Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Škola pro 21. století Autor: Mgr. Jiří Lux Datum/období: září 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3315 Téma sady: Mezi válkami 1918 - 1939 Název: VY_32_INOVACE_04_TOTALITNÍ REŽIMY
Anotace předmět: dějepis věková skupina: devátý ročník časový fond: 15 min fáze hodiny: opakování látky z probraného tématu, výklad počet pracovních stran: 3 Materiál je určen k interaktivní výuce. Žáci inovativním způsobem vyhledávají a zpracovávají informace pomocí internetu, interaktivní tabule a powerpointové prezentace.
Anotace k jednotlivým stranám 1. a 2. strana = žáci napíší odpovědi a pomocí kliknutí si je kontrolují. 3. strana = interaktivní výklad pomocí obrázků, text si žáci opíší.
Odpovězte na otázky A 1. Co to je totalitní režim? 2. Co to je propaganda? 3. Co to je státní ideologie? 4. Co je porušováno? 5. S kým totalitní režim bojuje? 6. Co to je socialismus? B 1. Jmenuj dva příklady totalitního režimu: 2. Co to je censura? 3. Kolik politických stran vládne? 4. Co vede lidi k podpoře totalitního režimu? 5. Co je povinností obyvatel v tomto režimu? 6. Co je to marxismus-leninismus? Režim, kde vládne 1 strana či člověk neomezeně ,,vymývání mozků“ obyvatel, řízená chvála režimu v médiích souhrn názorů a teorií ve všech oblastech života všechna základní lidská práva s veřejným nepřítelem, ten fyzicky likvidován filozofický směr o zlepšení života dělníků Veškerá kontrola médií jedna strach udržet ho Filozofický směr Karla Marxe zdokonalený Leninem
Marxismus-leninismus A 1. Na co je rozdělena společnost? 2. Co je třída vykořisťovaná? 3. Kdo do ní patří? B 1. Co je třída vykořisťovatelská 2. Kdo do ní patří 3. Kdo proti komu bojuje a co je cílem? Na třídy Bez výrobních prostředků Rolníci a dělníci majitelé výrobních prostředků Šlechta a podnikatelé Vykočisťovaná X vykořisťovatelská, cíl: zničit vykořisťovatele
Třídní boj X vykořisťovatel vykořisťovaný Změna: socialistická revoluce: násilná a rychlá změna společenských poměrů ve prospěch druhé třídy vznik beztřídní společnosti: výrobní prostředky patří všem, vše všech = násilné vyvlastnění majetku 1. třídy = znárodnění
Použité zdroje Použitá literatura: 1. VÁLKOVÁ, Veronika. Dějepis 9 pro základní školy. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, akciová společnost, 2009, ISBN 978-80-7235-428-3. Internetové odkazy: 1. Obr. vykořisťujícího: AUTOR NEUVEDEN. Toppujcky.eu [online]. [cit. 23.12.2013]. Dostupný na WWW: http://files.toppujcky.eu/200000013-453dc47315/toppujcky-podnikatel.jpg 2. Obr. vykořisťovaného: AUTOR NEUVEDEN. cz.123rf.com [online]. [cit. 23.12.2013]. Dostupný na WWW: http://us.123rf.com/450wm/sparkstudio/sparkstudio1208/sparkstudio120802502/14917999-kreslena-styl-kreslena-stavebna-da-lna-k.jpg