vodní režim příjem, vedení a výdej množství vody v těle funkce

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Advertisements

VÝZNAM VODY PRO ROSTLINY
BIOCHEMIE.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
BEZ VODY NENÍ ŽIVOT.
Koloběhy látek Cyklus vody.
Biologické aspekty vody
Pletiva vodivá.
Aktivita č.4: Biologie pod mikroskopem
Fotosyntéza Vznik glukózy Autor: Ing. Jiřina Ovčarová.
Látkové složení lidského těla- prvky
Vodní režim rostlin Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lukáš Dubrovský. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN
Minerální výživa rostlin
Složení živých soustav
VÝŽIVA ROSTLIN.
Vlastnosti živých organizmů (Chemické složení)
Magisterský studijní program FVL a FVHE
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
FYZIOLOGIE BUŇKY PŘÍJEM A VÝDEJ LÁTEK.
Přechod rostlin na souš
Abiotické faktory prostředí
FYZIOLOGIE ROSTLIN.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_534.
VODIVÁ PLETIVA.
Biochemie Úvod do biochemie.
ŽP – základní pojmy Ekologie … věda o vztazích mezi organismy a jejich životním prostředím a mezi organismy navzájem (Ernest Haeckel 1866) Environmentalistika.
Ukázky borky.
Minerální výživa VY_32_INOVACE_3.1.Bi1.08/Li
Název Vodní režim rostlin 1 Předmět, ročník Biologie, 1. ročník
Metabolismus bakterií
NázevVodní režim rostlin 2 Předmět, ročník Biologie, 1. ročník Tematická oblast Botanika Anotace Prezentace způsobů výdeje vody rostlinou, doplněná fotografiemi.
VÝŽIVA ROSTLIN 2014.
KOLOBĚH LÁTEK A TOK ENERGIE
Metabolismus rostlin.
ORGÁNY SEMENNÝCH ROSTLIN
Abiotické faktory Výukový materiál EK
ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
SEMENNÉ ROSTLINY STAVBA TĚLA KOŘEN.
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt LITERACY Minerální výživa rostlin.
VODA Vodní režim rostlin.
„JAKO RYBA VE VODĚ“ EXPERIMENT TŘÍDY KVINTA A – SKUPINA „VÁPNÍK“
MAKROELEMENTY (2. část) Předmět Pěstování rostlin Obor Agropodnikání.
Hnojiva aneb přikrmování rostlin. Rozdělení hnojiv a) podle skupenství pevná hnojiva kapalná hnojiva b) podle působení na rostliny přímá hnojiva – obsahují.
Chemické složení organizmů. Mezi přírodní (organické) látky patří: cukry (sacharidy) tuky (lipidy) bílkoviny (proteiny) nukleové kyseliny.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Vodní režim rostliny Tematická oblast: Rostliny Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Základní škola Oskol, Kroměříž příspěvková organizace Přírodopis 7. ročník Autor: Ing. Eva Blešová Vytvořeno v rámci projektu „Škola hrou - počítače ve.
Kvalitní potraviny - kvalitní život CZ.1.07/1.1.00/
Průmyslová hnojiva. s rozvojem zemědělství postupně přestalo postačovat použití statkových hnojiv => rozvoj výroby průmyslových hnojiv dodávají do půdy.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Minerální výživa rostlin Tematická oblast: Rostliny Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Šablona 32.  Anotace: Prezentace může sloužit jako výkladové učivo  Autor: Mgr. Lenka Kajabová  Předmět: Chemie  Očekávaný výstup: propojení teoretické.
Předmět:chemie Ročník: 2. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu učiva týkajícího se průmyslových hnojiv a.
Trvalá pletiva. Rostlinná pletiva (dělení) Podle schopnosti dělení rozlišujeme: Meristematická (dělivá) – umožňují růst Trvalá – vznikají činností dělivých.
Chemické složení živých organismů
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Příjem a výdej látek buňkou
Role mykorhizních symbióz v minerální výživě rostlin
Biologie, 2. ročník, Botanika
Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník
Fyziologie rostlin Zabývá se vnitřními životními pochody rostlin.
ÚVOD DO VÝŽIVY ROSTLIN DĚLENÍ ŽIVIN Z POHLEDU ROSTLINY
Dusík.
Buňka  organismy Látkové složení.
Mgr. Natálie Čeplová Fyziologie rostlin.
Název materiálu: VY_32_INOVACE_04_BUŇKA 1_P1-2
Název prezentace (DUMu): Chemické složení rostlinného těla
Mgr. Natálie Čeplová Fyziologie rostlin.
Ing. Martin Kulhánek, Ph.D. A330
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
Vodní režim rostlin Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lukáš Dubrovský. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN
4. Buňky.
Transkript prezentace:

