Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Škola pro 21. století Autor: Mgr. Markéta Žižková Datum/období: Podzim Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3315 Téma sady: Český jazyk po 1. stupeň ZŠ Název: VY_32_INOVACE_
Anotace Inovativní pomůcka pro výuku českého jazyka. Téma podstatná jména – opakování učiva 2. ročníku. Časová dotace – celá hodina. První a druhý snímek – úvod, anotace. Třetí snímek – děti hledají v textu podstatná jména, při kliknutí na podstatné jméno slovo zůstává v textu, při kliknutí na jiný slovní druh, slovo zmizí. Čtvrtý snímek – děti určí, zda se jedná o podstatné jméno – osoby, zvířete, věci - po kliknutí se slovo zařadí do správného sloupečku. Pátý snímek – děti určí, které slovo nepatří do řádku, kliknou na ně. Poté určí slovo nadřazené, po kliknutí slovo nadřazené přiletí (kontrola). Takto postupují řádek po řádku. Šestý snímek – děti určí o jakou vlastnost se jedná, při kliknutí – kontrola. Sedmý snímek – děti tvoří podstatné jméno ze sloves, při kliknutí – kontrola. Osmý snímek – tajenka – k vytisknutí (pracovní list). Devátý snímek – tajenka – kontrola. Desátý snímek – použité zdroje.
Podstatná jména Ivoš hledí v koupelně do zrcadla, odkud se na něj dívá Podstatná jména jsou názvy osob, zvířat, věcí, vlastností a dějů. Ukazujeme si na ně ten, ta, to, ti, ty, ta. Ivoš hledí v koupelně do zrcadla, odkud se na něj dívá rozcuchaný kluk. Tak rychle: pastu, kartáček, mýdlo, ručník. Do vlasů vjede hřeben. Ivoš je zase fešák.
Rozdělte slova do tří sloupců na názvy osob, zvířat a věcí. vrabec Aleš řidič tužka strýc školník tygr židle váza kočka svetr Ivoš Zvíře Věc Osoba
JMÉNA POVOLÁNÍ ZVÍŘATA VĚCI Přečti řádek po řádku. Něco není v pořádku. Už máš řádky opravené. Dej k nim slovo nadřazené. Čenda, Hynek, , Martin, Ema kohout kominík, , kuchař, knihovnice praní kočka, liška, orel, zajíc, kůň, váza nůžky, televize, , tužka, stůl Olda
Řekněte podle vzoru, o jakou jde vlastnost. Vzor: Martin je spravedlivý – spravedlnost Olda je líný. Věra je slušná. Slůvko je pracovitý. Jan je ohleduplný. Pes je poslušný. Jana je chytrá. Lenost Slušnost Pracovitost Ohleduplnost Poslušnost Chytrost Nezapomeňte, že podstatnými jmény jsou také názvy vlastností (lenost) a názvy dějů (plavání).
Dokážeš vytvořit podstatná jména ze sloves Dokážeš vytvořit podstatná jména ze sloves? Kterou činnost máte nejraději? Vzor: číst – čtení běhat uklízet cvičit počítat kreslit zpívat skákat běhání uklízení cvičení počítání kreslení zpívání skákání
Vylušti tajenku Zmrzlá voda Padá sníh Chybějící tvrdá souhláska – h, ch, k, r, d, n. Opak slova hlučný. Souhláska chybějící ve slově ú_ký. Druhé písmeno abecedy Samohláska chybějící ve výčtu a, e, i, y, o. Slovo nadřazené slovům mrkev, petržel, paprika. Opak slova pilný. Za větou oznamovací píšeme… Slabikotvorná souhláska ve slově krtek. Malá rybka. Písmeno chybějící ve slově k_tara. Tvrdá souhláska ve slově účinný. Podstatné jméno z výčtu slov volat, udice, měkký. Vylušti tajenku 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15
Kontrola tajenky 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 L S Z R E N T Y D Ě I B U Ž CH Í Č K Ý A C
Použité zdroje Použitá literatura: Internetové odkazy: Český jazyk pro 3. ročník ZŠ. Didaktis Pracovní sešit z českého jazyka pro 3. ročník ZŠ, Potůčková, Studio 1+1 Internetové odkazy: NEUVEDEN. http://pixabay.com/ [online]. [cit. 2.11.2013]. Dostupný na WWW: http://pixabay.com/cs/gandalf-tux-zv%C3%AD%C5%99e-pt%C3%A1k-vykouzlit-161456/