Spotřebitelská volba a utváření poptávky

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mikroekonomie II – přednáška č. 3: Produkční analýza firmy
Advertisements

Chování spotřebitele: užitečnost a poptávka
Mikroekonomie II – přednáška č. 2: Analýza spotřebitelské poptávky
C) Změna optima při změně mzdové sazby
Mikroekonomie II Poptávka Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Mikroekonomie I Cvičení 5 – Tržní poptávka, elasticity poptávky
Chování spotřebitele a formování poptávky
Mikroekonomie I Chování spotřebitele: užitečnost a poptávka
Poptávka na trhu zboží a služeb
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Odvození nabídky kapitálu nabídka kapitálu = ochota nabízejících půjčovat své disponibilní důchody při různých úrovních reálné úrokové míry nabídka kapitálu.
11. CHOVÁNÍ SPOTŘEBITELE A FORMOVÁNÍ POPTÁVKY 1 Chování spotřebitele a formování poptávky.
D) Substituční a důchodový efekt
D) Užitek a optimální rozhodnutí
B) Křivka poptávky.
B) Optimum a volný čas.
Seminář 4. Racionální chování spotřebitele a výrobce
Příklady teorie všeobecné rovnováhy
A) Determinanty poptávky po volném čase
Mikroekonomie I Užitek spotřebitele a odvození poptávky Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Mikroekonomie I Chování spotřebitele, poptávka na trhu produktů
Křivka (spotřebitelské) poptávky
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
Teorie chování spotřebitele
Chování spotřebitele a teorie užitku
Užitek, preference a optimum spotřebitele
Produkční analýza firmy
Elasticity poptávky a nabídky
Chování spotřebitele, výrobci, efektivnost
Doc. Ing. Pavel Janíčko,CSc.
Teorie poptávky a užitek, chování spotřebitele
Analýza chování spotřebitele Jak se chová racionální spotřebitel?
Základy ekonomie Téma č. 3: Spotřebitelská rovnováha
Analýza poptávky. Poptávka po produkci firmy jako významný parametr rozhodování firmy. Faktory determinující poptávku a odhady poptávkových funkcí. Alternativní.
EKONOMIE Poptávka a její elasticita 2. přednáška
Teorie chování spotřebitele
Poptávka na trhu zboží a služeb Ing. Vojtěch Jindra
Analýza chování spotřebitele
2. Analýza spotřebitelské poptávky
II. Analýza poptávky Přehled témat
Mikroekonomie II úvodní přednáška
2 JAK FUNGUJE TRH.
Poptávka a poptávané množství
Teorie chování spotřebitele
Struktura přednášky Analýza poptávky
Analýza chování spotřebitele
Chování spotřebitele Druhý seminář.
Základy ekonomie Seminář 4. Racionální chování spotřebitele a výrobce.
Ing. Dagmar Palatová Poptávka Ing. Dagmar Palatová
Mikroekonomie II – Přednáška č. 12: Všeobecná rovnováha
Teorie výrobních faktorů a rozdělování
Mikroekonomie II úvodní přednáška
Ing. Martin Petříček, MBA
Formování poptávky Faktory ovlivňující individuální poptávku
12. Všeobecná rovnováha.
 Celková (T) a mezní (M)  T  M > 0 (T roste konvexně  M kladná a roste, T roste konkávně  M kladná a klesá, T roste konkávně  M kladná a klesá, T.
Teorie užitku a chování spotřebitele Analýza poptávky.
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
POPTÁVKa A NABÍDKA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
2. Křivka poptávky a Engelova křivka
POPÁVKA, UŽITEK A CHOVÁNÍ SPOTŘEBITELE TNH 1 (S-3)
Teorie chování spotřebitele
3. Produkční analýza firmy
Ekonomie trhů práce přednáška 3.
Poptávka po volném čase
Ing. Jaroslav ŠETEK, Ph.D. Katedra ekonomiky, JČU
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Transkript prezentace:

Spotřebitelská volba a utváření poptávky Mikroekonomie pro VS Spotřebitelská volba a utváření poptávky

Užitek udává míru uspokojení dané potřeby je přímo-úměrný naléhavosti potřeby je subjektivní kategorie užitku: celkový užitek mezní užitek

Kategorie užitku celkový užitek (TU) mezní užitek (MU) celková úroveň uspokojení potřeby (užitek ze 3 snězených rohlíků) mezní užitek (MU) přírůstek celkového užitku s další spotřebovanou jednotkou (rozdíl mezi TU ze 2 snězených rohlíků a 3 snězených rohlíků)

Zákon klesajícího mezního užitku Celkový užitek je rostoucí, mezní užitek je klesající. S každou další spotřebovanou jednotkou téhož statku se celkový užitek zvětšuje, ale přírůstky jsou stále menší, tj. mezní užitek klesá.

