Konstrukce trojúhelníku

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Konstrukce trojúhelníku
Advertisements

Konstrukce trojúhelníku
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Konstrukce trojúhelníku
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
7. ročník KONSTRUKCE TROJÚHELNÍKU VĚTA SSS. VĚTA SSS jsou-li dány pro konstrukci trojúhelníku délky tří stran, využijeme větu sss o shodnosti trojúhelníků:
MATEMATIKA – GEOMETRIE 7
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Konstrukce trojúhelníku Známe-li všechny 3 jeho strany. Konstrukce podle věty sss (strana, strana, strana)
Kruh, kružnice Matematika 8.ročník ZŠ
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Rovnoběžník 19 Sestrojte rovnoběžník ABCD, jestliže:
Název: Trojúhelník Autor:Fyrbachová

Konstrukce trojúhelníku
Konstrukce trojúhelníku
Konstrukce trojúhelníku
těleso skládající se z jedné kruhové podstavy a pláště
Konstrukce trojúhelníku s využitím vět o shodnosti
Konstrukce trojúhelníku : strana, úhel, těžnice
Konstrukce trojúhelníku
Rovnoběžník 13 Sestrojte rovnoběžník ABCD, ve kterém a = 7 cm, u = 10 cm, v = 8 cm. Základem při této konstrukci bude konstrukce trojúhelníku podle věty.
Obvody a obsahy rovinných obrazců 3.
Vlastnosti trojúhelníku
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
Množiny bodů dané vlastnosti
Sestrojení úhlu o velikosti 90° pomocí kružítka.
Základní konstrukce Obdélník (známe-li délku jedné jeho strany a úhel, který s ní svírá úhlopříčka)
Známe-li délku úhlopříčky.
Poměr v základním tvaru.
Konstrukce trojúhelníku
MATEMATIKA – GEOMETRIE 7
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Kvadratické nerovnice
TROJÚHELNÍK Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Čtverec kružítkem Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Konstrukce trojúhelníku : strana, výška, těžnice
Množiny bodů dané vlastnosti
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_98_M7
NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Kolín V. , Mnichovická 62 AUTOR : Mgr
Slovní úlohy o pohybu Pohyby stejným směrem..
Konstrukce trojúhelníku
Trojúhelníky Názvosloví Obvod Rozdělení Obsah Výšky v trojúhelníku
Základní konstrukce Obdélník (známe-li délku jedné jeho strany a úhlopříčky) Autor obrázků © Mgr. Radomír Macháň.
Autor obrázků © Mgr. Radomír Macháň
Konstrukce rovnoběžníku
Dvourozměrné geometrické útvary
Konstrukce mnohoúhelníku
Konstrukce mnohoúhelníku
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
PLANIMETRIE Zobrazení v rovině
Poměr v základním tvaru.
Výukový materiál pro 9.ročník
Úhly v kružnici Středový a obvodový úhel (vztah mezi nimi)
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Shodnost trojúhelníků Konstrukce trojúhelníků
Dvourozměrné geometrické útvary
TROJÚHELNÍK Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Lineární funkce a její vlastnosti
Konstrukce trojúhelníku - Ssu
Množiny bodů v rovině Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Grafy kvadratických funkcí
Sestrojení úhlu o velikosti 90° pomocí kružítka.
Dvourozměrné geometrické útvary
ÚLOHY Z GEOMETRIE Učivo – KRUŽNICE A KRUH
Trojúhelníkové nerovnosti
Konstrukce trojúhelníku
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Transkript prezentace:

Konstrukce trojúhelníku Známe-li všechny 3 jeho strany. Konstrukce podle věty sss (strana, strana, strana)

Trojúhelník a jeho vlastnosti Zopakujme si základní vlastnosti, které nám často pomohou při pozdějších konstrukcích. Trojúhelník je rovinný geometrický útvar sestávající ze tří stran, tří vrcholů a tří vnitřních úhlů.

Trojúhelník - označování Pozor při značení vrcholů a stran trojúhelníku. Strana a proti vrcholu A, strana b proti vrcholu B, strana c proti vrcholu C. Popis vrcholů začínáme obvykle v levém dolním rohu, ale vždy popisujeme vrcholy ve směru proti pohybu hodinových ručiček.

Trojúhelník – součet vnitřních úhlů Součet vnitřních úhlů trojúhelníku je vždy 180°. 37° 73° 70° ____ 180°

Konstrukce trojúhelníku Z jakých částí se skládá naše činnost prováděná před, během a po konstrukci? 1. Je dobré zjistit, pokud to jde už ze zadání konstrukce, zda trojúhelník lze vůbec sestrojit, abychom zbytečně neztráceli čas. Jak? Např. pomocí trojúhelníkové nerovnosti, velikosti úhlů apod. 2. Načrtnout obrázek, v němž si vyznačíme zadané údaje. Udělat si náčrt konstruované situace. 3. Rozebrat postup, podle kterého budeme trojúhelník rýsovat. To znamená, určit si, které znalosti nám při konstrukci trojúhelníku pomohou a jak. Např. vlastnosti trojúhelníku a jiných známých geometrických útvarů nebo množiny bodů dané vlastnosti. 4. Zapsat postup konstrukce, stanovený na základě provedeného rozboru. 5. Podle zapsaného postupu uskutečnit konstrukci a narýsovat zadaný trojúhelník. 6. Zapsat počet všech možných řešení dané zadané úlohy.

