8. zasedání PS Vzdělávání 6. 12. 2017, Plzeň
1. zahájení, schválení programu, schválení hostů
Program zasedání Zahájení, schválení programu, schválení hostů Aktuální informace k realizaci projektu „Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Plzeňského kraje“ Analýza věkové struktury a aprobovanosti pedagogických pracovníků středních škol v Plzeňském kraji Diskuse, různé Závěr
2. Aktuální informace k realizaci projektu „Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Plzeňského kraje“
Personální změny realizačního týmu Realizace cílů KAP tematická setkávání, setkání ředitelů analýza věkové struktury a aprobovanosti pedagogů SŠ v PK marketing technických a řemeslných oborů realizace šablon a individuálních projektů (IROP) 3. zpráva o realizaci 19. 10. 2017 podána na MŠMT Personální změny realizačního týmu od 1. 12. 2017 Mgr. Soňa Lomičková administrativní pracovník
Změny v PS Vzdělávání Článek 2, odst. 8 Jednacího řádu PS Vzdělávání: V případě, kdy člen PS Vzdělávání nebo jeho náhradník se nezúčastní tří po sobě následujících zasedání PS Vzdělávání, je členská instituce předsedou PS Vzdělávání vyzvána, aby nominovala nejdéle do 2 měsíců nové zástupce. GRAMMER CZ, s.r.o. KOVOHUTĚ ROKYCANY, a.s. Mlékárna Klatovy a.s.
Tematická setkávání Konference Společnost 4.0 a její vliv na střední školství (16. 10. 2017)
Konference Společnost 4.0 Z příspěvků přednášejících vyplývá, že je nutné: celoživotní vzdělávání – dílčí kompetence – hluboká specializace rozšířit nabídku jiných forem vzdělávání dovybavit školy digitálními technologiemi a vysokorychlostním připojením k internetu otevřít vzdělávání novým metodám a způsobům učení prostřednictvím digitálních technologií zlepšit kompetence pedagogů a žáků v oblasti práce s informacemi a digitálními technologiemi rozvíjet informatické myšlení žáků změna kurikula (digitální gramotnost, informatické myšlení) u žáků rozvíjet podnikavost, kreativitu, iniciativu...
REVIZE RVP
ČŠI: NAPLŇOVÁNÍ KRITERIÍ ICT STANDARDU Tematická zpráva ČŠI. Využívání digitálních technologií v MŠ, ZŠ SŠ a VOŠ. Praha: Česká školní inspekce, 2017. Dostupné z http://www.csicr.cz/cz/Dokumenty/Tematicke-zpravy/Tematicka-zprava-Vyuzivani-digitalnich-technologii
Nejlepší zaměstnání v budoucnosti USA (KIPLINGER, SRPEN 2017)
Tematická setkávání Kulatý stůl Finančně gramotná a podnikavá škola (29. 12. 2017)
Setkání ředitelů SŠ SŠ s převahou učebních oborů Gymnázia Sušice, 15. – 16. 11. 2017 Gymnázia Špičák, 21. – 22. 11. 2017 SŠ s maturitními obory Špičák, 4. - 5. 12. 2017 Soukromé a církevní školy Plzeň, leden 2018
Setkání ředitelů SŠ - program Výstupy analýzy věkové struktury a aprobovanosti pedagogických pracovníků SŠ Problematika ICT vybavení škol Výsledky maturit ve školním roce 2016/2017, příjímací řízení, správní řád, novela školského zákona Aktuální informace k realizaci projektu KAP (marketing technických a řemeslných oborů, čerpání IROP, čerpání šablon) Obecné nařízení k ochraně osobních údajů Motivace žáků ke studiu německého jazyka Informace o programu Erasmus+ ze sektoru školního vzdělávání a ze sektoru odborného vzdělávání a přípravy Možnosti spolupráce v oblasti technického vzdělávání se ZČU
