličiny pomocí poměru daného hodnotami veličiny druhé! Poznámka: 90 km / h …………………… 3 h 45 km / h …………………… x h V zápisu úlohy je dobré neznámou veličinu psát doleva.