Vztah celkového a mezního užitku

Způsoby měření užitku Kardinalistická verze Ordinalistická verze užitek lze přímo vyčíslit příliš se nepoužívá Ordinalistická verze užitek ze spotřeby jednoho statku nelze měřit, ale lze srovnávat užitky ze spotřeby různých statků

Rozpočtové omezení Definice: Rozpočtové omezení spotřebitele představuje množinu všech kombinací statků a služeb, které si spotřebitel může koupit při daném důchodu a tržních cenách zboží. Rozpočtové omezení se znázorňuje pomocí rozpočtové linie.

Důchod nominální důchod reálný důchod to, co má spotřebitel k dispozici v penězích za nějaké období reálný důchod statky a služby, které si může koupit nominální důchod / tržní ceny nakupovaných statků

Rozpočtová linie I = PXX + PYY I = 100 PX = 10 PY = 20

Relativní cena Relativní cena je cena jednoho statku v poměru k ceně jiného statku. 10 vek/ 5 chlebů  relativní cena chleba jsou dvě veky, relativní cena veky je ½ chleba

Posuny rozpočtové linie 1) změna výše důchodů 2) změna ceny jednoho statku

Změna důchodu Změna výše příjmů znamená rovnoběžný posun BL.

Změna ceny jednoho statku (změna relativních cen na BL) Změna výše ceny jednoho statku znamená změnu sklonu BL.

Indiferenční analýza pomocí ní se znázorňuje chování spotřebitele spotřebitel se chová tak, že si volí ke spotřebě takové statky a služby, které preferuje preference spotřebitele se znázorňují pomocí indiferenčních křivek

Indiferenční křivka zachycuje takové kombinace statků a služeb, které přináší spotřebiteli stejný užitek křivka lhostejnosti = spotřebiteli je jedno, kterou kombinaci statků a služeb zvolí

Sklon indiferenční křivky udává, v jakém poměru je spotřebitel ochoten substituovat jeden statek za druhý, aniž by se změnil jeho celkový užitek udává mezní míru substituce ve spotřebě MRSC

Mezní míra substituce ve spotřebě Relativní cena v rámci rozpočtového omezení je konstantní v každém bodě BL, MRSC se v obvyklém tvaru IC mění.

Vlastnosti IC pozn: platí pro obvyklé IC, ale existují výjimky, kdy to neplatí 1) spotřebitel preferuje větší množství před menším (axion nenasycenosti) 2) IC jsou klesající 3) IC se neprotínají 4) IC jsou konvexní (axiom rozmanitosti) 5) u chování spotřebitele platí tranzitivita (axiom transitivity)

Extrémní případy IC dokonalé substituty dokonalé komplementy

Utváření rovnováhy spotřebitele rovnováha = spotřebitel necítí potřebu měnit své chování rovnováha: a) při spotřebě jednoho druhu statku b) při spotřebě více druhů statků

Rovnováha při spotřebě jednoho druhu statku MUX = PX Spotřebitel poměřuje užitek ze spotřeby s obětí z práce.

Přebytek spotřebitele

Rovnováha při spotřebě více druhů statků MRSC = MRSE MUX/MUY = PX/PY MRSC  mezní míra substituce ve spotřebě MRSE  (relativní cena, mezní míra substituce ve směně)

Odvození individuální poptávky po statku X z indiferenční analýzy

Substituční, důchodový a celkový efekt Substituční efekt (SE) – při poklesu ceny jednoho ze statků, je tento statek upřednostňován, protože je relativně levnější. Důchodový efekt (IE) – při poklesu ceny jednoho ze statků si mohu pořídit více všech statků. Celkový efekt – SE + IE

Substituční, důchodový a celkový efekt