Doženeme Evropu? Moderní železniční infrastruktura Žofínské fórum 2018 Doženeme Evropu? Moderní železniční infrastruktura Bc. Jiří Svoboda, MBA generální ředitel SŽDC Praha, 23. 4. 2018
Česká železnice Správa železniční dopravní cesty se stala garantem provozuschopnosti, modernizace a rozvoje železničních drah České republiky. Prostředky na rozvoj železnice jsou poskytovány zejména z veřejných rozpočtů prostřednictvím Státního fondu dopravní infrastruktury a z fondů Evropské unie. Strategické cíle SŽDC vychází jednak z dopravní politiky ČR a EU a jednak z vize a poslání organizace. Důležitým tématem je další modernizace železniční sítě a napojení ČR na evropskou síť vysokorychlostních tratí. V oblasti provozování železniční dopravní cesty je prioritou zajištění spolehlivého, bezpečného, plynulého a k životnímu prostředí šetrného provozu železniční dopravy. Klíčové projekty pro následující období: dokončení modernizace koridorů, sjednocení trakční soustavy a další elektrizace sítě, urychlená příprava VRT. Centrální komise Ministerstva dopravy schválila na svém jednání dne 20. 12. 2016 studii s názvem „Koncepce přechodu na jednotnou napájecí soustavu ve vazbě na priority programového období 2014-2020 a naplnění požadavků TSI ENE“. Tímto krokem byl rovněž schválen dlouhodobý cíl, kterým bude sjednocení trakčních napájecích soustav v České republice. Síť elektrizovaných tratí v ČR je dosud rozdělena na stejnosměrnou soustavu 3 kV v severní části ČR a střídavou soustavu 25 kV 50 Hz v jižní části ČR. Studie, kterou společně vypracovaly společnosti SUDOP Praha a SUDOP Brno, potvrdila, že dosavadní stejnosměrná soustava již nepostačuje současným nárokům provozu a jejím posílením by bylo dosaženo jen omezených přínosů při nepřiměřeně vysoké ekonomické náročnosti. Řešením je tedy postupný přechod na výhodnější střídavou soustavu. Výstupy studie budou nyní použity jako důležitý dokument pro přípravu staveb v aktuálním i následujících programových obdobích EU, tak aby byly minimalizovány nutné náklady na budoucí přepnutí na střídavou soustavu. Současně jsou navrženy změny předpisů v souvislosti s aktuálně používanými materiály a technologiemi a s rozvojem provozu moderních výkonných hnacích vozidel. Ve studii navržený harmonogram přechodu na střídavou soustavu (2019 – 2037) byl přijat jako doporučující. Realizace souvisejících staveb pak bude probíhat v závislosti na plánovaných modernizačních činnostech na železniční infrastruktuře. Samotné přepínání na střídavou soustavu by mělo zohlednit současně také provozní možnosti železničních dopravců. SŽDC připravuje zadání studií proveditelnosti pro jednotlivé oblasti přepínání. První bude zadáno prověření oblasti Ostravska a Přerovska. 2
Zlepšujeme napojení na okolní státy – pokračuje stavba 4 Zlepšujeme napojení na okolní státy – pokračuje stavba 4. železničního koridoru Optimalizace traťového úseku Praha Hostivař – Praha hl. n.: CIN: 4,4 mld. Kč, realizace: 2018 – 2021, přeložení trati do nového koridoru, zvýšení traťové rychlosti, zvýšení propustnosti. Modernizace trati Sudoměřice – Votice: CIN: 7,2 mld., výrazné zvýšení rychlosti a kapacity, nová dvojkolejná trať zčásti v tunelech, po dokončení těchto staveb dojde ke zkrácení jízdní doby Praha – České Budějovice na 1:45. Před 5 lety to bylo 2:30 hod. 3
Zlepšujeme spojení do Západních Čech Modernizace trati Rokycany – Plzeň: CIN: 6 mld. Kč, realizace: 2013 – 2018, rekonstrukce stávající dvojkolejné trati v úseku žst. Rokycany (mimo) – žst. Ejpovice (mimo), výstavba nového dvojkolejného úseku trati žst. Ejpovice (včetně) – Plzeň Doubravka, jejíž součástí je výstavba tunelových objektů v délce 4 150 m, rekonstrukce stávající dvojkolejné trati v úseku Plzeň Doubravka – žst. Plzeň hl. n. (mimo), zkrácení jízdní doby o cca 10 minut. Modernizace uzlu Plzeň: Uzel Plzeň, 2. stavba – přestavba osobního nádraží, včetně mostů Mikulášská: CIN: 1,5 mld. Kč, realizace: 2016 – 2019; Uzel Plzeň, 3. stavba – přesmyk domažlické trati: CIN: 2,1 mld. Kč, realizace: 2017 – 2020; výrazné zlepšení podmínek v uzlu. 4
Máme úctu k historii Rekonstrukce Negrelliho viaduktu: 5 CIN: 1,4 mld. Kč, realizace: 2017 – 2020, komplexní oprava mostní konstrukce, která je významnou pražskou památkou, rekonstrukce probíhá velmi citlivě k okolnímu prostředí, dojde i ke zvýšení rychlosti a propustnosti, první etapa nového železničního spojení na letiště a modernizace spojení do Kladna. 5
