TRANSPLANTACÍ SRDCE ŽIVOT ZAČÍNÁ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Linking Words and phrases
Advertisements

Second Conditional – tvar a použití
PRESENT PERFECT & PAST SIMPLE Autor: Mgr. Ivana Dvořáková Datum vytvoření: listopad 2012 DUM = Digitální Učební Materiál Gymnázium Dr. Karla Polesného,
Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř
Slyšel mě někdo že bych něco řekl? did anyone hear me say anything?
Used to/ would, be/ get used to Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_474.
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. B ENEŠE 456 OKRES K ARVINÁ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
Nemuseli tam jít they didn't have to go there. myslím, že bychom jim to neměli říkat I don't think we should tell them.
Nemusela se vrátit brzo she didn't have to be back early.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 05Číslo.
Present perfect X past simple
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Past simple / present simple / present perfect
So, such, (a) few, (a) little Nominal Subject Clauses Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického.
Project 3 My project about aeronautics. History aeronautics In the past were aircraft from wood and paper, because paper and wood are very light. But.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Articles /členy/ Articles /členy/ 1. The definite article /určitý/ : The sun The sun 2. The indefinite article /neurčitý/ : A car An apple A car An apple.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-4.PT-27-Životní prostředí Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště,
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-2.PT-12-Zaměstnání Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště,
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-3.PT-26-Londýn Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště, Dubno.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-2.PT-16-Praha Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště, Dubno.
2.stupeň Autor: Mgr.Radek Hasch, Masarykova ZŠ Plzeň Football Projekt "EU peníze školám", registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Tento projekt.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
2.stupeň Autor: Mgr.Radek Hasch, Masarykova ZŠ Plzeň Sport Projekt "EU peníze školám", registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Tento projekt.
Olympic games 2.stupeň Autor: Mgr.Radek Hasch, Masarykova ZŠ Plzeň Projekt "EU peníze školám", registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Tento.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Time Expressions Used with Present Perfect Tense Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-2.PT-13-Vzdělávání Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště,
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Věra Tománková Název DUM: VY_32_Inovace_ Since, for Název sady: Project 3 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Love relationship Číslo vzdělávacího materiálu: AJ2-18 Šablona: II/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu Animals and Nature.
Gymnázium, Brno, Elgartova 3 GE - Vyšší kvalita výuky CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Téma: English Grammar.
Orgánové Transplantace Zahraniční Zkušenosti MUDr. Jiří Froněk, PhD. FRCS IKEM.
Možnosti biostatistiky RNDr. Karel Hrach, Ph.D. Ústav zdravotnických studií UJEP Biomedicínský výzkum s podporou evropských zdrojů v nemocnicích ( )
G Castles and Fortifications of South Moravia Region Castles and Fortifications of South Moravia Region Jakub Baštinec, Martine Formánek, Adam Hlavatý,
Angličtina: Queen Victoria
Úřad průmyslového vlastnictví
Lokalizace tumoru- prognostický marker u mCRC
Angličtina: Martin Luther King
Going across the USA Tematická oblast Angličtina: The USA
BRITISH EDUCATION Yes, I would. Would you like to study at Oxford?.
Present perfect nebo past simple
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Brno Jakub Jambor, Céline Pires
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
A healthy life with wine
Tento projekt byl realizován za finanční podpory Evropské unie.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Školní olympiáda soutěž turnaj Olympijské hry letní olympijské hry
BRITISH HOLIDAYS AND TRADITIONS
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
In The Year Nejde vložit do pptx – nutno přes prohlížeč.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Petr Michálek Datum konání:
Transkript prezentace:

TRANSPLANTACÍ SRDCE ŽIVOT ZAČÍNÁ ? Petr Němec Centrum kardiovaskulární a transplantační chirurgie Brno Centre of Cardiovascular Surgery and Transplantation Brno, Czech Republic

Délka života Kvalita života

Délka života Kvalita života

Otázky Kolik pacientů přežije 1 rok? 70% 80% 90% Jaká je průměrná délka přežití ?

