Výchovné a vzdělávací programy - prevence

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Podpora plánování rozvoje sociálních služeb formou založení odborných partnerství CZ.1.04/3.1.03/
Advertisements

Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Nízkoprahový klub BAN! Chválit a povzbuzovat dítě je stokrát účinnější než hrozit a trestat. Orison Swett Marden.
Pedagogicko-psychologická poradna Plzeň KOORDINACE PREVENCE V PLZEŇSKÉM KRAJI.
Asistenti pedagoga pro žáky se sociálním znevýhodněním a jejich role ve škole.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Realizace projektu: –
1 Dotační řízení na realizaci aktivit v oblasti primární prevence rizikového chování RVPPK Praha Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.
PROJEKTY ZAMĚŘENÉ NA VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH Dříve realizované projekty PALMIF – 3 projekty (Fond aktivních opatření trhu práce) PALMIF – 3 projekty (Fond.
IX. Krajská konference k primární prevenci rizikového chování Prima třída PRIMA Gymnázium Ladislava Jaroše Holešov Mgr. Zdeněk Hrnčiřík.
Podpora metodických a koordinačních jednání terénních sociálních pracovníků v Litvínově 05/2011 Kateřina Dosoudilová.
Formy a druhy sociálních služeb. Sociální služby Činnost zajišťující pomoc a podporu osobám za účelem sociálního začlenění nebo v rámci prevence před.
Hlavní město Praha Protidrogová politika hl. m. Prahy Krajské oddělení protidrogové prevence PRM MHMP Mgr. Nina Janyšková.
Podpora odborných partnerství v sociálních službách, existuje ano či ne?
Didaktika TV jako součást kinantropologie Kinantropologie = vědní obor, jehož předmětem zkoumání je lidská pohybová činnost ve všech souvislostech. Má.
Aktivity a projekty Lísky na podporu spolupráce v regionu Pomáháme lidem porozumět přírodě a být dobrými hospodáři přírodního i kulturního dědictví.
Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE K POZNÁVÁNÍRegistrační.
Prioritní oblasti primární prevence MŠMT PhDr. Pavla Doležalová.
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/3.2.04/ Název projektu:Inovace do praxe Název a číslo globálního grantu:Podpora nabídky dalšího vzdělávání v.
Raná péče. terénní, popřípadě ambulantní služba poskytovaná dítěti a rodičům dítěte ve věku do 7 let, které je zdravotně postižené, nebo jehož vývoj je.
Programy včasné intervence Mgr. Milan Černý Centrum primární prevence, o.s. Prev-Centrum.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY CENTRUM PRIMÁRNÍ PREVENCE SEMIRAMIS o.s. Mgr. Simona Krajíčková.
Výchovné a vzdělávací programy se zaměřením na prevence Alžběta Černochová, David Holý.
Prostor pro změnu. Historie a poslání  Ponton působí v Plzni od roku 1996 a v Příbrami od roku  Posláním Pontonu je aktivně rozvíjet děti a mladé.
ASEBS, 4. sem..  Široké chápání profesní sebeobrany a jejího projektování  Samostatná práce  Schopnost integrovat znalosti  Pochopení problému v širších.
INDIVIDUALIZACE VZDĚLÁVÁNÍ A ŠVP Vzdělávání ředitelů středních škol Kraje Vysočina Téma: Prezentuje: Ing. Josef Crha, ředitel SŠT Žďár nad.
Jsou venkovské školy horší než městské?
Individuálně, ale společně a jinak
Setkání zástupců 1. ročníků
Ing. Kateřina Lichtenberková
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem EDUCA 2011 MY JOBS Porada ředitelů Liberec
Úřad práce České republiky
Roční preventivní program a následná práce se třídou a rodiči Ing
Název projektu: Drogové závislosti - násilníci a oběti Bc
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Aktuální informace z oblasti. primární prevence rizikového. chování
Závěrečná konference Zlín,
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Od skupiny ke kooperaci
STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE MĚSTA ČESKÁ LÍPA
Podpora krajského akčního plánování
Techniky práce s mentálně postiženými
Základní informace o poskytovateli
KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
Příspěvek na konferenci
9. Heterogenní a homogenní skupiny
Informace o změnách metodiky dotačního řízení Konference primární prevence rizikového chování Praha, Matouš Korbel.
Tělesná výchova na ZŠ praktické
Návrhy možných inkluzivních opatření pro MAP ORP Litvínov
Primární prevence v praxi
Ošetřovatelský proces v primární péči
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
Průběh tvorby Školních akčních plánů (ŠAP) v Libereckém kraji
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Školní poradenské pracoviště
SOS-Kinder- und Jugendhilfen
Vzdělávání v Praze Hlavní město Praha podporuje řadu projektů s cílem zvýšit kvalitu vzdělávání zaměření na instituce zřizované Hlavním městem Praha pomoc.
Digitální gramotnost Informatické myšlení
phdr. Hana pazlarová, ph.d.
Ing. Alice Hříbalová - VP
Spolupráce s rodiči a komunitou
Koordinovaný přístup a ESIF 2014+
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
Strategické řízení a plánování
Seznámení s Elrond z.ú..
Úvodní přednáška pro 1. ročník
Šablony I a jejich realizace
Vzdělávací kurzy Rodinného Integračního Centra zaměřené na problematiku poruch autistického spektra
VY_32_INOVACE_SA4A_9 DUM 9. realizace aktivity pro 2
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Výchovné a vzdělávací programy - prevence Tereza Ryšavá, David Holý Výchovné vzdělávací programy – jen zmínit ostatní oblasti (dobrovolnictví, tábory….) Prevence – snažíme se předcházet rizikovému chování

