Světlo a jeho šíření VY_32_INOVACE_12_240 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Světlo a jeho šíření VY_32_INOVACE_12_240 Projekt MŠMT EU peníze středním školám Název projektu školy ICT do života školy Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0771 Šablona III/2 Sada 12 Anotace Seznámení s šířením světla, optická prostředí Klíčová slova Světlo, vlnová délka, stín, prostředí, tloušťka vrstvy Předmět Fyzika Autor, spoluautor Ing. Ivana Gajdošová Jazyk Čeština Druh učebního materiálu Výklad pomocí prezentace Potřebné pomůcky PC, dataprojektor Druh interaktivity Doplňování myšlenkové mapy Stupeň a typ vzdělávání Střední škola Cílová skupina 2. ročník, žáci 16 – 17 let Speciální vzdělávací potřeby ne Zdroje Seznam viz poslední strana
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje SVĚTLO A JEHO ŠÍŘENÍ
Světlo se chová jako vlna, která nese kvantované množství energie. STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Světlo se chová jako vlna, která nese kvantované množství energie. Viditelné světlo je část elektromagnetického spektra o vlnových délkách od 390 nm do 770 nm, které vnímáme okem. Přesněji, tento rozsah je viditelným světlem pro člověka. Někteří živočichové mají jiný rozsah - včely jej mají posunut směrem ke kratším vlnovým délkám (ultrafialové záření), někteří plazi vnímají i infračervené záření. Rozsah vnímaných vlnových délek je dán především tím, že v oblasti viditelného světla je maximum elektromagnetického záření ze Slunce dopadajícího na zemský povrch, tudíž je v tomto rozsahu nejlépe vidět.
Světlo určité vlnové délky charakterizuje barva světla STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Světlo určité vlnové délky charakterizuje barva světla Barevné spektrum neobsahuje všechny známé barvy. Souvisí to se schopností lidského oka a součinností mozku. Barvy mezi červenou a fialovou např. růžová chybí. Jsou totiž složeny ze směsice různých vlnových délek. Oko je nejcitlivější na elektromagnetické záření vlnové délky 555 nm - na zelenou barvu.
Optické prostředí : prostředí, kterým prochází světlo čiré průhledné STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Optické prostředí : prostředí, kterým prochází světlo průhledné - nedochází k rozptylu vlnění čiré - prochází všechny frekvence vlnění vzduch, sklo barevné - propouští jen světlo některých vlnových délek barevná skla průsvitné - vlnění částečně prochází a částečně se v prostředí rozptyluje tenká látka, papír, mléčné sklo neprůhledné - vlnění je pohlcováno nebo se odráží od povrchu prostředí zpět
- tenká látka je průsvitná, ve více vrstvách ne STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Závisí na tloušťce vrstvy - voda je průhledná, do velkých hloubek světlo neproniká - tenká látka je průsvitná, ve více vrstvách ne
Ve stejnorodém prostředí se světlo šíří přímočaře – vznik stínu STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Ve stejnorodém prostředí se světlo šíří přímočaře – vznik stínu Stín je místo, kam nedopadá téměř žádné světlo. Stín je za každým neprůhledným tělesem, na které dopadá zpředu světlo.
Pamatujte si: 1) Rychlost světla závisí na prostředí STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Pamatujte si: 1) Rychlost světla závisí na prostředí 2) Rychlost světla nezávisí na zdroji světla ani jeho pohybu
Jaké vlnové délky má viditelné světlo? STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Opakování: Jaké vlnové délky má viditelné světlo? Vyjmenujte optická prostředí a uveďte příklady. Vysvětlete na příkladu, proč viditelnost závisí na tloušťce vrstvy. Co je stín a proč na stadionu mají hráči více stínů?
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Použité zdroje: SVOBODA, Emanuel a kol. Přehled středoškolské fyziky. Praha: Prometheus, 1996, ISBN 80-7196-006-3. GRINGER. wikipedia.cz [online]. [cit. 7.12.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Linear_visible_spectrum.svg Galerie MS Office