Právo EU - nové „Základní nařízení“ Seminář pro všeobecné letectví leden 2018 Právo EU - nové „Základní nařízení“ - letadla vyjmutá z působnosti (změna) Mgr. Tomáš Pustina Ministerstvo dopravy
Právo EU – povaha právo EU = regionální „nadnárodní“ právní regulace přímá použitelnost aplikační přednost před vnitrostátním právem mez. smlouvy o EU směrnice cíl, transpozice do práva ČR, implementace nařízení přímý účinek, netransponují se, adaptace EK → Rada + Parlament EU prováděcí / delegované akty - EK (+ „komitologické“ výbory“) ≈ „vyhlášky“ EU
Nové „Základní nařízení“ v letectví Nahrazení nařízení (ES) 216/2008 novým nařízením o společných pravidlech v oblasti civilního letectví a o zřízení Evropské agentury pro bezpečnost letectví… předmět nařízení … (řada aspektů CL) 2016 – návrh EK → projednávání v Radě EU původní návrh kontroverzní pro ČS→ přijatelnější kompromis (XII 2016) Přenos pravomocí ČS-EK/EASA, ↑role a pravomoci EASA, „delegované akty“, drony, financování EASA →2017 – „trialog“ Komise+Rada+EP další kompromisy leden 2018 návrh ve finální podobě před formálním schválením (v Aj.)
Nové „Základní nařízení“ - pozitiva Prostor pro nové vymezení působnosti/pojetí ve vztahu k UL/„SLZ“ X snahy EASA o rozšíření kompetencí na UL realističtější pojetí max. vzlet. hmotnosti ČR aktivní na radě EU, vlastní návrhy + další státy – ČR koordinační role MD + LAA ČR původní návrhy →kompromis zachovávající podstatu „opt-in“ x „opt-out“ Navýšení MTOM + pádové rychlosti u UL letounů
Nové ZN – vyjmutí z působnosti (1) Čl. 2 odst. 3 písm. d)+ Příloha I obdoba - dosavadní nař. (ES) 216/2008 + Příloha II „low-risk“, reformulace (přehlednost-tabulka) + dílčí změny: historická nesložitá letadla bezpilotní letadla do 150 kg navýšení: kluzáky (250/400 Kg) (80/100 kg) nově též: draky, balóny provoz v jiných ČS – jen s jejich souhlasem nově: nař. EU přesto platí: organizace požádá EASA o typové osvědčení + sériová produkce, dosud neosvědčeno ČS (+ čl. 126)
Nové ZN – vyjmutí z působnosti (2): „opt-out“ Čl. 2 odst. 7a (+ čl. 126) ČS (i ČR) se může rozhodnout vyjmout z působnosti ustanovení nařízení letouny MTOM 600kg (650 provoz na vodě) vrtulníky MTOM 600(650 Kg) kluzáky/motor. kluzáky 600 Kg + i personál a organizace Nelze, pokud již letadlu vydáno osvědčení dle n.216/2008 Notifikace EK+EASA; lze v budoucnu odvolat/změnit Provoz v jiných „opt-outových“ ČS – jen s jejich souhlasem; v ČS bez opt-out jen dle pravidel EU(!) Organizace v ČR může i po opt-outu dobrovolně rozhodnout o uplatnění nař. EU na svá letadla to pak má přednost před předpisy ČR požadavek na proporcionalitu a cíle nařízení (čl. 1 a 4) u regulace v ČS (+ čl. 126)
Nové ZN a UL – očekávané kroky ČR (2018+) adaptace vyhlášky č. 108/1997 Sb. uplatnění „opt-out“ u letounů v plném rozsahu (do 600 kg MTOM) vrtulníky zřejmě -“- kluzáky + mot. kluzáky - ? - k diskuzi provede MD (→LAA ČR) zohlednit v pověření MD pro LAA ČR stanovení dodatečných vnitrostátních požadavků/podmínek ? - užitečné zatížení/prázdná hmotnost ? – dle další diskuse
- nové „Základní nařízení“ - letadla vyjmutá z působnosti (změna) Děkuji za pozornost Právo EU - nové „Základní nařízení“ - letadla vyjmutá z působnosti (změna) Mgr. Tomáš Pustina tomas.pustina@mdcr.cz Ministerstvo dopravy