Rizikové chování Chování, v jehož důsledku dochází k prokazatelnému nárůstu zdravotních, sociálních, výchovných a dalších rizik pro jedince nebo společnost. (Miovský a Zapletalová, 2006) (ARIAL REGULAR 18b, 50% ČERNÁ) Výchovné a vzdělávací programy se zaměřením na prevence Primární prevence (Adaptační výjezdy) Selektivní prevence Primární prevence pro MŠ Příměstské tábory Dobrovolnický program Stáže a praxe studentů Vnitřní vzdělávání

Agrese, násilí, komunikace a konflikty

Vztahy – šikana, ostrakizace

Bezpečné vztahy

Závislostní chování

Záškoláctví Šikana a extrémní projevy agrese Extrémně rizikové sporty a rizikové chování v dopravě Rasismus a xenofobie Negativní působení sekt Sexuální rizikové chování Závislostní chování (adiktologie) Okruh poruch a problémů spojených se syndromem týraného a zanedbávaného dítěte Poruchy příjmu potravy

Prevence Primární Sekundární Terciární Primární Sekundární Terciární X (ARIAL REGULAR 18b, 50% ČERNÁ) Výchovné a vzdělávací programy se zaměřením na prevence Primární X Sekundární Terciární Určené jedincům, kteří vykazují vážné formy rizikového chování, jež není možné zvládat běžnými preventivními opatřeními Sekundární: podporující, supportivní nebo léčebné intervence Terciární: kompenzační nebo rehabilitační intervence, která vyrovnává, zamezuje a potlačuje dalši negativni vlivy/ Reedukace, resocializace

Primární prevence Specifická x Nespecifická Specifická PP konkrétní formy rizikového chování časová a prostorová ohraničenost realizace jasně ohraničená a definovaná cílová skupina (ARIAL REGULAR 18b, 50% ČERNÁ) Výchovné a vzdělávací programy se zaměřením na prevence Aktivity a programy, které jsou zaměřené na některou z konkrétních forem rizikového chování Co si myslíte, že může být nespecifická?

Primární prevence Všeobecná Selektivní Indikovaná (ARIAL REGULAR 18b, 50% ČERNÁ) Výchovné a vzdělávací programy se zaměřením na prevence Všeobecná primární prevence Cílová skupina: běžná populace dětí a mládeže bez rozdělení na méně či více rizikové skupiny Selektivní primární prevence Cílová skupina: skupiny osob, u kterých jsou ve zvýšené míře přítomny rizikové faktory pro vznik a vývoj rizikového chování/ ohrožené skupiny Indikovaná primární prevence Cílová skupina: jedinci, kteří jsou vystaveni působení výrazně rizikových faktorů, případně u kterých se již vyskytly projevy rizikového chování/ ohrožení jedinci Vzhledem k věku: – Předškolní věk (3–6 let) – Mladší školní věk (6–12 let) – Starší školní věk (12–15 let) – Mládež (15–18 let) – Mladí dospělí (18–26 let) Kritérium náročnosti Sociálně společenské kritérium Institucionální kritérium Další skupiny

Zásady efektivní prevence Komplexnost Kontinuita a systematičnost Cílenost a adekvátnost Včasný začátek Využití „peer“ prvku Pozitivní orientace a demonstrace alternativ Využití KAB modelu Denormalizace (Miovský, Zapletalová, Skácelová, 2010) (ARIAL REGULAR 18b, 50% ČERNÁ) Výchovné a vzdělávací programy se zaměřením na prevence Komplexnost a kombinace mnohočetných strategií Kontinuita působení a systematičnost plánování Cílenost a adekvátnost informací i forem působení Včasný začátek preventivních aktivit Pozitivní orientace primární prevence a demonstrace konkrétních alternativ Využití KAB modelu (knowledge, attitude, behaviour) Využití „peer“ prvku, důraz na interakci a aktivní zapojení Denormalizace Podpora protektivních faktorů ve společnosti Nepoužívání neúčinných prostředků