Marketing technického vzdělávání WEBOVÝ PORTÁL v říjnu byly spuštěny webové stránky pro technické a řemeslné obory – www.technikaaremeslo.cz na webovém portálu prezentováno 26 středních škol s technickými a řemeslnými obory součástí webového portálu je: mapa s rozmístěním škol technických a řemeslných oborů popis jednotlivých oborů popis zapojených škol včetně grafů s počty uchazečů do jednotlivých oborů a počty přijatých kontaktní informace na školy aktuality ze škol a z kraje (dny otevřených dveří, akce konané na podporu technického a řemeslného vzdělávání, apod.) informace k přijímacímu řízení
Marketing technického vzdělávání WEBOVÝ PORTÁL dále budou stránky obsahovat: příběhy úspěšných absolventů z jednotlivých oborů prezentaci významných zaměstnavatelů spolupracující firmy u jednotlivých škol „diskusní fórum“ DALŠÍ AKTIVITY od minulého týdne spuštěna kampaň na propagaci webu v rádiu (FM Plus) bude spuštěna propagace webového portálu v tisku spuštěn FB profil https://www.facebook.com/technikaaremeslo/
Informace o procesu hodnocení jednotlivých projektů v IROP 32. výzva IROP Infrastruktura pro SŠ a VOŠ bez SVL 2 projekty (v celkové výši cca 11 mil. Kč) 33. výzva IROP Infrastruktura pro SŠ a VOŠ se SVL 9 projektů (v celkové výši cca 143 mil. Kč) 56. a 57. výzva IROP Infrastruktura pro zájmové, neformální a celoživotní vzdělávání (bez SVL/SVL) 4 projekty (v celkové výši cca 30 mil. Kč) – probíhá hodnocení 66. výzva IROP Infrastruktura do vzdělávání – integrované projekty ITI 16 projektů v 9. výzvě ITI (v celkové výši cca 125 mil. Kč) 3 projekty v 18. výzvě ITI (v celkové výši cca 20 mil. Kč) 32. výzva Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Sušice, U Kapličky 761 Střední škola, Kralovice, nám. Osvobození 32 33. výzva Střední odborné učiliště, Domažlice, Prokopa Velikého 640 Střední škola, Horažďovice, Blatenská 313 Střední průmyslová škola, Tachov, Světce 1 Střední průmyslová škola, Klatovy, nábřeží Kpt. Nálepky 362 Střední odborné učiliště stavební, Plzeň, Borská 55 Střední škola, Bor, Plzeňská 231 Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Horšovský Týn, Littrova 122 Gymnázium J. Š. Baara, Domažlice, Pivovarská 323 Gymnázium Jaroslava Vrchlického, Klatovy, Národních mučedníků 347 Gymnázium, Stříbro, Soběslavova 1426 Gymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 všichni vydané rozhodnutí až na SOUDOM 56. výzva 57. výzva Střední škola, Rokycany, Jeřabinová 96/III 66. výzva ITI Gymnázium a Střední odborná škola, Plasy Gymnázium a Střední odborná škola, Rokycany, Mládežníků 1115 Gymnázium Luďka Pika, Plzeň, Opavská 21 Gymnázium, Blovice, Družstevní 650 Gymnázium, Plzeň, Mikulášské nám. 23 Integrovaná střední škola živnostenská, Plzeň, Škroupova 13 Konzervatoř, Plzeň, Kopeckého sady 10 Obchodní akademie, Plzeň, nám. T. G. Masaryka 13 Střední odborná škola obchodu, užitého umění a designu, Plzeň, Nerudova 33 Střední odborné učiliště elektrotechnické, Plzeň, Vejprnická 56 Střední průmyslová škola dopravní, Plzeň, Karlovarská 99 Střední průmyslová škola stavební, Plzeň, Chodské nám. 2 Střední průmyslová škola strojnická a Střední odborná škola profesora Švejcara Plzeň, Klatovská 109 Střední škola informatiky a finančních služeb, Plzeň, Klatovská 200 G Střední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická, Plzeň, Karlovarská 99 Vyšší odborná škola a Střední průmyslová škola elektrotechnická, Plzeň, Koterovská 85
3. Analýza věkové struktury a aprobovanosti pedagogických pracovníků středních škol v Plzeňském kraji
