Doženeme Evropu? Moderní železniční infrastruktura

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tisková konference MD a SŽDC
Advertisements

Ing. Karel Havlíček – ředitel odboru příspěvkových programů
Strategie dopravy MD ČR
ZPRACOVÁNÍ STŘEDNĚDOBÝCH PLÁNŮ DOPRAVNÍ OBSLUŽNOSTI ÚZEMÍ
Legislativní překážky urychlení výstavby dopravní infrastruktury v ČR, podněty a řešení Mgr. Miroslav Osladil, advokát Střední Morava – křižovatka.
EIA – význam procesu s ohledem na navazující řízení Dana Kučová EIA – význam procesu při realizaci záměrů s ohledem na navazující řízení Zpracovala.
Čerpání prostředků OPD 1, investice SŽDC
PŘETRVÁVÁ KRIZE VE STAVEBNICTVÍ? 1 Přetrvává krize ve stavebnictví? Praha, Žofín, 7. října 2014 Ing. Jiří Koliba náměstek ministra pro stavebnictví.
DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE
DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURA ČR: Jakým směrem se ČR vydá na křižovatce dopravní infrastruktury budoucnosti? , Praha CESTA PRVNÍ: Důvody investic.
Modernizace a rozvoj přenosové soustavy ČR Ing. Vladimír Tošovský předseda představenstva a generální ředitel.
Integrované dopravní systémy Realizace Dopravní politiky ČR Ing. Vít Sedmidubský května 2010.
Silnice nebo železnice
VAZBY MEZI ÚZEMNÍMI ENERGETICKÝMI KONCEPCEMI A UŽIVATELI ENERGIE.
Cíle územního plánování „vytvářet předpoklady pro výstavbu a pro udržitelný rozvoj území soustavným a komplexním řešením účelného využití a prostorového.
Ing. Tomáš Čoček, Ph.D. 1. náměstek ministra dopravy
Jan Hercik Katedra geografie Přírodovědecká fakulta UP v Olomouci DOPRAVNÍ POLITIKA A DOPRAVNÍ PLÁNOVÁNÍ.
Zákon o koncesních smlouvách a koncesním řízení ( koncesní zákon) – č. 139/2006 Sb. ze 14. března 2006, nabyl účinnosti 1. července 2006 Příprava zákona.
Možnost kombinace dotací s EPC v rámci OPŽP
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Praha 8. září 2015 NOVELA STAVEBNÍHO ZÁKONA Žofínské fórum.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní soustavy Ing. Michal Kostelecký Základy dopravní politiky obce, města, regionu.
STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE STATUTÁRNÍHO MĚSTA JIHLAVY DO ROKU 2020 VYHODNOCENÍ VLIVŮ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A SOUSTAVU NATURA 2000.
Vodní hospodářství (2014–2016) Aleš Kendík náměstek pro řízení sekce vodního hospodářství
Regionální operační programy V rámci cíle Konvergence je pro období je připraveno celkem 7 regionálních operačních programům (ROP) určených pro.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Ing. Klára Dostálová, náměstkyně pro řízení sekce regionálního rozvoje Ing. Tomáš Sklenář, ředitel odboru územního plánování.
Kanalizace – kdy bude??? Povolovací, přípravný a realizační proces kanalizace Martin Exner, starosta obce Nová Ves Nová Ves
Ministerstvo dopravy České republiky Rozvoj železniční infrastruktury s vazbou na Sasko a Dolní Slezsko.
Zkušenosti z projednání nové trasy vedení 400 kV Jiří Steinbauer ELEKTROTRANS, a.s. Konference Palác Žofín
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Nové nařízení TEN-T a zařazení systému RS ČR do sítě TEN-T Ministerstvo dopravy Odbor strategie.
Strategie a bariéry při využívání prostředků OPD2 a CEF k realizaci infrastrukturních projektů Mgr. Milan Feranec Ministerstvo dopravy ČR Fond soudržnosti.
Snižování podpory z hlediska příjmů projektů – pozice OP Doprava
REKONSTRUKCE A VÝSTAVBA SILNIC V PARDUBICKÉM KRAJI Ing. Jan Kroupa generální ředitel ŘSD ČR PREZENTACE ŘSD.
Kvalitní dopravní infrastruktura Ing. Dan Ťok
Rozvojové záměry na železnici
Vodohospodářské aktuality
Informace o stavu přípravy trasy metra I.D
Diskusní příspěvek k tématu Kdo zastaví propad českého stavebnictví?
Odborný seminář: Vliv čerpání finančních prostředků z OP PIK na konkurenceschopnost české ekonomiky Čerpání dotací z Operačního programu Podnikání a.
Strategické úkoly MD Pardubice
Ing. Pavel Ševčík, Ph.D. technický ředitel
Financování dopravní infrastruktury
Plán rozvoje vodovodů a kanalizací Kraje Vysočina
Komise pro investice, územní plánování a životní prostředí
Železniční doprava pro kraje
Střední Morava křižovatka dopravních a ekonomických zájmů
Stav přípravy a realizace prioritních projektů železniční infrastruktury v regionu střední a východní Moravy Ing. Mojmír Nejezchleb VII. ročník mezinárodní.
Možnosti využití expertní pomoci JASPERS
Příprava společného IDS Prahy a Středočeského kraje
Územní studie silnice II/416 Žatčany – Slavkov u Brna
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Program Prevence před povodněmi I. až IV. etapa
Centrum pro regionální rozvoj České republiky Územní odbor IROP pro Kraj Vysočina prezentace v rámci semináře „Dotační příležitosti pro obce na rok.
ředitel odboru strategie
„Program RE:START a Platforma Uhelné regiony“
Stavební legislativa – možnosti zefektivnění přípravy staveb
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.
Střední Morava - křižovatka dopravních a ekonomických zájmů
4. železniční balíček a ERTMS/ETCS
PODNIKATELSKÁ RADA 23. zasedání
Rychlá spojení Příprava pilotních projektů
Průběžné výsledky přípravy VRT
PŘÍPRAVA SOUBORU STAVEB PRAHA - KLADNO S ODBOČKOU NA LETIŠTĚ VÁCLAVA HAVLA KONFERENCE DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURA
Příprava, výstavba a provozování vysokorychlostních tratí (VRT)
Zvyšování rychlostí na 200 km/h
Konference Dopravní Infrastruktura Litomyšl 2019
Rozvoj dopravní infrastruktury z pohledu Hospodářské komory ČR
Studie proveditelnosti nové trasy Praha – Beroun / Hořovice
227. Žofínské fórum Ing. Tomáš Čoček, Ph.D.
Transkript prezentace:

Doženeme Evropu? Moderní železniční infrastruktura Žofínské fórum 2018 Doženeme Evropu? Moderní železniční infrastruktura Bc. Jiří Svoboda, MBA generální ředitel SŽDC Praha, 23. 4. 2018

Česká železnice Správa železniční dopravní cesty se stala garantem provozuschopnosti, modernizace a rozvoje železničních drah České republiky. Prostředky na rozvoj železnice jsou poskytovány zejména z veřejných rozpočtů prostřednictvím Státního fondu dopravní infrastruktury a z fondů Evropské unie. Strategické cíle SŽDC vychází jednak z dopravní politiky ČR a EU a jednak z vize a poslání organizace. Důležitým tématem je další modernizace železniční sítě a napojení ČR na evropskou síť vysokorychlostních tratí. V oblasti provozování železniční dopravní cesty je prioritou zajištění spolehlivého, bezpečného, plynulého a k životnímu prostředí šetrného provozu železniční dopravy. Klíčové projekty pro následující období: dokončení modernizace koridorů, sjednocení trakční soustavy a další elektrizace sítě, urychlená příprava VRT. Centrální komise Ministerstva dopravy schválila na svém jednání dne 20. 12. 2016 studii s názvem „Koncepce přechodu na jednotnou napájecí soustavu ve vazbě na priority programového období 2014-2020 a naplnění požadavků TSI ENE“. Tímto krokem byl rovněž schválen dlouhodobý cíl, kterým bude sjednocení trakčních napájecích soustav v České republice. Síť elektrizovaných tratí v ČR je dosud rozdělena na stejnosměrnou soustavu 3 kV v severní části ČR a střídavou soustavu 25 kV 50 Hz v jižní části ČR. Studie, kterou společně vypracovaly společnosti SUDOP Praha a SUDOP Brno, potvrdila, že dosavadní stejnosměrná soustava již nepostačuje současným nárokům provozu a jejím posílením by bylo dosaženo jen omezených přínosů při nepřiměřeně vysoké ekonomické náročnosti. Řešením je tedy postupný přechod na výhodnější střídavou soustavu. Výstupy studie budou nyní použity jako důležitý dokument pro přípravu staveb v aktuálním i následujících programových obdobích EU, tak aby byly minimalizovány nutné náklady na budoucí přepnutí na střídavou soustavu. Současně jsou navrženy změny předpisů v souvislosti s aktuálně používanými materiály a technologiemi a s rozvojem provozu moderních výkonných hnacích vozidel. Ve studii navržený harmonogram přechodu na střídavou soustavu (2019 – 2037) byl přijat jako doporučující. Realizace souvisejících staveb pak bude probíhat v závislosti na plánovaných modernizačních činnostech na železniční infrastruktuře. Samotné přepínání na střídavou soustavu by mělo zohlednit současně také provozní možnosti železničních dopravců. SŽDC připravuje zadání studií proveditelnosti pro jednotlivé oblasti přepínání. První bude zadáno prověření oblasti Ostravska a Přerovska. 2