vodní režim příjem, vedení a výdej množství vody v těle funkce 70 - 90% stavba těla transport - rozpouštědlo metabolismus (6CO2 + 12H2O → C6H12O6 + 6O2 + 2O) termoregulace rozmnožování

příjem vody celým povrchem těla (nižší r., vodní r.) kořenovými vlásky vzdušnými kořeny stonkem a listem (u vodních)

fyzikálně-chemické principy příjmu difúze osmóza hydratace pronikání látek z místa ↑ koncentrace do místa  koncentrace pronikání molekul vody z místa  koncentrace do místa ↑ koncentrace (zřeďování roztoku)  osmotický tlak TURGOR = tlak zvětšující se vakuoly na BS

osmotické jevy plazmolýza plazmoptýza

ovlivnění příjmu vody teplota půdy – optimální 0°C – 30°C vlhkost půdy – nadbytek i nedostatek  příjem intenzita transpirace

způsoby příjmu aktivní příjem pasivní příjem asi 5% spotřeba energie u mladých rostlin bez listů malá rychlost přes buňky asi 95% bez spotřeby energie, umožněn přes CS vysoká rychlost 95% celkového příjmu

fyzikální principy vedení vody transpirační proud kořenový vztlak transpirační sání kapilarita adheze koheze difúze a osmóza nestačí  vodivá pletiva od kořenů k listům vytlačování vody vzhůru po jejím příjmu kořeny na místo vody vydané transpirací (vzniká podtlak) = vzlínavost přilnavost ke stěnám soudržnost vodního sloupce fyzikální principy vedení vody

výdej vody ovlivnění výdeje vody v plynném stavu v kapalném stavu vodní stres vodní pára transpirace – průduchová = stomatární – kutikulární s minerálními látkami gutace (způsobena kořenovým vztlakem) obsah vody v rostlině stav listů (průduchů) intenzita osvitu teplota vzduchu vlhkost vzduchu ovlivnění výdeje vody

MINERÁLNÍ VÝŽIVA příjem, vedení a výdej PŘÍJEM: 1b rostliny a vodní r. – povrchem těla kořenový systém zdroje v půdě: minerály (nepoužitelné) humus (ionty) půdní roztok (kapalná fáze – příjem)

minerální výživa rostlin složení rostlinného těla biogenní prvky 1) makrobiogenní 2) mikrobiogenní voda 60 – 90% (prostředí, druh…) sušina nezbytné pro výkon všech životních funkcí = základní stavební kameny (0,1 – 50% sušiny) C, O, H, N (P, S, Ca, K, Mg) = stopové prvky Fe, B, Cu, Mo, Co, V, Cl, Mn…

přehled základních prvků prvek % sušiny zdroj C 45 CO2 O 42 vzduch H 6,5 voda N 1,5 NO3-, NH4+ P 1 H2PO4- S 0,5 SO42- (H2 S, SO2 toxické)

vyhledej v učebnici sk. 1 apoplastická cesta hlízkovité bakterie sk. 2 symplastická cesta hydroponie

OPAKOVÁNÍ POJMŮ sk. 1 xylém histologie transpirace adheze osmóza plazmolýza sk. 2 difuze gutace pozitivní geotropismus asimiláty koheze hypertonický roztok

1) makrobiogenní C – základ všech organických látek příjem: CO2 – vzduch, HCO3- - půda O – dýchání příjem: CO2, O2 – vzduch, H2O – půda H – stavební prvek příjem:H2O – půda N – vliv na růst příjem: N2 – vzduch (hlízkovité bakterie) NO3-, NH4+ půda P – součást NK, ATP, PM HPO4-2, H2PO4- - půda S – ve větším množství škodlivá SO4-2 - půda

1) makrobiogenní 2) mikrobiogenní K -  odolnost, vliv na průduchy Mg – součást chlorofylu Ca – neutralizace kyselin, růst Fe – katalyzátor, účast na dýchání a fotosyntézy Zn – aktivuje enzymy, nedostatek → špatné využití P Cu – nedostatek → zpomalení růstu - nadbytek → CHLORÓZY 2) mikrobiogenní

Využití znalostí - HNOJIVA statková – hnůj, močůvka, kompost, kejda, chlévská mrva průmyslová dusíkatá – ledky, močovina, NH3 fosforečná – superfosfát kombinovaná - NPK