Historie programů primární prevence 2004 – začátek realizace programu 2007 – Certifikát MŠMT 2012 – realizace programu Selektivní prevence 2014 – certifikace SP, příprava Prevence pro MŠ 2015 – realizace prvních bloků pro MŠ, certifikace (ARIAL REGULAR 18b, 50% ČERNÁ) Výchovné a vzdělávací programy se zaměřením na prevence 2014 – obnovení certifikace PP

Program Primární prevence 1. až 9. třídy ZŠ a studenti středních škol. Dvou nebo tříhodinové bloky vedené 2 lektory. (ARIAL REGULAR 18b, 50% ČERNÁ) Výchovné a vzdělávací programy se zaměřením na prevence V roce 2016: - program realizován na 21 ZŠ a 3 víceletých gymnáziích, - realizováno 374 bloků, v celkovém rozsahu 839 vyučovacích hodin, - 229 tříd, 4913 žáků, - adaptační výjezdy s pěti třídami, - tým tvoří 12 lektorů a koordinátorka programu, - nabízíme 19 témat. V Praze a středočeském kraji.

Program Selektivní prevence (ARIAL REGULAR 18b, 50% ČERNÁ) Výchovné a vzdělávací programy se zaměřením na prevence 3. až 9. třídy základních škol třídy s přítomností prvních stádií šikany nebo výrazně zhoršenými vztahy V roce 2016: - program realizován na 13 ZŠ, - 56 bloků v rozsahu 258 vyučovacích hodin, - realizován v 21 třídách, zúčastnilo se 428 žáků.

Program Primární prevence pro MŠ (ARIAL REGULAR 18b, 50% ČERNÁ) Výchovné a vzdělávací programy se zaměřením na prevence Realizován v 5 blocích po 30 - 45 minutách. Jeden lektor, který se s dětmi setkává na všech 5 blocích. Pohádka nebo příběh týkající se vybrané tématiky Témata např.: - Co je to zdraví, Kouření, Alkohol, Hygiena, Vztahy k ostatním… V roce 2016: - realizován na 10 MŠ, - 23 tříd, - 103 preventivních bloků. Práce s jednotlivými tématy se opírá vždy o

Metody primární prevence (ARIAL REGULAR 18b, 50% ČERNÁ) Výchovné a vzdělávací programy se zaměřením na prevence Aktivizační (rozehřívací) a relaxační techniky Modelové situace, nácvik sociálních dovedností „Brainstorming“ Autoregulační techniky Interakční hry Výtvarné techniky Diskuse Informační servis Zpětná vazba REFLEXE Skupinová práce Individuální práce SPECIFIKA METOD A TECHNIK V SP a MŠ: Dotazníková metoda, pozorování, úkolové situace, zpětná vazba, pohádky

Příklad dobré praxe - Selektivní prevence – systém včasné intervence (ARIAL REGULAR 18b, 50% ČERNÁ) Výchovné a vzdělávací programy se zaměřením na prevence Spolupráce s protidrogovým koordinátorem městské části Prahy 12. - Selektivní prevence – systém včasné intervence - Primární prevence – Bezpečný internet pro 2. třídy Co u nás v komunitě funguje? - Předávání informací - Dobrá orientace - Regiony - Spolupráce s klíčovými hráči Program SP začal vznikat během roku 2012 ve spolupráci s protidrogovým koordinátorem městské části Prahy 12. Program vznikl na základě poptávky, jelikož je stále více tříd, které mají narušené třídní klima (vyskytuje se agrese, počátky šikanování atd.) a nemohou tak efektivně využívat všeobecné primární prevence rizikového chování. Praha 12 od roku 2013 uvolňuje každoročně finanční prostředky pro školy na realizaci programu SP. O vše se stará protidrogový koordinátor, se kterým jsem v pravidelném kontaktu. Je to zároveň člověk, který má pravidelné setkání, se školními metodiky prevence, kde je odkazuje na možnost využívat tuto službu. Funguje zde obousměrná komunikace. Co u nás v komunitě funguje? Předávání informací z jedné služby do jiné, tedy předávání do návazných služeb. Dobrá orientace, co zde máme, zda služby a pro koho jsou určené. Také jednou měsíčně probíhá na Praze 12 region, kde se schází zástupci všech neziskových organizací a jiných služeb, které působí v dané lokalitě. Spolupráce s klíčovými hráči Spolupracujeme se školou a převážně i třetí stranou. Proxima sociale při sjednávání zakázek spolupracuje s protidrogovým koordinátorem Prahy 12, Oddělením prevence a rozvoje sociálních služeb na Praze 13 a Oddělením sociální prevence na Praze 11.

Podtitul prezentace Ι autor Děkujeme za pozornost Podtitul prezentace Ι autor Proxima Sociale o.p.s. Rakovského 3138/2 143 00 Praha 4 – Modřany