Stanovení vzdálenosti na Zemi cv. č. 4

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Jana Vaňková NÁZEV: VY_32_INOVACE_02A_07_ZEMĚPISNÉ SOUŘADNICE-MĚŘENÍ VZDÁLENOSTÍ.
Advertisements

Určování zeměpisné polohy
Souřadnicová síť, určování zeměpisné polohy
Rovnice a nerovnice Slovní úlohy VY_32_INOVACE_RONE_15.
Geografie dopravy Cv. č. 3: Hodnocení dopravní polohy a dopravní obslužnosti HODNOCENÍ DOPRAVNÍ POLOHY A DOPRAVNÍ OBSLUŽNOSTI Cíl cvičení:  aplikace metody.
Technologie Teorie obrábění I. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Inf Tabulkový procesor - funkce. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Význam diferenciálních rovnic převzato od Doc. Rapanta.
Poledníky rovnoběžky.
Mechanika II Mgr. Antonín Procházka. Co nás dneska čeká?  Mechanická práce, výkon, energie, mechanika tuhého tělesa.  Mechanická práce a výkon, kinetická.
Zeměpisná poloha zeměpisná šířka zeměpisná délka rovník rovnoběžka
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Anna Červinková Název prezentace (DUMu): 14. Pohyby těles v gravitačním a tíhovém poli Země Název sady: Fyzika.
Práce se spojnicovým diagramem Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastMATEMATIKA - Finanční matematika a statistika.
MĚŘENÍ DÉLKY /praktické činnosti/ Autor: Mgr. Ivana Tesařová Datum:
Kruh, kružnice Matematika 8.ročník ZŠ
Funkce Konstantní a Lineární
K o u l e Popis tělesa Výpočet povrchu Výpočet objemu Části koule
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_M_20_Rovinné útvary
ČAS.
ANALYTICKÁ GEOMETRIE V ROVINĚ
ŠKOLA: Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna,
6. Kinematika – druhy pohybů, skládání pohybů
MATEMATIKA Čísla celá základní pojmy.
2.2. Dynamika hmotného bodu … Newtonovy zákony
Matematika 3 – Statistika Kapitola 4: Diskrétní náhodná veličina
Lineární funkce - příklady
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Holečková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  Provozuje.

Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Matematika Koule.
Obvody a obsahy rovinných obrazců 3.
Základní jednorozměrné geometrické útvary
Známe-li délku úhlopříčky.
FUNKCE – soustava souřadnic
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
CW-057 LOGISTIKA 34. PŘEDNÁŠKA Lineární programování – 4/G Leden 2017
Kartografie Anotace: Materiál je určen k výuce zeměpisu v 6. ročníku základní školy. Seznamuje žáky s orientací na Zemi, zeměpisnými souřadnicemi a používáním.
MATEMATIKA Poměr, úměra.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Kvadratické nerovnice
TROJÚHELNÍK Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Planeta Země má přibližně tvar koule
Rovnice a graf přímé úměrnosti.
VZÁJEMNÁ POLOHA DVOU KRUŽNIC
Vlastnosti funkcí tg x a cotg x
Funkce kotangens (11).
Slovní úlohy o pohybu Pohyby stejným směrem..
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Trojúhelníky Názvosloví Obvod Rozdělení Obsah Výšky v trojúhelníku
Základní konstrukce Obdélník (známe-li délku jedné jeho strany a úhlopříčky) Autor obrázků © Mgr. Radomír Macháň.
7 PYTHAGOROVA VĚTA.
Konstrukce trojúhelníku
Délka kružnice, obvod kruhu
Teorie chyb a vyrovnávací počet 1
Výukový materiál pro 9.ročník
Rozvoj geometrických představ
Úhly v kružnici Středový a obvodový úhel (vztah mezi nimi)
TROJÚHELNÍK Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
MATEMATIKA Trojúhelníky - základní vlastnosti.
Lineární funkce a její vlastnosti
Konstrukce trojúhelníku - Ssu
Hra (AZ kvíz) ke zopakování či procvičení učiva:
Moment hybnosti Moment hybnosti L je stejně jako moment síly určen jako součin velikosti ramene d a příslušné veličiny (tj. v našem případě hybnosti p).
Průměr
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Rovnoměrný pohyb po kružnici
Trojúhelníkové nerovnosti
Měření tíhového zrychlení
Konstrukce trojúhelníku
Transkript prezentace:

Stanovení vzdálenosti na Zemi cv. č. 4 PedF, katedra geografie

Základní pojmy Vzdálenost na Zemi. Ortodroma. Loxodroma. PedF, katedra geografie

Ortodroma I. z řeckého ortos – přímý a dromos – cesta. V klasické euklidovské geometrii: nejkratší vzdálenost dvou bodů EF je úsečka – technicky nepoužitelná. Nejkratší vzdálenost dvou bodů na zemském povrchu – na povrchu referenční koule. Ortodroma na rozdíl od loxodromy protíná poledníky pod různými azimuty. Vrací se do bodu, ze kterého vychází. Poledník je ortodroma, rovnoběžka s výjimkou rovníku není ortodromou. PedF, katedra geografie