Zlepšujeme napojení na okolní státy – pokračuje stavba 4 Zlepšujeme napojení na okolní státy – pokračuje stavba 4. železničního koridoru Optimalizace traťového úseku Praha Hostivař – Praha hl. n.: CIN: 4,4 mld. Kč, realizace: 2018 – 2021, přeložení trati do nového koridoru, zvýšení traťové rychlosti, zvýšení propustnosti. Modernizace trati Sudoměřice – Votice: CIN: 7,2 mld., výrazné zvýšení rychlosti a kapacity, nová dvojkolejná trať zčásti v tunelech, po dokončení těchto staveb dojde ke zkrácení jízdní doby Praha – České Budějovice na 1:45. Před 5 lety to bylo 2:30 hod. 3

Zlepšujeme spojení do Západních Čech Modernizace trati Rokycany – Plzeň: CIN: 6 mld. Kč, realizace: 2013 – 2018, rekonstrukce stávající dvojkolejné trati v úseku žst. Rokycany (mimo) – žst. Ejpovice (mimo), výstavba nového dvojkolejného úseku trati žst. Ejpovice (včetně) – Plzeň Doubravka, jejíž součástí je výstavba tunelových objektů v délce 4 150 m, rekonstrukce stávající dvojkolejné trati v úseku Plzeň Doubravka – žst. Plzeň hl. n. (mimo), zkrácení jízdní doby o cca 10 minut. Modernizace uzlu Plzeň: Uzel Plzeň, 2. stavba – přestavba osobního nádraží, včetně mostů Mikulášská: CIN: 1,5 mld. Kč, realizace: 2016 – 2019; Uzel Plzeň, 3. stavba – přesmyk domažlické trati: CIN: 2,1 mld. Kč, realizace: 2017 – 2020; výrazné zlepšení podmínek v uzlu. 4

Máme úctu k historii Rekonstrukce Negrelliho viaduktu: 5 CIN: 1,4 mld. Kč, realizace: 2017 – 2020, komplexní oprava mostní konstrukce, která je významnou pražskou památkou, rekonstrukce probíhá velmi citlivě k okolnímu prostředí, dojde i ke zvýšení rychlosti a propustnosti, první etapa nového železničního spojení na letiště a modernizace spojení do Kladna. 5

Důležité je i spojení na Slovensko Optimalizace trati Český Těšín – Dětmarovice: CIN: 2,8 mld. Kč, realizace: 2017 – 2019, bude dokončena modernizace spojení Ostravska a Slovenska, bylo nutné se vypořádat s poddolovaným územím, po modernizaci dojde ke zvýšení rychlosti do 160 km/h a kapacity. 6

Zlepšujeme podmínky pro nákladní dopravu Týniště nad Orlicí – Častolovice – Solnice: CIN: 5 mld. Kč, realizace: 2020 – 2022, je zpracovávána dokumentace pro územní rozhodnutí a záměr projektu, zajištění požadované kapacity dráhy do Kvasin pro potřeby ŠKODA AUTO, zlepšení technického stavu a parametrů řešených úseků tratí, zkrácení jízdních/cestovních dob. 7