Důležité je i spojení na Slovensko Optimalizace trati Český Těšín – Dětmarovice: CIN: 2,8 mld. Kč, realizace: 2017 – 2019, bude dokončena modernizace spojení Ostravska a Slovenska, bylo nutné se vypořádat s poddolovaným územím, po modernizaci dojde ke zvýšení rychlosti do 160 km/h a kapacity. 6
Zlepšujeme podmínky pro nákladní dopravu Týniště nad Orlicí – Častolovice – Solnice: CIN: 5 mld. Kč, realizace: 2020 – 2022, je zpracovávána dokumentace pro územní rozhodnutí a záměr projektu, zajištění požadované kapacity dráhy do Kvasin pro potřeby ŠKODA AUTO, zlepšení technického stavu a parametrů řešených úseků tratí, zkrácení jízdních/cestovních dob. 7
Nezapomínáme ani na regionální dopravu Revitalizace trati Břeclav – Znojmo, 2. stavba (Valtice – Mikulov) CIN: 1,1 mld. Kč, realizace: 2018 – 2019, celková oprava tratě, zvýšení rychlosti do 120 km/h, vznikne nová železniční stanice Sedlec u Mikulova kvůli křižování vlaků. Připravuje se celková modernizace trati Brno – Veselí nad Moravou: CIN: 9 mld. Kč, realizace: 2020 – 2022, cílem je celkové zvýšení rychlosti a bezpečnosti, součástí je elektrizace tratě, dojde ke zkrácení cestovní doby o cca 15 minut. 8
Nádraží jsou vstupní branou do měst Letos u nádražních budov budou zahájeny investice za více než 1 mld. Kč. Připravují se rekonstrukce nádraží v krajských městech (např. České Budějovice, Plzeň). Letos bude dokončeno zcela nové nádraží v Karlových Varech. Začínají kompletní rekonstrukce nádraží v turisticky atraktivních místech (Český Krumlov, Břeclav). Letos se bude investovat do 195 nádražních budov. 9
Budoucnost české železnice – vysokorychlostní tratě 2018 – dokončení koncepční fáze: máme nalezené reálné trasy v území, vyřešeno napojení krajských měst, vyřešeno napojení do AT, D, SK, máme společný projektový tým s DB Netz, trať Praha – Drážďany je součástí Spolkového plánu rozvoje dopravních cest, činnost je systémově řízena specializovaným oddělením na odboru strategie SŽDC. 3 pilotní úseky – možnost výrazného urychlení přípravy: VRT Moravská brána (Přerov – Ostrava), VRT Jižní Morava (Brno – Břeclav), VRT Polabí (Praha Běchovice – Poříčany). 10
Nástroje ke zrychlení přípravy staveb Novela zákona č. 416 o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury. Klíčovým nástrojem by bylo předběžné uvedení pozemků v držbu. Dokončené majetkoprávní vypořádání by nebylo nutnou podmínkou pro podání žádosti k povolení liniové dopravní stavby. Kompetentní speciální stavební úřad pro koordinované povolovací řízení. Koordinované řízení bude v sobě zahrnovat územní i stavební řízení a také proces posuzování vlivu na životní prostředí (EIA). Revize zákona o zadávání veřejných zakázek. Zdlouhavý průběh soutěže na zhotovitele veřejných zakázek vede ke zdržení staveb jak ve fázi projekční, tak ve fázi výstavby. Základním problémem a úkolem dneška je územní stabilizace jednotlivých tras v Zásadách územního rozvoje krajů (ZÚR) a návazných územních plánech dotčených obcí. Stále existuje právní tlak na některé současné koridory VRT v ZÚR ze strany různých investorů a občasných sdružení. V přípravě se proto musíme řádně vypořádat s možnými konflikty jednotlivých tras VRT se soustavou chráněných území NATURA (Klánovický a Vranovický les versus VRT Praha – Brno – Břeclav, Letiště Letňany versus VRT Praha – Drážďany atd.). Klíčovou součástí studií proveditelnosti tak bude posouzení vlivů koncepce na životní prostředí (proces SEA). Proces posuzování vlivů koncepcí zahrnuje zjištění, popis a zhodnocení předpokládaných přímých a nepřímých vlivů provedení i neprovedení koncepce a jejích cílů, a to pro celé období jejího předpokládaného provádění. Cílem procesu je zmírnění nepříznivých vlivů záměrů obsažených v koncepcích na životní prostředí. Další přípravu výstavby VRT může bohužel podstatně prodloužit absence účinného zákona o liniových dopravních stavbách. Dalším problémem, kterému čelí SŽDC, je neúměrné prodlužování soutěží na zhotovitele studií proveditelnosti neúspěšnými uchazeči. Vždy hrozí, že soutěž bude zrušena Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) jen na základě zcela formálního nedostatku bez ohledu na věcnou správnost a kvalitu zadání. 11
Doženeme Evropu? Moderní železniční infrastruktura