Otázky Kolik pacientů přežije 1 rok? 70% 80% 90% Jaká je průměrná délka přežití ? 7, 9 , 11 roků

Otázky Kolik pacientů přežije 1 rok? 70% 80% 90% Jaká je průměrná délka přežití ? 7, 9 , 11 roků

Median survival = 10.7 years; Median survival conditional on surviving to 1 year = 13.3 years Survival was calculated using the Kaplan-Meier method, which incorporates information from all transplants for whom any follow-up has been provided. Since many patients are still alive and some patients have been lost to follow-up, the survival rates are estimates rather than exact rates because the time of death is not known for all patients. Therefore, 95% confidence limits are provided about the survival rate estimate; the survival rate shown is the best estimate but the true rate will most likely fall within these limits. The median survival is the estimated time point at which 50% of all of the recipients have died. The conditional median survival is the estimated time point at which 50% of the recipients who survive to at least 1 year have died. Because the decline in survival is greatest during the first year following transplantation, the conditional survival provides a more realistic expectation of survival time for recipients who survive the early post-transplant period. JHLT. 2016 Oct; 35(10): 1149-1205

Přežívání Brno Medián 12,6 roků

Adult Heart Transplants Kaplan-Meier Survival by Era (Transplants: January 1982 – June 2014) All pair-wise comparisons were significant at p < 0.05. Survival was calculated using the Kaplan-Meier method, which incorporates information from all transplants for whom any follow-up has been provided. Since many patients are still alive and some patients have been lost to follow-up, the survival rates are estimates rather than exact rates because the time of death is not known for all patients. The median survival is the estimated time point at which 50% of all of the recipients have died. Survival rates were compared using the log-rank test statistic. Adjustments for multiple comparisons were done using Scheffe’s method. Median survival (years): 1982-1991=8.5; 1992-2001=10.4; 2002-2008=11.9; 2009-6/2014=NA

Adult Heart Transplants Kaplan-Meier Survival by Era Conditional on Survival to 1 Year (Transplants: January 1982 – June 2014) All pair-wise comparisons were significant at p < 0.05 except 1992-2001 vs. 2009-6/2014 and 2002-2008 vs. 2009-6/2014. Survival was calculated using the Kaplan-Meier method, which incorporates information from all transplants for whom any follow-up has been provided. Since many patients are still alive and some patients have been lost to follow-up, the survival rates are estimates rather than exact rates because the time of death is not known for all patients. Conditional survival is shown in this figure; this is the survival following 1 year for all patients who survived to 1 year. The conditional median survival is the estimated time point at which 50% of the recipients who survive to at least 1 year have died. Survival rates were compared using the log-rank test statistic. Adjustments for multiple comparisons were done using Scheffe’s method. Median survival (years): 1982-1991=11.8; 1992-2001=13.2; 2002-2008=NA; 2009-6/2014=NA

Adult Heart Transplants Kaplan-Meier Survival by Age Group (Transplants: January 1982 – June 2014) Median survival (years): 18-39=12.6; 40-59=10.7; 60-69=9.1; 70+=8.3 All pair-wise comparisons were significant at p < 0.05. Survival was calculated using the Kaplan-Meier method, which incorporates information from all transplants for whom any follow-up has been provided. Since many patients are still alive and some patients have been lost to follow-up, the survival rates are estimates rather than exact rates because the time of death is not known for all patients. The median survival is the estimated time point at which 50% of all of the recipients have died. Survival rates were compared using the log-rank test statistic. Adjustments for multiple comparisons were done using Scheffe’s method.

Adult Heart Transplants Kaplan-Meier Survival by Recipient Gender (Transplants: January 1982 – June 2014) Survival was calculated using the Kaplan-Meier method, which incorporates information from all transplants for whom any follow-up has been provided. Since many patients are still alive and some patients have been lost to follow-up, the survival rates are estimates rather than exact rates because the time of death is not known for all patients. The median survival is the estimated time point at which 50% of all of the recipients have died. Survival rates were compared using the log-rank test statistic. Median survival (years): Male=10.3; Female=11.2

Kdo má šanci na 10 roků a více.. Věk v době TS pod 55 roků Bez nutnosti umělé ventilace před TS Mladý dárce

Jak dlouho? Nejdelší přežití po TS 33-34 roků V Anglii - Harefield

Může pacient ovlivnit přežití?