Nezapomínáme ani na regionální dopravu Revitalizace trati Břeclav – Znojmo, 2. stavba (Valtice – Mikulov) CIN: 1,1 mld. Kč, realizace: 2018 – 2019, celková oprava tratě, zvýšení rychlosti do 120 km/h, vznikne nová železniční stanice Sedlec u Mikulova kvůli křižování vlaků. Připravuje se celková modernizace trati Brno – Veselí nad Moravou: CIN: 9 mld. Kč, realizace: 2020 – 2022, cílem je celkové zvýšení rychlosti a bezpečnosti, součástí je elektrizace tratě, dojde ke zkrácení cestovní doby o cca 15 minut. 8

Nádraží jsou vstupní branou do měst Letos u nádražních budov budou zahájeny investice za více než 1 mld. Kč. Připravují se rekonstrukce nádraží v krajských městech (např. České Budějovice, Plzeň). Letos bude dokončeno zcela nové nádraží v Karlových Varech. Začínají kompletní rekonstrukce nádraží v turisticky atraktivních místech (Český Krumlov, Břeclav). Letos se bude investovat do 195 nádražních budov. 9

Budoucnost české železnice – vysokorychlostní tratě 2018 – dokončení koncepční fáze: máme nalezené reálné trasy v území, vyřešeno napojení krajských měst, vyřešeno napojení do AT, D, SK, máme společný projektový tým s DB Netz, trať Praha – Drážďany je součástí Spolkového plánu rozvoje dopravních cest, činnost je systémově řízena specializovaným oddělením na odboru strategie SŽDC. 3 pilotní úseky – možnost výrazného urychlení přípravy: VRT Moravská brána (Přerov – Ostrava), VRT Jižní Morava (Brno – Břeclav), VRT Polabí (Praha Běchovice – Poříčany). 10

Nástroje ke zrychlení přípravy staveb Novela zákona č. 416 o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury. Klíčovým nástrojem by bylo předběžné uvedení pozemků v držbu. Dokončené majetkoprávní vypořádání by nebylo nutnou podmínkou pro podání žádosti k povolení liniové dopravní stavby. Kompetentní speciální stavební úřad pro koordinované povolovací řízení. Koordinované řízení bude v sobě zahrnovat územní i stavební řízení a také proces posuzování vlivu na životní prostředí (EIA). Revize zákona o zadávání veřejných zakázek. Zdlouhavý průběh soutěže na zhotovitele veřejných zakázek vede ke zdržení staveb jak ve fázi projekční, tak ve fázi výstavby. Základním problémem a úkolem dneška je územní stabilizace jednotlivých tras v Zásadách územního rozvoje krajů (ZÚR) a návazných územních plánech dotčených obcí. Stále existuje právní tlak na některé současné koridory VRT v ZÚR ze strany různých investorů a občasných sdružení. V přípravě se proto musíme řádně vypořádat s možnými konflikty jednotlivých tras VRT se soustavou chráněných území NATURA (Klánovický a Vranovický les versus VRT Praha – Brno – Břeclav, Letiště Letňany versus VRT Praha – Drážďany atd.). Klíčovou součástí studií proveditelnosti tak bude posouzení vlivů koncepce na životní prostředí (proces SEA). Proces posuzování vlivů koncepcí zahrnuje zjištění, popis a zhodnocení předpokládaných přímých a nepřímých vlivů provedení i neprovedení koncepce a jejích cílů, a to pro celé období jejího předpokládaného provádění. Cílem procesu je zmírnění nepříznivých vlivů záměrů obsažených v koncepcích na životní prostředí. Další přípravu výstavby VRT může bohužel podstatně prodloužit absence účinného zákona o liniových dopravních stavbách. Dalším problémem, kterému čelí SŽDC, je neúměrné prodlužování soutěží na zhotovitele studií proveditelnosti neúspěšnými uchazeči. Vždy hrozí, že soutěž bude zrušena Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) jen na základě zcela formálního nedostatku bez ohledu na věcnou správnost a kvalitu zadání. 11

Doženeme Evropu? Moderní železniční infrastruktura