Ortodroma II. Synonyma: geodetika, geodetická křivka. Představuje hlavní kružnici, tj. průsečnici roviny procházející středem koule a koule. V kartografických zobrazeních se zobrazuje jako obecná křivka. V gnomonické projekci se zobrazí jako úsečka. Její délka je vždy konečná. Použití: geodézie, letecká či námořní doprava. PedF, katedra geografie

Využití Výpočty základních geodetických úloh. I. (základní) geodetická úloha – ze souřadnic počátečního bodu E, počátečního azimutu ortodromy a délky ortodromy určete souřadnice koncového bodu F a koncový azimut ortodromy. II. (základní) geodetická úloha – ze souřadnic bodů E, F určete délku ortodromy a její počáteční i koncový azimut. PedF, katedra geografie

Možnosti řešení Dvojice bodů na rovníku (na stejné rovnoběžce). Dvojice bodů na stejném poledníku. Dvojice bodů v obecné poloze. PedF, katedra geografie

Dvojice bodů v obecné poloze I.   PedF, katedra geografie

Azimut Úhel mezi ortodromou a poledníkem, měří se od severu ve směru chodu hodinových ručiček. Azimut ortodromy se plynule mění z počáteční do koncové hodnoty je nutné při přesunu hodnoty neustále přepočítávat. Je třeba dbát na pořadí míst E, F, dosazujeme souřadnice včetně znamének (j.š. a z.d. jsou záporné!!!). Pro snadnější navigaci se určuje konstantní úhel pod kterým lze z místa E dorazit do místa F. Dráhu pohybu pod tímto konstantním kurzem označujeme jako loxodromu. PedF, katedra geografie

Loxodroma I. Z řeckého loxos – šikmý a dromos – cesta. Čára spojující dvě místa na glóbu a protínající všechny poledníky pod týmž úhlem (azimutem A). Délka l=∞. Není nejkratší spojnicí dvou bodů na referenční ploše (s výjimkou rovníku). Spirálovitě se blíží k severnímu/jižnímu pólu, kterého však nikdy nedosáhne. V Mercatorově zobrazení se zobrazí jako úsečka => použití pro námořní navigaci. Využití: letecká, námořní doprava (dnes při navigaci používán GPS). PedF, katedra geografie

Loxodroma II. A=0 ->loxodroma splývá s poledníkem. A=90 ->loxodroma splývá s rovnoběžkou. PedF, katedra geografie

Ortodroma x loxodroma PedF, katedra geografie

Zadání cvičení Téma cvičení – Vzdálenost na Zemi Zadání: Chystáte se na letní olympiádu v Riu de Janeiru v roce 2016? Nakreslete orientační náčrt vzájemné polohy míst E a F a spojte je úsečkou znázorňující loxodromu. Hledáte nejkratší vzdálenost, přitom však dávejte pozor na přechod rovníku! Vypočtěte a zapište azimut loxodromy pro směr cesty z místa E –> F. Vypočtěte délku ortodromy mezi Brnem (E) a Riem de Janeirem (F). Zapište přitom její úhlovou velikost (c) i délku dEF v kilometrech. Vypočtěte délku loxodromy IEF mezi Brnem (E) a Riem de Janeirem (F) a porovnejte s výsledkem s dEF. Zapište, která z tras je kratší a uveďte i rozdíl obou vzdáleností v km. PedF, katedra geografie

Jak na výpočet – ortodroma? I. Pro určení nejkratší vzdálenosti bodů E, F budeme řešit II. geodetickou úlohu. Stačí přitom zjistit délku ortodromy. Nejjednodušší je, když místa leží na stejném rovníku, či poledníku. Ale co když ne? Pak jde o obecnou polohu, kterou budeme řešit. PedF, katedra geografie

Jak na výpočet – ortodroma? II.     PedF, katedra geografie

Jak na výpočet – ortodroma? III.       PedF, katedra geografie

Jak na výpočet – loxodroma? I. Loxodroma je v optimálním případě spirála na kulové ploše, blíží se v nekonečně mnoha závitech k oběma pólům. Pro správné určení azimutu loxodromy je nutné určení správného pořadí bodů (počáteční a koncový). Délka je potom v obou případech stejná! Platí stejné podmínky jako v případě ortodromy. Nejprve se ručí azimut A ze vztahu:   PedF, katedra geografie

Jak na výpočet – loxodroma? II. Platí stejné podmínky jako v případě ortodromy. Z hodnoty tg A lze matematicky vyčíslit pouze úhel A0, který leží v intervalu základní periody funkce tangens (-90o;+ 90o). Protože ale azimut A se měří v intervalu (0o, 360o), je nutné opravit hodnotu A0 podle vzájemné polohy měst do správného kvadrantu. PedF, katedra geografie

Jak na výpočet – loxodroma? III.   PedF, katedra geografie

Pro dnešek vše!!! Pokračování ve čtvrtek 28. dubna 2016 PedF, katedra geografie