Může pacient ovlivnit přežití? ANO Zdravý životní styl obezita cukrovka vysoký tlak zlozvyky strava pohyb

Dieta … Zvýšená chuť k jídlu (vliv kortikoidů?) Psychika ? Zvýšení hladiny cukrů, cholesterolu, tuků Obezita

Obezita

Cukrovka, kouření

Délka života Kvalita života

Kvalita života

Pohyb

Pohyb

Sport Kanadská studie 43 pacientů, věk 57 roků, 5,5 roku po TS Rozdělení do dvou skupin: Normální životospráva Cvičení 12 týdnů Silová (2x týdně, 10-15 opakování, 1-2 série ) - leg press, chest press, latissimus dorzi pulldown, arm curls Aerobní (5x týdně, 30-45 minut) - chodící pás, kolo – trenažér (spinning) http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1600-6143.2008.02531.x/epdf

Exercise training and Heart transplantation

Důsledky Jeden pacient – pokračoval v tréninku – absolvoval „Iron man“ – 3,6 km plavání, 180 km kolo a maratón Lékař, který vedl výzkum – začal trénovat a pak uběhl svůj první maratón

Světové hry transplantovaných Letní, zimní XX. Ročník – Argentina, 2015 Celkově bralo 8 českých sportovců 15 medailí 7 zlatých, 4 stříbrné a 4 bronzové

Světové rekordy

Chris Klug ve 22 letech TJ 2 po roky po TJ získal bronzovou medaili na Olympijských hrách ve snowboardingu (2002) 2004 napsal knihu - To the Edge and Back: My Story from Organ Transplant Survivor to Olympic Snowboarder

Řízení motorových vozidel Žadatele nebo řidiče, kterým byl transplantován orgán nebo umělý implantát, pokud ovlivňuje schopnost řídit motorové vozidlo a jeho vliv nelze podřadit pod jinou položku, lze uznat za zdravotně způsobilé k řízení motorového vozidla pouze na základě závěrů odborného vyšetření.

Alkohol Nejsou žádné jasné důkazy o specifické škodlivosti alkoholu po TS Vůbec Přiměřeně – max. 16g alkoholu Vliv na imunosupresi

Kouření 25-33% pacientů začne znova kouřit Riziko koronární nemoci štěpu, karcinomu plic Snížení přežívání o 4 roky !!!! 5ti letém přežívání – 37% x 70%

Očkování Ne živé vakcíny

Domácí zvířata Riziko infekce !!!! Raději ne, ale … Zásady Umývání rukou Zvířata musí být zdravá, veterinární kontroly Vyhnout se veškerým exkrementům Nenechat si lízat tvář Neuklízet jejich „bydliště“ (včetně akvárií)

Domácí zvířata Nevhodné – plazi (ještěrky, želvy), exotická zvířata (opice), žáby, křečci, ptáci (v kleci) Kočky – toxoplazmóza Možné – psi Vhodné - ryby

Pokojové květiny Riziko infekce !!!! Žádné zahradničení (6-12 měsíců) Vždy rukavice

Sexuální aktivita Řada studií, ale TS málo Libido, potence, plodnost Libido bylo normální před i po (zhoršení při těžkých stavech) Potence byla zhoršena před a zůstala horší i po TS Není překážkou, bezpečný sex

Plodnost

Aktivity Opalování – raději ne (f ≥ 30) – riziko nádoru kůže Cestování – po 6 měsících, vyhýbat se rizikovým destinacím http://www.sfu.ac.at/publikationen/PTSD StressHealth.pdf – vídeň

Psychika mírná až střední deprese – 2% pacientů, 19% partnerů mírná až střední úzkost – 4% pacientů, 23% partnerů http://www.sfu.ac.at/publikationen/PTSD StressHealth.pdf – vídeň

Začíná transplantací život ? Určitě ano, ale ….