Regionální rozvojová agentura Plzeňského kraje, o. p. s Regionální rozvojová agentura Plzeňského kraje, o.p.s. Věková struktura pedagogů SŠ v Plzeňském kraji Pracovní skupina Vzdělávání Plzeň, 6.12.2017
Vstupní data Výsledky dotazníkového šetření SŠ v kraji všech 43 SŠ zřizovaných Plzeňským krajem (2090 pedagogů, 1813 úvazků) 3 ze 9 soukromých SŠ (1 pouze VOŠ) – PLZEŇSKÁ OBCHODNÍ AKADEMIE, s.r.o., Gymnázium a ZŠ F. Křižíka (vč. ZŠ) 1 ze 3 církevních SŠ – Církevní gymnázium Plzeň Sledováno podle jednotlivých pedagogů: věk pracovní zařazení dosažené vzdělání, včetně specializace tohoto studia velikost úvazku + týdenní hodinová dotace celkem vyučované předměty aprobovaně x neaprobovaně Rizika chybovosti na projektech
Metodický přístup Pedagogové (dle zaměření): Věk pedagogů všeobecně vzdělávacích předmětů (Učitel VV) odborných předmětů (Učitel OP) + trenéři (Sportovní gymnázium Plzeň) odborného výcviku (Učitel OV) Věk pedagogů 9 pětiletých skupin 3 hlavní věkové skupiny (do 34 let, 35-49 let, od 50 let) průměrný věk Typy středních škol: gymnázia (12+2) SŠ s maturitními obory (7+1) SŠ integrovaná (14) SŠ bez maturitních oborů (9) konzervatoř (1) Rizika chybovosti na projektech
Výstupy Struktura pedagogů podle: Neaprobovaná výuka podle: věkových skupin (3 nebo 9) „zaměření“ pedagoga (3) „typu“ střední školy (5) škol (43 + 2) vybraných skupin předmětů Neaprobovaná výuka podle: „typu“ střední školy „zaměření“ pedagoga věkových skupin Rizika chybovosti na projektech
Věk pedagogů SŠ zřizovaných Plzeňským krajem CELKEM Převaha věkové skupiny od 50 let ve všech typech SŠ celkem a vesměs i podle typu pedagoga Výjimkou jsou učitelé VV na SŠ s maturitními obory a konzervatoř Rizika chybovosti na projektech
Věk pedagogů SŠ graficky Relativně vyrovnaný podíl 35-49 a 50+ let: Učitel VV Gymnázia a SŠ s maturitními obory Jinde podíl 50+ let nad 60 % Rizika chybovosti na projektech
Věk pedagogů SŠ celkem podrobně Nejčastěji převaha věkové skupiny 55-59, resp. od 60 let Výjimkou jsou učitelé: VV na: gymnáziích SŠ s maturitními obory na Konzervatoři Stejné i celkem za celý kraj (40 % ve věku 55+) Rizika chybovosti na projektech
Věk pedagogů SŠ podle zaměření absolutně Týdenní hodinová dotace celkem: Učitelé VV: 20,6 tis. Učitelé OP: 10,4 tis. Učitelé OV: 8,7 tis. Celkem: 39,7 tis. Rizika chybovosti na projektech
Věková struktura pedagogů podle SŠ (I) Rizika chybovosti na projektech
Věková struktura pedagogů podle SŠ (II) Rizika chybovosti na projektech
Věk pedagogů SŠ zřizovaných Plzeňským krajem podle okresů Rizika chybovosti na projektech
Věk pedagogů SŠ - vybrané skupiny předmětů Vysoký podíl 50+ u odborných technických předmětů i odborného technicky zaměřeného výcviku (68 – 81 %) Ve věku 35-49 polovina u ICT a cizích jazyků Rizika chybovosti na projektech
Neaprobovaná výuka ve středních školách zřizovaných Plzeňským krajem celkem Vysoký podíl neaprobované výuky zejm. SŠ bez maturitních oborů učitelé VV ve věku do 34 let Rizika chybovosti na projektech
Neaprobovaná výuka ve středních školách zřizovaných Plzeňským krajem (I) Rizika chybovosti na projektech
Neaprobovaná výuka ve středních školách zřizovaných Plzeňským krajem (II) Rizika chybovosti na projektech
Regionální rozvojová agentura Plzeňského kraje, o.p.s. Ing. Pavel Beneš Mgr. Martina Robotková
4. Diskuse, různé
Děkujeme za pozornost!