Světlo a jeho šíření VY_32_INOVACE_12_240

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_FY_2E_PAV_01_Světlo.
Advertisements

Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 26 AnotaceNormalizované.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 01 Anotace.
1 Fyziologie dřevin VY_32_INOVACE_28_554 Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 26 AnotaceZnačení.
Mechanické vlastnosti technických materiálů
Dřevo VY_32_INOVACE_25_495 Dřevo
Základy automatického řízení 1
Elektrické stroje točivé
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Okna VY_32_INOVACE_45_906 Projekt.
Poruchy stropů VY_32_INOVACE_27_537
Vlastnosti stavebních materiálů
Zpětná vazba v zesilovačích 2
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje VY_32_INOVACE_09_170 Projekt MŠMT.
Zřizování nových příček - opakování
Názvosloví a typy střech
Technické materiály - nekovy - plasty - spojování, skladování
Romantismus VY_32_INOVACE_46_934
Současná architektura
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Ocel VY_32_INOVACE_25_502 Projekt.
Účetnictví – význam informací
Základní zapojení zesilovačů
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Stropy VY_32_INOVACE_02_021 Projekt.
Programování a simulace CNC strojů I.
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje KOMÍNY VY_32_01_001_INOVACE Projekt.
Výkon, účinnost VY_32_INOVACE_11_218
Lidstvo a jeho dějiny (1) – Časová přímka
Čistírna odpadních vod
Windows – WordPad VY_32_INOVACE_32_649
Vlastnosti technických materiálů-rozdělení
Perové spoje 2 VY_32_INOVACE_22_439
Kovové střešní krytiny
Chemické vlastnosti technických materiálů
DRUHY ZÁVITŮ VY_32_INOVACE_30_613
Strojní obrábění – Praktická úloha 5
Náležitosti výkresu VY_32_INOVACE_26_516
Úvod do fyziky opakování
Marketing VY_32_INOVACE_41_822
Pády podstatných jmen, rod střední, člen neurčitý
Hrubá a čistá mzda, pojištění, daně 1 – Hrubá a čistá mzda
Rozdělení komínů VY_32_INOVACE_01_002
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Hospodářský cyklus VY_32_INOVACE_40_814
Proudění kapalin VY_32_INOVACE_11_224
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Daně VY_32_INOVACE_41_828 Projekt.
Česká architektura 50. – 80. let
PILOVÁNÍ VY_32_INOVACE_15_290
Víra, náboženství, církve, sekty (2) – Seznam
Kladkostroje a visuté kočky
Regulátory spojité VY_32_INOVACE_37_755
Symetrie a asymetrie VY_32_INOVACE_45_902
Měření v dílenské praxi
Regulátory integrační
Strojní obrábění – Praktická úloha 3.
Slovní rozbory VY_32_INOVACE_34_682
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Podnik VY_32_INOVACE_40_811 Projekt.
Globální problémy současného světa 3 – Populační vývoj, negramotnost
Víra, náboženství, církve, sekty (1) – Rozložení ve světě
Starověký Řím VY_32_INOVACE_46_923
Veřejná kanalizace VY_32_INOVACE_16_315
ZÁKLADY TECHNICKÉ DOKUMENTACE II.
Řezání vnějších závitů
Zřizování nových příček
Paprsková optika hanah.
Globální problémy současného světa 4 – HIV, AIDS
Stavba dřeva VY_32_INOVACE_28_555
Pády podstatných jmen, rod ženský, člen neurčitý
Zákoník práce 2 – Vznik a zánik pracovního poměru
Směry v poválečné architektuře
Transkript prezentace:

Světlo a jeho šíření VY_32_INOVACE_12_240 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Světlo a jeho šíření VY_32_INOVACE_12_240 Projekt MŠMT EU peníze středním školám Název projektu školy ICT do života školy Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0771 Šablona III/2 Sada 12 Anotace Seznámení s šířením světla, optická prostředí Klíčová slova Světlo, vlnová délka, stín, prostředí, tloušťka vrstvy Předmět Fyzika Autor, spoluautor Ing. Ivana Gajdošová Jazyk Čeština Druh učebního materiálu Výklad pomocí prezentace Potřebné pomůcky PC, dataprojektor Druh interaktivity Doplňování myšlenkové mapy Stupeň a typ vzdělávání Střední škola Cílová skupina 2. ročník, žáci 16 – 17 let Speciální vzdělávací potřeby ne Zdroje Seznam viz poslední strana

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje SVĚTLO A JEHO ŠÍŘENÍ

Světlo se chová jako vlna, která nese kvantované množství energie. STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Světlo se chová jako vlna, která nese kvantované množství energie. Viditelné světlo je část elektromagnetického spektra o vlnových délkách od 390 nm do 770 nm, které vnímáme okem. Přesněji, tento rozsah je viditelným světlem pro člověka. Někteří živočichové mají jiný rozsah - včely jej mají posunut směrem ke kratším vlnovým délkám (ultrafialové záření), někteří plazi vnímají i infračervené záření. Rozsah vnímaných vlnových délek je dán především tím, že v oblasti viditelného světla je maximum elektromagnetického záření ze Slunce dopadajícího na zemský povrch, tudíž je v tomto rozsahu nejlépe vidět.

Světlo určité vlnové délky charakterizuje barva světla STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Světlo určité vlnové délky charakterizuje barva světla Barevné spektrum neobsahuje všechny známé barvy. Souvisí to se schopností lidského oka a součinností mozku. Barvy mezi červenou a fialovou např. růžová chybí. Jsou totiž složeny ze směsice různých vlnových délek. Oko je nejcitlivější na elektromagnetické záření vlnové délky 555 nm - na zelenou barvu.

Optické prostředí : prostředí, kterým prochází světlo čiré průhledné STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Optické prostředí : prostředí, kterým prochází světlo průhledné - nedochází k rozptylu vlnění čiré - prochází všechny frekvence vlnění vzduch, sklo barevné - propouští jen světlo některých vlnových délek barevná skla průsvitné - vlnění částečně prochází a částečně se v prostředí rozptyluje tenká látka, papír, mléčné sklo neprůhledné - vlnění je pohlcováno nebo se odráží od povrchu prostředí zpět

- tenká látka je průsvitná, ve více vrstvách ne STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Závisí na tloušťce vrstvy - voda je průhledná, do velkých hloubek světlo neproniká - tenká látka je průsvitná, ve více vrstvách ne

Ve stejnorodém prostředí se světlo šíří přímočaře – vznik stínu STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Ve stejnorodém prostředí se světlo šíří přímočaře – vznik stínu Stín je místo, kam nedopadá téměř žádné světlo. Stín je za každým neprůhledným tělesem, na které dopadá zpředu světlo.

Pamatujte si: 1) Rychlost světla závisí na prostředí STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Pamatujte si: 1) Rychlost světla závisí na prostředí 2) Rychlost světla nezávisí na zdroji světla ani jeho pohybu

Jaké vlnové délky má viditelné světlo? STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Opakování: Jaké vlnové délky má viditelné světlo? Vyjmenujte optická prostředí a uveďte příklady. Vysvětlete na příkladu, proč viditelnost závisí na tloušťce vrstvy. Co je stín a proč na stadionu mají hráči více stínů?

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Použité zdroje: SVOBODA, Emanuel a kol. Přehled středoškolské fyziky. Praha: Prometheus, 1996, ISBN 80-7196-006-3. GRINGER. wikipedia.cz [online]. [cit. 7.12.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Linear_visible_spectrum.svg Galerie MS Office