A nyní již přikročíme ke konstrukci. Př.: Sestrojte trojúhelník ABC, ve kterém a=5 cm, b=7 cm, c=8 cm. První krok konstrukce, tj. určení, zda lze trojúhelník o zadaných stranách vůbec sestrojit, si výjimečně necháme až na samotný závěr, až jej na základě provedených konstrukcí budeme schopni daleko lépe a rychleji pochopit. Náčrt: b=7 cm a=5 cm c=8 cm

Rozbor konstrukce Př.: Sestrojte trojúhelník ABC, ve kterém a=5 cm, b=7 cm, c=8 cm. Př.: Sestrojte trojúhelník ABC, ve kterém a=5 cm, b=7 cm, c=8 cm. K tomu, abychom sestrojili trojúhelník, potřebuje mít zadány 3 údaje. Tak, jak je tomu v našem případě, kdy známe tři strany trojúhelníku. Tyto tři zadané údaje se pak zpravidla využívají při prvních třech krocích postupu konstrukce. Čím při rýsování začneme? Při konstrukcích trojúhelníků začínáme většinou (je-li zadána) stranou, a to dolní, vodorovně umístěnou stranou. b=7 cm a=5 cm c=8 cm

Rozbor konstrukce Př.: Sestrojte trojúhelník ABC, ve kterém a=5 cm, b=7 cm, c=8 cm. Př.: Sestrojte trojúhelník ABC, ve kterém a=5 cm, b=7 cm, c=8 cm. Dále budeme hledat bod C. Co o něm víme? Víme, že jeho vzdálenost od bodu B je 5 cm (a=5 cm). Kde se tedy může nacházet bod splňující danou podmínku? Co je množinou všech bodů, jejichž vzdálenost od bodu B je 5 cm? Je to kružnice k se středem v bodě B a poloměrem o velikosti a, tj. 5 cm. C3 C4 C5 C2 k C1 C6 C7 C8 a=5 cm C9 C10 c=8 cm

Rozbor konstrukce Př.: Sestrojte trojúhelník ABC, ve kterém a=5 cm, b=7 cm, c=8 cm. Př.: Sestrojte trojúhelník ABC, ve kterém a=5 cm, b=7 cm, c=8 cm. Co ještě víme o bodu C? Jakou druhou podmínku (kromě vzdálenosti 5 cm od bodu B) musí ještě splňovat? Víme, že jeho vzdálenost od bodu A je 7 cm (b=7 cm). Kde se tedy může nacházet bod splňující danou podmínku? Co je množinou všech bodů, jejichž vzdálenost od bodu A je 7 cm? Je to kružnice l se středem v bodě A a poloměrem o velikosti b, tj. 7 cm. C2 k C1 C3 b=7 cm a=5 cm C4 C5 c=8 cm l

Rozbor konstrukce Př.: Sestrojte trojúhelník ABC, ve kterém a=5 cm, b=7 cm, c=8 cm. Př.: Sestrojte trojúhelník ABC, ve kterém a=5 cm, b=7 cm, c=8 cm. Kde se tedy nachází vrchol C trojúhelníku? Leží v průsečíku kružnic k a l, tzn.množiny všech bodů, které mají od vrcholu A vzdálenost danou stranou b, tj. 7 cm (kružnice l), a množiny bodů, které mají od bodu B vzdálenost danou stranou a, tj. 5 cm (kružnice k). Jako 2. a 3. krok konstrukce tedy narýsujeme výše uváděné kružnice. k C Zapisujeme: C  k  l b=7 cm a=5 cm c=8 cm l

Postup a konstrukce: 1. AB; AB=c=8 cm 4. C; C  k  l 2. k; k(B; a=5 cm) 5. Trojúhelník ABC 3. l; l(A; b=7 cm) l k C p A B

Výsledný trojúhelník Úloha má jedno řešení. (v polorovině určené úsečkou AB a bodem C) Konstrukci proměříme, zda odpovídá zadání, a trojúhelník vytáhneme silněji. A takto vypadá celá konstrukce.

Pár příkladů k procvičení – příklad č. 1 Sestrojte trojúhelník ABC, jestliže: c=3 cm, b=6,5 cm, a=85 mm (Pozor na jednotky!)

Pár příkladů k procvičení – příklad č. 2 Sestrojte trojúhelník ABC, jestliže: a=5 cm, b=5 cm, c=7 cm

Pár příkladů k procvičení – příklad č. 3 Sestrojte trojúhelník OPQ, jestliže: o=4 cm, p=9 cm, q=7 cm

Konstrukce trojúhelníku podle věty sss. Otevřete si na závěr ještě následující odkaz. Můžete myší měnit polohu bodů A, B a poloměry kružnic na uvedené konstrukci. Zkoumejte, zda při všech možných velikostech stran lze trojúhelník sestrojit. http://www.horackova.cz/cabri/vyklad/631.htm

Konstrukce trojúhelníku podle věty sss. Tak co jste zjistili? Že ne vždy lze trojúhelník sestrojit? Pak je váš závěr správný. O tom, zda trojúhelník zadaný všemi jeho stranami sestrojit jde nebo ne, rozhoduje tzv. trojúhelníková nerovnost. Tu si ale necháme na příště.

Přeji přesnou ruku při rýsování!